Etrex is dood, leve de Etrex?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mario070 schreef: vr 25 februari 2022, 16:01
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 februari 2022, 14:21 Ja, tot die conclusie kwam ik gisteren ook, toen ik terug dacht aan de afmeting van m'n gpsmap 60 :o
Ik ga op zoek naar een leuke aanbieding voor een 32x.
Waarom koop je niet voor een tientje een nieuwe housing :-q
Omdat:
1) die geen tientje kosten, maar bovendien ook overal uitverkocht zijn, want ik ben niet de enige met dit probleem
2) m'n beeldscherm flink contrast heeft verloren (verbleekt door de zon?)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

ThaSingleTrackMastah schreef: za 26 februari 2022, 00:38
Mario070 schreef: vr 25 februari 2022, 16:01

Waarom koop je niet voor een tientje een nieuwe housing :-q
Omdat:
1) die geen tientje kosten, maar bovendien ook overal uitverkocht zijn, want ik ben niet de enige met dit probleem
2) m'n beeldscherm flink contrast heeft verloren (verbleekt door de zon?)
Okee okee......één tientje voor een mooie roze silicone beschermhoes :D :lol: heb zojuist een aantal bestellingen geplaatst nieuwe/gebruikte :o onderdelen/ glas/ zijkant/ voorkant/ achterkant en compleet....€36,50 19 maart binnen :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ik vind het wel opmerkelijk dat zo een oud model met daarbij behorende minpunten ( geen draadloze uitwisseling met smartphone), nog steeds de beste keuze is.
Ergens laten die GPS-boeren kansen liggen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

De oplossing is al gevonden, maar toch nog even mijn 2 cents. Wellicht heeft een toekomstige lezer er nog iets aan. Ik heb zowel eTrex 32x als de GPSMap 64S in huis. Voor dagelijks gebruik (ik zit op buitenspelen) is de eTrex niet te kloppen. Doet technisch ook niet echt onder voor de 64S. Ook met handschoenen prima te doen. De 64S gebruik ik alleen nog maar om GPS-activiteiten mee uit te zetten, als er veel waypoints gemaakt moeten worden. De 64S doet dat nauwkeuriger en waypoints beheren gaat daar iets vlotter mee.

Onderdelen voor behuizing heb ik laatst voor de 64S besteld en voor een paar stuks eTrex 25t. Rubber rand van alle apparaten lieten los. Omdat ze ook verhuurd worden en door corona vaker schoongemaakt werden (en contact met alcholgels op handen) zagen ze er niet meer uit, maar werkten nog perfect. Dus voor al deze apparaten de behuizingsdelen waar de rubber rand op zit bijbesteld (ergens uit Rusland via eBay, was de enige plek waar ze te krijgen waren door de coronarun op outdoorspullen en chiptekorten).
Helaas is het scherm of het transparante plaatje daarvoor vaak verlijmd en zit niet op het reparatiedeel. Het was dus geen kwestie van losschroeven en vervangen. Dat had ik beter bekeken vóór ik spullen bestelde. Dat is dus de tip voor toekomstige zelfreparateurs.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Ik had gehoopt dat de 1030 geschikt zou zijn als vervanger van een outdoor toestel. (In mijn geval een Oregon)
Helaas is de 1ste indruk dat hij niet in de buurt komt.
Slechtere gps ontvangst, lastiger als je stil staat en minder precies.
De Etrex neem ik meestal voor reserve mee, daar kan ie al helemaal oud mee worden.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

@WekomBuiten
Ik had ook een adresje in Rusland voor Garmin spares, maar da's nu wat lastig. En wat je zegt, je moet je ruitje overzetten, of meteen een nieuw glaasje erbij bestellen.
Bij Ali zijn div. shops die de voorkant incl glaasje leveren, maar allemaal uitverkocht.
Aan de corona schade had ik nog niet gedacht, maar dat zal ook wel doorwerken op de voortaad.
Ik zag wel stukjes rubber strip die je op de zijkant kunt plakken. Oude wegsnijden.
Maar dan heb ik het rubber vh joystickje nog, en da's ook op zn retour.

@Tiewrap
De Edges zijn minder nauwkeurig doordat bijv de antenne een ondergeschoven (letterlijk) kindje is.
Verder is de software toegespitst op sporten.

Een Edge is een fitness ding dat een beetje kan navigeren, een Etrex3* en gpsmap6* zijn outdoor navigatie toestellen die ook je hartslag kunnen registreren.
Alleen de Etrex 35 touch hangt daar een beetje tussenin, maar die vond ik vlees noch vis.

Omdat we 2 Edges in huis hebben zoek ik echt een outdoor toestel.
Omdat het ook op het stuur moet passen wordt het toch weer een Etrex(32x)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Is de Oregon dan niet wat ?
Het batterijverbruik is daar het grootste nadeel.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Ik loop hopeloos achter. Mijn outdoor GPSen zijn een Dakota 20, en een Oregon, uhmmm, vijf… zeven… drie…? eh… nou ja, is ook oranje met zo‘n dikke rand om het scherm.

De Oregon gebruik ik bij het wandelen, lekker groot scherm, en de Dakota gebruik ik eigenlijk alleen nog maar als logger: setje AA‘s erin, aanzetten, in een tas of jaszak en eenmaal weer thuis de track downloaden.

Op de fiets gebruik ik tegenwoordig eigenlijk altijd een Edge. Een 25 voor woon-werk, en een 520+ voor vrijwel alle andere fietsactiviteiten. Ik heb ook een 1000, maar ik ben nooit vrienden geworden met het aanraakscherm daarop.

Had ik een punt te maken? Oh ja. Voor universeel gebruik zou ik zonder twijfel de Oregon of de Dakota (lekker compact) kiezen. Tegenwoordig dus een Etrex.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Beetje laat, in reactie op de eerdere vragen over GPSmap 66, zag al wel dat de vraag al achterhaald was ..
(ik vind het ook een hele knots op het stuur, en dan nog steeds met een nogal klein scherm tov een -kleinere- telefoon)

Had antwoordje nog in concept staan, hier alsnog voor het geval iemand anders het later nog eens wil weten:
ThaSingleTrackMastah schreef: vr 25 februari 2022, 00:54 Top.
1)passen er AA's in?
Ik begreep dat sommige modellen met AA werken, anderen met ingebouwde Li ion accu.
(Laat maar) Lees dat er in de sr een li-ion accu zit.
Idd Li-ion. Helaas niet onderweg verwisselbaar is, zoals bij een Garmin VIRB, waarbij je meerdere accu's kan meenemen. Vraagt dus laaddiscipline en/of powerbank.
Is de 36 uur die ze opgeven reëel of zijn het "Garmin uren" ?
4 uur redt ie in ieder geval, de rest is speculeren :wink:
Geeft batterijduur tijdens gebruik niet in % aan, geloof ik 4 balkjes dus nogal grof.
Ook bij laden als ie aan staat zie je geen procenten, maar wel bij laden als ie uitstaat (maar daar kwam ik te laat achter om iets over extrapolatie van die 4 uur te zeggen, voor wat het waard is.. )

De mindere zijn geen multi band lees ik.
Bij de 66 niet inderdaad, bij de 65 wel.
Multiband vond ik in bebouwd gebied wel opmerkelijk strakke tracks geven (strak oversteken van trottoir ene zijde van rijbaan naar andere zijde). Niet dat je anders niet weet op welke weg/pad waar je zou zijn, maar wel fijn voor mijn vrijwiliggerswerk voor Openstreetmap als je nieuwe paden inmeet die nog niet op luchtfoto's, BGT of AHN staan

In duingebied leek meerwaarde tov een Edge 530 in mijn steekproef beperkt / niet aanwezig, 530 deed het gek genoeg vaak beter. Feitelijke afwijking (tov AHN of meerdere keren rijden van zelfde smalle paadje) was ook een veelvoud van de door de gps geschatte "gps-nauwkeurigheid" (obv constellatie van beschikbare satelieten).

Wellicht dat het met reflecties van steile bergwanden een zelfde soort voordeel geeft als in bebouwd gebied, heb ik niet kunnen uitproberen, maar ervaar op vakantie in buiteland eigenlijk nooit/nauwelijks echt hinderlijke problemen met gps-ontvangst meer
2)kan de 66 via BT syncen met Garmin Connect, of alleen met Garmin Explorer?
Als ik https://www.garmin.com/nl-NL/p/707627#specs mag geloven ook met Connect, heb 'm zelf niet aan mijn account verbonden,
Zit ook ConnectIQ widget in het toestel, dus zal wel kloppen wss
gelukkig ging gpx overzetten met usb-kabeltje ook nog steeds
3)welke ANT+ sensoren kan je koppelen?
Het apparaat geeft aan als opties:
Fitness: Hartslag / Fietssnelheid / Fietscadans / combisensor snelheid/cadans
Tempe
XERO
VIRB Remote
inReach Remote
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 364
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Alien schreef: zo 27 februari 2022, 15:31 Ik loop hopeloos achter. Mijn outdoor GPSen zijn een Dakota 20, en een Oregon, uhmmm, vijf… zeven… drie…? eh… nou ja, is ook oranje met zo‘n dikke rand om het scherm.
Bedoel je zoiets?
https://www.gps.nl/uit_productie/garmin_oregon_300.html

Koester dat apparaat, heb ik ook ooit gehad, was weinig mis mee, maar we ooit weggedaan voor "upgrade" naar een 650 (capacitief scherm ipv resistief waarbij de dikke opstaande beschermrand is weggedesigned) met camera (handig voor het verbeteren van Openstreetmap dacht ik, dat viel tegen).

Scherm was wel helderder en aanvankelijk makkelijker te bedienen.
Maar gps-ontvangst was slechter, software instabiel (moest vaak batterijen eruit halen na vastloper), scherm leidde een eigen leven (vaak met wijzigingen van instellingen tot gevolg). Batterijduur beperkt en onvoorspelbaar en bij de minste regendruppels sloeg scherm ook op tilt.

De schermvergendeling had dan wel weer gevoel voor humor: bij elke derde druppel kwam tijdens het fietsen de schermvullende boodschap "scherm vergrendeld, druk [knop] om te ontgrendelen. Eerste exemplaar was na buiteling met kano niet zo waterbestendig als geadverteerd, tegen betaling moeten vervangen.

Toestel was ook gladder (mooier design) dan de 300, tweede exemplaar gleed bij stilstand uit vochtige handschoen op een houten bruggetje met van die kiezeltjes tegen gladheid. Scherm van dit "robuuste" toestel direct gebarsten. Ook hier moest weer betaald worden aan Garmin.

Bij gebrek aan gps toen maar uit armoe met telefoon gaan navigeren en dat beviel -voor mijn nogal kaartgerichte gebruik- vele malen beter, de powerbank voor langere tochten neem ik voor lief. Met trainen in de kano is er nog wel een Garmin met start-/stopknoppen. Touchscreens bij Garmin zijn we vooruitgegaan laatste tijd.
Laatst gewijzigd door openkaart op di 1 maart 2022, 01:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

openkaart schreef: ma 28 februari 2022, 00:48 Beetje laat, in reactie op de eerdere vragen over GPSmap 66, zag al wel dat de vraag al achterhaald was ..
(ik vind het ook een hele knots op het stuur, en dan nog steeds met een nogal klein scherm tov een -kleinere- telefoon)
...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord :-q
Deze 66 (of de 65s) zou ik het liefst kopen.
Maar de afmetingen...
Ik denk dat ik heel gelukkig ga zijn met de technisch iets mindere Etrex32x
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Update:
Ik heb een Etrex32x besteld bij BikeInn.
Leek mij een goede prijs,174,95. Ben benieuwd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Etrex32x is inmiddels terug naar BikeInn.
Niet door mij teruggestuurd, maar door een Spaanse postbode. :o
De lutser heeft m onbestelbaar retour gestuurd. :evil:
En voor die wanprestatie heb ik ook nog eens €2,99 verzendkosten betaald :-{
Nu eens kijken of ik m nog eens bestel of een andere shop probeer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Balen, mijn tot op heden 10 pakketten van BikeInn zijn altijd goed aangekomen. Zo te zien zijn ze wel een stuk goedkoper dan andere aanbieders, dus opnieuw bestellen is wel (iets) interessanter.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het lag ook niet aan BikeInn.
Volgens de T&T is het met de postbode meegegaan en die kon(wilde) het niet bezorgen. De T&T was heel compleet, incl een foto vh pakketje. En daar stond het juiste adres op...
BikeInn is €30 goedkoper, dus ik denk dat ik nog een poging doe.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie