Ervaringen Hammerhead Karoo 2

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Afbeelding
Pijltje met je eigen positie ruimschoots onder het midden, zodat er evt. ook nog wat datavelden boven passen.
Want over het algemeen is hetgeen wat voor je ligt belangrijker dan waar je al geweest bent.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Bij een Garmin is de plaats van het pijltje afhankelijk van de kaartinstelling. Staat die op "Koers boven" (de kaart draait dan mee), dan staat hij ruim onder het midden. Staat hij echter op "Noord boven" (dan draait de kaart niet mee), dan staat het pijltje precies in het midden.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Noord Boven gebruik ik niet, maar dat klinkt logisch.
(Noord Boven doet 'ie wel vanzelf als je ver uitzoomt)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 augustus 2022, 23:28 Afbeelding
Pijltje met je eigen positie ruimschoots onder het midden, zodat er evt. ook nog wat datavelden boven passen.
Want over het algemeen is hetgeen wat voor je ligt belangrijker dan waar je al geweest bent.
Interessant, had dit nog nooit gezien omdat ik altijd "Noord boven" gebruik,
ben beetje allergisch voor draaiende kaarten :-q

Toen ik vorig jaar een tijdje een Karoo heb geprobeerd viel me ook op hoe ongelukkig deze met de positionering bij "Noord boven" omgaat:
bij de Garmins die ik heb gebruikt en OsmAnd staat je pointer in het midden van het het schermdeel dat effectief wordt gebruikt voor de kaart ,
maar bij de Karoo 2 had ik datavensters boven in beeld, maar de pointer bleef in het midden van het gehele scherm staan,
dus boven het midden van het schermdeel dat werd gebruikt voor de kaart.

Dus als je naar het noorden reed, dan was een groter deel van de kaart gevuld met de route die je al had afgelegd (niet zo heel interessant idd, heb je al "in real life" kunnen zien) en slechts een klein deel met waar je nog naartoe gaat (dat is waarvoor je op dat ding kijkt).

En dan waren de datavensters ook niet transparant te maken zoals bij OsmAnd wel kan. Hammerhead staat er wel om bekend dat ze veel tussentijdse verbeteringen doorvoeren, maar misschien is het ondertussen / binnenkort verbeterd.

Mijn TomTom in de auto doet het wat mij betreft in dit opzicht ideaal:
ook bij "noord boven" wordt de pointer steeds zo op het scherm geplaatst dat je zoveel mogelijk van de nog af te leggen actieve route op het scherm hebt. Bij in-/uitzoomen wordt deze dan ook opnieuw gepositioneerd. Dit draadje heeft me aangezet om ook OsmAnd te vragen of ze zoiets kunnen doen :-D
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

omdat ik altijd "Noord boven" gebruik,
ben beetje allergisch voor draaiende kaarten :-q
Als je een Etrex uit de 30 serie gebruikt heb je een elektronisch kompas (dus dat is anders dan een GPS kompas) en staat je kaart altijd stil als jij stil staat
(de kaart richt zich dan wel op het noorden omdat er bij stilstand geen rijrichting is).
Hetzelfde geldt natuurlijk voor andere toestellen (GPS en telefoon) met een elektronisch kompas.

Overigens zag ik dat mijn positie op de Edge130 altijd in het midden vd "kaart" is :-{
Dat terwijl de Etrex 10, die eigenlijk ook zonder kaart werkt, wel je positie op 2/3 vh scherm houdt.
Afbeelding
(foto van een gehackte etrex10 met daarop de kaart met hoofdwegen van W Europa)
Had ik de 10 maar nooit verkocht :((
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Heb de Karoo2 nu ongeveer een half jaar in gebruik en werkt echt perfect.

Heldere en duidelijke schermen die je (vrijwel) helemaal zelf kan instellen. Navigatie werkt ook erg goed.

Kan eigenlijk geen negatieve punten bedenken.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

owwwwk schreef: ma 8 augustus 2022, 09:41 Heb de Karoo2 nu ongeveer een half jaar in gebruik en werkt echt perfect.
Mooi dat ie bevalt :-q
Vond het zelf het mooiste scherm dat ik heb gezien (vorig jaar een tijdje mee gespeeld),
en het feit dat het apparaat zelfstandig het internet op kan via Wifi en niet afhankelijk is van een telefoon vond ik ook prettig werken.

Ben benieuwd:
is er ondertussen nog iets gewijzigd mbt bovenstaande punt, oftewel:
als je "noord is boven" als kaartoriëntatie hebt en naar het noorden rijdt en datavelden boven in je scherm hebt,
zie je dan nog steeds meer route in beeld die je al gehad hebt en slecht een kleiner deel van de route die nog komt,
of wordt je locatiepointer nu slimmer (meer naar beneden) gepositioneerd op je scherm?
Plaats reactie