Wat betekent grijze pijl op routescherm Garmin 830?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Afbeelding


De witte pijltjes geven de route aan. Het kleine blauwe pijltje geeft mijn positie en rijrichting aan. Maar soms verschijnt er ineens een grotere grijze pijl, een stukje voor het blauwe positie pijltje (ik heb er een pijl bij getekend maar die is niet goed gelukt).En die grotere grijze pijl verdwijnt vervolgens ook weer. Weet iemand waarom die grijze pijl verschijnt? Het valt mij wel op dat er dan ook iets vreemds aan de route is. Kan het zijn dat hij alleen verschijnt als ik op een stuk route zit waar ik later moet keren en weer terugkom?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Maak kennis met je Virtuele Partner, die in jouw screenshot net wat sneller is dan jijzelf! Kun je helaas niet uitzetten, dus lekker negeren :bier: Volgens mij komt je virtuele partner je vergezellen op ritten die je al een keer eerder reed, maar ik heb me er nooit echt in verdiept.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Kapitein Iglo schreef: di 17 augustus 2021, 13:55 Maak kennis met je Virtuele Partner, die in jouw screenshot net wat sneller is dan jijzelf! Kun je helaas niet uitzetten, dus lekker negeren :bier: Volgens mij komt je virtuele partner je vergezellen op ritten die je al een keer eerder reed, maar ik heb me er nooit echt in verdiept.
Het is inderdaad je virtuele partner. Die krijg je kado van Garmin... helaas. Routes die ik plan via Komoot, hebben hem ook, gruwelijk irritant. Ergens (geen idee of dat hier was of niet) heb ik de tip gelezen om hem heel snel te zetten of juist heel langzaam. Alleen stond er niet bij hoe.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

De virtuele partner zit dan ook in je toestel, niet in de route. Wat wel in de route zit (of kán zitten), is de snelheid op elk routepunt. Die houdt de virtuele partner aan. Is die snelheid er niet, dan rijdt-ie (uit m‘n hoofd) twintig kilometer per uur, en staat stil als jij ook stilstaat.

Ik dacht dat er wel ergens een optie was om ‚m uit te schakelen, maar heb dat eigenlijk nooit geprobeerd.
Vorsprung durch Pedantik.
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Route selecteren
Instellingen
Virtuele partner aan/uit?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rasmazzer schreef: do 19 augustus 2021, 19:01 Route selecteren
Instellingen
Virtuele partner aan/uit?
Geen optie op mijn Edge 530.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
MJV
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 31 oktober 2016, 21:45

Is inderdaad niet uit te zetten op de 830. Als je hem heel snel zet finisht ie snel en ben je er snel van af.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gelukkig heb je er alleen last van als je actief een route rijdt. Als je alleen de track zichtbaar hebt op de kaart, en die zelf gaat volgen zonder aanwijzingen e.d., heb je nergens last van.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt heren, nu ik weet dat er niets mis is met de route maak ik mij er al een stuk minder druk over. Ik gebruik de Garmin ook wel eens op de motor, nu snap ik dat de virtuele partner mij dan niet bij kan houden!
Gelukkig heb je er alleen last van als je actief een route rijdt. Als je alleen de track zichtbaar hebt op de kaart, en die zelf gaat volgen zonder aanwijzingen e.d., heb je nergens last van
Wat is precies het verschil tussen deze 2 varianten? Normaal gezien maak ik een route in Routeyou of Garmin connect, of download een route van Komoot en rijd deze na. Ik neem aan dat je dat bedoelt met "actief een route rijden". Maar wat bedoel je met jouw 2e variant, alleen een track zichtbaar hebben?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Je kunt een track (koers), die je zelf hebt ingeladen, zichtbaar maken op de kaart. Maar je hoeft hem niet te starten/rijden. Je volgt dan gewoon het lijntje. Je kunt dan nog steeds op de fysieke startknop van je edge drukken zodat ie je activiteit gaat bijhouden/opnemen, maar je krijgt helemaal niks aan navigatieaanwijzingen. Gewoon het lijntje volgen. Ik ben dat gewend geraakt van de oudere outdoor Garmins. En ik vind dat wel prettig, scheelt ook aan batterijvermogen en je krijgt meteen niet zo'n dikke streep als route.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Oké, dank, weer iets geleerd. Ik heb wel alle geluidjes uitstaan, dat is ook al rustiger en scheelt energie.
Plaats reactie