Fietscomputer voor meerdere wielsets en fietsen

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Ik rij met verschillende fietsen met allemaal andere wielmaten. Maar ook wissel ik binnen mijn monstercross do it all bike af en toe van wielset (wegbanden of off-road banden). Dit betekent dat het wiel een andere omtrek krijgt.

Wat ik me afvroeg: bestaan er fietscomputers waarin je zelf kan instellen met welke fiets/wielset je op dat moment aan het rijden bent?
Eigenlijk wil ik per fiets aparte kilometerstanden bijhouden, maar ook het liefst voor de twee verschillende wielen binnen 1 fiets (voor cassetteslijtage). En het liefst natuurlijk met één fietscomputer.

En dan heb ik het over 'simpele' fietscomputers, met gewoon een wielmagneetje. Of ben ik ouderwets en is het allemaal GPS tegenwoordig?

Iemand tips/vergelijkbare situatie?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Een Garmin Edge kan meerdere wielsensors aan.
En iedere wielsensor kan je z'n eigen omtrek geven.
Dus per voorwiel een sensor (bijv. Magene op Ali) en je Edge herkent de sensor en daarmee de omtrek.
Het beste is dan om de omtrek per sensor handmatig in te stellen.
Een Edge130 is al voldoende.
viewtopic.php?f=20&t=153463
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 28 februari 2022, 00:22 Een Garmin Edge kan meerdere wielsensors aan.
En iedere wielsensor kan je z'n eigen omtrek geven.
Dus per voorwiel een sensor (bijv. Magene op Ali) en je Edge herkent de sensor en daarmee de omtrek.
Het beste is dan om de omtrek per sensor handmatig in te stellen.
Een Edge130 is al voldoende.
viewtopic.php?f=20&t=153463

werkt indd goed, zo ook gedaan met mijn Garmin. tegenwoordig rijd ik met een Wahoo en daarbij werkt het ook.

meerdere sensoren op elke wielset één
hanjovdberg
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4658
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 10:30
Mijn mountainbike: Trek Stache 7 29+ Olympia team fully Ede

Je kunt toch gewoon een fietsprofiel aanmaken en dan bij de verschillende fietsen/wielsets het juiste profiel kiezen?

Ik rijd eigenlijk niet meer met snelheidssensor bedenk ik me nu .. dus de GPS van de fietscomputer hoeft toch niet je omtrek van je wiel te weten?

Dat is wat minder accuraat maar ach who cares .. :wink:
- arrogance leads to ignorance -

Opruiming / te koop

SYS Niner Jet 9 RDO
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ludozzz schreef: ma 28 februari 2022, 00:02 Of ben ik ouderwets en is het allemaal GPS tegenwoordig?
Iemand tips/vergelijkbare situatie?
Alles GPS inderdaad. Snelheid onafhankelijk van de bike en van de wielmaat

En dan geef ik bij uploaden van de rit aan welke bike het is (kan ook voor wielset)
Ik doe dat uploaden op Strava en daar houdt ik kmstanden bij, er zijn andere apps.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

hanjovdberg schreef: ma 28 februari 2022, 22:40 Je kunt toch gewoon een fietsprofiel aanmaken en dan bij de verschillende fietsen/wielsets het juiste profiel kiezen?

Ik rijd eigenlijk niet meer met snelheidssensor bedenk ik me nu .. dus de GPS van de fietscomputer hoeft toch niet je omtrek van je wiel te weten?

Dat is wat minder accuraat maar ach who cares .. :wink:
Alleen met GPS, dus zonder wielsensor, is eenvoudiger maar minder nauwkeurig.
Zo'n 5 tot 10% heb ik proefondervindelijk vastgesteld.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Ik rijdt ook met sensoren , 3 fietsen , 3 speed sensoren. GPS geeft bij mij soms grote afwijkingen , dan klopt de snelheid totaal niet meer. Onlangs vergeten de sensor over te zetten , dus op alleen gps gereden , onderweg zag ik bijv dat hij nog geen 10km/h aan gaf terwijl ik toch echt 25+ reedt (snel stuk waar ik normaal ook 27/28 wel rijdt) , maar ook bij mijn racefiets overduidelijk dat zodra ik een bos in reed dat de snelheid steeds veranderde , en ging ik het bos uit was het weer stabiel. Na het monteren van wielsensoren niet meer gehad.

Ik rijdt zelf met de Garmin 830 , die pikt zelf de juiste sensor op en dus de juiste gegevens. Ik heb wel een extra set met gravelbanden voor 1 van mijn fietsen , dan zet ik de snelheidssensor over van MTB naar Gravel wielen en voer de juiste maat even in (nog mooier was NOG een sensor erbij natuurlijk) en klaar is kees..
Laatst gewijzigd door melf#50 op di 1 maart 2022, 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb een Polar V650 waar je 4 fietsen in kunt definieren. Je moet wel handmatig de fiets selecteren waarmee je gaat fietsen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ook mijn ervaring, Garmin snelheid meten is ruk, werkt niet in de buurt van bomen
en in Drenthe hebben we geen bergen maar best veel bomen, hele bossen ervan.

Polar doet het al een stuk beter, maar eerlijk gezegd kijk ik er niet zo naar
snelheid is toch meer een nice to have als ik lekker aan het biken ben

Afgelegde afstand kijk ik dan wel weer vaak terug en zie best grote verschillen
is een ander actief topic over waar ze in veel meer detail gaan over de werking.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ludozzz
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 342
Lid geworden op: za 26 december 2009, 19:41
Mijn mountainbike: Pipedream Moxie, Genesis Vagabond

Dank voor jullie zinvolle suggesties!
Het bevestigt mijn vermoeden ook: het gaat niet lukken met gewoon een simpel Sigma computertje van 30 euro. Ik ben niet echt geïnteresseerd in snelheid, hartslag en alle andere gegevens. Afstand is het belangrijkst. Maar voor wat ik wil krijg ik dat er waarschijnlijk wel allemaal bij.
Stunning
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2092
Lid geworden op: za 24 november 2007, 11:49
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si Hi Mod, Kona Kahuna

Zelf houd ik het ook zo simpel mogelijk met een fietscomputer, echter ik ben toch bij een GPS model beland en geen spijt van.

Kijk eens naar de Garmin 130, die gebruik ik ook. Wil je in de toekomst dan toch nog wel uitbreiden op basis van GPS, dan biedt de Garmin 130 genoeg opties.

De installatie van zo'n Garmin is super eenvoudig en je kan 'm ook bijvoorbeeld aan Strava koppelen om je totale afstand op dag/week/maand/jaarbasis bij te houden. Doet de Garmin uiteraard ook, echter zo'n app als Strava geeft wel interessante data weer.

Zeker iets om in gedachte te houden :-D
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

Ludozzz schreef: vr 4 maart 2022, 13:38 Dank voor jullie zinvolle suggesties!
Het bevestigt mijn vermoeden ook: het gaat niet lukken met gewoon een simpel Sigma computertje van 30 euro. Ik ben niet echt geïnteresseerd in snelheid, hartslag en alle andere gegevens. Afstand is het belangrijkst. Maar voor wat ik wil krijg ik dat er waarschijnlijk wel allemaal bij.
Ik heb nog wel iets liggen dat eruit ziet als een fietscomputer, werkt op al je fietsen en voor flink minder dan e30 de deur uit kan (nieuwprijs Futurum e40, Ali e33), zie voor omschrijving
viewtopic.php?p=2633087#p2633087

(niet van gekomen om op marktpklaats te zetten. stuur maar PM als je interesse hebt, ik kan ook een gpx van een daarmee gelogde bostocht opsturen, dan kan je zelf zien of dit past bij je verwachtingen)
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Stunning schreef: za 5 maart 2022, 09:06 Zelf houd ik het ook zo simpel mogelijk met een fietscomputer, echter ik ben toch bij een GPS model beland en geen spijt van.

Kijk eens naar de Garmin 130, die gebruik ik ook. Wil je in de toekomst dan toch nog wel uitbreiden op basis van GPS, dan biedt de Garmin 130 genoeg opties.

De installatie van zo'n Garmin is super eenvoudig en je kan 'm ook bijvoorbeeld aan Strava koppelen om je totale afstand op dag/week/maand/jaarbasis bij te houden. Doet de Garmin uiteraard ook, echter zo'n app als Strava geeft wel interessante data weer.

Zeker iets om in gedachte te houden :-D
De 130 is prima inderdaad voor het beoogde gebruik , ik heb hem ook icm speed sensor en cadanssensor en harslagsensor. Op de 130 zitten behoorlijk wat functies. Ik gebruik nu een 830 ivm meer mogelijkheden , touchscreen en navigatie , maar de 130 is ook al erg goed vind ik. (alleen dan wel icm speed sensor)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Speed sensor is wel aan te raden.
Ik proef uit de vraag dat TS wil weten hoe snel en hoe ver hij gefietst heeft op elk van z'n fietsen, en geen nattevingerwerk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
openkaart
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 366
Lid geworden op: za 4 mei 2019, 11:19
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: za 5 maart 2022, 14:34 Speed sensor is wel aan te raden.
Ik proef uit de vraag dat TS wil weten hoe snel en hoe ver hij gefietst heeft op elk van z'n fietsen, en geen nattevingerwerk.
Smaken verschillen :bier:
Ik las:
Ludozzz schreef: ma 28 februari 2022, 00:02 Eigenlijk wil ik per fiets aparte kilometerstanden bijhouden, maar ook het liefst voor de twee verschillende wielen binnen 1 fiets (voor cassetteslijtage). En het liefst natuurlijk met één fietscomputer.
Ludozzz schreef: vr 4 maart 2022, 13:38 het gaat niet lukken met gewoon een simpel Sigma computertje van 30 euro.
Ik ben niet echt geïnteresseerd in snelheid,
Als je wilt weten hoeveel km je ongeveer hebt gereden (dat is iets anders dan nattevingerwerk) dan is een gps helemaal zo gek nog niet, verschil tov wielsensor in totale afstand is kleiner dat bij de actuele snelheid (dat laatste kan afhankelijk van de situatie flink verschillen).

Als je hogere eisen stelt aan de nauwkeurigheid van gemeten afstand ("hoeveel meter extra bochtige singletrack is erbijgekomen sinds de laatste routewijziging?" ) dan zal je ook serieus moeten gaan kijken naar de calibratie van de wielsensor. Hogere gemeten afstanden zijn niet altijd beter, het kan ook een gevolg zijn van een opgegeven wielmaat die groter is dan in werkelijkheid.
Plaats reactie