Garmin edge explorer probleem

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Hoi,

Ik heb sinds ongeveer een maand een probleem (ik gas het hieronder verder beschrijven en jullie zullen dan beweren dat het wel meevalt)

Als ik mijn garmin edge explorer aanzet lijkt deze goed te functioneren. Hij vind gps signaal en geeft snelheid, afstand etc weer tot ik de garmin op mijn fiets (hidemybell) zet en de straat uit fiets. Dan is hij dit kwijt. Hij laat geen snelheid of afstand zien. Ik kan nog navigeren. In het navigatiescherm laat hij netjes de route zien. De afslag--navigatie (na 200 meter rechts) houdt er na een poosje ook mee op.

tot ongeveer 2 weken geleden kon ik mijn fietstochten wel gewoon exporteren naar garmin connect en syncen met strava maar dat gaat de laatse weken ook al niet meer goed. Ik kan een rondje van 100 km maken en op strava zie ik vervolgens wel de route die ik gefietst heb maar hij beweert hierbij dat ik slechts 30 meter gefietst heb. In strava kan ik de afstand bijwerken zodat de 100 km netjes doorkomt maar de hoogtemeters komen niet mee. Ook hartslag- en cadansgegevens lijken mee te komen (plaatje) maar gemiddelde hartslag/cadans zou 0 zijn.

Ik heb geprobeerd om de garmin te updaten maar garmin express krijg ik niet geïnstalleerd op mij oude (windows 7?) laptop. Is er een manier om hier omheen te werken?

Heeft iemand enig idee wat er met de garmin aan de hand zou kunnen zijn? Mis ik toch essentiële updates? Softwareversie is 2.20
Het apparaat is inmiddels 2 jaar oud en de batterij is nog prima. Zou het zonde vinden als ik de garmin af kan schrijven.

Oh en wat ik schreef over members die gaan beweren dat het probleem wel meevalt.. Het komt alleen voor op mijn racefiets. Op mijn mountainbike (ali express front mount) heb ik nergens last van

Benieuwd naar jullie ideeën
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de Edge het op de mtb wel goed doet, dan is de Edge 99% zeker gewoon goed en zit het probleem "in" je racefiets?
Speed of cadans sensor?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

Zal eens kijken of het beter gaat als ik de sensors loskoppel.

Goede tip. Ik zat al te denken aan de mount. Dat op de mtb het zooitje wat strakker aangedrukt wordt dan op de racer en hierdoor contact maakt ofzo. Klinkt wel ongeloofwaardig naar dat vind ik dit hele probleem eigenlijk ook 😅
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2942
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Misschien de Edge via andere PC updaten? Ik weet niet hoeveel je achterlooptrouwba qua updates?

Staat je min snelheid autostart/stop goed ingesteld? Het kost even moeite alles goed in te stellen, je moet je daar goed in verdiepen. Ik heb div Edges gehad (705, 820 nu 830) en heeft altijd heel betrouwbaar gefunctioneerd. Eigenlijk 100% score, nooit een probleem dus het moet bij jou ook goed kunnen werken.

Heb je je Edge via je smartphone met Garmin Connect gekoppeld? Functioneert dat? Lijkt mij alsof je verbinding met het Garmin systeem of de setup daarvan niet goed is.

Je kan ook je TCX file van de opgenomen track met kabeltje op de PC zetten, en dan met een TCX viewer online bekijken. Dan weet je of de Edge goed registreert.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Johanson
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 7 september 2020, 21:09

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 april 2021, 13:07 Als de Edge het op de mtb wel goed doet, dan is de Edge 99% zeker gewoon goed en zit het probleem "in" je racefiets?
Speed of cadans sensor?
Je bent meer mastah dan alleen tha single tracks.

Sensorsystemen ontkoppeld en ging als een zonnetje 👌

Nu nog eens kijken of ik beide weer aan de praat kan krijgen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sensoren even wegleggen zonder batterij.
Evt de contactjes in de batt.houder ook even kortsluiten.
(Ik las ook ergens iets over de batterij omgekeerd plaatsen in een bepaald merk. Volgens mij heeft dat hetzelfde effect.)

Dan nieuwe batterij erin en kijken of ze weer herkend worden. En daarna kijken of de meetwaardes weer kloppen.

Anders nieuwe sensors kopen.
Ben best tevreden met Magene S3+ van Ali. Die doen ANT+ en BLE.
Kosten 11 euro en je kan ze als cadans of als speed sensor gebruiken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie