garmin edge 1030 koers stopt automatisch bij passeren eindpunt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
hwpaints
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 910
Lid geworden op: zo 14 maart 2010, 13:12
Mijn mountainbike: KATANA FS 24

ik volg ook altijd lijntje op kaart op 1030 zeker goed te doen als je inzoomt, navi is irritant met pijlen en gepiep.en soms zie je een paadje waar je dan toch wel eens in wil, later kun je dan op je kaart weer richting het lijntje fietsen.

het grote nadeel vind ik dan wel als ik in buitenland [oostenrijk/italië] een route/track nafiets weet je vaak niet of je tegengesteld rijd , dat kan vet irritant zijn op sommige klimmen/afdalingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

hwpaints schreef: ma 21 juni 2021, 12:00 ik volg ook altijd lijntje op kaart op 1030 [...]
het grote nadeel vind ik dan wel als ik in buitenland [oostenrijk/italië] een route/track nafiets weet je vaak niet of je tegengesteld rijd , dat kan vet irritant zijn op sommige klimmen/afdalingen.
Wat kan helpen is om in de voorbereiding op Waymarkedtrails te kijken welke routes zijn opgenomen in Openstreetmap.
Als je op de betreffende route klikt, vervolgens hoogteprofiel en dan van links naar rechts over de hoogtegrafiek "hovert", dan zie je een bolletje op de kaart de richitng van de ingevoerde route weergeven (op de pc en chromebook, op foon vult het hoogteprofiel het hele scherm, heb geen tablet..)

Voorbeeld: https://mtb.waymarkedtrails.org/#route? ... 25!12.6216

De "Openstreetmaplabels" rechts in beeld kunnen eventueel ook een indictatie geven zoals :
direction: clockwise / anticlockwise
Zie nu dat ik bij MTB-route Veluwezoom nog 'bidrectional=yes" moet toevoegen...

Dekking van waymarkedtrails is natuurlijk afhankelijk van hoe actief lokale bikers zijn met verbeteren OSM (en/of hoe actief lokale mappers zijn meenemen van MTB-routes bij hun overige werkzaamheden).

Als je alle routes in OSM in een gebied wilt zien (om een gevoel te hebben voor lokale dekkingsgraad van OSM als je ook een andere -complete- bron hebt), zorg dat je dan in Waymarkedtrails in zoomniveau 12 of hoger (13->18) zit.
In de url is dat het getal voor de [ ! ] Bij lagere zoomniveaus worden lokale routes (paarse lijnen) niet weergegeven om de kaart niet te vol te maken (kijk voor de grap eens naar wandel- en fietsnetwerken in NL..) .

Belangrijk verschil tussen Waymarkedtrails en sites met gebuikersroutes als Komoot /Wikiloc is dat in Waymarkedtrails alleen routes staan die in het veld als route (dus met paaltjes/bordjes..) zijn aangegeven.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

In de Garmin zit een compas page.
(in de Edge ook?)
Met die in beeld gaat het vanzelf goed.
De ring geeft het noorden aan en de pijl geeft de richting naar het volgende trackpoint.

Voorbeeldjes die ik snel ff kon vinden:

Afbeelding
Afbeelding
Als je een track of koers laadt, en je bent aan het rijden, dan zou het er uit moeten zien als op het onderste plaatje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
johnny boy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: vr 27 oktober 2006, 18:29
Mijn mountainbike: S-Works Epic 29er

Ik heb alle reacties doorgelezen, maar ik snap het nog niet hoe ik het eenvoudig kan oplossen. Hiervoor had ik een Garmin 800. Als ik dan een mtb route (van mtbroutes.nl) in de Garmin had geladen, kon ik de route gewoon opstarten en willekeurig waar ik op de route begin, de route bleef altijd in beeld. Alleen wanneer ik zelf op de stop knop druk verdwijnt route van de kaart. Als ik van route afweek, kreeg ik wel melding "uit koers" maar originele route blijft gewoon in beeld.
Als ik met de 1030 krijg van de route afwijk, krijg ik ook dezelfde melding, maar de originele route wordt ook gelijk herberekent en je wordt dan ook steeds teruggestuurd naar het punt waar je de route verlaten had. Ook dat vind ik irritant. Als ik een stukje wil afsnijden van route, blijft Garmin me maar terugsturen naar dat punt.
En de optie om start en finishpunt van de route van tevoren in Basecamp eerst aan te passen zie ik ook niet zitten. Ik ben helemaal niet thuis in Basecamp.
Wat dat betreft vind ik de 1030 een achteruitgang tov de 800
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je moet dat automatisch terugnavigeren / herberekenen ook uit kunnen zetten. Hij pakt de navigatie dan wel weer op als je zelf de route weer hebt gevonden, denk ik.

https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... CC91D.html

Kijk maar even hoe dat in je Edge1030 werkt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

johnny boy schreef: vr 25 juni 2021, 20:24 Ik heb alle reacties doorgelezen, maar ik snap het nog niet hoe ik het eenvoudig kan oplossen. Hiervoor had ik een Garmin 800. Als ik dan een mtb route (van mtbroutes.nl) in de Garmin had geladen, kon ik de route gewoon opstarten en willekeurig waar ik op de route begin, de route bleef altijd in beeld. Alleen wanneer ik zelf op de stop knop druk verdwijnt route van de kaart. Als ik van route afweek, kreeg ik wel melding "uit koers" maar originele route blijft gewoon in beeld.
Als ik met de 1030 krijg van de route afwijk, krijg ik ook dezelfde melding, maar de originele route wordt ook gelijk herberekent en je wordt dan ook steeds teruggestuurd naar het punt waar je de route verlaten had. Ook dat vind ik irritant. Als ik een stukje wil afsnijden van route, blijft Garmin me maar terugsturen naar dat punt.
En de optie om start en finishpunt van de route van tevoren in Basecamp eerst aan te passen zie ik ook niet zitten. Ik ben helemaal niet thuis in Basecamp.
Wat dat betreft vind ik de 1030 een achteruitgang tov de 800
Er is toch wel een optie om dat automatisch herberekenen uit te zetten? Op mijn 830 onder Activity Profiles > MTB > Navigation > Routing > Recalculation. Ik kies voor Prompted.

Ik merk dat ik om het probleem te omzeilen van te voren de route aanpas. Dus zorgen dat het beginpunt het echte beginpunt is, en het eindpunt verleg ik nog wel eens zodat je dat niet per ongeluk 'raakt' en Garmin de route afsluit.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

johnny boy schreef: vr 25 juni 2021, 20:24 Ik heb alle reacties doorgelezen, maar ik snap het nog niet hoe ik het eenvoudig kan oplossen. Hiervoor had ik een Garmin 800. Als ik dan een mtb route (van mtbroutes.nl) in de Garmin had geladen, kon ik de route gewoon opstarten en willekeurig waar ik op de route begin, de route bleef altijd in beeld. Alleen wanneer ik zelf op de stop knop druk verdwijnt route van de kaart. Als ik van route afweek, kreeg ik wel melding "uit koers" maar originele route blijft gewoon in beeld.
Als ik met de 1030 krijg van de route afwijk, krijg ik ook dezelfde melding, maar de originele route wordt ook gelijk herberekent en je wordt dan ook steeds teruggestuurd naar het punt waar je de route verlaten had. Ook dat vind ik irritant. Als ik een stukje wil afsnijden van route, blijft Garmin me maar terugsturen naar dat punt.
En de optie om start en finishpunt van de route van tevoren in Basecamp eerst aan te passen zie ik ook niet zitten. Ik ben helemaal niet thuis in Basecamp.
Wat dat betreft vind ik de 1030 een achteruitgang tov de 800
Ik zou beginnen met hetlezen vd handleiding.
Daar staat niet alles in, maar dit wel.
Verser heeft een track of route een begin en een eind. Dat is vastgelegd in de techniek er achter.
Hoe de 1030 daar mee omgaat kan je misschien instellen, en anders zijn er genoeg opties gegeven om hier omheen te werken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Er is een web app waar je makkelijk begin en eindpunt aan kunt passen https://geo.javawa.nl/startpunt/ (met dank aan link op ander forum (GoT))
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

van tevoren aanpassen is inderdaad irritant, als je zoveel huiswerk moet doen heeft zo'n Garmin weinig zin meer. Misschien is de parkeerplaats vol en rij je naar een volgende. Je wil flexibel zijn waar je start, juist daarom rijd je met GPS. Als ik in de auto zit weet ik meestal echt nog niet waar ik ga parkeren (sterker nog, de route die ik ga rijden laat ik soms afhangen van het verkeerslicht dat het eerst op groen gaat. Living on the edge, I know :bier: )
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een vaste route rijden met GPS.
Living on the edge... :o

:winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie