Navigatie tbv Bikepacking.

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
porcini
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 171
Lid geworden op: wo 28 september 2011, 13:37

Mijn fietsgedrag heeft zich steeds meer verplaatst van het bos naar de weg de afgelopen jaren. Fietste al vooral op mijn hardtail maar er zit nu ook een bagagedrager en fietstassen op. Solo bikepacking is mijn ding nu, en dan vooral het trainen voor meerdaagse tochten incl wildkamperen. Fietsknooppunten is niet mijn ding, dan heb ik toch wel heel erg het gevoel dat ik veel naast de mooie paden grijp en naast dat het vaak zoeken is naar bordjes voelt het ook wat benauwend. Ik zou graag een navigatiesysteem (of wellicht iets wat op mijn telefoon kan?) hebben waar ik mijn bestemming op kan ingeven en die mij dan een zo rustig mogelijke route kan genereren waarbij ik zo weinig mogelijk in drukbewoond gebied kom. En harde gravel/bospaden, plattelandswegen achteraf en harde fietspaden (voor zover ze niet naast drukke 80km wegen liggen) is dan wat ik voor ogen heb. Zeg maar het soort wegen wat de meesten van jullie proberen te vermijden 😉 Dus geen mtb paden want dat is met volle bepakking natuurlijk niet echt comfortabel. Mooiste zou zijn dat ik gewoon ergens op locatie mijn navigatie een dergelijke route zou kunnen laten berekenen. Op een zo makkelijk mogelijke manier, heb ooit voor bosfietsen een Etrex 30 gehad maar dat was me veel te gecompliceerd allemaal om daarmee te werken. Kan iemand mij wat nuttige info/tips geven zodat ik mij wat uitzoekwerk kan besparen? Vooraf routes downloaden en er op zetten kan ook, maar dan moet het wel makkelijk gaan. Maar wellicht gaat dat ook makkelijker dan het destijds met de Etrex 30 ging omdat het toen echt over mtb paden ging en nu meer over de reguliere paden.
Verder hoeft er weinig op te zitten qua functies.
Alvast zeer veel dank voor tips!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex (3*) zou toch mn 1e keuze zijn omdat je meerdaagse tochten gaat maken en wildkamperen.
De Etrex doet het een paar dagen op een setje AAs, en die kan je ook nog eens wisselen. Dus je mogelijkheden om op te laden bewaar je voor je phone.
Tracks uploaden is met een Etrex wat lastiger (usb). Maar met een goede kaart kan een Etrex heel goed zelf routes berekenen vam punt naar punt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Persoonlijk vind ik automatische routeberekeningen voor gravel/offroad niet echt werken, je wordt altijd over wegen gestuurd die je eigenlijk had willen vermijden. Ik vind het makkelijker en leuker om routes handmatig in elkaar te knutselen met bv. Komoot, waarbij je op de kaart aangegeven gravel segmenten aan elkaar kunt knopen, meestal staat er bij een segment al een beschrijving en een foto. Andere opties zijn routes van anderen downloaden (staat al behoorlijk wat online), of gewoon een beetje op je kaart kijken en uitproberen.

Voorbeeldje van Komoot. Het type segmenten (tour, weg, loop, MTB, gravel) wordt getoond op basis van de vinkjes die je zet. Ik gebruik het i.c.m. mijn Garmin, maar je hebt ook een app voor je telefoon (ben alleen niet bekend met de functionaliteit..).

Afbeelding
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

Nadeel van wildkamperen is dat het lastig opladen is. Dan zul je moeten zorgen dat je erg weinig stroom verbruikt en/of onderweg je smartphone opladen.

Met een dedicated GPS kun je het stroomverbruik vaak prima laag houden. Met de smartphone is dat lastiger en kun je dan denken aan het meenemen van snelladende powerbanks, zonnepanelen en/of opladen tijdens rijden met bijvoorbeeld een naafdynamo en omvormer.

Zelf kies ik voor de smartphone optie met Osmand als navigatie app.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Waarom vind je de Etrex 30 te ingewikkeld?

Je maakt een track (bijvoorbeeld met Brouter; bijna al die programma's hebben tegenwoordig dezelfde OSM-basisdata). Je kopiert deze voor je reis op de Etrex en je gaat fietsen. De Etrex heeft zeer veel batterijcapaciteit. Hier moet je dus de uren mee maken

Mocht je om een of andere reden een stukje hiervan afwillen; dan heb je je smartphone om wat flexibiliteit te pakken. Handig is dan om vooraf kaarten te downloaden. Ook is het handig om de track die je op je Etrex hebt hier ook op te zetten. Zo een smartphone is veel sneller op, maar is flexibeler vanwege internetverbinding en grotere processor. Als je dan toch een keer naar een camping/supermarkt/fietsenwinkel wil die niet op je route ligt, dan kan je opzoeken waar die is, een route uitzetten en die volgen. Dat houdt hij geen dagen vol, maar dat hoeft niet.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex kan ook prima spontaan routeren naar een camping, een dorp of iets anders.
Als je een goede kaart heb staat het er allemaal op.
En anders wijs je het aan op het scherm.
Zo ook de terugweg van dat dorp naar je originele track.
Hetzwlfde als je wilt afwijken van je geplande route.
En routeren over onverharde paden etc gaat ook prima. Mits je weer een goede kaart hebt en je de voorkeuren goed hebt ingesteld

Bij wildkamperen moet je al maatregelen treffen om je smartphone op te laden.
Erg fijn als je navigatie dan ruim 24h op een setje AA's werkt.
Die wissel je gewoon om. Zijn ook overal te koop.
Oplaadbare AA's gaat ook, (alleen onderweg opladen zou ik niet doen)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 5 juli 2021, 08:30 En routeren over onverharde paden etc gaat ook prima. Mits je weer een goede kaart hebt en je de voorkeuren goed hebt ingesteld
Misschien moet ik wat instellingen gaan veranderen, ik krijg het op de 1030 tot nu toe nog niet goed voor elkaar (met de routering modes voor gravel, mixed, etc.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De instellingen op een handheld zijn ook net iets anders dan op een Edge.
Ook de terminologie verschilt. (Geen idee waarom)
Verder gebruik ik altijd topo kaarten.
Ik weet niet hoe de standaard Garmin kaart het doet..
Juist bij de leuke paadjes en binnenwegen zijn de nuances belangrijk.

Maar met wen track ligt het gewoon vast en moet het lukken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

porcini schreef: zo 4 juli 2021, 20:05 Dus geen mtb paden want dat is met volle bepakking natuurlijk niet echt comfortabel.
Dat hangt er van af wat je onder 'volle bepakking' verstaat. Bikepacking is natuurlijk maar een term en overgoten met een marketing sausje maar ik heb mijn uitrusting lichter en compacter gemaakt om meer/makkelijker met volle bepakking onverharde wegen te kunnen rijden, inclusief mtb paden dus, waarom zou je die links laten liggen? Ik versta overigens onder volle bepakking dat ik alles bij me heb dat ik voor (wild) kamperen nodig heb.

Ik ben overigens nog in de overgangsfase qua navigatie, tot nu toe navigeer ik nog oldskool met kaart en kompas en het nodige natte vinger, 'laten we dit pad maar proberen' giswerk. Dat laatste zorgt voor het nodige om fietsen/aanpassen en al dan niet overwinnen van de nodige hindernissen maar dat is wel zo avontuurlijk. Ik fiets ook veel achter mensen aan die al wel een GPS systeem gebruiken en dat is met afstand het makkelijkste en vergt het minste voorbereiding ;)
Wil je zelf routes maken, al dan niet onderweg dan ontkom je niet aan de nodige voorbereiding en inspanning om je apparatuur te leren gebruiken en er effectief mee te navigeren. Ik zit er zelf al een tijdje tegen aan te hikken en lees dus met belangstelling mee, ik neig sterk naar een apparaat als de Etrex en dan inderdaad vanwege de batterijen.

Er zijn inmiddels wel erg veel bronnen voorhanden waar veel routes gedeeld worden. Iets minder avontuurlijk dan je eigen weg zoeken maar het brengt je wel op plekken die je anders misschien niet gevonden zou hebben. Ik kijk bijvoorbeeld veel op www.bikepacking.com voor inspiratie.
Fourteen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 321
Lid geworden op: do 18 maart 2021, 10:39

George schreef: ma 5 juli 2021, 15:09
porcini schreef: zo 4 juli 2021, 20:05 Dus geen mtb paden want dat is met volle bepakking natuurlijk niet echt comfortabel.
Dat hangt er van af wat je onder 'volle bepakking' verstaat. Bikepacking is natuurlijk maar een term en overgoten met een marketing sausje maar ik heb mijn uitrusting lichter en compacter gemaakt om meer/makkelijker met volle bepakking onverharde wegen te kunnen rijden, inclusief mtb paden dus, waarom zou je die links laten liggen? Ik versta overigens onder volle bepakking dat ik alles bij me heb dat ik voor (wild) kamperen nodig heb.
Mee eens.

De snelste ben je meestal niet op een route met volle bepakking. En met mooi weer op drukke momenten zou je wel wat vaker voorbij gereden kunnen worden, maar zeker sommige stukken uitgepijlde MTB routes zijn dan weer te leuk om over te slaan als je er in de buurt bent ;)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Deze routeplanner is speciaal voor fietsen gemaakt. Met het profiel 'vakantiefiets/trekkingbike' heeft ie me al op heel veel mooie wegen en paden gebracht: https://brouter.de/brouter-web

Als je een track hebt die van je A naar B naar C naar D etc brengt, teleporteer je die daarna naar je navigatietoestel. Op je navigatietoestel moet je daarna alleen nog maar het lijntje dat je met Brouter gemaakt hebt volgen.

Let op: er zit een leercurve aan vast. In het begin gaat het niet vanzelf
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

bert l. schreef: ma 5 juli 2021, 20:35 Deze routeplanner is speciaal voor fietsen gemaakt. Met het profiel 'vakantiefiets/trekkingbike' heeft ie me al op heel veel mooie wegen en paden gebracht: https://brouter.de/brouter-web
Dank voor de tip Bert. Zojuist een paar routes geprobeerd en vergeleken met de resultaten van de Garmin (met gravel routering), Brouter lijkt een stuk minder voor de hand liggende wegen te selecteren, routes aanpassen werkt ook behoorlijk makkelijk met het slepen. :-q
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van Komoot lees je nogal eens dat daar geen onderscheid wordt gemaakt tussen paden die je wel en die je niet mag fietsen (ik neem aan dat dat afhangt van of die gegevens in de onderliggende kaart zijn opgenomen of niet).

Volgens mij hangt het er ook een beetje vanaf of je wel of geen lol hebt in het vooraf maken van routes. Als je dat als een noodzakelijk kwaad ziet zou ik eerder grijpen naar wat er al op internet voorhanden is en daar iets leuks van downloaden.
Ik zit zelf voor mijn werk achter een beeldscherm èn ik ben met kaarten bezig, het laatste waar ik zin in heb is om 's avonds ook nog eens uren te lopen pielen met routes bouwen... :D

Komt nog bij dat ik de laatste jaren met bril op niet goed meer dichtbij kan zien, dus al rijdend die Etrex aflezen zit er niet meer in. Mijn voorkeur is dus het achter iemand aanfietsen die weet waar hij heengaat :D
(jaja, er zijn inzetstukjes voor een (fiets)bril, I know).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

kermit schreef: do 8 juli 2021, 14:22 Van Komoot lees je nogal eens dat daar geen onderscheid wordt gemaakt tussen paden die je wel en die je niet mag fietsen (ik neem aan dat dat afhangt van of die gegevens in de onderliggende kaart zijn opgenomen of niet).
Op Open Street Map kan worden aangegeven of je er wel of niet mag fietsen. Een mapper die niet zeker weet of je er mag fietsen, maar wel dat er een pad loopt, zal dan het pad intekenen en in het midden laten of je er mag fietsen. De routeplanner moet dit dan interpreteren en hanteert bepaalde default instellingen.

Dit zorgt er in alle gevallen voor dat het niet altijd klopt.
Overigens de topografische kaart van het Kadaster geeft helemaal geen codes of je er wel of niet mag fietsen.

Het komt ook andersom voor: dat een wandelende mapper iets als wandelpad intekent, maar dat je er wel mag fietsen.
Of zelfs dat een MTB route als niet toegestaan voor fietsen wordt aangegeven: fouten maken gebeurt. Je moet altijd in het veld blijven kijken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een goede kaart hebt, en een goed toestel (met de juiste instellingen), dan kan je on-the-fly een omweg laten uitrekenen, mocht je bij een verbodsbord uitkomen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie