Slechte ontvangst en afstandregistratie

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beetje vage topictitel, maar goed :)

Ik heb een eenvoudig en al enkele jaren ouder GPS-tellertje dat ik op de lokale rondjes weleens op het stuur heb zitten. De enige reden daarvoor is dat ik graag wil weten hoe ver ik gefietst heb. Het is een Mio Cyclo100.

Nu geeft dat ding natuurlijk ook de snelheid weer, en zodra er ook maar iets van bomen naast de weg staan zie ik dat die snelheidsweergave niet meer klopt. Op zich boeit me dat niet, maar betekent dit dat ook de afstandsregistratie er dan naast zit?

Of telt het apparaatje wel de stukken mee waar de snelheid even niet klopte? Hij kent immers de positie op het moment dat je onder de bladeren duikt, en pakt ook de positie als je weer onder de bladeren vandaan komt. Als hij dan de afstand tussen die twee punten wel registreert klopt dat aardig (op de weg gaat het immers meestal rechtdoor).

Kortom, hoe betrouwbaar zal de registratie van de afstand zijn...?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb een tijdje een Lezyne mini GPS computer gebruikt die de snelheid en afstand ook bepaalde met gps.
In de winter gaf dat vaak weinig problemen, maar als de bomen en struiken eenmaal bladeren begonnen te krijgen was de ontvangst hopeloos.
Gek genoeg waren de routes die ik reed wel goed vastgelegd (en niet zoals strava met de telefoon dat je soms van de heen-en-weer lijntjes krijgt) en de gemiddelde snelheid klopte ook wel aardig.
Wat mij vaak opviel was de snelheid tijdens de rit. Het ene moment reed ik 5 km/u op een rechte weg (vlak) om een seconde later bijvoorbeeld 180km/u te rijden... En dat begon me te irriteren. Heb de Lezyne in de la gelegd.
Maar waar het precies aan lag, schiet mij maar lek :-?
Daarna nog geprobeerd met een draadloze computertje, maar kreeg geen verbinding met magneet (heb platte spaken waardoor standaard magneet voor ronde spaken niet bleef zitten) en sensor, ook niet na herhaaldelijk terugsturen naar de shop dat ik dat ook maar heb opgegeven.


Fiets nu zonder fietscomputer op de mountainbike en met de toerfiets zit de Garmin op het stuur, daar wel een veldje ingesteld dat ik de snelheid kan zien en de tripafstand. Telefoon met strava registratie in de rugtas en dan zie ik het wel bij thuiskomst wat ik allemaal heb gepresteerd.

Was het vroeger toch beter met een magneetje aan je spaak en een bedrade ontvanger op je vorkpoot.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, ik vroeg het me gewoon af. Ik heb ook nog ergens een draadloze computer liggen, die zat vroeger op mijn racefiets, zonder problemen overigens. Als ik die nog kan vinden en hij doet het nog kan ik die weleens monteren.

Of de Etrex een keer meenemen in de achterzak ter controle, daar heb ik wel wat meer vertrouwen in. Maar ik wil niet steeds met zo'n baksteen op mijn stuur rijden dus permanent gebruiken wil ik die niet.

Het gaat me vooral om de km's op de gravelbike, op de mtb rijd ik meestal vaste routes waar de lengte bekend van is (of in onbekend terrein, maar dan gaat de Garmin wel mee). Het komt ook niet op een halve km, maar ik wil wel een idee hebben hoeveel ik in een jaar totaal gefietst heb.

En nee, dat ga ik niet via Strava bijhouden ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
regenhond
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 164
Lid geworden op: wo 1 oktober 2008, 20:18
Mijn mountainbike: ‘22 Stumpjumper en ‘21 Chisel

Tot voor kort had ik een eenvoudige fietscomputer van Sigma, type Pure GPS, dat was een klein handig ding dat met name bedoeld was voor afstandmeting en (gemiddelde) snelheid. Vergelijkbaar met jouw Mio denk ik. De snelheid klopte eigenlijk nooit, maar de gereden afstand, en de berekende gemiddelde snelheid, waren nagenoeg perfect. Beter eigenlijk dan de Garmin 530 die ik nu gebruik. Op mijn vaste route van circa 46 km zie ik bij de Garmin een variatie van ongeveer 1,5 km, de Sigma bleef meestal binnen een halve km. Bij de Garmin gebruik ik overigens geen externe snelheidssensor, alleen GPS.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het gemak van zo'n klein ding is dat je dat even op je stuur klikt, en eens in de zoveel ritten een keer oplaadt.
Geen batterijen, geen kabels, geen sensoren. Heb hem jaren geleden eens een keer mee laten komen voor een prikkie, ik meen via RCZ.

Ik ben eigenlijk niet zo van alles registreren, let ook niet meer op gemiddeldes e.d. Liefst registreer ik ook niet online met een app, ben allergisch voor het vrijwillig verstrekken van data (ik weet dat je niet alles kunt tegenhouden, maar er zomaar aan meewerken hoeft ook niet).

Maar ik wil aan het eind van een jaar wel weten hoeveel km ik totaal ongeveer gefietst heb.
Eigenlijk moet ik dus zelf aan het controleren met een ander apparaat ernaast... :roll: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Misschien dan toch maar zoiets monteren weer:

https://www.bol.com/nl/nl/p/fietscomput ... re_pdp_www

En dan een excelsheet maken met de afstanden en routes die je hebt gereden. :-q
:bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die excelsheet heb ik al een. Je moet wat moeite doen als je geen Strava wilt gebruiken :D
Zo'n draadcomputertje ligt ook nog wel ergens, maar draadloos heeft de voorkeur. Ik ga eens op zoek naar dat ding...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 13 augustus 2021, 12:45 Beetje vage topictitel, maar goed :)

Ik heb een eenvoudig en al enkele jaren ouder GPS-tellertje dat ik op de lokale rondjes weleens op het stuur heb zitten. De enige reden daarvoor is dat ik graag wil weten hoe ver ik gefietst heb. Het is een Mio Cyclo100.

Nu geeft dat ding natuurlijk ook de snelheid weer, en zodra er ook maar iets van bomen naast de weg staan zie ik dat die snelheidsweergave niet meer klopt. Op zich boeit me dat niet, maar betekent dit dat ook de afstandsregistratie er dan naast zit?

Of telt het apparaatje wel de stukken mee waar de snelheid even niet klopte? Hij kent immers de positie op het moment dat je onder de bladeren duikt, en pakt ook de positie als je weer onder de bladeren vandaan komt. Als hij dan de afstand tussen die twee punten wel registreert klopt dat aardig (op de weg gaat het immers meestal rechtdoor).

Kortom, hoe betrouwbaar zal de registratie van de afstand zijn...?
De stukken waar de afstand niet klopte, waren momenten waar de gps niet wist waar je was.
GPS werkt met plaatsbepaling. Bijv. iedere seconde een peiling (1).
De verplaatsing van het ene punt naar het andere geeft je snelheid. In een rechte lijn, maar bij een interval van 1 seconde kan je nig wel afronden op een rechte lijn.
De snelheid wordt dus niet gemeten maar berekend.
Als je een tijd lang geen goede positie bepaling hebt gehad, wordt dus de snelheid gemeten tussen de laatste goede locatie en de eerstvolgende goede locatie.
In een rechte lijn tussen die twee punten.
Alle bochten daartussen ben je kwijt.

De Mio's blinken niet uit in goede ontvangst, dus in goede plaatsbepaling.(2)

1) Iedere seconde 1 peiling wil nog niet zeggen dat er in de tracklog ook iedere seconde iets wordt opgeslagen. Sommige toestellen doen dat wel, of hebben de optie om hiervoor te kiezen. Moderne chipsets doen 2 peilingen per seconde.
Meer punten opslaan lijkt beter, maar is alleen beter als die punten ook een redelijk tot goede plaatsbepaling bevatten.

Mijn Edge 130 met handmatig gecalibreerde wielsensor registreert 100% vd afgelegde weg.
Mijn Etrex30 op het stuur, zonder wielsensor, alleen GPS en Glonass, telt 96%.
De Edge zonder wielsensor, met GPS en Galileo, telt 90%.
Uit ervaringen van gebruikers hier heb ik begrepen dat de Mio's minder registreren dan de Esges. Dus 90% of minder van je afgelegde weg.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dus ik fiets meer als ik denk! :D

Maar als hij de snelheid meet tussen de twee laatste goede locaties doet hij dat in feite door de afstand en verstreken tijd tussen die punten te meten. In mijn specifieke geval is dat vaak zonder bochten, want in Nederland zijn de meeste wegen en fietspaden nu eenmaal recht.
Dus het kan best dat-ie nog een redelijk goede totaalafstand aangeeft lijkt me?

Ik ga het gewoon eens dubbelchecken met die draadloze computer.
Als ik die nog kan vinden en er batterijen voor heb liggen... :D

Helaas hebben mijn gravelbikes een onderling flink afwijkende bandomtrek, dus waar ik de Mio gewoon altijd kan gebruiken gaat dat met zo'n computertje niet lukken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Die verschillen hangen sterk af van het type route. Op een rechte weg door de polder zijn ze klein. Dus die Edges zijn prima voor racefietsers. Op de route in Meijel (zeg 700 bochten op 11 km) zullen de verschillen groter zijn. Daar maakt een wielsensor echt een verschil.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

kermit schreef: vr 13 augustus 2021, 16:12 Dus ik fiets meer als ik denk! :D
Dan zou ik een puzzelboekje meenemen voor onderweg 8)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

kermit schreef: vr 13 augustus 2021, 16:12 Dus ik fiets meer als ik denk! :D
Ik wilde ook al iets zeggen...

:tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
JoopO
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 365
Lid geworden op: do 14 april 2016, 17:15
Mijn mountainbike: Scott Scale 930

Elvander schreef: vr 13 augustus 2021, 17:53
kermit schreef: vr 13 augustus 2021, 16:12 Dus ik fiets meer als ik denk! :D
Dan zou ik een puzzelboekje meenemen voor onderweg 8)
Ik fiets meer dan ik denk.
Ik denk minder als ik fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dan ik dacht? :wink:
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie