Vragen over Garmin (compatible) sensoren op de fiets

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Ha iedereen,

Naast enthousiast beginnend mtb'er ben ik ook een gigantische nerd. Ik wordt dan ook altijd erg gelukkig van de grafiekjes en getalletjes in de Garmin app na het fietsen. Zelf gebruik ik een Garmin Vivoactive 3 om mijn fietstochtjes te volgen. Die had ik al een geruime tijd voor ik met mtb begon, en zal het hopelijk ook nog wel even blijven doen.
Alhoewel ik zeker interesse heb in iets als een Garmin Edge, zal dat nog even moeten wachten omdat ik het nog erg duur vind, maar ik heb al wel andere sensoren gezien als een snelheids/cadence sensor. Natuurlijk vind ik een power meter helemaal mooi, maar dan koop ik liever een duurdere fiets op het moment haha.

Nu vraag ik me dus af, wat is de toegevoegde waarde van een snelheidssensor over je route volgen met GPS? Hoeveel preciezer is het? Kan Garmin die data combineren op een zinnige manier?
En voor de cadence sensor, is daar makkelijk mee te trainen, of geeft het je alleen maar extra inzicht in wat je gedaan hebt na het fietsen?

En nu eigenlijk mijn hoofdvraag; zijn er goede (en ook goedkopere) Garmin compatible setjes van sensoren te vinden? Online reviews bij webwinkels heb ik altijd een beetje mijn twijfels bij, daarom vraag ik het hier.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In volgorde van nauwkeurigheid:
Telefoon in je zak.

Sporthorloge met gps om je pols (geen idee hoeveel slechter, maar zeker slechter dan een fietscomputer die de hele rit naar de hemel kijkt)

Fietscomputer met gps (-10%)

Handheld outdoor gps (-4%)

Snelheidssensor (100%)

De laatste drie zelf getest met recente toestellen.
Als we er van uitgaan dat de snelheidssensor juist (handmatig, gemeten) is ingesteld zag ik dat de outdoor GPS (GPS + Glonass *) 4% minder afstand registreerd en de Edge 130 (GPS + Galileo *) 10% minder afstand dan een toestel met snelheidssensor.
En dat was hier in licht bebost gebied.
Onder een dik bladerdek zullen de resultaten nog verder uit elkaar liggen.

*) Glonass werkt iets beter dan GPS in bergachtig of stedelijk gebied.
Galileo werkt (theoretisch) het nauwkeurigst.
Helaas wordt op verzoek (plicht?) van de VS het signaal altijd gecombineerd met GPS. Bij de huidige chipsets en software is het nog niet mogelijk GPS uit de plaatsbepaling weg te laten.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Thanks voor de uitleg! Heb je daar ergens een review over geschreven oid?
Ook ben ik nog benieuwd, wat doet Garmin als je hardware combineert? Wordt dan ook de data samengevoegd of wordt maar 1 van de twee bronnen zichtbaar?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat bedoel je met hardware combineren?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Als ik bijvoorbeeld met mijn horloge (met GPS) en een snelheidsmeter die aan dat horloge is gekoppeld fiets, hoe dealt Garmin dan met de data? Dan zou je in principe 2 bronnen hebben van snelheid, de meter, en de GPS metingen.
Waar ik naar benieuwd ben is hoe (of?) dat gecombineerd wordt door Garmin.
Cube-Dennis
All rounder
All rounder
Berichten: 129
Lid geworden op: di 9 augustus 2016, 13:28
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX8 2019

Ik gebruik een Fenix 5 horloge met het fietsen.
Op de mtb zitten een snelheids- en cadanssensor, welke je synchroniseert met de garmin connect app.
Na het fietsen heb je dan in garmin connect op je telefoon of pc een mooi overzicht van alle data.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

de snelheidsensor werkt alleen perfect als de omwenteling dan ook perfect is ingesteld, als je band wat zachter staat wijkt hij ook iets af, vind de gps altijd prima, op de edge dan tenminste.
alleen als je op de km teller rijd verspringt hij dan zou ik de sensor monteren die blijft netjes op de snelheid staan.
rij zelf altijd met HR en moet zeggen de afstand die we afleggen met verschillende mensen en gpsén verschilt niet zo heel veel op strava paar honderd meter op 60km

sensoren zijn ook op Ali te vinden voor een tientje die werken ook , wel ff ant+ nemen
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

een_andere_naam schreef: za 12 juni 2021, 07:31 Als ik bijvoorbeeld met mijn horloge (met GPS) en een snelheidsmeter die aan dat horloge is gekoppeld fiets, hoe dealt Garmin dan met de data? Dan zou je in principe 2 bronnen hebben van snelheid, de meter, en de GPS metingen.
Waar ik naar benieuwd ben is hoe (of?) dat gecombineerd wordt door Garmin.
Als je een wielsensor gebruikt (dat besoel je met een snelheidsmeter?) dan gebruikt Garmin die voor de snelheid en de afstand. De gps legt de gps track vast, maar je data voor snelheid en afgelegde weg komt dus vd wielsensor.
Heb je verschillende fietsen, dan een sensor per fiets. Garmin herkent dan de sensor en daarmee de omtrek vh fietswiel.
Omtrek kan je het best zelf instellen, de automatische optie is niet foutloos.

Gebruik je 1 sensor en 2 Garmins (Edge op het stuur en iets aan de pols) dan kunnen ze beide de data vd sensor ontvangen.
(zowel HR, Speed als Cadans)
Sommige Edges en pols Garmins kan je onderling ook nog koppelen.

Voor het beste resultaat ANT+ gebruiken voor de sensors en BLE voor de koppeling met je phone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hwpaints schreef: za 12 juni 2021, 13:11 de snelheidsensor werkt alleen perfect als de omwenteling dan ook perfect is ingesteld, als je band wat zachter staat wijkt hij ook iets af, vind de gps altijd prima, op de edge dan tenminste.
alleen als je op de km teller rijd verspringt hij dan zou ik de sensor monteren die blijft netjes op de snelheid staan.
rij zelf altijd met HR en moet zeggen de afstand die we afleggen met verschillende mensen en gpsén verschilt niet zo heel veel op strava paar honderd meter op 60km

sensoren zijn ook op Ali te vinden voor een tientje die werken ook , wel ff ant+ nemen
Strava corrigeert veel, dus wat Strava uiteindelijk zegt is "onzin" :wink:
Strava ziet zelfs dat jullie samen hebben gereden en gebruikt die data ook weer om de resultaten nog verser glad te strijken.
Strava gaat hierin soms wat te ver en er schijnt zelfs voordelig te worden afgerond, zodat rijders met een slechte gps betere resultaten krijgen.
Wil je een KOM rijden, dan registreren met je telefoon, en niet met de gps en wielsensor.

Maar om de nauwkeurigheid vd wielsensor echt te benutten moet je de omtrek inderdaad nauwkeurig vaststellen en handmatig invoeren.
Anders is het middel erger dan de kwaal.

Ik ben ook tevreden met mn Ali sensors van 11 euro.
Magene S3+ (meen ik)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
een_andere_naam
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: do 6 mei 2021, 10:54

Thanks voor alle reacties iedereen:) Ik ga eens kijken naar die Magene S3 sensors!
Plaats reactie