Advies vervangen Garmin Edge 605

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Chris_G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 27 oktober 2010, 09:04
Mijn mountainbike: Trek 6700 Disc '10

Na 11j aan trouwe dienst is mijn Garmin Edge 605 aan vervanging toe.

Uiteraard viel mijn oog op de 1030+, alleen die prijs houdt me momenteel nog een beetje tegen. Wat ik vooral zoek in een toestel is het weergeven live tijdens mijn fietstocht in welke hartslag zone ik op dat moment aan het trainen ben. Kan een 830 dit bijvoorbeeld ook?

Ik weet dat het mogelijk is om deze info na je training te zien in Garmin connect of Strava maar ik wil specifiek op conditie werken en dan lijkt me de real time weergave van je hartslag zone wel belangrijk.

Alvast bedankt voor jullie tips!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij de Garmin 130 530 830 en 1030 (met of zonder plus) kan je IQ Connect datafields downloden via Garmin Connect.
Dat zijn een soort appjes met specifieke data displays.
Ik heb wel eens een ding gezien dat visueel je HR zones weergeeft.
Even bladeren in de store.
https://apps.garmin.com/en-US/apps/4885 ... 911780d6#0

Al de bovengenoemde Edges staan bij de compatible apparaten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Mocht je vanwege de lagere prijs eventueel ook de 530 overwegen (die ook in het lijstje met compatible apparaten staat), dan zal je het joystickje van de 605 (dat je ook nog op de etrex ziet) nog weleens erg kunnen gaan missen .

Het bedieningsgemak van de Edge-apparaten zonder touchscreen maar met wel veel functies / kaart is er met het verdwijnen van die joystick in mijn ervaring bepaald niet op vooruitgegaan in die 11 jaar

(mede daarom heb ik ergens toch nog wel een zwak voor Etrex ondanks dat het overprijsde tech van 10 jaar geleden is inclusief mini -ipv micro- USB..).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Volgens jouw wiki lijstje is de 32x van juni 2019, dus 2 jaar oud.
Ik heb een Edge 130 (bijna 3 jaar oud) met micro usb en een Etrex 30 (wel echt 10 jaar oud) met mini usb.
Guess what?
De micro usb vd Edge doet het niet meer (alleen nog laden) en de lompe mini usb vd Etrex doet het na 10 jaar nog steeds.
Dus ik snap die keuze wel.

Touchscreen op de fiets is ook niet heilig.
Maar eerlijk is eerlijk, de Etrex laat zich beter bedienen dan een Edge met knopjes.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je kan ook een eenvoudige GPS nemen voor het volgen van de route en een hartslaghorloge (met hartslagband) op je stuur monteren. Samen zal dit goedkoper zijn dan zo een 1030. Bovendien twee trackers, dus er loopt altijd een reserve mee.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex 30, 30x, 32 en 32x registreren ook je hartslag.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 9 juni 2021, 10:19 Volgens jouw wiki lijstje is de 32x van juni 2019, dus 2 jaar oud.
Dan is het wel goed om even te kijken in hoeverre dat toestel nu echt een relevante vernieuwing ten opzichte van het voorgaande model is
https://www.gps.nl/wandelnavigatie/garmin_etrex_serie.html schreef:De Garmin eTrex 22x en Garmin eTrex 32x hebben 8Gb i.p.v. 4GB intern geheugen en ze beschikken over de kaart van geheel Europa i.p.v. West Europa. Verder zijn de toestellen gelijk aan de 20x en 30x
En de 20x.. (je raadt het al..)
Ja, wel wat meer pixels dan de 20 (maar niet genoeg om in gebieden meet veel kleine watertjes of paden bruikbaar kaartbeeld te geven als je klein beetje uitzoomt, bij mij lijken alle dijken doorgebroken en bossen met veel paden dicht bij elkaar geeft een blur..)

Bij elke "nieuwe"etrex klagen kopers dat ie weer niet sneller is dan de vorige, omdat nog steeds de zelfde verouderde processor wordt gebruikt. Bij 20x klaagden mensen zelfs dat ie door de extra pixels in het scherm nog langzamer is met zoomen/schuiven van de kaart. En het is nog steeds meer rand dan scherm (wat dat betreft is de 530 een erg mooi kastje)

Eigenlijk is voor mijn doel (fietsen/wandelen/kanoën met track op de kaart, niet routeren) mijn 30x niet echt een noemenswaardige voortuigang ten opzichte van mijn oude Legend CX uit 2006 die ik laatst weer even terug had. Grootste vooruitgang van de 30x is dat de (ook in 2006 al onzinnige) limieten van 500 punten per geladen track en maximaal 1 te gebruiken .img-bestand zijn opgeheven.

Die Legend CX uit 2006 was dan wel weer een echte vooruigang tegen opzichte van de Vista uit 2001 (overzicht van de modellen met de oude formfactor): kleurenscherm, USB ipv eigen -dure- Garmin stekker, "eindeloos" geheugen door SD-kaart, prettiger fietshouder..
Ik heb een Edge 130 (bijna 3 jaar oud) met micro usb en een Etrex 30 (wel echt 10 jaar oud) met mini usb. Guess what?
De micro usb vd Edge doet het niet meer (alleen nog laden) en de lompe mini usb vd Etrex doet het na 10 jaar nog steeds.
Misschien is er een kans dat dit een N=1-pechgeval is?
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_hardware#Mini_connectors schreef: The thinner Micro-USB connectors were intended to replace the Mini connectors in devices manufactured since May 2007, including smartphones, personal digital assistants, and cameras.[17]

The Micro plug design is rated for at least 10,000 connect-disconnect cycles, which is more than the Mini plug design.[15][18] The Micro connector is also designed to reduce the mechanical wear on the device; instead,the easier-to-replace cable is designed to bear the mechanical wear of connection and disconnection.
Dus ik snap die keuze wel.
Als ik een leidend principe zou moeten afleiden uit 20 jaar productontwikkeling bij Garmin, dan is streven naar steeds langere levensduur / stabiliteit niet het eerste dat mij me opkomt

Maar ben het zeker wel met je eens dat bij Garmin nieuwer zeker niet altijd beter is. Een van de redenen (naast nostalgie) dat ik ondanks bovenstaande toch wel een zwak heb voor de etrex, is dat de ontwikkeling dat nieuwere versies instabieler zijn dan de oude (zie 6xmap en Oregon ook genoeg feestelijke berichten over Edges hier..) aan de etrex voorbij is gegaan :-D
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: wo 9 juni 2021, 10:54 Je kan ook een eenvoudige GPS nemen voor het volgen van de route en een hartslaghorloge (met hartslagband) op je stuur monteren. Samen zal dit goedkoper zijn dan zo een 1030. Bovendien twee trackers, dus er loopt altijd een reserve mee.
Dat vind ik (na zelf ook weer wat gestruind te hebben) helemaal geen gekke gedachte.
Bijvoorbeeld een etrex voor navigeren (geeft wel harsslag weer maar geen hartslagzones, en liever zo min mogelijk datavelden die de kleine kaart opsnoepen).

Of als touchscreen je voorkeur is een kleine rugged Ali-foon speciaal voor navigatie (met Osmand/Locus/Orux), zoals Opperhoofd laatst ook omschreef (nieuwe versie heeft 50% grotere accu en voor minder dan €90 binnen 7 dagen in huis vanuit de EU )
Plaats reactie