Welke GPS route navi in combi Garmin GPS watch

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

Hallo,

Welke GPS navi kan ik het beste gebruiken in combinatie met mijn Garmin GPS watch?
Ik wil een navigatie gebruiken waarop ik de gpx routes plaats om zo een goede indicatie van
de mtb route te krijgen. Nu rij ik nog wel eens fout, als ik een markeringsbordjes mis of dat ik twijfel
op " verbindingsroutes". Ik stop dan vaak en check het op mijn telefoon.

De Garmin Edge 530 en 830 blijken de beste GPS te hebben volgens mij, maar eigenlijk heb
ik alle toeters en bellen van een fietscomputer niet nodig, omdat ik de Garmin sport watch heb.
Daar komt bij, dat ik me afvraag of 2 Garmin devices tegelijk gebruik makend van de "Garmin Connect" app
geen problemen gaat geven?

Mijn telefoon op het stuur is geen optie :D

Bedankt :-q
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Als je het bij Garmin wilt houden kun je ook een eTrex 22x overwegen, al is het prijsverschil met een Edge 530 niet zo heel groot. Hangt ook een beetje af wat je nog meer met het toestel wilt doen, de eTrex is meer een all-rounder.

2 toestellen tegelijk is niet direct een probleem met Connect, behalve dan dat je activiteit dubbel erin staat. Dat kun je voorkomen met de instellingen van je apparaat. (Bij de eTrex is er geen automatische koppeling met Connect)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Is een 32x dan niet handiger?
Ant+, barometrische hoogtemeting en een el.kompas.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Kan, maar dan is een Edge 530 misschien een betere keus (en goedkoper)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex 32x is op het internet 5 euro goedkoper dan de Edge530 :wink:

Maar een Edge heeft toch de mogelijkheid om het scherm vannde watch over te nemen (of andersom)?
Das misschien wel leuk.

Of toch maar de GPSmap66?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

Bedankt voor de info, dat ga ik verder onderzoeken :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Heb in deze categorie oa. een eTrex (30x), gpsMap 64x, Edge 530 en Edge Explore in huis gehad.

Voor het doel dat TS schetst (oriëntatie op de kaart / navigatie) zou ik persoonlijk van dat rijtje de Explore kiezen: grootste scherm, fijnere interface voor zoomen/pannen van de kaart dan de 530 en de kaart veel wordt veel sneller getekend dan de toch wel erg langzame eTrex.

Als je monsterrochten fietst (qua lengte of in aanhoudende stromende regen) of meerdere dagen backpacking icm wildkamperen dan zijn Etrex en gpsMap wel weer interessant vanwege penlites en knopbediening (inclusief aparte knoppen voor zoomen/schuiven van de kaart), maar voor meer normaal gebruik bevalt Edge Explore prima, zeker als je een kleine powerbank achter de hand hebt voor lange tochten.

Gewoon je lijntje volgen gaat op zich natuurlijk prima op een 530 en ik vind het persoonlijk het mooiste kastje op je stuur, maar als je een keer je route wilt aanpassen onderweg en meer wilt oriënteren, dan zijn er andere apparaten die dat (voor minder geld) fijner doen; ik deel deze ervaring:

https://www.bikeradar.com/reviews/train ... -edge-530/
Bikeradar schreef:Without a touchscreen, browsing the map on the Edge 530 is a pretty painful experience because you need to toggle between zooming, panning left and right, and panning up and down. It’s an experience somewhat reminiscent of trying to write words on an Etch A Sketch.

If all you want to do is investigate your local surroundings, it’s invariably quicker and more useful to get your phone out.
Ben zelf ook geen fan om je gewone telefoon op het stuur te monteren, die houd je liever vol en beschermd in je tas voor een noodgeval. Maar een aparte (rugged) Android-telefoon voor navigatie kan een prima alternatief zijn voor een fietscomputer zeker als je alleen navigatie wilt en geen integratie met trainingsfuncties zoekt.

Voor minder dan €100 heb je de opvolger van deze rugged telefoon die Opperhoofd hier beschrijft (Cubot King Kong Mini 2), met 50% meer batterijcapaciteit dan het model dat hier beschreven wordt. Voor een paar tientjes zit het mooi op je stuur met hoesje, Garmin adapter van Fouriers en Edge-houder.

Ik heb 'm ook gekocht nav dit bericht en voor kaartweergave / navigatie is het (met bijvoorbeeld offline apps als Osmand of Locus ) veruit superieur aan alle Garmins die ik heb gehad of gezien. Voor een vergelijking van schermresolutie / leesbaarheid bij uitzoomen in gebieden met veel paden zie het plaatje in deze post. De Cubot is ongeveer even groot als een Edge 1030, oftewel ongeveer het formaat van de Oregon rechts in het plaatje, maar dan zijn bij de Cubot al die zwarte randen ook gewoon scherm.

Als je het toch bij Garmin wilt houden dan kan een 830 wellicht een aantal voordelen van de verschillende Garmins combineren (betere batterijduur dan Explore?). Maar je betaalt dan wel veel geld voor een hoop functies die je niet gebruikt.

Als geld geen rol speelt dan kan je ook naar de Hammerhead Karoo 2 kijken, veel mooier scherm dan Garmin toestellen en naast touchscreen ook met knoppen te bedienen. Erg flexibel omdat je er ook zelf Android-navigatie apps op kan zetten, bijvoorbeeld Osmand, Locus of Orux als die fijner vindt dan de Hammerhead navigatie. Zou daar wel -net als bij de andere toestellen- een beschermhoesje + screenprotector bij nemen.
Soapy48
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 21 maart 2013, 16:35

Super, goede uitleg en afweging en alternatief waar ik niet was opgekomen. Dit zocht ik.

Thanks, kingkong mini lijkt me de oplossing :-q
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Fijn dat mijn ervaringen van pas kwamen.
Zie dat ik vergeten was de link te plakken bij de verwijzing naar de vergelijking van leesbaarheid kaartbeeld bij uitzoomen, hierbij : viewtopic.php?p=2515733#p2515733

Bij de link in de post van Opeprhoofd had je wellicht al gemerkt dat je de plaatjes (die ik in de post zelf niet zie) kan zien door bij de links te klikken op rechtmuisknop-> openen op nieuw tabblad.

Verder uit mijn archief nog twee foto's van Edge Explore (die ik gebruik voor kanoën) en Cubot KingKong Mini1 naast elkaar.
Foto's zijn niet altijd helemaal representatief voor hoe je de afleesbaarheid zelf ervaart (oog werkt anders dan camera en kijkhoek kan ook veel verschil maken), maar in dit geval komt het aardig overeen naar met hoe ik het heb ervaren

1. Met avondzonnetje in juni (Cubot deels in mijn eigen schaduw, Explore geheel)
Paarse lijn op beide toestellen is de ingeladen gpx-track (niet actief navigerend op de track)
Op de Explore is de groene lijn de afgelegde lijn, op de Cubot is dat de rode lijn (op Osmand op de Cubot kan je dikte en richtingspijlen instellen)
Afbeelding

2. Boottochtje op midden van de dag in eind juni, beide toestellen deels in zon, deels in schaduw (9p beide toestellen is kaartbeeld in te stellen, maar bij Osmand gaat dat simpeler en zijn de mogelijkheden daarvoor groter, daarnaast dus ook verschil in resolutie van scherm
Afbeelding

Met de Cubot is het wel wat meer knutselen en en instellen voordat je ermee kan fietsen vergeleken met de Explore, maar je kan het wel meer naar wens instellen en dat vind ik zelf ook deel van de lol. Toestel loopt bij mij op een aparte Google-account die ik voor buitenspelen heb aangemaakt, zodat ik het toestel ook zonder zorgen zonder beveiliging gebruik. Een app om reactie van touchscreen uit te schakelen bij harde regen is wel fijn. Ik gebruik daarvoor Touch Lock Lite. Cheers :-q
26-er-hardtail
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: ma 5 april 2021, 22:32

Ik gebruik mijn fenix 6 pro horloge op het stuur, weliswaar een klein scherm maar icm ‘off route’ melding goed te gebruiken, vooral climbpro zeer waardevol.

Routes maar ik met dynamic watch.
Plaats reactie