Wat is een goede navigatie voor spontane routes off road

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Wat betreft het NWB: niet alle openbare wegen staan er in. Een openbare weg moet een naam hebben om in het NWB te belanden, maar andersom is een weg in het NWB openbaar, tenzij in de tussentijd een update is geweest.
Bij de Kroondomeinen is het heel duidelijk: de gravel fietspaden er doorheen zijn openbaar en zijn ook in de herfst open. Bij elk zijpad staat een toegangsbordje. Sommige eigenaren doen dat niet, maar zetten een bord midden op de openbare weg en geen bij de zijpaden. Ik denk niet dat een BOA hier graag wil optreden. Dat geldt helemaal voor de gebieden met een mix van bordjes eromheen. Als je door het goede pad komt ben je er legaal. Als je een BOA wil inhuren, zorg je dan eerst dat de bordjes op orde zijn. De BOA moet bewijzen dat je langs het verkeerde bordje bent gereden. Deze kan anders echt niet gaan verbaliseren. Dus ik zou pleiten voor een licht groene kleur of rood groen gearceerd voor gebieden waar dit zo is. Als een verbod niet goed is gevestigd (en dan gaat het niet over een bordje dat weg is, maar een mix van borden), dan is het er niet. De eigenaar heeft het kennelijk geen prioriteit aan gegeven: de ' gedoogstatus'.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Willem Altes schreef: za 20 november 2021, 23:53 Wat betreft het NWB: niet alle openbare wegen staan er in. Een openbare weg moet een naam hebben om in het NWB te belanden, maar andersom is een weg in het NWB openbaar, tenzij in de tussentijd een update is geweest.
Het klopt dat niet alle openbare wegen in het NWB staan. Omgekeerd is het niet zo dat alle wegen in het NWB openbare wegen zijn; ze zijn doorgaans wel in beheer van een openbaar lichaam (rijk, provincie, waterschap, gemeente), maar dat is iets anders.
Als je het NWB naast de vastgestelde wegenleggers en foto's van veldwerk legt, dan zie je dat het NWB zowel (a) openbare wegen (b) voor het openbaar verkeer opengestelde eigen wegen als (c) voor het openbaar verkeer afgesloten eigen wegen bevat.

In de Wegenwet wordt voor bescherming van openbaarheid van wegen niet verwezen naar het NWB, maar naar wegenleggers, en dat is een ander document.

Opname van een weg in het NWB geeft een bezoeker geen recht om toegangsborden die een betredingsverbod of fietsverbod inhouden te negeren. Mocht je daarover toch nog twijfelen, dan kan je eventueel navraag doen via het contactadres op https://nationaalwegenbestand.nl/ , mocht daar uitkomen dat je wel toegangsrechten kan ontlenen aan opname van een weg in het NWB, dan hoor ik het graag, ik zie er wel wat wegen op staan waar ik het niet erg zou vinden om te mogen fietsen :-q

Met mijn kaart ambieer ik niet om de nadruk te leggen op de welhaast onvermijdelijke mazen in het net van bordjes, maar op het meest algemeen aangegeven toegangsregime, waarbij je onderweg altijd zelf moet blijven opletten op wijzigingen en uitzonderingen. Er is al genoeg onvrede tussen terreinbeheerders en wandelaars enerzijds en fietsers anderzijds, bijvoorbeeld omdat mensen met apps als Komoot op grote schaal rijden waar dat duidelijk niet is toegestaan. En de vraag of een boete wordt opgelegd en of die stand houdt bij de rechter (bewijzen dat je niet via dat ene paadje bent binnengekomen waar nog als uitzondering een oud bordje staat zonder fietsverbod) zou naar mijn idee ook niet de maatstaf moeten zijn voor de vraag of je een aangegeven fietsverbod dat je onderweg tegenkomt opvolgt.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

De BOA moet bewijzen dat je ergens niet legaal bent en zal in het proces-verbaal moeten aangeven dat er een bordje staat.
Ik bedoel niet de situatie van een enkel vergeten bordje, maar daar waar er zo een mix van borden staat dat het de eigenaar kennelijk niet uitmaakt of je er wel of niet fietst. Op de Veluwe wacht veel op de nieuwe recreatiezonering die overigens vooral ook binnen het bezit van een eigenaar tot verschillende toegankelijkheidsregimes kan leiden. Op het moment dat de eigenaar nog geen beslissing heeft genomen over het al dan niet toestaan van fietsen ( en dat blijkt uit de bebording) kan je het volgens mij gewoon doen.

Wat betreft de wegenleggers, vind die maar.... Dan kom je nooit meer aan fietsen toe.
Op particulier terrein is een weg in de NWB altijd categorie a of b (voor openbaarheid is verschil tussen a en b niet echt relevant). Immers geen eigen weg van de overheid.
Plaats reactie