garmin edge 1030 koers stopt automatisch bij passeren eindpunt

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
johnny boy
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 177
Lid geworden op: vr 27 oktober 2006, 18:29
Mijn mountainbike: S-Works Epic 29er

Als ik op mijn Garmin Edge 1030 een koers ga rijden loop ik steeds weer tegen een irritant probleem aan. Als ik een willekeurige MTB route op navigatie wil rijden, start ik vaak niet op het officiële startpunt, maar start vaak ergens halverwege de route. Het is maar net welk deel van de route het dichtst bij mijn woonplaats ligt. Ik kies dus ook nooit voor optie "navigeer naar startlocatie?"
Dit gaat goed totdat ik het officiële start/ finish punt van de route passeer. Ik krijg dan melding "u bent gefinished" of iets in die trend en vervolgens is mijn route (paarse lijntje op kaart) ook gelijk verdwenen. Om de route verder te kunnen navigeren, moet ik de koers weer opnieuw inladen. Heel irritant. Ik heb al geprobeerd met de koers optie "altijd weergeven op kaart", maar dat helpt ook niet.
Bij mijn vorige garmin (800) bleef de route gewoon in beeld totdat ik zelf op de stop knop gedrukt had, nadat ik gestopt was.
Iemand enig idee, hoe dit op te lossen?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Voorbij het officiele eindpunt de koers nog eens starten voor jouw 2ehelft?

Thuis de track splitsen en plakken(Basecamp) zodat je start en finish op jouw plek legt?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat raar. Volgens mij is het mij (heb een 530) wel gelukt door slechts de track op de kaart weer te geven en niet de koers te rijden. Gewoon zelf het lijntje volgen, zonder dikke paarse lijn, zonder virtual partner.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is niet raar, dat is iets anders :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
HB_Eagle
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 822
Lid geworden op: do 2 augustus 2018, 19:36

In basecap bij het startpunt en eindpunt de route laten overlappen met een begin en eindpunt een stukje er vanaf daar waar geen pad is zodat je die automatisch voorbij schiet

Kan je rondjes blijven rijden zonder dat hij finisht
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 juni 2021, 22:33 Dat is niet raar, dat is iets anders :wink:
Het lijkt erop alsof dat toch is wat de TS ook heeft geprobeerd - zo lees ik het althans. Maar als je jezelf actief wil laten leiden door de Garmin, heeft dat geen zin.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Of de route even aanpassen in Komoot, als het een Round Trip is kun je ieder punt start/finishpunt laten zijn
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: zo 20 juni 2021, 08:23
ThaSingleTrackMastah schreef: za 19 juni 2021, 22:33 Dat is niet raar, dat is iets anders :wink:
Het lijkt erop alsof dat toch is wat de TS ook heeft geprobeerd - zo lees ik het althans. Maar als je jezelf actief wil laten leiden door de Garmin, heeft dat geen zin.
Er is een verschil tussen een koers tonen en volgen.
Tonen is een dun lijntje op het scherm (dat misschien niet eens opvalt op de kaart).
Volgen is een dikke roze lijn met aanwijzingen, een virt.partner en ook een start en finish.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

asphaltdude schreef: zo 20 juni 2021, 09:07 Of de route even aanpassen in Komoot, als het een Round Trip is kun je ieder punt start/finishpunt laten zijn
Dat zou nog handiger zijn dan knippen en plakken in Basecamp.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

HB_Eagle schreef: zo 20 juni 2021, 07:56 In basecap bij het startpunt en eindpunt de route laten overlappen met een begin en eindpunt een stukje er vanaf daar waar geen pad is zodat je die automatisch voorbij schiet

Kan je rondjes blijven rijden zonder dat hij finisht
Dat is een slimme truc :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 juni 2021, 10:23
Kapitein Iglo schreef: zo 20 juni 2021, 08:23

Het lijkt erop alsof dat toch is wat de TS ook heeft geprobeerd - zo lees ik het althans. Maar als je jezelf actief wil laten leiden door de Garmin, heeft dat geen zin.
Er is een verschil tussen een koers tonen en volgen.
Tonen is een dun lijntje op het scherm (dat misschien niet eens opvalt op de kaart).
Volgen is een dikke roze lijn met aanwijzingen, een virt.partner en ook een start en finish.
Dat weet ik 😄. Ik gebruik “tonen”. Juist omdat ik de dikke lijn irritant vind, en de dunne lijn zelf een goed contrasterende kleur kan geven én mijn eigen gereden track weer een andere kleur heeft. Dan zie ik ook precies waar ik al ben geweest en dus ook wanneer ik rond ben. Hoef ik alleen nog maar op stop te drukken wanneer ik rond ben - en natuurlijk zelf opletten, want de Garmin stuurt me niet terug op koers.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

de Kapitein schreef:Dat weet ik 😄. Ik gebruik “tonen”. Juist omdat ik de dikke lijn irritant vind, en de dunne lijn zelf een goed contrasterende kleur kan geven én mijn eigen gereden track weer een andere kleur heeft. Dan zie ik ook precies waar ik al ben geweest en dus ook wanneer ik rond ben. Hoef ik alleen nog maar op stop te drukken wanneer ik rond ben - en natuurlijk zelf opletten, want de Garmin stuurt me niet terug op koers.
Op de 60(csx) konden we niet anders.
En op de Etrex doe ik het ook nog wel eens, bijv.als ik met route A begin, maar wil overstappen op B en dan via C terug. Dan zie je alle tracks en waar ze elkaar kruisen.
Maar op een gedetaileerde kaart "verdwijnt" het dunne lijntje al snel in de achtergrond, zeker op de postzegel van de Etrex of Edge530.
Het is ook altijd wat.
Op de Edge130 heb ik deze optie niet.
Daar is het alles (volgen) of niets.
Wel heb ik de aanwijzingen uit gezet.
Uiterst irritant zo'n dialoogbox die juist op een kruising/splitsing je halve scherm vult.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Geen oplossing, wel gedeelde ergernis. Mijn 820 doet het ook. En wat me stoort is dat Garmin overal opties voor heeft, dus bijvoorbeeld Prompt before rerouting, maar er hier niet even een schermpje wordt getoond om de gebruiker te vragen of de koers mag worden afgesloten...
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 juni 2021, 11:54
de Kapitein schreef:Dat weet ik 😄. Ik gebruik “tonen”. Juist omdat ik de dikke lijn irritant vind, en de dunne lijn zelf een goed contrasterende kleur kan geven én mijn eigen gereden track weer een andere kleur heeft. Dan zie ik ook precies waar ik al ben geweest en dus ook wanneer ik rond ben. Hoef ik alleen nog maar op stop te drukken wanneer ik rond ben - en natuurlijk zelf opletten, want de Garmin stuurt me niet terug op koers.
Op de 60(csx) konden we niet anders.
En op de Etrex doe ik het ook nog wel eens, bijv.als ik met route A begin, maar wil overstappen op B en dan via C terug. Dan zie je alle tracks en waar ze elkaar kruisen.
Maar op een gedetaileerde kaart "verdwijnt" het dunne lijntje al snel in de achtergrond, zeker op de postzegel van de Etrex of Edge530.
Het is ook altijd wat.
Op de Edge130 heb ik deze optie niet.
Daar is het alles (volgen) of niets.
Wel heb ik de aanwijzingen uit gezet.
Uiterst irritant zo'n dialoogbox die juist op een kruising/splitsing je halve scherm vult.
Ik ben dat ook gewend van de 60Csx... en in mijn ervaring lukt het altijd wel om een contrasterend kleurtje te vinden en te volgen. Ik vind het wel raar de TS dat niet lukt - of het lukt niet omdat hij toch de aanwijzingen wil volgen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaag nog gedaan op de Etrex.
Combi van 2 tracks gereden. Show on map met een eigen kleurtje.

Volgen van een track/koers op een Edge vind ik minder handig dan op de Etrex. Al die aanwijzingen...Less is more.
Zo ook de kaart.
Als je een track/koers volgt heb je geen gedetailleerde kaart nodig, leidt alleen maar af.
Maar als je je eigen weg gaat zoeken wil je ieder paadje en ieder detail zien.
Op de Etrex kan ik simpel wisselen tussen de bijna lege OSM kaart en de overvolle topo kaart.
Opde Edge (810) is dat lastiger.
De Edge 130 heeft helemaal geen kaart. Alleen de track/koers en waypoints/POIs.
De 130 en de 810 hebben wel beide het onhandige fenomeen dat hier wordt genoemd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie