Niveau van routes die de Garmin 830 voor je maakt?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Eén van de opties van de Garmin 830 is dat hij zelf routes kan maken. Je hoeft maar in te geven hoeveel km je wilt rijden en eventueel welke richting je uit wilt en de Garmin maakt een route voor je. Ik dacht dat Garmin hier big data voor aan zou spreken en dat het daarom wel aardige routes zouden zijn. Maar vorig jaar in Mallorca (op de racefiets dit keer) merkte ik dat hij alleen grotere wegen voor mij in petto had. En dat terwijl Mallorca krioelt van de kleinere binnendoor wegen waar ook gefietst mag worden en wordt.
Wie heeft er ervaring met de adviesroutes van Garmin en zo ja, wat zijn jullie meningen hierover?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Garmin gebruikt zijn eigen kaart, geen big data.
En die eigen kaart is niet eens eigen (die kosten veel geld) maar OSM.
En OSM leeft niet zo in Spanje. Mijn straat staat er bijvoorbeeld niet op.
Dus een route over de straten/paden die er wel op staan, dat zal geen MTB hoogtepunt zijn.
De dure Spain Topo v6 is wel compleet, maar kost €149. Misschien als je die op de Edge zet dat je betere routes krijgt.
Ik heb met deze kaart op mn Etrex wel een paar juweeltjes ontdekt.
LET OP! De nieuwe (en goedkopere) Spain topo v7 is helaas op OSM gebaseerd (dus niet op de topokaarten vh IGN) en dus leeg. Maar wel goedkoop :-{

Je kan beter op Wikiloc kijken, of Trailforks, met beide kan je tracks in de omgeving zoeken.
En dan zelf knippen en plakken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Maiko
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 29 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark RC900

Komoot is ook een optie, wel wat omslachtig, maar goed om beste routes te vinden.
Crashmax

1995: Univega AL703
2002: Klein Attitude Race Disc
2011: Cannondale Scalpel Alu
2019: Cannondale Scalpel Carbon Custom
2021: Scott Spark RC AXS & Duke wielen, love it..
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Als de Garmin geen systeem heeft om de leuke paden er uit te filteren dan is deze functie zinloos. Hooguit om zo snel mogelijk van a naar b te rijden.
2 vragen nog:
Als je een route maakt op Garmin connect kun je een heatmap aanzetten (in combinatie met een openstreetmap kaart) om te zien waar veel gefietst wordt. Waar komt deze data eigenlijk vandaan en gebruiken jullie deze manier om routes te maken?
Wikiloc en Komoot: is de grootste toegevoegde waarde van deze applicaties dat je makkelijk routes kunt maken of dat er al veel routes op staan die je kunt downloaden?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als de Garmin geen systeem heeft om de leuke paden er uit te filteren dan is deze functie zinloos. Hooguit om zo snel mogelijk van a naar b te rijden.
MTBen via deze functie werkt niet.
Racefietsen wel.
Op de MTB wil je uitdagende paden.
Smalle paden, geen bossnelwegen.
Je wil niet zo snel of zo kort mogelijk van A naar B, maar via de mooiste paden.
Probleem is dat die mooie en uitdagende paden vaak niet eens op de kaart staan, de brede paden wel.
De Garmin kan dus niet anders dan de brede paden kiezen.

Maar als je verdwaald bent, kan de Garmin je wel helpen het bos uit te komen. :-q

Ik gebruik Garmin connect alleen om data te versturen.
Knippen en plakken doe ik ouderwets op de pc in Basecamp.
Met een echte topokaart op de achtergrond, geen gratis OSM.
Want OSM is niet altijd gedetailleerd genoeg (In NL wel).

Waarschijnlijk zijn jouw verwachtingen te hoog.
Wat op de weg en in de auto redelijk tot goed werkt, is op de MTB in het bos waardeloos. Andere wereld, andere eisen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Dank voor uitgebreide reactie, hier leer ik van! Als je thuis routes maakt, gebruik je nog ervaringen van anderen of begin je soort van blanco? En hoe doe je het onderweg als je geen pc bij de hand hebt en toch voor die dag een leuke route moet maken?
Gerwin89
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 331
Lid geworden op: vr 6 maart 2020, 12:43

Altijd van tevoren je routes maken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Gerwin89 schreef: vr 14 mei 2021, 11:28 Altijd van tevoren je routes maken.
Precies.
Als je naar B, D of F rijdt om te gaan fietsen zorg je dat je van tevoren alles klaar hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Die "surprise me"-functie is leuk voor wielrennen/asfalt, offroad is het (meestal) waardeloos.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je thuis routes maakt, gebruik je nog ervaringen van anderen of begin je soort van blanco?
Ik download tracks of gebruik iets van bekenden.
Die open ik allemaal in Basecamp en knip en plak alles zoals ik het hebben wil.
Vaak een andere startlocatie, een lunchpauze in een dorp, zulk soort dingen.
Ook handig om meteen waypoints te maken (die heten in de Edge anders) voor parkeerterrein, restaurant, dokter, apotbeek enz.
Soms verbind ik 2 rondjes aan elkaar.
Ik kijk dan op de kaart om zoveel mogelijk onverharde paden te kiezen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie