Zijn .fit bestanden beter geschikt dan .gpx bestanden?

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Ik ben een tevreden gebruiker van een Garmin 830 waar ik gpx bestanden op zet. Maar nu lees ik op een routesite dat fit bestanden het beste zijn. En dan heb je ook nog tcx. Zijn fit bestanden inderdaad het beste geschikt voor de Garmin?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

https://forums.garmin.com/apps-software ... 0use%20TCX.

https://www.javawa.nl/index.html

Beter en het beste zijn soms subjectief.
Voor jou kan een gpx prima voldoen.
Loop je ergens tegenaan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt voor de info sites. Vooral javada.nl geeft veel praktische info!

Op zich heb ik nu weinig problemen met gpx bestanden. Het was mij wel opgevallen hoe klein deze bestanden zijn. Maar ik was mij er niet van bewust dat er GPX track en GPX route bestanden zijn. Ik vroeg mij af of het voor kan komen dat je met een licht GPX routebestand leuke paden mist omdat de Garmin daar net een andere keuze maakt om 2 punten met elkaar te verbinden?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Om je vastgelegde prestaties te bewaren is FIT het beste formaat. Nu gebruikt de Edge altijd dat formaat, dus dat is makkelijk.
Als het gaat om het uitstippelen van je te volgen route heb ik proefondervindelijk ervaren dat je met een moderne Edge het beste kunt kiezen voor een track (ook wel spoor genoemd) in GPX-formaat als je via wegen navigeert. Ga je off-road en wil je toch aanwijzingen, dan is een koers met toegevoegde richtingaanwijzingen (in FIT- of TCX-formaat) de beste keuze.

Wat het GPX-formaat betreft, het is een container die zowel (meerdere) routes, tracks als waypoints kan bevatten. Aan de extensie kun je dus niet zien wat erin zit.

Je laatste vraag: het hangt heel erg af van de hoeveelheid punten in de track of route. Zijn het er weinig (bij routes) dan kan het toestel een andere route kiezen tussen twee punten dan gewenst (doorgaans de kortste). Zijn het veel punten (bij een track meestal het geval), dan zal het uiteindelijke resultaat sterk overeenkomen of identiek zijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een route heb je een beperkt aantal punten.
De software kiest dan de weg tussen die punten. Die keuze wordt gemaakt aan de hand van voorkeuren (vaak instelbaar) en kaartdata.
Een pad dat niet op de kaart staat wordt dus nooit gekozen.
Een pad dat wel op de kaart staat kan worden gekozen, afhankelijk van de ingestelde voorkeur.

Wil je gewoon 100% zeker over dat ene pad, dan kan je het beste een track gebruiken. Een track bestaat uit heel veel punten en is zoals 'ie is. En doet niets met de kaart. Sterker nog, een track werkt ook zonder kaart.

Een track met aanwijzingen (fit tcx) lijkt mooi, maar geeft in de praktijk veel valse meldingen.
Als de opgenomen (of getekende) track wat onnauwkeurig is dan zwalkt de track rondom het pad. Als jouw GPS tijden het rijden ook niet spot-on is, dan is er een flink verschil tussen de track, jouw GPS positie en jouw werkelijke positie op het pad.
De gps denkt dan dat je naast het pad zit, even later weer terug op het pad bent enz.
Ook kunnen plotselinge slingers in de onnauwkeurige track leiden tot aanwijzingen om af te slaan, terwijl je rechtuit op het pad moet. Helemaal verwarrend wordt het als er op de plek van de aanwijzing ook echt een afslag is.
Telkens een pingel, telkens een dialoog boxje op je scherm. Uiterst irritant, vooral als het geen simpel bospaadje is, maar een technische single-track in de bergen waar je 200% concentratie nodig hebt.
Je kan de drempel van een aanwijzing (de hoek waarbij er een aanwijzing wordt gegeven) ook aanpassen, maar dan mis je weer een aanwijzing bij een splitsing met een flauwe hoek. Zal op straat best werken, maar in het terrein zit 'ie er te vaak naast, letterlijk.
Teveel fouten, teveel problemen voor iets wat leuk is, maar niet noodzakelijk.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Classic Biker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 237
Lid geworden op: di 28 november 2017, 19:04

Bedankt heren, super leerzaam! Met aanwijzingen bedoelen jullie de pijltjes links boven in het scherm dat je over een x-aantal meters naar links of rechts moet? Of bedoelen jullie hier iets anders?

Ik moet zeggen dat ik op mijn Garmin meer navigeer op de (paarse) route lijn met pijlen op het hoofdscherm dan op de aanwijzingen links boven in het scherm. Dan heb je er ook niet zo'n last van dat de geïmporteerde route soms niet helemaal synchroon ligt met de werkelijke route. En bij een rotonde waar je rechtdoor moet krijg je vaak de melding "rechtsaf", omdat je een paar meter naar rechts moet om de rotonde op te rijden. Herkenbaar, of zeg/schrijf ik nu iets geks?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Geen idee hoe de aanwijzingen er op de 830 uitzien...

Maar aanwijzingen uit een route wil ik niet omdat ik op de MTB geen route wil maar een track.
En aanwijzingen vanuit een track wil ik niet vanwege wat ik beschreef in m'n bovenstaande post.

Dus wat aanwijzingen betreft ben ik snel klaar, die bewaar ik voor de auto.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

Classic Biker schreef: wo 27 juli 2022, 17:08 Bedankt heren, super leerzaam! Met aanwijzingen bedoelen jullie de pijltjes links boven in het scherm dat je over een x-aantal meters naar links of rechts moet? Of bedoelen jullie hier iets anders?

Ik moet zeggen dat ik op mijn Garmin meer navigeer op de (paarse) route lijn met pijlen op het hoofdscherm dan op de aanwijzingen links boven in het scherm. Dan heb je er ook niet zo'n last van dat de geïmporteerde route soms niet helemaal synchroon ligt met de werkelijke route. En bij een rotonde waar je rechtdoor moet krijg je vaak de melding "rechtsaf", omdat je een paar meter naar rechts moet om de rotonde op te rijden. Herkenbaar, of zeg/schrijf ik nu iets geks?
Dat klopt , een eindje van te voren zie ik linksboven dan een pijl linksaf , als ik dan dichterbij kom zie ik ook de route zelf dan een rotonde. Ik kijk naar beide wel. linksboven vooral om te weten bij hoeveel (kilo)meter ik af moet en welke kant op.
Plaats reactie