openkaart schreef: ↑wo 17 november 2021, 13:25
Side swipe schreef: ↑di 16 november 2021, 10:54
Zijn de duurdere systemen (Garmin 830 of 1030) of een duurdere Mio beter in off-road navigeren of blijf je tegen het feit aanhikken dat deze het moeten doen met de kaarten die erin staan? (en dus ook die kaart leidend blijft)
Als je prettig vrij wilt touren over de Veluwe dan is voorbereiding / tochtplanning vooraf (uitzoeken geschikt gebied / richting) denk ik belangrijker dan een nieuwe gps. Als je daarna toch nog geld uit wilt geven aan een meer geschikte GPS voor dit specifieke doel, dan zou ik dat zelf niet aan een 830, 1030 (of andere Garmin) besteden, maar aan een aparte navigatie-telefoon op je stuur (die biedt daarvoor meer mogelijkheden, zoals Willem al aangaf).
Voorbereiding
Anders dan wat je soms leest mag je op de Veluwe lang niet in alle gebieden vrij fietsen op alle paden, in ongeveer de helft van de gebieden mag je in beginsel wel wandelen, maar niet fietsen.
Ben de afgelopen jaren bezig geweest om de natuurgebieden op de Veluwe in OSM te zetten op basis van veel touren en andere databronnen. In onderstaand kaartje zie je of je op basis van de toegangsvoorwaarden wel (groen) of niet (rood) mag fietsen. Blauw zijn de Kroondomeinen , grootste deel daarvan heeft seizoenssluiting 15 sept-25 dec (details
hier) en geel is nog onbepaald in OSM of tegenstrijdige bordjes
Via deze link kan je de onderliggende data raadplegen, als je op een gebied klikt zie je doorgaans ook een link naar een foto van het toegangsbordje van het gebied (mocht een bepaalde kleur je verbazen)
https://overpass-turbo.eu/s/1d6o
In de rode gebieden mag je natuurlijk wel fietsen op fietspaden, mtb-routes of andere specifiek voor fietsers aangewezen paden (die staan -anders dan de verboden voor fietsers op wegniveau- momenteel wel behoorlijk compleet in OSM)
Je kan de rode (en zwarte-geheel gesloten landgoederen) gebieden exporteren (via "Exporteren"..) naar een gpx voor in je toestel via deze link:
https://overpass-turbo.eu/s/1d6K
Het deel van de kroondomeinen dat is gesloten van 15 sept tot 25 dec kan je naar gpx exporteren via deze link:
https://overpass-turbo.eu/s/1d6J
Routeplanning
Wat ik zelf fijn vindt werken voor "vrij touren" is om thuis een route te plannen door gebieden waar dat mag , en dan onderweg af te wijken als ik een mooier paadje zie. Dat voorkomt dat je steeds tegen hekken / verbodsbordjes aanrijdt als je het helemaal vrij laat.
Het door Willem aangehaalde Brouter is daarvoor een fijne en flexibele tool. Wel goed om te weten dat die mtb-profielen vooral verschillen in omgang met data mbt hoogtemeters en terreinondergrond, in NL is vooral de omgang met juridische beperkingen (ook in geval van afwezigheid van informatie daarover in OSM echter de voornaamste factor in het krijgen van geschikte routes
In Brouter kan je de te vermijden gebieden waar je niet vrij mag fietsen ook visualiseren via "kaartlagen" (rechtsboven) -> "+eigen lagen" -> "Voeg Overpass-aanvraag toe"
vul daarbij dan bijvoorbeeld deze code in bij "Eigen laag URL/Aanvraag"
Vervolgens inzoomen naar z=12 of hoger en vinkje aanzetten rechts bij de naam van de kaartlaag die je zelf hebt gegeven
Toestellen
MarkMeisner schreef: ↑di 16 november 2021, 11:47
Heb de Garmin 830 hier voor mijn neus liggen en woon tegen de Veluwezoom aan. Als ik hem 15km naar het zuiden een route laat berekenen de Veluwe op, pakt hij enkel de bredere lanen maar ook eventueel ingeladen Trailforks routes (dat is wel fijn)
maar ook paden waar je niet mag rijden van Natuurmonumenten (dat is niet zo fijn).
Deze bevinding van Markt illustreert mooi dat slechte route-adviezen niet altijd komen door slechte / ontbrekende informatie in de kaart. In het hele gebied van Natuurmonumenten zijn de fietsverboden al geruime tijd opgenomen in OSM. Heb me ook al verbaasd over de routes die de routeplanner op de Garmin Connect-website voorschotelt in gebieden met goed in OSM opgenomen fietsverboden (negeren van de mtb-route en wel route adviseren over voor fietsers verboden paden).
In sommige gevallen is dat nog te snappen als je bedenkt dat je bij een slingerende aangelegde singel-track sneller en met minder hoogtemeters van A naar B komt als je loopt op het naastgelegen karrespoor, maar dat verklaart lang niet alle gevallen.
Android-apps zoals Osmand zijn ook niet perfect maar doen het doorgaans een stuk beter. Osmand is bijvoorbeeld de enige app die ik ken die bij routeren rekening houdt met de (in OSM opgenomen) seizoenssluiting in de Kroondomeinen
Maar routeren voor bosfietsen is nu eenmaal erg lastig -ook met complete en goede kaartinfo- en een kleine hickup in de kaartinfo kan al roet in het eten gooien. Ik gebruik onderweg meestal geen routeerfunctie maar orienteer me visueel op mijn voorbereide track en de andere wegen op de kaart. Osmand kan daarbij ook de informatie over fietstoegang in OSM visualizeren op de betreffende wegen (groene bolletjes als in OSM is vastgelegd dat je er mag fietsen, rode bolletjes als is vastgelegd dat dat niet mag, paarse als je een vignet moet hebben, geen bolletjes als er geen info over fietsen in OSM staat).
En als je onderweg visueel je route wilt plannen dan helpt een (a) groot scherm met (b) een goede resolutie en (c) makkelijk kunnen zoomen / schuiven van de kaart en (d) snel tekenen van de kaart erg. En daarin zijn Android telefoons toch echt een stuk beter dan Garmins of andere fiets-gps-en (Hammerhead Karoo uitgezonderd)
Zie onderstaande illustraties uit andere posts:
viewtopic.php?p=2642594#p2642594
Kleine Cubot telefoon van €100 (formaat Garmin 1030, maar hogere resolutie, zie
post Opperhoofd) vs Edge Explore
Effect van hogere resolutie op leesbaarheid van kaart bij uitzoomen voor routeplanning (screenshot van normaal formaat telefoon vs dure outdoor gps (Garmin Oregon) en de grootte van randen (zwarte vlakken):
viewtopic.php?p=2515733#p2515733
--edit: export links voor gpx afgesloten gebieden toegevoegd + details Kroondomein--