Teasi One 4 of Garmin edge explore

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Mijn teasi one V1 is versleten (rubber achterkant valt uit elkaar (kan na een jaar of 5) en dit tast de waterdichtheid ernstig aan :lol: ) ik ben nu aan het kijken naar een nieuwe en ben erg te spreken over de teasi one V1 vandaar mijn interesse in de Teasi One 4. Maarrrrrr ik lees ook goede recensies over de Garmin edge explore, deze is iets duurder maar beter verkrijgbaar en schijnt ook in zonlicht goed zichtbaar te zijn. Ik gebruik hem alleen voor navigatie en GPX routes inladen en afrijden, geen hartslag sensoren etc. Zijn op de Garmin ook de kleinste bospaadjes zichtbaar als op mijn huidige Teasi One? Ik zie in een paar reviews dat dit niet het geval is. Welke zouden jullie aanraden en waarom??? Het gaat om onderstaande modellen:


https://www.rosebikes.nl/teasi-one-4-na ... gKd7_D_BwE

https://www.coolblue.nl/product/815465/ ... plore.html
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Garmin maakt het niet makkelijk om OpenStreetMap kaarten te gebruiken en geeft een eigen (wisselende) filosofie voor de toegankelijkheid van hun apparaten. Ik heb de Teasi GPSen niet zelf voor lange tijd gebruikt maar wat ik er van gezien heb zijn ze wel laagdrempelig.
De leesbaarheid in zonlicht was voor mij uiteindelijk de reden een nog altijddurende leercurve met een Garmin device in te zetten. Gelukkig bleek het een uitontwikkeld product, Garmin Edge800, beetje traag maar voorspelbaar.
Ben wel aan t kijken naar een alternatief, dat zal beslist geen Garmin zijn.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als er 1 merk is waar je zelf veel soorten kaarten op kunt zetten is het wel Garmin.
Van dure betaalde topo kaarten van de diverse nationale topografische diensten, tot gratis OSM kaarten en stapels afgeleiden daarvan.
Je kunt met gratis tools zelf de layout en de legenda aanpassen. Vaak hebben anderen dat al voor je gedaan, zodat je kaarten hebt met een layout die toegespitst is op een bepaalde tak van sport..
Dus als je Garmin niet toont wat jij wilt zien, dan heb je in de setup of bij de download gewoon ergens een verkeerde keuze gemaakt.

Maar niet iedereen is ICTer, niet iedereen wil "alles", dus wellicht is juist een toestel waarin alles is voorgebakken wel jouw ding.
Het is net als bij suspension.
Veel instel mogelijkeden geven ook de mogelijkheid veel verkeerd te doen.

Ik heb zelf ook een haat/liefde vrhouding met Garmin, maar puur practisch zou ik toch weer een Garmin kiezen.
Onvolledige documentatie, updates die nieuwe problemen(fouten) introduceren, een onhandige samenwerking tussen gps en app enz.
Maar er is documentatie, er zijn updates, en er is een app (die meestal werkt). En een gebruikersforum en een service afdeling.
Plussen en minnen dus.
Slaat bij mij toch altijd uit in het voordeel van Garmin.

Maar als iemand me een Teasi One-4 zou aanbieden zou ik geen nee zeggen ;)

[edit]
Ik lees dat de Teasi IPX 5 spatwaterdicht is. Dat is genoeg voor een regenbui, maar niet voor een slippertje in een sloot of bergbeekje.
Ik lees dat de Teasi geen ANT+ ondersteunt. De meeste sensoren zijn ANT+. Veel/steeds meer sensoren zijn ook te koop als bluetooth, maar dan moeten de sensoren wedijveren met je telefoon. In de praktijk werkt het beter als je de sensoren via ANT+ kunt koppelen en de data verbinding met de app via BLE, minder uitval.
Onduidelijk of de ontvanger Glonass of Galileo ondersteunt.

De Edge Explore gebruikt als ik mij niet vergis hetzelfde touchscreen als de 810. Dat is niet bijzonder contrastrijk.
Zou me niet verbazen als het een 810 is met een iets andere gebruikersinterface en in een iets ander jasje.
En zonder Glonass (of Galileo) is het behelpen tussen de hoogbouw of in een kloof in de bergen.
[/edit]
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik ben fan van de Teasi en gebruik nu nog steeds V1

Als je snel bent heb je een V4 voor €79

https://www.conrad.nl/p/teasi-tahuna-on ... sert_kz=8J
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Dice Oldskool schreef: vr 30 juli 2021, 07:31 Ik ben fan van de Teasi en gebruik nu nog steeds V1

Als je snel bent heb je een V4 voor €79

https://www.conrad.nl/p/teasi-tahuna-on ... sert_kz=8J

En besteld! Voor deze prijs hoef ik niet na te denken :bier:

Thanx dice :-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5551
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik kreeg de tip ook van hier. :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

P@trick schreef: vr 30 juli 2021, 08:48
Dice Oldskool schreef: vr 30 juli 2021, 07:31 Ik ben fan van de Teasi en gebruik nu nog steeds V1

Als je snel bent heb je een V4 voor €79

https://www.conrad.nl/p/teasi-tahuna-on ... sert_kz=8J

En besteld! Voor deze prijs hoef ik niet na te denken :bier:

Thanx dice :-q
:-q Nee, daar hoef je zeker niet lang over na te denken. Een Explore is €100 duurder.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik ben nog steeds blij verrast door de teasi one 4.

Vooral het kaartmateriaal en de afmeting van de display in combinatie met de accuduur is wat mij betreft een winnaar.

Is het momenteel in Brabant en ben vergeten de GPS ronde lokale routes uploaden naar de teasi. Dus heb ik eergister het startpunt van de MTB route Vessem handmatig ingevoerd om daarna gewoon de bordjes te volgen.

Wat mij opvalt bij deze en route en alle andere MTB routes in dat is dat de teasi alle MTB paadjes gewoon weer geeft als paarse lijnen. M.a.w.. routes downloaden kan maar is geen must voor een teasi. Wat ik tot nu toe heb gereden kent hij ze allemaal

Gewoon naar het startpunt rijden in de bordjes volgen en als je de weg kwijt bent kan je de paarse lijnen op de kaart opzoeken waar het fout is gegaan.

Daarnaast als je hem gebruikt als navigatie naar een bepaalde bestemming laat hij ook gewoon over fietspaden, en als je het mountainbike profiel kiest, ook over bospaden en onverharde paden naar je bestemming Leiden. En dat alles ook nog foutloos en met vooraankondiging als je een bocht of kruising nadert.

Ik heb ooit een Garmin etrex 30 gehad en deze wint het op alle fronten.

Met andere woorden tot nu toe en foutloze navigatie met Speed sensor and cadence sensor voor €80!
Gebruikersavatar
P@trick
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 411
Lid geworden op: zo 27 mei 2018, 14:37

Ik heb nu een aantal routes gereden met mijn nieuwe V4 en hij is net zo goed als mijn oude Teasi One classic. Voordelen: sneller qua berekenen routes, display iets groter en sneller opgestart.

Ik rij mijn routes altijd zonder te navigeren (route openen en niet op ‘go’ drukken) zo blijf ik als een ‘stip’ zichtbaar op de route en en vind ik hem gemakkelijker te volgen en word hij niet ‘opgegeten’ en kan ik zien waar ik in het rondje zit. Op stukken met veel kruisingen even de route wat inzoomen om op het goede pad te blijven.

Al met al blij dat ik voor de Teasi ben gegaan :bier:
Plaats reactie