Vervanging van etrex 30

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Hoi,

Gebruik al jaren met grote tevredenheid mijn etrex 30.
Voor mtb en race werkt dit vrij goed voor mij.
Plus punten van het apparaat zijn:
- sd kaart (mogelijkheid om zo;n beetje de hele wereld aan kaart op te zetten, kunt ze handmatig aan en uit zetten)
- snel kunnen zoomen en pannen op de kaart
- navigeren naar adres of punt op de kaart
- route herberekenen wanneer je er van af wijkt. (tijden navigeren, niet bij het volgens van een gpx)
- mogelijkheid voor geocachen, maar dit is geen pre.

Nadeel:
- toch soms wel wat traag, vooral wanneer navigeert naar een punt ver weg en je raakt van de route af, dan duurt het herberekenen echt heel lang.
- maar het grootste gemis is dat ik er een computer voor nodig ben om er routes of kaarten op te zetten.

vooral wanneer ik op vakantie ben en savond op mijn telefoon een route vind dan wil ik deze er graag op zetten.
( nu kan die wel heel omslachtig met sd kaart wisselen, maar het zou fijner zijn via een Bluetooth verbinding )

Nu heb ik sinds een week een garmin edge 520.
mooi apparaat wat dus wel een bluetooth verbinding heeft, routes er opzetten via Garmin Connect op de telefoon werkt ook perfect.
maar ik mis de opties van mijn etrex.
ff snel in of uit zoomen, pannen op de kaart, herberekenen bij verkeerd rijden en navigeren naar punt op de kaart, vergeet het maar.
Ooh en dan vergeet ik nog de absurt kleine opslag ruimte voor de kaarten en gpx bestanden.

verder heb ik nog ervaring met een mio 305, maar heb dit altijd een onding gevonden, en vooral veel te traag.

iemand tips voor een nieuwe fiets navigatie?
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

SD-kaart lezer die je in je telefoon kan steken? Is dat een optie?

Dan kun je makkelijk de gpx downloaden op je telefoon en met een bestanden viewer de GPX naar de SD-kaart kopiëren.

De lezers zijn er in micro-usb en USB-C wel te vinden. Voor iPhone waarschijnlijk ook wel.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ook ik gebruikte een Etrex 30. Ik herken de nadelen.
Ik ben overgestapt op een iPhone SE.
Ik gebruik de app topo gps.
Nadelen:
-de SE heeft een scherm wat matig afleesbaar is op zeer zonnige dagen.
-handschoenen zonder touchscreen compatibiliteit is niet altijd praktisch.
-in de regen een touchscreen bedienen werkt niet

Voordelen:
-kaarten app naar keuze.
-gebruiksvriendelijke interface.
-routes zijn zeer eenvoudig te beheren.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Garmin GPSmap 64s

Heeft ook bluetooth en garmin connect. Nog beter te bedienen met handschoenen aan.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Kun je geen routes overzetten met NFC? Of heeft niet elke smartphone dat? (geen idee, heb niets met telefoons).

Dat heb ik vorig jaar wel gedaan met iemand die ook een Etrex had en mijn track wilde inladen. Werkte prima, na een paar minuutjes stond het spul ook op zijn Etrex.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

kermit schreef: di 27 juli 2021, 10:42 Kun je geen routes overzetten met NFC? Of heeft niet elke smartphone dat? (geen idee, heb niets met telefoons).

Dat heb ik vorig jaar wel gedaan met iemand die ook een Etrex had en mijn track wilde inladen. Werkte prima, na een paar minuutjes stond het spul ook op zijn Etrex.
Zover ik weet heeft de etrex30 geen nfc of ander draadloze mogelijkheid.

scheurneus schreef: di 27 juli 2021, 07:19 Garmin GPSmap 64s

Heeft ook bluetooth en garmin connect. Nog beter te bedienen met handschoenen aan.
Ha die ziet er wel heel erg hardcore uit :D
Ga ik eens naar kijken.

MarkMeisner schreef: ma 26 juli 2021, 23:09 SD-kaart lezer die je in je telefoon kan steken? Is dat een optie?

Dan kun je makkelijk de gpx downloaden op je telefoon en met een bestanden viewer de GPX naar de SD-kaart kopiëren.

De lezers zijn er in micro-usb en USB-C wel te vinden. Voor iPhone waarschijnlijk ook wel.
dat is ook nog een oplossing.
via otg aansluiten aan de telefoon.
Ga even kijken of ik daar nog een kabeltje voor heb liggen. :-q
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Hee via OTG is een gooie tip! (Als het werkt :D ). Dat ga ik ook proberen, handig op vakantie! Volgens de OTG Checker is mijn telefoon geschikt hiervoor. Nu alleen nog even een kabeltje scoren....
Be Nice, Say Hi!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mmm, het heet waarschijnlijk geen NFC inderdaad. Maar je kunt draadloos gegevens uitwisselen als het goed is.
Wat ik al zei, vorig jaar hebben we draadloos een track van mijn Etrex 30 naar de Etrex 20 van iemand anders gekopieerd.

Onderstaande komt uit de manual:

Gegevens draadloos verzenden en ontvangen
Voor het draadloos uitwisselen van gegevens moet uw toestel zich bevinden binnen een afstand van 3 m (10 ft.) van een ander compatibel toestel.

Uw toestel kan gegevens verzenden en ontvangen als het is gekoppeld met een compatibel toestel of compatibele smartphone via ANT‍+® draadloze technologie. U kunt via-punten, geocaches, routes en sporen uitwisselen.

OPMERKING: Deze functie is niet op alle toestelmodellen beschikbaar.
Selecteer Draadloos delen.
Selecteer een optie:
Selecteer Verzenden en selecteer een type gegevens.

Selecteer Ontvangen om gegevens te ontvangen van een ander toestel. Het andere compatibele toestel moet gegevens proberen te verzenden.

Volg de instructies op het scherm.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Update!
Vanmiddag viel het OTG-Adapterkabeltje al op mijn deurmat. Zojuist even geprobeerd en ja, het werkt. Ik kan nu op mijn Android telefoon een GPX downloaden en kopieren naar mijn Etrex! Dit ga ik zeker gebruiken op vakantie!

Sorry TS, dat wordt dus geen shiny nieuwe GPS, maar een simpel adapterkabeltje van 2Euro :-q

Enkele tips:
->Met de app ‘USB OTG-checker’ kun je testen of jouw telefoon OTG ondersteuning heeft
->De naam van de Track staat in de GPX en is niet de bestandsnaam van de GPX. Vooral als je wat meer Tracks in het lijstje hebt staan is dit goed om te weten, dan zoek je je niet suf naar een naam die niet bestaat... :lol:
->De GPX bestanden kopieer je naar het mapje Garmin\GPX van de Etrex (ik heb dit met het appje ‘bestanden’ gedaan dat standaard op mijn telefoon aanwezig is).
->Opstarten is traag! Voordat de Garmin is gestart, de telefoon de Etrex heeft herkent en je iets kunt gaan kopieren, ben je zo 5-minuten verder....

PS, draadloos kan dus ook via ANT+, maar mijn telefoon ondersteunt dit niet. Volgens mij is dit vooral om Tracks tussen GPS apparaten uit te wisselen.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@ Pbro: heb je wat meer info over zo'n OTG kabeltje ?

@ Kermit & Borre: Je kan met de Etrex30 bestanden delen via ANT+ met andere 30's en GPSmap 62 en hoger.
Mogelijk nog met meer outdoor toestellen die ANT+ ondersteunen.
Voor de PC is er een ANT+ dongle, dan kan je de Etrex draadloos aan de pc koppelen.
Maar BLE is en blijft handiger.
De GPSmap 64 of 66 is dan wel een goede tip, maar een hele baksteen op je stuur.

Ik herken het probleem dus heel goed.
Ik heb een Edge130 gekocht voor de registratie en de ritjes in een bekende omgeving. Neemt 0 ruimte in en bij Ali kan je voor een paar euro een houder kopen voor op de topcap, dan is 'ie helemaal netjes opgeborgen.
Bij ritten in onbekend terrein gaat de Etrex30 op het stuur.

Dan is er nog de Etrex 35.
Vleesch noch visch.
Maar wel met BLE en ANT+
Verder weinig positiefs te melden, aangeschaft en weer verkocht.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 30 juli 2021, 00:12 @ Pbro: heb je wat meer info over zo'n OTG kabeltje ?
Hier staat het wel duidelijk uitgelegd vind ik: https://www.coolblue.nl/advies/wat-is-usb-otg.html.
Ik heb bij de onlinekabelshop.nl een OTG kabeltje besteld, maar er is bij jou in de buurt vast ook wel een 'Tienda' die zoiets heeft.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

THX.
Bij onlinekabelshop.nl heb ik in NL wel eens wat besteld, altijd naar tevredenheid.
Ik ga hier eens bij de lokale Chinees kijken.

Mn Samsung zou OTG ondersteunen.
https://eu.community.samsung.com/t5/gal ... -p/2311170
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Vandaag bij de lokale chinees een OTG kabeltje gehaald.
En het werkt. Was ff zoeken welk appje ik nodig had om het te laten werken, maar ik heb een usb driver voor OTG en Android geinstaeerd. Dan komt mn Etrex gewoon in de file manager van mn telefoon.
GPX downloaden en via de file manager naar de Etrex kopieren werkt prima :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 312
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Top! :-q Ik had zelfs geen extra appje nodig. Super handig om onderweg (op vakantie ofzo) even een leuke route op de Etrex te zetten. Telefoon heb je toch altijd wel mee.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Ik ben ook de otg tour op gegaan.
alleen niet met een kabeltje maar microsd kaart lezer die rechtstreeks in de telefoon gaat.
herkenning van het kaartje en overzetten van de gpx bestanden gaat erg snel, aanrader.

ik heb deze aangeschaft (werkt trouwens op meerder telefoons dan aangegeven, ik gebruik een moto x4):
https://nl.aliexpress.com/item/1005002950754158.html
Afbeelding
Plaats reactie