App voor route status

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

naar aanleiding van een discussie over de status van de route van Nijmegen maar even in een nieuw topic hier. Ik rij zelf regelmatig routes in andere delen van het land en het is dan vaak een aardige gok hoe de route er bij ligt. Route kan te nat zijn (vermijden ivm trail respect) of juist te droog waardoor je beter ergens anders heen kunt gaan. Anders dan continue hier vragen op het forum merk ik dat er verder weinig manieren zijn om aan deze info te komen. Trailforks biedt de mogelijkheid, maar dit wordt amper gebruikt. IMHO vooral omdat het nogal verstopt zit.

nou ben ik zelf product ontwikkelaar en speel met het idee om er zelf een App voor te ontwikkelen en ik wil even peilen of daar voldoende interesse voor is. Dit is mijn idee
  • App moet vooral heel simpel zijn om te zorgen dat zoveel mogelijk mensen het gebruiken. Zonder input kan de App nog zo mooi zijn, maar is het toch een kansloos verhaal
  • Na het rijden van een route moet je met max 2 kliks een route kunnen beoordelen
  • Routes worden op volledige route beoordeeld. Dit houdt het simpel en zou ook ok moeten zijn aangezien mensen toch meestal de hele route rijden en niet alleen de goede segmenten herhalen
Ik stel me zo iets voor:
  • bij openen van App krijg je op basis van je huidige locatie de dichtsbijzijnde routes te zien die je vervolgens kunt beoordelen. Je kunt kiezen uit een aantal opties. Iets als "te droog", "droog maar ok", "perfect","nat maar ok", "te nat"
  • verder de opties om daar lijst van routes te scrollen om te zien hoe routes er bij liggen. Kun je gemiddelde van laatste aantal beoordelingen zien, idealiter daarin verwerkt hoe oud de data is
Nog wat andere wilde ideeen:
* Verwerken van grondwaterstanden / regenmetingen / ondergrond om inschatting te doen van status
* verwerken van informatie over hoe druk een route is, waardoor je een beeld krijgt wanneer je beter niet langs kunt komen.

Het is allemaal nog wat grof geschetst zo, maar is dit wat ? Denk niet dat hier een ontzettend verdienmodel achter zit, dus zal een hobby projectje worden, misschien ondersteund door sponsors om kosten te drukken. Vind ik ok, maar dan moet er wel voldoende behoefte zijn.
Laatst gewijzigd door dnuz op wo 26 mei 2021, 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Lijkt mij, zeker als het snel en makkelijk te gebruiken is, een prima idee!
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Mweh. Uiteindelijk zal het gevoed worden door gebruikers, en daarmee wordt het al heel gauw subjectief. "Te nat" of "te droog" zul je niet gauw horen van mensen die er al hebben gereden, want daarmee zou je toegeven dat je er eigenlijk niet had moeten gaan rijden. Grondwaterstanden etc. zijn interessant, maar lang niet altijd 1:1 te relateren aan de staat van de routes.

Ik ben sceptisch - ben ik al gauw met dit soort dingen. Net zoals ik de beoordelingen op mtbroutes.nl met een flinke korrel zout neem. Het zorgt er zo snel voor dat mensen zelf stoppen met nadenken. Ja maar m'n app zei dat het kon. Ja maar volgens Komoot mag ik hier rijden. Dat soort dingen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Tijgerhaai
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3855
Lid geworden op: vr 24 april 2009, 15:43
Mijn mountainbike: Scott Scale, Spark & Genius
Contacteer:

Ik denk dat je de bestaande apps en website een aanvulling moet geven. Niemand gaat eerst diverse apps/websites bekijken voordat je ergens anders in het land gaan rijden. Dus bijvoorbeeld op mtbroutes.nl (toch in Nederland het meest gebruikte platform denk ik) bij de route informatie de status van de route en weersverwachting weergeven.

Inderdaad zoals op Trailforks, zie bijvoorbeeld: https://www.trailforks.com/trails/de-nok/ De status op Trailforks komt echter uit meldingen van bezoekers. Dit gebeurt op geheel vrijwillige basis en hang ook van de interpretatie af van de gene die de status doorgeeft. Wat de één mul vind vind de ander stoffig enz. Daarnaast wordt Trailforks bij ons niet heel veel gebruikt. Dat zijn denk ik meer mensen die ook meer in het buitenland rijden en dan in het bijzonder de UK waar het wel veel gebruikt wordt. (Trailforks komt uit Canada)

In het Nijmegen topic had ik al wat linkjes gepost. Laatste wat ik zo snel even vond is SMAP van NASA. Door middel van satelliet data krijg je een kaart met bodemvochtigheid. Uiteraard krijg je daarmee niet elk plasje en modderstrook boven water. Maar toch goed voor een gemiddelde indicatie denk ik. Zie ook het kaartje van 23 juni 2015 in de PDF van de WUR https://edepot.wur.nl/455412 Daar in zie je goed dat het te Schoorl, Texel, en een stuk Zeeland erg droog is, Noord Limburg, Brabant droog, en kustlijn Drenthe nat. Als je deze waardes kan gebruiken heb je toch een mooi gemiddelde voor een route de resolutie is 100 meter. Dan hoef je de schaalverdeling alleen maar op te delen in thermen die mountainbikers iets zeggen. Dus even grof 0.15 - 0.20 mul, 0.20 - 0.25 droog, 0.25 - 0.30 hero dirt 0.30 - 0.35 mudfest. :winkie:
◼︎ Go round the outside.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

Oftewel: een app die ook makkelijk als pug-in oid in sites en fora te implementeren is :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1324
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

ik denk niet dat je input van zoveel mogelijk mensen wil hebben, dan krijg je teveel ruis.
een zelflerend systeem dat kijkt naar neerslag, maar ook naar hoe snel de route droogt: temp, wind en zonnestraling.
met feedback van een klein groepje dat de route wekelijks rijdt en de route op basis van objectieve criteria beoordeeld.

het moeilijkste zal zijn om een grote groep ervan te overtuigen de app te raadplegen en op basis daarvan hun plannen te maken.
de meesten hebben al lang van te voren besloten op welk tijdstip ze welke route gaan rijden.

er was een tijdje geleden ook een app waarin rijders bv. omgevallen bomen aan de onderhoudsploeg kunnen melden en de onderhoudsploeg berichten aan rijders kon melden, maar daar heb ik niks meer over gehoord.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7361
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

dnuz schreef: wo 26 mei 2021, 10:41
  • Routes worden op volledige route beoordeeld. Dit houdt het simpel en zou ook ok moeten zijn aangezien mensen toch meestal de hele route rijden en niet alleen de goede segmenten herhalen
Dit gaat er dan eigenlijk vanuit dat de conditie van een route uniform is, wat vaak verre van het geval is. Er zijn routes waar je om te chargeren op een deel na een mousson nog kan rijden en je op een ander deel beter een waterfiets meebrengt.
Als je dat in 1x wilt beoordelen ga je gewoon een gigantische spreiding introduceren wanneer iedereen een beoordeling kan geven of wanneer je een selecte groep volgens 'vaste regels' laat beoordelen het gevoel geven dat de beoordeling nergens op slaat.
Het kan best zijn dat 80% van de route prima te doen is en de 20% die bagger is, omdat de bodemgesteldheid er anders is of <whatever>. Wat mij op zo'n moment zou interesseren is welke 20% te vermijden is en hoe (fietspad, openbare weg, een lus overslaan, ...). Waar er historisch signfiicante verschillen zijn en er de mogelijkheid is om slechte stukken te by-passen, is er voor mij een meerwaarde om die route op te knippen en alternatieven te voorzien.

Het spreekt er IMHO wel voor om vooral van lokale kennis gebruik proberen te maken (+1 voor sik) in plaats van iedereen maar te laten beoordelen. Als iedereen beoordeelt, voel ik altijd de behoefte om te kunnen zoeken naar een gemeenschappelijke referentie om enige moderatie te kunnen toepassen. Wat user2403 er van vindt, vind ik eigenlijk niet zo bijster interessant wanneer ik geen idee kan krijgen hoe user2403 in de regel beoordeelt....

Op termijn zou je een correlatie willen maken tussen regen, grondwaterstand, ... en hoe er beoordeeld is om die beoordeling automatisch te genereren. Je model trainen aan de hand van een historische dataset mag ook...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

helemaal eens met de zorg over input van veel verschillende mensen ja. Gaat niet om veel meningen, maar om de juiste :) Daar is mtbroutes een mooi, of juist slecht voorbeeld in. Andere insteek zou zijn om dit vanuit beheerders van een route te regelen. Die kunnen vast goed inschatten of het handig is om te komen rijden. Moeten ze wel op regelmatige basis (dagelijks) de status updaten. Aan de andere kant, als dat er voor zorgt dat er mensen echt gaan wegblijven en de route daardoor beter blijft is dat ze de moeite wel waard?
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

ik hou me aanbevolen voor een goede dataset qua grondwater en regenval trouwens. Deze link is geen publiek toegankelijke set

https://smap.jpl.nasa.gov/data/

en hier

https://edepot.wur.nl/455412 en https://www.dinoloket.nl zie ik wel mooie kaartjes maar geen datasets :(

datamodel trainen zou top zijn en wellicht mooie aanvulling :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

dnuz schreef: wo 26 mei 2021, 13:19 helemaal eens met de zorg over input van veel verschillende mensen ja. Gaat niet om veel meningen, maar om de juiste :) Daar is mtbroutes een mooi, of juist slecht voorbeeld in. Andere insteek zou zijn om dit vanuit beheerders van een route te regelen. Die kunnen vast goed inschatten of het handig is om te komen rijden. Moeten ze wel op regelmatige basis (dagelijks) de status updaten. Aan de andere kant, als dat er voor zorgt dat er mensen echt gaan wegblijven en de route daardoor beter blijft is dat ze de moeite wel waard?
Ervaring van routebouwers (althans, die ik ken) leert dat een oproep tot trailrespect via de bestaande kanalen al best goed werkt. Diezelfde ervaring laat ook zien dat er een groep mensen is die zich niet laat bereiken want "f*ck yeah mountainbike!"
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Ik woon sinds 1994 naast de route Am. Inmiddels denk ik dat je op dit onderwerp kunt afstuderen. Wil je een een redelijke voorspelling doen, dan moet je rekening houden met het seizoen (staan de bomen in blad of niet), de grondwaterstand, de mate van droogte in de achterliggende periode, neerslagtekort of - overschot, temperatuur, wind en windrichting, doorlaatbaarheid van de bodem (leemgehalte). Waarschijnlijk vergeet ik er dan nog een paar.
"He, Joe" werkt in de praktijk het beste: vraag een local.
Of de regel van de 'natte vinger": éen of twee droge dagen na regenval en hoe meer wind hoe sneller
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
dnuz
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: wo 13 september 2006, 18:04
Mijn mountainbike: Santa Cruz Bronson, Sirius Pipedream, Santa Cruz Stigmata

Dank Bert. Dat wordt een mooie uitdaging dan :D

En vanuit de beheerders kant. Heb jij het idee dat de achterban voldoende bereikt wordt of denk je dat een strakkere informatie voorziening nodig is (en ook helpt?)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10835
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Wil je effect zien, dan heb je flink bereik nodig. Forum, Fb, mtbroutes,
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee, klinkt bekend :lol: :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Paul!
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: vr 22 januari 2021, 19:51

Kunnen er geen webcams met livestreams opgehangen worden op slechte (voor neerslag gevoelige/extreem droge) stukken? Dan kan iedereen thuis zelf bepalen of het de moeite waard is om te fietsen. :winkie:
Plaats reactie