Waar kaartmateriaal downloaden?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ben erg gecharmeerd van de layout en het kleurgebruik van de kaarten van garmin.openstreetmap.nl. Echter is de drijvende kracht achter deze site al een hele tijd spoorloos verdwenen en krijg ik met geen mogelijkheid nog kaarten gedownload van de site.

Is er hier iemand die weet of er een mirror is of een andere manier om nog kaarten te downloaden van de site? Zo niet, welk alternatief gebruiken jullie met (ongeveer) hetzelfde kleurgebruik of een andere prettig kleurgebruik?

edit: het gaat om het downloaden van de installer files voor Basecamp windows, niet om de img voor rechtstreeks op een gps.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik gebruik al jaren Osmand voor kaartmateriaal. Niet in combinatie met Garmin of Komoot, maar als stand-alone kaartmateriaal.
Gebruikersavatar
sik
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: wo 9 november 2005, 23:23
Contacteer:

bij openmtbmap
kan je uit verschillende layouts kiezen (en eventueel zelf nog in de .typ files klooien.)
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Deze vind ik heel fijn:

https://extract.bbbike.org/

Heeft volgens mij ook de mogelijkheid om te installeren in basecamp, al haal ik de kaarten voor basecamp meestal van
https://www.openfietsmap.nl/downloads

Vroegah haalde ik gehackte city navigator of garmin topo maps van usenet of een of ander wazig GPS forum, maar die kaarten zijn bijna niet meer te vinden en tegenwoordig bovendien vaak van mindere kwaliteit dan de legale gratis OSM alternatieven.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

markje schreef: do 11 november 2021, 17:29 Ik ben erg gecharmeerd van de layout en het kleurgebruik van de kaarten van garmin.openstreetmap.nl. Echter is de drijvende kracht achter deze site al een hele tijd spoorloos verdwenen en krijg ik met geen mogelijkheid nog kaarten gedownload van de site.

Is er hier iemand die weet of er een mirror is of een andere manier om nog kaarten te downloaden van de site? Zo niet, welk alternatief gebruiken jullie met (ongeveer) hetzelfde kleurgebruik of een andere prettig kleurgebruik?

edit: het gaat om het downloaden van de installer files voor Basecamp windows, niet om de img voor rechtstreeks op een gps.
Ik veronderstel dat iemand ruzie heeft gemaakt over geld met de Uni Wuppertal
Mijn kaarten haal ik inmiddels hier op: https://www.freizeitkarte-osm.de.

Nog steeds gebaseerd op OSM, maar net effe anders weergegeven. Ik vind de rendering van Freizeitkarte erg prettig, maar dat is uiteraard persoonlijk
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

38x10 schreef: do 11 november 2021, 21:01 Deze vind ik heel fijn:

https://extract.bbbike.org/

...
Ja deze.
Je kan verschillende formats/layouts kiezen.
Omdat je zelf de uitsnede bepaalt, kan je er makkelijk en snel een aantal kleine kaarten proberen van een jou bekende locatie. Als je ze een andere naam geeft (zowel de uitsnede als het bestand) kan je ze ook tegelijk in je garmin laden en makkelijk switchen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

markje schreef: do 11 november 2021, 17:29 Is er hier iemand die weet of er een mirror is of een andere manier om nog kaarten te downloaden van de site? Zo niet, welk alternatief gebruiken jullie met (ongeveer) hetzelfde kleurgebruik of een andere prettig kleurgebruik?
Ik ben ooit eens op onderstaande site terechtgekomen toen ik topokaarten zocht voor hikes in Noorwegen.
Wat ik tot op heden daar vandaan gehaald heb bevalt me heel goed dus haal ik daar nog steeds m'n topo's.
De meeste kaarten kun je in 2 verschillende kleurschema's downloaden.
http://www.frikart.no/garmin/index.html
edit: het gaat om het downloaden van de installer files voor Basecamp windows, niet om de img voor rechtstreeks op een gps.
Beiden zijn te vinden op frikart.no. (niet voor alle kaarten, maar veel wel)
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Het mooie van de downloadsite van de Uni Wuppertal vond/vind ik de mogelijk om specifieke tegels te kunnen downloaden. Dus als ik van hier naar Italia fiets, dan kon/kan ik alleen de tegels downen die ik voor die trip nodig heb.
Weet iemand daar een alternatief voor?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

38x10 schreef: do 11 november 2021, 21:01https://extract.bbbike.org/
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29958
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alien schreef: vr 12 november 2021, 13:55
38x10 schreef: do 11 november 2021, 21:01https://extract.bbbike.org/
Ja, deze, en dan zelf een polygoon tekenen, ongeveer langs de route die je gaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Iedereen bedankt voor de reacties, er zitten aardig wat links bij die ik nog niet had gevonden :-q . Ik ga die eens bekijken.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

bert l. schreef: do 11 november 2021, 21:29 Ik veronderstel dat iemand ruzie heeft gemaakt over geld met de Uni Wuppertal
Nee, daar lijkt het niet op. Ik heb best wat fora gevonden gelezen. Er is een hele community die wereldwijd de OSM data omzet in downloadbaar materiaal. Er zijn best wel wat initiatieven die dat doen en openstreetmap.nl is er eentje van. Volgens diverse fora zit daar 1 persoon als drijvende kracht achter. Alleen is er met hem geen contact meer te krijgen. Ook mensen die zich intensief bezighouden met het OSM project en via telefoon/mail contact met hem hadden, horen niets meer van hem.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: vr 12 november 2021, 16:05
Alien schreef: vr 12 november 2021, 13:55
Ja, deze, en dan zelf een polygoon tekenen, ongeveer langs de route die je gaat.
Thanks. Ik heb hier al eerder naar gekeken na jullie advies, realiseer ik me nu. Ik liep vast. Die polygoon die gevraagd wordt lukt nog wel met enige moeite, maar dan loop ik daarna vast op een maximale download van 512Mb. Dan maar verder met de +Plusländer van Freitzeitkarte. Dat levert in mijn geval voor de jaarlijkse reis naar de Stelvio drie downloads op: Benelux+, Deutschland+ en Alpenländer+. Dat is nog te overzien.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10857
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

markje schreef: vr 12 november 2021, 16:49
bert l. schreef: do 11 november 2021, 21:29 Ik veronderstel dat iemand ruzie heeft gemaakt over geld met de Uni Wuppertal
Nee, daar lijkt het niet op. Ik heb best wat fora gevonden gelezen. Er is een hele community die wereldwijd de OSM data omzet in downloadbaar materiaal. Er zijn best wel wat initiatieven die dat doen en openstreetmap.nl is er eentje van. Volgens diverse fora zit daar 1 persoon als drijvende kracht achter. Alleen is er met hem geen contact meer te krijgen. Ook mensen die zich intensief bezighouden met het OSM project en via telefoon/mail contact met hem hadden, horen niets meer van hem.
Wat vreemd. Eén man waar alles en iedereen van afhankelijk is. Je zou zeggen: we proberen het niet verder en gaan zelf iets regelen met de universiteit in Wuppertal. Vreemd ook dat je die kaarten ook maar op éen plek kan downloaden anno 2022. Nergens mirrors etc.
Anyhow, het is zoals het is. Welke fora houd je bij, Markje, om hiervan op de hoogte te blijven?
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Plaats reactie