Wat is een goede navigatie voor spontane routes off road

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

Wij (mijn vrouw en ik) hebben destijds een Mio 210 of 215 gekocht. Dus het instap model.

Nu werkt ie op zich wel goed voor op de weg (dus op de stadsfiets) en ook wel goed als je een correcte GPX route er op zit (dus route downloaden en met een usb kabel op de mio zetten).


Maar.....als je spontaan van A naar B wilt door het bos (veluwe, dus geen singletracks) dan blijft ie wel hangen op fietspaden.
Nu kan ik de mio ook op wandelen zetten en dan pakt ie het iets beter op met off road paden maar zulke routes plannen is niet het sterkste punt.

Ik heb het eens geprobeerd met een stuk bekend bos ergens naar toe te navigeren maar dan maakt ie wel een hele creatieve route met een omweg van zomaar 5 km omdat ie niet alle weggetjes weet.

Zijn de duurdere systemen (Garmin 830 of 1030) of een duurdere Mio beter in off-road navigeren of blijf je tegen het feit aanhikken dat deze het moeten doen met de kaarten die erin staan? (en dus ook die kaart leidend blijft)

Heel, heel vroeger had ik zo'n digitale wandel gps (Garmin Etrex) voor geocaching en die werkte met een compaskoers hemelsbreed (net als varen op een kompaskoers) en dat zou dan nog iets beter zijn als je ongeveer een richting op wilt. Zo'n optie zou dan nog wel handig zijn, dus dat je de kaart wel ziet maar niet "magnetisch" is voor je route.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Kort antwoord: Garmin 830 stuurt je op de Veluwe(zoom) gewoon over de gravelpaden/fietspaden.

Heb de Garmin 830 hier voor mijn neus liggen en woon tegen de Veluwezoom aan. Als ik hem 15km naar het zuiden een route laat berekenen de Veluwe op, pakt hij enkel de bredere lanen maar ook eventueel ingeladen Trailforks routes (dat is wel fijn) maar ook paden waar je niet mag rijden van Natuurmonumenten (dat is niet zo fijn).

Ik maak via https://maps.openrouteservice.org/ of Basecamp altijd een handmatige route en laad die in de Garmin. Dat werkt wel, maar dan moet je wel ongeveer weten waar je wel of niet mag/kan rijden.
Gebruikersavatar
Marcobiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 380
Lid geworden op: ma 9 mei 2011, 10:37
Mijn mountainbike: Merida Matts TFS XT-Edition

MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 11:47Ik maak via https://maps.openrouteservice.org/ of Basecamp altijd een handmatige route en laad die in de Garmin. Dat werkt wel, maar dan moet je wel ongeveer weten waar je wel of niet mag/kan rijden.
... en dat is dan weer best lastig als het de TS gaat om spontane ritten :wink:
"Te weten wat men weet, en te weten wat men niet weet, dát is kennis!" -Confucius-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En dan ga je dus meer hebben aan een dedicated outdoor GPS als een eTrex of een GPSMAP. Je voert een punt in waar je heen wil, GPS toont je een pijl als rechte lijn, en vind zelf maar op basis van je onderliggende kaart de leuke weggetjes. Met inachtneming van gebieden waar je niet mag fietsen, maar dat is dan je uitdaging :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Heb zelf een wahoo en die werkt goed met Komoot.

De (oude) Wahoo is eigenlijk geen navigatie, maar een kaart display+lijntje wat je volgt. Om een route te maken/importeren gebruikt die altijd je telefoon.

Als ik van a naar b wil, gebruik ik komoot op mijn telefoon voor de route. Punten selecteren, Optie kiezen voor gravel of normale fiets en hij pakt bijna altijd wel de legale fietspaden/gravelpaden (MTB kom je vaker op wandelpaden). Opslaan op Komoot, in wahoo element app de route kiezen, en klaar. Binnen 2 minuten geregeld afgelopen weekend om van landgraaf nk parcours weer terug bij een parkeerplaats 5km verderop, dwars door Heerlen te komen.

Wahoo app kan het zelf ook, maar die gebruikt Google maps routering, iets minder flexibel.

Je moet geloof ik wel de regio/wereld kaart hebben gekocht om te kunnen synchroniseren (in Komoot app). Maar dat is eenmalig.
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Etrex met een rechte lijn naar je eindbestemming en kaart op de achtergrond werkt te voet beter IMHO dan op de fiets, omdat je vaak toch aan het zoomen bent om a) overzicht te hebben en b) ook de kleinere paden te zien c.q .genoeg detail te hebben om te weten welke je moet pakken. Lopend in- en uitzoomen is prima te doen, al fietsende een heel stuk minder tot niet.

2) Ik heb een Edge 530 die ik ook offroad wel eens naar het begin van een trail, kortste weg terug naar het startpunt, etc laat navigeren. Data verbinding staat eigenlijk zelden aan dus hij doet het zelf op basis van OSM kaarten en de ervaringen zijn daar toch wel wisselend van ueberhaupt geen route vinden via een flinke omweg of niet te rijden tot super efficient (waar je zelf ook al achter was). Dat moet er edoch alles mee te maken hebben of paden op de kaart aanwezig zijn en wat voor kenmerken er toegekend zijn mbt gebruik...

Al met al is mijn conclusie voorlopig dat voor serieuze offroad tochten, het ofwel compleet voorbereiden is (wat weinig spontaan is) ofwel voor het spontane de navigatie te negeren / grofweg voor der richting te gebruiken (eventueel met wat extra punten) maar gewoon te kiezen wat er 'interessan't uitziet.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

bedankt voor de reacties. Ik dacht al dit lastig werd (spontaan) omdat het systeem toch afhankelijk is van de kaart waarop die de route berekent.

Ik vraag mij nu wel af of ik er iets mee opschiet om bijvoorbeeld te upgraden naar een duurdere (Garmin?). Nu gebruik ik de sites https://www.alltrails.com of https://www.judise.nl/ of https://www.mioshare.com/ om routes te maken of bestaande aan te passen.

Verdere sportdata houd ik bij (tot zover ik daar echt naar kijk) in polar dmv mijn horloge.
Gebruikersavatar
Side swipe
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)

MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 11:47 Kort antwoord: Garmin 830 stuurt je op de Veluwe(zoom) gewoon over de gravelpaden/fietspaden.

Heb de Garmin 830 hier voor mijn neus liggen en woon tegen de Veluwezoom aan. Als ik hem 15km naar het zuiden een route laat berekenen de Veluwe op, pakt hij enkel de bredere lanen maar ook eventueel ingeladen Trailforks routes (dat is wel fijn) maar ook paden waar je niet mag rijden van Natuurmonumenten (dat is niet zo fijn).

Ik maak via https://maps.openrouteservice.org/ of Basecamp altijd een handmatige route en laad die in de Garmin. Dat werkt wel, maar dan moet je wel ongeveer weten waar je wel of niet mag/kan rijden.
Die site kende ik nog niet. Vraag mij of of Garmin dan makkelijker werkt. Die "trailforks", zijn dan eerdere gereden routes waar die dan voorkeur aan geeft om overheen te plannen?

Met de Mio (en google maps ook ) kom je ook op paden terecht die al jaren geleden zijn afgesloten en inmiddels zijn overwoekerd. Dus dan klopt de kaart gewoon niet meer.
modderfietser
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 549
Lid geworden op: za 23 mei 2009, 22:35

Voor de spontane routes gebruik ik het kompasje en de kaart. Ik heb een garmin edge explore maar dit kan op elk apparaat met een kaart en kompas.
Zolang ik maar zie waar het noorden is kan ik mij redelijk oriënteren of ik nog de goede kant op fiets. Soms is het een kwestie van uitzoomen om een idee te krijgen van de paden die ik wil rijden.
Ik heb nog nooit een gpx ingeladen, ik vind het leuk om te zwerven, zie wel wat voor paadjes ik tegen kom (sommige paadjes staan niet op de kaart, sommige paden op de kaart bestaan niet meer). Kaart en kompas ondersteunen mij hierbij voldoende.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: di 16 november 2021, 13:08 En dan ga je dus meer hebben aan een dedicated outdoor GPS als een eTrex of een GPSMAP. Je voert een punt in waar je heen wil, GPS toont je een pijl als rechte lijn, en vind zelf maar op basis van je onderliggende kaart de leuke weggetjes. Met inachtneming van gebieden waar je niet mag fietsen, maar dat is dan je uitdaging :-q
Inderdaad, als je je als mtb'er wilt "gedragen als een wandelaar", dan heb je het meeste aan een outdoor gps (en dan natuurlijk alle instellingen doorlopen en instellen in overeenstemming met jouw plannen).
Dat is niet de makkelijke weg, maar de makkelijker weg (Edge, Mio etc) is gemaakt om te fietsen, en voor je het weet zit je dan op de brede paden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ongeacht welke gps je gebruikt, kan je het ook een beetje sturen.
Dus niet in 1x naar je bestemming, maar een punt aanwijzen in de juiste richting, maar aan een smal pad.
Als je daar bent wijs je weer een punt aan op de kaart, weer op een smal pad.
Als je zo van punt naar punt gaat voorkom je dat de gps de brede paden kiest.

Bij dit alles is een goede gedetailleerde kaart een vereiste.
Wat niet op de kaart staat komt niet in je route.
Wat op de kaart staat, maar in werkelijkheid niet meer bestaat is (bijzonder) frustrerend.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Maar ook met een heel simpele gps of een waardeloze kaart in de gps kom je (in NL) een heel eind, als je zelf de beslissingen neemt :-q
Wijs een bestemming aan en kies de instelling die een rechte lijn tekent naar dat punt.
Dus geen navigatie, helemaal niks, alleen een rechte lijn naar jouw bestemming of tussenstop.
Garmin noemt dat heel verwarrend "Off Road".
Je kiest dan zelf de paden die ongeveer in de goede richting lopen van je bestemming.
Uiteraard hebben wildsporen en singletracks dan de voorkeur.
Dit gaat in NL prima.
In B en D moet je een beetje opletten niet in een ravijn te fietsen en in de Alpen moet je goed oppassen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1457
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Side swipe schreef: di 16 november 2021, 17:39
MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 11:47 Kort antwoord: Garmin 830 stuurt je op de Veluwe(zoom) gewoon over de gravelpaden/fietspaden.

Heb de Garmin 830 hier voor mijn neus liggen en woon tegen de Veluwezoom aan. Als ik hem 15km naar het zuiden een route laat berekenen de Veluwe op, pakt hij enkel de bredere lanen maar ook eventueel ingeladen Trailforks routes (dat is wel fijn) maar ook paden waar je niet mag rijden van Natuurmonumenten (dat is niet zo fijn).

Ik maak via https://maps.openrouteservice.org/ of Basecamp altijd een handmatige route en laad die in de Garmin. Dat werkt wel, maar dan moet je wel ongeveer weten waar je wel of niet mag/kan rijden.
Die site kende ik nog niet. Vraag mij of of Garmin dan makkelijker werkt. Die "trailforks", zijn dan eerdere gereden routes waar die dan voorkeur aan geeft om overheen te plannen?

Met de Mio (en google maps ook ) kom je ook op paden terecht die al jaren geleden zijn afgesloten en inmiddels zijn overwoekerd. Dus dan klopt de kaart gewoon niet meer.
Trailforks heeft user-imput routes/technische stukken en die kun je koppelen/inladen in de Garmin. Daar kan hij dan ook deels zelf overheen navigeren. Hier zit je bijvoorbeelde Veluwezoom-route: https://www.trailforks.com/route/rheden ... ute-21920/

Hij plant daar zelf overheen, daar heb je niets over te zeggen tenzij je de Trailfork kaart uitzet.

Met de Garmin ben ik ook één keer (in Sauerland) op een overwoekerd pad gekomen, maar daar kun je niet veel aan doen behalve regelmatig de kaart updaten. Ik rij met OSM-kaarten en probeer die regelmatig te verversen. Ik weet niet of dat met de Mio kan?
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2174
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De basis van de navigatie is OSM en dat is niet perfect. Zeker niet op de Veluwe. De mooiste paden door het bos staan niet goed op luchtfoto's, die zal je dan zelf moeten intekenen.

Op je telefoon heb je meer mogelijkheden om verschillende apps te gebruiken. Op deze site staat zo een 10 MTB en gravel profielen met elk weer andere afwegingen over de keuze van paden. Binnen elk profiel kan je ook automatisch een alternatief genereren. Dus je kan op verschillende manieren iets moois vinden: https://brouter.m11n.de/#map=10/50.7903 ... ebart-hard

Als je dan een GPS hebt waarnaar je de GPX snel kan overzetten, heb je daar wat aan bij spontane ritjes.

Zelf rij ik of een track vooraf of gewoon spontaan. En ga dus niet in het bos een nieuwe route uitzetten.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Side swipe schreef: di 16 november 2021, 10:54 Zijn de duurdere systemen (Garmin 830 of 1030) of een duurdere Mio beter in off-road navigeren of blijf je tegen het feit aanhikken dat deze het moeten doen met de kaarten die erin staan? (en dus ook die kaart leidend blijft)
Als je prettig vrij wilt touren over de Veluwe dan is voorbereiding / tochtplanning vooraf (uitzoeken geschikt gebied / richting) denk ik belangrijker dan een nieuwe gps. Als je daarna toch nog geld uit wilt geven aan een meer geschikte GPS voor dit specifieke doel, dan zou ik dat zelf niet aan een 830, 1030 (of andere Garmin) besteden, maar aan een aparte navigatie-telefoon op je stuur (die biedt daarvoor meer mogelijkheden, zoals Willem al aangaf).

Voorbereiding
Anders dan wat je soms leest mag je op de Veluwe lang niet in alle gebieden vrij fietsen op alle paden, in ongeveer de helft van de gebieden mag je in beginsel wel wandelen, maar niet fietsen.

Ben de afgelopen jaren bezig geweest om de natuurgebieden op de Veluwe in OSM te zetten op basis van veel touren en andere databronnen. In onderstaand kaartje zie je of je op basis van de toegangsvoorwaarden wel (groen) of niet (rood) mag fietsen. Blauw zijn de Kroondomeinen , grootste deel daarvan heeft seizoenssluiting 15 sept-25 dec (details hier) en geel is nog onbepaald in OSM of tegenstrijdige bordjes
Afbeelding

Via deze link kan je de onderliggende data raadplegen, als je op een gebied klikt zie je doorgaans ook een link naar een foto van het toegangsbordje van het gebied (mocht een bepaalde kleur je verbazen)
https://overpass-turbo.eu/s/1d6o

In de rode gebieden mag je natuurlijk wel fietsen op fietspaden, mtb-routes of andere specifiek voor fietsers aangewezen paden (die staan -anders dan de verboden voor fietsers op wegniveau- momenteel wel behoorlijk compleet in OSM)

Je kan de rode (en zwarte-geheel gesloten landgoederen) gebieden exporteren (via "Exporteren"..) naar een gpx voor in je toestel via deze link:
https://overpass-turbo.eu/s/1d6K

Het deel van de kroondomeinen dat is gesloten van 15 sept tot 25 dec kan je naar gpx exporteren via deze link:
https://overpass-turbo.eu/s/1d6J

Routeplanning
Wat ik zelf fijn vindt werken voor "vrij touren" is om thuis een route te plannen door gebieden waar dat mag , en dan onderweg af te wijken als ik een mooier paadje zie. Dat voorkomt dat je steeds tegen hekken / verbodsbordjes aanrijdt als je het helemaal vrij laat.

Het door Willem aangehaalde Brouter is daarvoor een fijne en flexibele tool. Wel goed om te weten dat die mtb-profielen vooral verschillen in omgang met data mbt hoogtemeters en terreinondergrond, in NL is vooral de omgang met juridische beperkingen (ook in geval van afwezigheid van informatie daarover in OSM echter de voornaamste factor in het krijgen van geschikte routes

In Brouter kan je de te vermijden gebieden waar je niet vrij mag fietsen ook visualiseren via "kaartlagen" (rechtsboven) -> "+eigen lagen" -> "Voeg Overpass-aanvraag toe"
vul daarbij dan bijvoorbeeld deze code in bij "Eigen laag URL/Aanvraag"

Code: Selecteer alles

nwr ["access_sign:cycling"="no"]
Vervolgens inzoomen naar z=12 of hoger en vinkje aanzetten rechts bij de naam van de kaartlaag die je zelf hebt gegeven

Toestellen
MarkMeisner schreef: di 16 november 2021, 11:47 Heb de Garmin 830 hier voor mijn neus liggen en woon tegen de Veluwezoom aan. Als ik hem 15km naar het zuiden een route laat berekenen de Veluwe op, pakt hij enkel de bredere lanen maar ook eventueel ingeladen Trailforks routes (dat is wel fijn) maar ook paden waar je niet mag rijden van Natuurmonumenten (dat is niet zo fijn).
Deze bevinding van Markt illustreert mooi dat slechte route-adviezen niet altijd komen door slechte / ontbrekende informatie in de kaart. In het hele gebied van Natuurmonumenten zijn de fietsverboden al geruime tijd opgenomen in OSM. Heb me ook al verbaasd over de routes die de routeplanner op de Garmin Connect-website voorschotelt in gebieden met goed in OSM opgenomen fietsverboden (negeren van de mtb-route en wel route adviseren over voor fietsers verboden paden).
In sommige gevallen is dat nog te snappen als je bedenkt dat je bij een slingerende aangelegde singel-track sneller en met minder hoogtemeters van A naar B komt als je loopt op het naastgelegen karrespoor, maar dat verklaart lang niet alle gevallen.

Android-apps zoals Osmand zijn ook niet perfect maar doen het doorgaans een stuk beter. Osmand is bijvoorbeeld de enige app die ik ken die bij routeren rekening houdt met de (in OSM opgenomen) seizoenssluiting in de Kroondomeinen

Maar routeren voor bosfietsen is nu eenmaal erg lastig -ook met complete en goede kaartinfo- en een kleine hickup in de kaartinfo kan al roet in het eten gooien. Ik gebruik onderweg meestal geen routeerfunctie maar orienteer me visueel op mijn voorbereide track en de andere wegen op de kaart. Osmand kan daarbij ook de informatie over fietstoegang in OSM visualizeren op de betreffende wegen (groene bolletjes als in OSM is vastgelegd dat je er mag fietsen, rode bolletjes als is vastgelegd dat dat niet mag, paarse als je een vignet moet hebben, geen bolletjes als er geen info over fietsen in OSM staat).

En als je onderweg visueel je route wilt plannen dan helpt een (a) groot scherm met (b) een goede resolutie en (c) makkelijk kunnen zoomen / schuiven van de kaart en (d) snel tekenen van de kaart erg. En daarin zijn Android telefoons toch echt een stuk beter dan Garmins of andere fiets-gps-en (Hammerhead Karoo uitgezonderd)

Zie onderstaande illustraties uit andere posts:

viewtopic.php?p=2642594#p2642594
Kleine Cubot telefoon van €100 (formaat Garmin 1030, maar hogere resolutie, zie post Opperhoofd) vs Edge Explore
Afbeelding

Effect van hogere resolutie op leesbaarheid van kaart bij uitzoomen voor routeplanning (screenshot van normaal formaat telefoon vs dure outdoor gps (Garmin Oregon) en de grootte van randen (zwarte vlakken):
viewtopic.php?p=2515733#p2515733
Afbeelding

--edit: export links voor gpx afgesloten gebieden toegevoegd + details Kroondomein--
Laatst gewijzigd door openkaart op wo 17 november 2021, 14:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie