Groot verschil in ritregistratie tussen Garmin 820 en 1030

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Vandaag de UHR onveilig gemaakt met een maatje. Na terugkomst de rit in connect gezet, en tot mijn verbazing geeft mijn 820 maar liefst 10km meer aan dan de 1030 van mijn maat. (111 tegen 101km)
Ik heb mijn 820 gekoppeld met een gecombineerde cadans/snelheidsensor (GSC10), en hij heeft geen sensoren gekoppeld.

Hij rijd enorm veel km's op de weg en bos, en heeft door de regel geen grote afwijkingen in de registratie ten opzichte van zijn fietsmaten.

Zou het zo kunnen zijn dat mijn sensor foutieve waarden doorgeeft? Ik zie in de snelheidsgrafiek geen vreemde uitschieters, en onze beweegtijd is ook exact gelijk.
Ik heb ook geen idee of de wielmaat is in te stellen bij deze sensor.
Iemand zoiets eerder bij de hand gehad?
Put something exciting between your legs!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nee, zijn gps ontvanger registreert te weinig.
Met wat zoeken op het forum en wat googlen vind je het gedetaiñleerde antwoord.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Bedankt voor je snelle reactie.
Had op internet al wat gezocht, en daar word gezegd dat wanneer dat het geval is je dat terug moet kunnen zien in de snelheidsgrafiek.
Zal hem eens om een sterk vergrote grafiek vragen.
Put something exciting between your legs!
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5594
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kon je op de garmin ook geen GPS nauwkeurigheid aanpassen zodat er meer punten worden geregistreerd.

Leg de GPS kaartjes eens naast elkaar, dan zou je het moeten kunnen zien.
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Zoals dit al vele malen voorbij gekomen is. Een sensor telt werkelijk gereden km's en een computer die via gps doet niet. Het zit hem in de blanke stukjes wanneer het gps signaal minder sterk is en er door de computer gecorrigeerd wordt.

Als je gelijke info wilt, moet degene zonder sensor rap een sensor kopen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies.

Hier ongeveer zo'n zelfde vraag:
viewtopic.php?f=27&t=151738
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik rijd nooit met sensor en de afwijkingen zijn altijd heel klein. Dus ik weet niet wat dan hier weer gebeurt.
Of ik nu op de weg, bos of bergen rijd. Nooit problemen. Met de hele oude 705 wel eens, Maar de 800, 1000, 810 en 1030+ helemaal nooit.

Wat doet strava met zijn route, Die past hem vaak wel goed aan?
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

RsAp schreef: wo 11 augustus 2021, 20:36 Zou het zo kunnen zijn dat mijn sensor foutieve waarden doorgeeft? Ik zie in de snelheidsgrafiek geen vreemde uitschieters, en onze beweegtijd is ook exact gelijk.
Ik heb ook geen idee of de wielmaat is in te stellen bij deze sensor.
Iemand zoiets eerder bij de hand gehad?
Nu had ik begrepen dat de sensor alleen de omwentelingen van het wiel doorgeeft. De bijbehorende afstand wordt berekend in de fietscomputer.
Mijn Garmin (130) heb ik zo ingesteld dat de afstand per omwenteling automatisch gekalibreerd wordt aan de hand van GPS-data op lange rechte stukken. Hoe heb jij deze afstand ingesteld?
________
Mijn fiets
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Cube-Elite schreef: di 17 augustus 2021, 16:08 Ik rijd nooit met sensor en de afwijkingen zijn altijd heel klein. Dus ik weet niet wat dan hier weer gebeurt.
Of ik nu op de weg, bos of bergen rijd. Nooit problemen. Met de hele oude 705 wel eens, Maar de 800, 1000, 810 en 1030+ helemaal nooit.

Wat doet strava met zijn route, Die past hem vaak wel goed aan?

Dat jij het verschil niet ziet of opmerkt, wil niet zeggen dat het er ook niet is. Ga maar eens samen met iemand fietsen die er wel 1 heeft. Er zit dan weldegelijk verschil in snelheid en afstanden.

Hoe groot die is is afhankelijk van de dichtheid van het bos waar je door fietst.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De auto calibratie gaf bij mijn Edge130 foute waarden.
Dus handmarig ingesteld.

Strava als maatstaf gebruiken is belachelijk. Strava doet maar iets.
Sorry voor de KOM houders, maar het is eerder een loterij dan een tijdwaarneming.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Korte stukje kunnen Kom's inderdaad loterijen zijn.
Ik zie op strava ook wel redelijk wat segmenten die afwijken, zeker kortere MTB segmenten.

Strava doet niet zo maar wat. Dat hangt ook weer samen met je device wat je daarvoor gebruikt.
Garmin en Strava hebben bij mij nagenoeg dezelfde afstanden. Dat is altijd minder dan 100m op 100km.
Nou dat trek ik wel.

Ook komen bv gereden routes op een paar tiende % overheen met de getekende routes.
Dus het is bij mij iig echt wel accuraat.

Ik denk dat in 90% van de gevallen een sensor veel meer afwijking heeft dan GPS. Zeker op de MTB.
En ook bij een sensor (kan) er herberekening plaatsvinden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een sensor waarbij de omtrek van je band juist is ingesteld, is altijd nauwkeuriger dan gps.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
RsAp
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 195
Lid geworden op: zo 5 januari 2014, 19:24
Mijn mountainbike: Specialized Chisel-Ghost Lector lc7-Sensa Pordoi-Giant ATX 850

Vandaag in Ede gefietst met een ouderwets tellertje met magneetje en ingestelde wielmaat. Samen met de Garmin.
Kwam ik op 2% verschil uit met mijn 820.
(ouderwetse teller gaf 1km meer aan op 50km) Ik heb beide sensoren in het achterwiel om eventuele verstoring doordat het voorwiel loskomt uit te sluiten. Ik heb bij mijn Garmin sensor niets ingesteld, en volgens mij valt er ook niets in te stellen. Maar goed, ik kan nu bijna zeker zeggen dat mijn Garmin in ieder geval niet teveel km's weergeeft.
Put something exciting between your legs!
Michel.nl
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 september 2016, 14:21
Mijn mountainbike: Canyon Nerve 29'er fully

Cube-Elite schreef: do 19 augustus 2021, 13:42 Ik denk dat in 90% van de gevallen een sensor veel meer afwijking heeft dan GPS. Zeker op de MTB.
En ook bij een sensor (kan) er herberekening plaatsvinden.
En ik denk dat je dit juist andersom bedoeld. 90% van de tijd heeft gps juist een afwijking. Gps signaal heb je niet altijd overal 100% of soms geheel niet. Een wiel sensor( mits goed afgesteld op je garmin) blijft zolang jij rolt gewoon door tellen.
Vrijwilliger onderhoudt van MTB route Beetsterzwaag en Drachten

MTB TEAM Drachten Beetsterzwaag
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Op een racefiets geloof ik dat best.
De juiste omtrek berekent ie automatisch, in die combo werkt het goed.

Maar op een MTB in het bos met korte bochten soms een blokkerend wieltje. Ik vraag het me af.
Overigens heb ik wel met sensor gereden op bv de UHR.

Bij mij ging het met beide goed, daarom heb ik de sensor er niet meer op.
Plaats reactie