Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
eiri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1032
Lid geworden op: ma 10 december 2007, 00:49
Mijn mountainbike: Turner 5.Spot
Contacteer:

Garmin Oregon 300.

Door een crash moest ik mijn GPSmap 60CSx afschrijven en heb toen gekozen voor deze Oregon. De meerwaarde wat functionaliteit betreft m.b.t. mountainbiking is eigenlijk nihil.

Algemeen vind ik de GPSmap 60 CSX een beter toestel. Dit omdat je met de toetsen op de voorkant iets sneller navigeert tussen de schermen en in de schermen ook direct kan bij de configuratie opties over dat scherm. Bijv. bij het hoogteprofiel het kalibreren, bij de kaarten, de kaart opties of de selectie van kaarten. enz.

Mijn keuze voor de Oregon is vooral gevallen omdat ik een compacter apparaat wilde met een groter scherm.

Hier mijn bevindingen (vaak ook tov. de 60 CSx):

+ Touchscreen werkt in de zomer erg goed. Ik ben benieuwd hoe dit gaat als ik in de winter met dikke handschoenen rij
+ Groter scherm
+ Snellere route berekening (City navigator Europe)
+ Profielen. Is ideaal indien je het apparaat in verschillende toepassingen gebruikt, ik doe dat voor wegritjes, wandelen, autonavigatie (als passagier) en mountainbiking
+ Betere fietsbevestigings mogelijkheden (dan de 60 CSx)
+ Geen uitstekende delen, waardoor hij minder kwetsbaar is bij het over de kop gaan :-)
+ Langere omschrijvingen voor tracks en waypoints
+ Eenvoudigere toetsenbord ingave door touchscreen

- Slecht schermzicht (te weinig contrast in scherm overdag, heb ik altijd volledig staan), maar dit probleem had ik ook al met de 60CSx, maar is wel nog minder bij de Oregon
- Batterij gebruik. Door het scherm altijd op volledige sterkte te hebben, red ik het met een setje 2500 mAh niet bij een ritje van 5 uur of langer.
- Omslachtere schermwisselingen (via menu of setup) om opties in te geven
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Gorpie schreef:
RobSter schreef:
- Gegevens alleen via internet uit te lezen
even Garmin Training Center downloaden, in één keer je hele history in een overzicht
En daar was ik al tijden naar op zoek, de oplossing lag er gewoon. Voor mij een supertip :-q
Gorpie
All rounder
All rounder
Berichten: 92
Lid geworden op: di 10 maart 2009, 16:44
Mijn mountainbike: Torpado Ribot-S

...soms is het allemaal zo makkelijk :D , duurde bij mij ook een tijdje voordat ik alles uitgevogeld had
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Daar moet ik nu ook mee beginnen.. Net een Garmin Edge 605 besteld. Nog geen navi op de fiets gehad dus zal wel uitzoeken en wennen zijn :).
Overigens wel voor een scherpe prijs http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... _Edge_605/
De 705 is completer maar ik heb die extra's niet nodig, vandaar dus voor de 605 gekozen.

Voornaamste doel van mij is om eens een andere route te gaan rijden, of na te rijden ( bijv een regionale toertocht ) Leuk eens wat anders dan je standaard rondje :) Wellicht dat ik jullie nog ga vervelen met een paar "domme" vragen.
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
bikeforlife
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 16 oktober 2009, 20:09

ik heb een gps tracker gekocht, op http://www.funsys.nl/store" target="_blank voor € 230.- (ik zag dat ze nu in de aanbieding zijn)
het is geen tracker waarmee je een route kan tracken maar een die je locatie doorgeeft via SMS als er iets is gebeurd.

het is een kleine tracker, met bandje en 2 batterijen
werkt voor mij erg goed! ook de website is handig; http://www.funsys.nl/tracking" target="_blank daar kun je de sms coordinaten invullen en de locatie zien!
ook de specs staan daar; is erg overzichtelijk.

zeker ook voor mijn vrouwtje een fijn gevoel dat als er wat is, ze gewoon kan bellen en weet waar ik ben....
jeroenn
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: do 5 februari 2009, 16:12
Mijn mountainbike: Cube

Sinds kort ook in het bezit van een GPS een Garmin Etrex Vista.
Een mooie 2e hands met veel software welke ik allemaal nog moet uitzoeken.
Alleen moet ik nog stuursteun bestellen en dan fietsen maar.
Gaan met die banaan........
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

clucluc schreef:Daar moet ik nu ook mee beginnen.. Net een Garmin Edge 605 besteld. Nog geen navi op de fiets gehad dus zal wel uitzoeken en wennen zijn :).
Overigens wel voor een scherpe prijs http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/sho ... _Edge_605/
De 705 is completer maar ik heb die extra's niet nodig, vandaar dus voor de 605 gekozen.

Voornaamste doel van mij is om eens een andere route te gaan rijden, of na te rijden ( bijv een regionale toertocht ) Leuk eens wat anders dan je standaard rondje :) Wellicht dat ik jullie nog ga vervelen met een paar "domme" vragen.
Ik ben nu een paar weekjes aan het rijden met de 605 en zal mijn ervaringen ff posten.
+ stevig en compact
+ interne accu met lange levensduur en usb interface/opladen
+ top ontvangst snelle overzichtelijke menu's en helder scherm ook ik de zon !
+ 1 gig intern geheugen ( in het boekje en site stonden 500 mb ?? ) en een mini sd slot ( met daarin nu een 2 gig kaartje )
+ zeer compleet, veel mogelijkheden
+ zeer veel tracs via garmin connect te douwnloaden.

- verschillende programma's nodig ( mapsource, garmin connect, training centrum, en een extrerne bestands omzetter )

Tot nu toe een geweldige aankoop !! Niet zozeer de garmin 605 ( alhoewel hij top bevalt ) maar alwel het feit dat je niet meer zo vastzit aan je vaste rondje :P Heerlijk afwisselen door track van het internet na te rijden ! Mijn beste aankoop sinds mijn fiets ;)
Dit nog los van de meerwaarde tijdens vakantie's !

Ik wil niet meer zonder :D
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Een maandje geleden mijn GPSmap 60CSx opgehaald bij het postkantoor. Leuk apparaat, maar had hem in het begin bijna weer verkocht. Het is niet heel makkelijk als je denkt dat een "TomTom" weinig geheimen voor je heeft. Het was toch echt wel nodig om in de buurt wat te gaan fietsen, op bekende routes, zodat je ziet wat er mis gaat in het begin. Verwacht niet dat je vanaf 0 even een Garmin koopt, tracks downloadt en gaat rijden. Je kon wel eens ontdekken dat dat niet zo vanzelfsprekend is.
Ondertussen wat handigheid erin gekregen, en ik geef toe dat het een geweldige toevoeging is. Zaterdag 84km gereden, waarvan 25km mijn vaste route (die 50-70km is). Een track in de Voerstreek van het net gedownload, en in mijn eigen route geplakt. Dat was met afstand de mooiste rit van het jaar! Denk er nu nog aan terug, en is al 3 dagen geleden.

Over het apparaat zelf:
+ Penlites als voeding
+ Snel in gebruik
+ Makkelijk te bedienen op rustige stukken

- Behoorlijk lomp toestel in vergelijking met de Edge serie
- Display is niet altijd even goed afleesbaar (al kan het nog slechter)
- Behoorlijk stroomverbruik (na 5 uur actief nog 1 streepje over met 2100mAh cellen, maar met 1 setje thuis gekomen)
Ik heb geen ervaring met andere outdoor gps-en, maar dit zijn de dingen die er voor mij boven uit steken.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
DH XC
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: wo 21 maart 2007, 18:52
Mijn mountainbike: Canyon spectral, lapierre xr729

Is het ook mogelijk om met de GPS map 60 CX ter plekke een route uit te stippelen, met het apparaat zelf.
HuubC
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1331
Lid geworden op: vr 23 november 2007, 23:34

DH XC schreef:Is het ook mogelijk om met de GPS map 60 CX ter plekke een route uit te stippelen, met het apparaat zelf.
Ja. Maar of dat zo handig is hangt oa af van je kaartmateriaal.
BMW 850i e31
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 528
Lid geworden op: do 2 augustus 2007, 16:29
Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race 29

GPS: Garmin GPSmap60CSx
Gebruik: mountainbiken
Accu: 2 X 2700 mAh GP batterijen. In de praktijk +/- 25 uur accutijd
Prijs toen: EUR 310 bij http://www.gpsshop.nl" target="_blank (dec. 2008)
Prijs nu: EUR 339

Cijfer: 8.

Ervaringen:
+ groot scherm.
+ batterijen gaan erg lang mee.
+ ontvangst.
+ display in alle omstandigheden goed af te lezen.
+ behuizing is erg solide.

- menu ziet er wat Mickey Mouse achtig uit en af en toe wat omslachtig.
- wat lomp, vooral de antenne.
Live Your Life ....Its To Short To Waste!

Greetz Rick

Duchenne Heroes 2013
http://www.teamlimburgia.nl

Cube AMS 120 Race 29, 2013
Garmin Map60 CSx
wolfgram
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: za 21 november 2009, 15:09
Mijn mountainbike: Focus Super Bud 5,0, Trek 6700 SS

Ik heb een Suunto T3. (sporthorloge)
Met "bikepod en GPS-pod" kan je je trainingen vastleggen in een logboek.

Nadeel: een losse "POD" voor de gps ontvanger. Heb er een paar keer mee getraind en daarna de pod weggedaan.

Voordeel: Bike pod vervangt fietscomputer.
Horloge kan ook gewoon gedragen worden door goede vormgeving.

Ook heb ik een Garmin 301 gehad voor het skaten.

Nadeel: best lomp ding om de pols en in stedelijk en bebost gebied slecht ontvangst.

Voordeel: goed afleesbaar en lange levensduur batterij.
Bloed zweet en snelle rondetijden!!!
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

bikeforlife schreef:ik heb een gps tracker gekocht, op http://www.funsys.nl/store" target="_blank voor € 230.- (ik zag dat ze nu in de aanbieding zijn)
het is geen tracker waarmee je een route kan tracken maar een die je locatie doorgeeft via SMS als er iets is gebeurd.

het is een kleine tracker, met bandje en 2 batterijen
werkt voor mij erg goed! ook de website is handig; http://www.funsys.nl/tracking" target="_blank daar kun je de sms coordinaten invullen en de locatie zien!
ook de specs staan daar; is erg overzichtelijk.

zeker ook voor mijn vrouwtje een fijn gevoel dat als er wat is, ze gewoon kan bellen en weet waar ik ben....
Bij het lezen dacht ik 3 dingen.
1 - bikeforlife is de eigenaar van funsys.nl (eerste en enige post)
2 - handig in het buitenland. ieder smsje met je nieuwe locatiegegevens kost bijv. 70 cent
M'n telefoon kan dit ook, en dan kan ik kiezen tussen sms of e-mail.
Maar ook dat e-mail loopt in het buitenland in de papieren.
3 - mijn zieke geest las "zeker ook bij mijn vrouwtje een fijn gevoel dat ik weet waar ze is"...

tja...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
clucluc
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 879
Lid geworden op: wo 16 april 2008, 20:26
Mijn mountainbike: Scott Scale 925+Trek supercaliber 9.7 Black2022

Lol :winkie: Zie ik ook wel zoals jij het post hehe :)
Giant X-1500, Focus Black compo, Cube AMS HPC K18Cube 29 Reaction GTC pro ,
Scott Scale 925 2018
+ trek supercaliber 9.7 black 2022
tekkie2009
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 723
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 20:01
Mijn mountainbike: Scott genius 10 RC carbon

Heb zelf een garmin 705, ben hier heel tevreden over, maar merk wel wel wat kleine rare dingen..

Heb zelf een keer op de posbank gereden, en na afloop bij het bekijken v de gegevens zag ik tot mijn verbazing een max snelheid staan van 105.8 km / u ... en daarna dit in een ander programma bekeken, en daar stond een meer realistische max snelheid van 55.8 km/u berg afwaarts..

Een vriend van mij heeft dit ook gehad, tot 2 keer aan toe, bij dezelfde locatie, en dan slaat bij hem de garmin vast, en ziet hij dezelfde snelheid in het scherm staan.

Mijn vraag is dus, hebben meer mensen dit probleem ?
Heb al met garmin gebeld, en die kennen dit probleem vooralsnog niet.
Life is what you make it, celebrate it.. (talk Talk )
maw geniet van het leven , het duurt maar even ..
Plaats reactie