Goedkoop navigeren: Etrex of alternatieven?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

In de verschillende topics hier kan ik niet echt met volle overtuiging het antwoord vinden wat ik zoek, daarnaast ben ik benieuwd naar ervaringen en misschien zelfs verrassende antwoorden;

ik ben op zoek naar een goedkope (€ 100) oplossing om te kunnen navigeren op de MTB.

De grootste wens is het nauwkeurig kunnen volgen van kruimelsporen (.gpx van minder bekende en/of matig aangegeven routes in NL, buitenland, trailforks, enz.).
Afgelegde afstand, tijd, hoogtemeters enz. opnemen zou fijn zijn maar is niet het belangrijkste, verder geen behoefte aan allerlei sensor-inputs.
Afgelegde route kunnen exporteren als gpx zou ook leuk zijn.
Verder wil ik vanaf mijn smartphone op locatie gpx bestanden kunnen inladen op het apparaat. Als dat via een usb-c cardreadertje moet is dat geen ramp.

Ik kom al vrij snel bij de Etrex serie uit, de 30 spreekt me dan vooral aan (of 30x of 32 maar moeilijk te vinden voor dit budget), omdat ik ook graag te voet de bergen in ga (overigens geen must om het apparaat hier ook voor te gebruiken).
Of is de Edge serie hier ook wel voor te gebruiken?
Zou een gebruikte rugged Android nog een optie zijn?
Zijn er minder bekende merken die aan mijn bescheiden wensenlijstje kunnen voldoen die ik misschien over het hoofd zie?
Laatst gewijzigd door Michielemans op di 15 februari 2022, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

De Edges zijn echt voor fietsen, die starten niet/gaan op autopauze omdat je te langzaam loopt (<10km/h).
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Autopauze kun je toch uit zetten ?
Ik zou ook voor de etrex gaan. Simpel en degelijk, doet lang met batterijen.
Groot nadeel is dat je er niet zo even met je telefoon routes op zet.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

tiewrap schreef: di 15 februari 2022, 17:42 Autopauze kun je toch uit zetten ?
Ik zou ook voor de etrex gaan. Simpel en degelijk, doet lang met batterijen.
Groot nadeel is dat je er niet zo even met je telefoon routes op zet.
Voor zover ik weet start een Edge sowieso niet onder de 10km/h?
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Startpost aangepast; GPS gebruiken voor bergwandelingen is een leuke bijkomstigheid, maar absoluut geen must.
Gebruikersavatar
Pbro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 10 april 2013, 10:00

Michielemans schreef: di 15 februari 2022, 16:57 ..
Ik kom al vrij snel bij de Etrex serie uit, de 30 spreekt me dan vooral aan (of 30x of 32 maar moeilijk te vinden voor dit budget), omdat ik ook graag te voet de bergen in ga (overigens geen must om het apparaat hier ook voor te gebruiken).
..
Dit was voor mij precies de reden om een Etrex te kopen! Ik heb een (nieuwe) 32x gekocht, vooral omdat ie in de aanbieding was bij de Decathlon. Een 30 lijkt me ook prima. De lagere series hebben geen ingebouwd kompas, waardoor het bepalen van de juiste richting (vanuit stilstand) iets lastiger is.

Om 'ter plaatse' makkelijk leuke routes vanaf je telefoon op de Etrex te zetten kun je een OTG kabeltje gebruiken, zie: viewtopic.php?f=27&t=151586.

Nadeel van een Etrex is de traagheid, scrollen/zoeken/zoomen op de kaart is een beetje gedoe. En het schermpje is maar klein. Dan pak ik soms toch ook even mijn telefoon erbij. Het volgen van een kruimelpad gaat echter meer dan prima.
Be Nice, Say Hi!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Etrex is veel nauwkeuriger dan een Edge.
Ook de software op de Etrex is veel meer toegespitst op navigeren, maar kan ook je hartslag registreren (30, 30x en 32).
De Edge is bedoeld om afstand, snelheid en hartslag bij te houden en kan meestal ook wat navigeren.
Ze kunnen dus beide ongeveer hetzelfde, maar blinken ieder uit op een ander gebied.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Ik ben wel benieuwd wat nu daadwerkelijk de verschillen tussen de Etrex 30, 30x en 32x zijn.. Iemand die daar ervaring mee heeft?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

30x is een opgevoerde 30 en de 32 is een verbeterde 30x.
Op de site van Garmin kan(kon) je de specs vinden en vergelijken.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Hier een tevreden Etrex gebruiker. Al heb ik wel de 20X, welke ik destijds in een aanbieding kon kopen.
GPX bestanden zet ik altijd even snel via de laptop op de etrex. Gebruik alleen Komoot / Strava en fietsknooppunten app om routes te maken. Basecamp heb ik nog steeds geen kaas van gegeten.

En met oplaadbare batterijen gaat de extrex best lang mee zonder op te laden. Wat je beschrijft in hetgeen je zoekt, kan ik allemaal terug vinden op de etrex. In het menu heb je een "boordcomputer" scherm met daarop alle relevante data. En je kan instellen welke data (afstand, snelheid en dergelijke) je wilt zien tijdens het volgen van het paarse lijntje in kleine vakjes bovenin het scherm.

Dus met een 30X of 32 ga ik er vanuit dat deze voldoen aan je wensen.
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

1 van de voordelen van Etrex vond ik ook dat er losse batterijen in kunnen.
Met een paar goede oplaadbare batterijen(zwarte Eneloop bijvoorbeeld) kun je heel lang navigeren. En mochten ze toch leeg gaan dan kun je ze wisselen.

Bij toestellen met een accu heb je toch stroom nodig om die weer op te laden.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Wat versta jij onder 'navigeren'? Ik lees dat je een GPX wilt volgen; dat kan op ieder toestel prima. Maar op een kaart in-/uitzoomen om daarvan af te wijken, goed te kijken waar je nou bent, paadjes eromheen te zoeken, orienteren etc. is een ander verhaal.

Dat vind ik eigenlijk op ieder gps apparaat gekut: het is traag (naar een zoom/pan actie moet de kaart ff een paar seconden laden) en de knoppen/touchscreen werkt eigenlijk ook nooit echt lekker. We zijn gewoon verwend door de soepele acties van onze telefoon tegenwoordig! Bovendien zijn de kaarten het vaak ook niet helemaal; zeker in het buitenland geef ik de voorkeur aan de officiële topografische kaarten.

Daarom werkt dit voor mij het beste: GPX volgen vanaf een Edge nogwat op het stuur. Maar oriënteren op de kaart via een app (Trailforks, Geoportail, Swisstopo, Viewranger) op telefoon die in mijn broekzak zit want dat doe je toch als je stilstaat.
Michielemans
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 324
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 19:52
Mijn mountainbike: Orbea Laufey H10

Onder navigeren versta ik vooral een kruimelspoor kunnen volgen, waarbij ik ook op minder goed bereden stukken goed wil kunnen zien waar ik heen moet zonder af te moeten stappen.
Telefoon heb ik ook altijd bij me dus als ik het spoor echt bijster raak kan die geraadpleegd worden.

Ik heb overigens nog geen ervaring met het gebruik van gps en ook niet met het rijden van dit soort routes, maar ben wel van plan dit de komende tijd op te gaan pakken. Dat maakt het wat lastig om mijn exacte wensen helder te krijgen, maar als ik e.e.a. zo lees is de Etrex voor mij een prima startpunt. Misschien zelfs eerst eens een stukje met een oude Android telefoon met OSMAnd proberen o.i.d..
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een 2e hands Etrex 30 30x of 32 is een goede optie.
Kan je altijd weer verkopen zonder (al te veel) verlies.

Navigeren met je telefoon heeft nadelen.
Voordeel (het enige imgo) is dat je de hardware al hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Michielemans schreef: wo 16 februari 2022, 17:50 Onder navigeren versta ik vooral een kruimelspoor kunnen volgen, waarbij ik ook op minder goed bereden stukken goed wil kunnen zien waar ik heen moet zonder af te moeten stappen.
navigeren zonder te stoppen, lukt niet bij onbekend terrein. In alle routes die ik afgelopen jaren heb gemaakt en (na) gereden hebt, kom je op een punt waar je stil komt te staan en moet bedenken hoe je verder moet. Vaak zelfs.

Bijvoorbeeld omdat de route die je gebruikt door iemand anders is opgenomen en de GPS data niet helemaal klopt. Of omdat je 2 paadjes hebt die dicht naast elkaar liggen. Of omdat je GPS even niet snel genoeg ververst omdat je onder dikke bladeren zit of in de bergen. Of omdat je geplande paadje niet (meer) bestaat.

Maar dat maakt het ook wel leuk om niet uitgezette routes te rijden (of lopen) vind ik.
beetje avontuur. Anderen volgen liever een paaltje.

Welk apparaat je gebruikt, maakt denk niet zoveel uit. Ze hebben allemaal voor- en nadelen. Je leert vooral door te gebruiken. bijvoorbeeld welk zoom level vd kaart bij welke snelheid goed werkt.

En combi navigatie + telefoon is goud. Als je ergens terecht komt en je moet iets anders verzinnen, is snel weer uitzoomen en inzoomen tot 1:25000 op mobiel toch wel heel fijn.
Plaats reactie