Etrex 30 vervangen door Edge 530 of iets anders?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Doel van het gps gebruik:
-navigeren op fietsvakanties
-onderweg vanaf smartphone nieuwe route kunnen inladen
-Lange accuduur
-scherm welke fatsoenlijk afleesbaar is
-schermgrootte minimaal 2.6 inch
-knop bediening
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2172
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Een nieuwe GPSmap 64, 65 of 66 voldoet volgens mij ook aan je specificaties.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zodra je accuduur noemt zijn de Edges meestal een teleurstelling, tenzij je niet te lang van huis bent.
Leuke van de Edges is de BT koppeling.

Met USB-OTG kan je gpx'en vanaf je phone naar je Etrex kopiëren.
Tenminste bij mijn Etrex en mijn (Android) phone.
Etrex aanzetten en dan pas USB inprikken, dan werkt ie op z'n eigen batterij.
Als je iPhone het niet trekt kan je een uSD reader op de OTG kabel aansluiten en de gpx daarmee op de uSD kaart vd Etrex plaatsen.

Een Etrex 35 is een mix van Edge en Etrex30, maar ik werd er niet vrolijk van omdat het sterke punt vd Etrex, de goede GPS ontvangst, juist was geslachtofferd.

Dan is een GPSmap66 een beter compromis, maar wel een baksteen op je stuur...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Enkel de gpsmap 66 (gelet op schermgrootte), en wat voegt die toe tov de 530. Mogelijk langere accuduur en ?

Lezyne Mega XL (what in the name) een optie?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 februari 2022, 20:34 Etrex aanzetten en dan pas USB inprikken, dan werkt ie op z'n eigen batterij.
Zodra je hem inprikt gaat ie vrolijk verder op de batterij van je telefoon... Misschien scheelt het omdat tijdens de opstartprocedure het stroomverbruik hoger is; dat sla je nu over. Nadat de verbinding tot stand gekomen is kun je de batterijen in de eTrex zelfs verwijderen, dat heeft geen enkele invloed.
Jurriaan schreef: di 15 februari 2022, 23:39 Enkel de gpsmap 66 (gelet op schermgrootte), en wat voegt die toe tov de 530. Mogelijk langere accuduur en ?
Draadloos routes en tracks overzetten vanaf je telefoon, groot & helder scherm, knopbediening (met prettigere layout dan die van de eTrex), verwisselbare batterijen (behalve bij de 66sr) en (nu nog enigszins rudimentaire) ondersteuning voor koersen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 15 februari 2022, 23:39 Enkel de gpsmap 66 (gelet op schermgrootte), en wat voegt die toe tov de 530...
Een echte antenne ipv een halve lucifer?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef: wo 16 februari 2022, 00:24
ThaSingleTrackMastah schreef: di 15 februari 2022, 20:34 Etrex aanzetten en dan pas USB inprikken, dan werkt ie op z'n eigen batterij.
Zodra je hem inprikt gaat ie vrolijk verder op de batterij van je telefoon... Misschien scheelt het omdat tijdens de opstartprocedure het stroomverbruik hoger is; dat sla je nu over. Nadat de verbinding tot stand gekomen is kun je de batterijen in de eTrex zelfs verwijderen, dat heeft geen enkele invloed.
Dat zegt alleen dat ie ook energie uit de USB kan gebruiken.
Dat wil niet zeggen dat 'ie dat ook doet als er batterijen in zitten.
Anyway, in mijn opstelling werkt het, dus bruikbaar. Of de energie nou uit de phone komt of uit de batterij
GPX downloaden, OTG inprikken en GPX kopiëren vanuit downloads naar de GPS.
Maar als stroomverbruik via USB een probleem is kan je toch een kaartlezer gebruiken?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Ja, hij gebruikt stroom van de telefoon. Ik heb zo'n USB-metertje wat je er tussen kunt zetten; zo kun je precies zien hoeveel de GPS verbruikt (heel weinig overigens, hooguit 0,5W). Met of zonder batterijen en in het eerste geval vooraf aan of uit, dat maakt geen verschil.

Kaartlezer kan uiteraard, maar die micro-sd kaartjes zijn erg klein en daardoor heel makkelijk kwijt te raken...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

OK, ik ben overtuigd :wink:
Blij dat mijn phone het wel trekt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 15 februari 2022, 23:39 Enkel de gpsmap 66 (gelet op schermgrootte), en wat voegt die toe tov de 530. Mogelijk langere accuduur en ?
Gpsmap (64x) vond ik persoonlijk qua bedieningsgemak (en tekensnelheid) een stap vooruit tov Etrex30x,
Edge 530 juist een stap achteruit, zeker de hoeveelheid benodigde handelingen voor het schuiven/zoomen van de kaart (wat bij jouw gebruik belangrijk lijkt).
Zie viewtopic.php?f=27&t=152561&p=2642336&h ... e#p2642336

Als knopbediening een eis is zou je ook eens naar de Hammerhead Karoo 2 kunnen kijken:
scherm is een klasse apart en je het apparaat kan zelf via Wifi (of zelfs sim) het internet op, kunnen Android programma's op draaien.
Veruit de meeste functies kunnen ook met geblokkeerd scherm via de knoppen, zal wel even leren zijn.

Voor kaarten ben je wel afhankelijk van wat Hammerhead voor je verzint qua updates en kaartbeeld (is ook gebaseerd op OSM), da's een nadeel tov Garmin waarbij je meer vrijheid hebt qua aanbod van kaarten

Je kan 'm 45 dagen proberen en als het niet bevalt je geld terugkrijgen
https://www.eu.hammerhead.io/products/h ... ad-karoo-2

DCR: https://www.dcrainmaker.com/2020/12/ham ... eview.html

Zou wel een hoesje/schermprotector gebruiken ook in de proefperiode , bij mij was het na een kleine val een gebarsten scherm
(net als bij een Garmin Oregon trouwens waar de opstaande rand van eerdere modellen was weggedesigned..).

En niet ok:
negatieve reviews lijken van de Hammerhead-site te verdwijnen, er staan nu 2 recente reviews met 1 ster, maar eerder stonden er andere die je nu niet meer ziet. Oude positieve reviews zie je nog wel..
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 15 februari 2022, 14:05 Doel van het gps gebruik:
-navigeren op fietsvakanties
-onderweg vanaf smartphone nieuwe route kunnen inladen
-Lange accuduur
-scherm welke fatsoenlijk afleesbaar is
-schermgrootte minimaal 2.6 inch
-knop bediening
Bryton 750 zou op papier ook mooi kunnen zijn, maar kan ik na tijdje proberen helaas niet aanraden:

Positief : erg helder scherm, touchscreen is te locken en dan kan je het toestel ook fijn met knoppen bedienen, werkte voor mij intuïtiever dan Garmin Edge. Toestel is fijn in te stellen via app (makkelijker dan bij Edge op het toestel)

Negatief: GPS-ontvangst vaak echt heel slecht (beetje zoals in 2000, vaak kwartier wachten op locatie-fix, terwijl andere gps'en het al lang weten, je leest hier wisselende berichten over, exemplaar-afhankelijk?) Kaartbeeld belabberd op allerlei manieren (en je zit vast aan wat Bryton voor je verzint, geen vrije keuze in OSM-bewerkingen zoals bij Garmin). gpx'en uploaden naar de 750 kan in noodgevallen niet via USB, daarvoor ben je afhankelijk van de Bryton-app
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Volgens de specs van Garmin is de accuduur van de 66 niet langer dan de 530.
Heeft de edge afstandsbediening een toegevoegde waarde voor de 530 mbt de kaart functies?

De bediening van de 66 is intuïtiever dan de 530? (In zover dat kan bij Garmin, intuïtieve bediening).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er zijn 66's met ingebouwde li ion accu en met 2AA's.

Maar misschien de 65?
https://www.garmin.com/en-US/p/715072#specs

https://www.t3.com/reviews/garmin-gpsma ... utdoor-gps
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Stroom is geen issue. Powerbank welke gevoed wordt met naaf dynamo
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: di 15 februari 2022, 14:05 Doel van het gps gebruik:
-navigeren op fietsvakanties
-onderweg vanaf smartphone nieuwe route kunnen inladen
-Lange accuduur
-scherm welke fatsoenlijk afleesbaar is
-schermgrootte minimaal 2.6 inch
-knop bediening
Jurriaan schreef: wo 16 februari 2022, 17:40 Volgens de specs van Garmin is de accuduur van de 66 niet langer dan de 530.
...

Jij begon er zelf over :bier:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie