Deel je koop ervaring GPS, de + en -

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Fadje104
All rounder
All rounder
Berichten: 127
Lid geworden op: za 3 december 2016, 21:16

Mijn ervaring met Sigma rox 12.0

Inleiding


Recent de Rox 12.0 aangeschaft i.c.m. het sportpakket(hartslagband/cadans-snelheidssensor).
Pakket werd snel geleverd door een Nederlandse webshop.

De computer wordt geleverd in een chique doos, met veel accessoires en een handleiding in diverse talen.

In de doos:
• Fietscomputer
• Stuurhouder
• GPS Butler
• Sigma R1 DUO Comfortex+ zender inclusief borstband
• Sigma Sport R2 DUO Combo ANT+ snelheids- en cadanssensor
• Micro-USB-kabel
• Bevestigingsmateriaal
• Snelstarthandleiding

Eerste indruk

Eerste indruk van het apparaat ‘groot’ maar degelijk gebouwd.
Na het opstarten en het doorlopen van het introductiemenu, kom ik terecht in het hoofdmenu die duidelijk en simpel oogt, de Android achtige bediening en indeling zal voor vele bekend voelen.
De GPS maakt gebruik van beschikbare wifinetwerken, de verbinding tot stand brengen is kinderspel en het koppelen van sensoren en diensten als Strava kan beginnen.

Koppelen software/hardware

Strava is een dienst die ik al langer gebruikte, via de GPS inloggen gaat simpel en de koppeling is gelegd, de overige diensten zijn wat ingewikkelder zoals Sigma Cloud en Sigma datacenter.
Via verschillende website kan je een account aanmaken waarmee je bij de verschillende Sigma diensten dient in te loggen om alles te koppelen, eenmaal gekoppeld werkt het snel en eenvoudig.

Het verbinden met de meegeleverde sensoren gaat makkelijk, wanneer je de hartslagband omdoet treedt hij in werking en kan via Bluetooth verbinden gemaakt worden. De cadans-snelheidssensor is eenvoudig te monteren met de geleverde elastieken en ti-raps.

Met de outfront stuurhouder monteer in het apparaat op mijn gravelracer. Op de webpagina van Strava teken ik een mooie route van +/- 90km, open de Strava app op de Rox 12.0 en druk op Sync onder in het scherm en ‘voila’10 sec later staat de route in het beeld, Ik druk op start en begin met fietsen.

Navigeren.

De navigatie functie op de Rox is uitgebreid en bied veel mogelijkheden, de door mij gebruikte functie om een route te maken in Strava en te uploaden is 1 van de manieren.
Maar een adres of POI invoeren kan ook! De draw My route functie is een leuke optie.
Het navigeren gebeurt aan de hand van OSM-kaarten, deze bieden veel details en zijn wereldwijd te gebruiken en als grote plus gratis uit te breiden.
De kaart zoomt in bij het naderen van een kruispunt en piept ruim van tevoren.
De OSM-kaarten geven in duidelijke kleuren aan wat weg, bos, akker enz. is.

Wanneer je van de route afwijkt berekent de Rox zeer snel een alternatief.

Wanneer je stopt bij een stoplicht of een pauze punt blijft de pijl op de kaart in de juiste richting wijzen, hierdoor is het niet meer nodig om na een stop een rondje te fietsen zodat de gps de richting weer weet. De training pauzeert overigens automatisch! En start weer bij de eerste omwenteling van het wiel.

Einde rit/training

Bij thuiskomst en binnen het bereik van het wifinetwerk druk ik op de stopknop en fiets de oprit op.
Bij het afstappen krijg ik de melding om mijn telefoon dat de training al is geüpload op strava.



Conclusie

Het is een degelijk apparaat en blinkt uit in vele opzichten. Het is een eenvoudig en accurate trainingscomputer met uitmuntende navigatie!
De eenvoudige software en grote knoppen rondom maken het bedienen simpel.
Het is een geduchte concurrent voor Garmin en Wahoo door zijn veelzijdigheid en gebruiksgemak.

Het enige nadeel tot nu toe is het ingewikkelde koppelen met de Sigma diensten.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Je reactie gemist, excuses tstm.

Het is toch de Oregon 700 geworden.
Ondertussen heb ik een Edge1000, Wahoo Elemnt, etrex30x, en dus de Oregon.

Buiten dat ik zoiezo veel train fiets en veel cijfers wil weten, zit ik ook vaak in de "bergen".

De etrex 30 is geweldig.
Doet het bijna altijd en dat een hele dag op een paar batterijtjes.

De Wahoo gebruik ik 90% van de tijd, helaas te beperkt voor in het buitenland.

De Oregon heeft bijna alles, alleen scherm minder duidelijk als de Wahoo.
Vreet batterijen. (2 a 3 paar oplaadbare nimh op een dag, afhankelijk van verlichting)
Maar ! Heeft met openmtbmap een goeie kaart waar je van alles op kunt bekijken !
Voor mij was dit echt belangrijk omdat papieren kaarten verkrijgen best lastig is.
Met de Oregon ben ik iets geruster om zonder kaarten op pad te gaan.

En de edge ? Die is t koop.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De OSM kaart vd Oregon werkt ook op de Etrex.

Ik wist niet dat de Oregon zo'n dorst heeft :o
Heb je de backlight constant aan?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Meestal wel wat licht aan ja.

De kaarten zijn idd hetzelfde, alleen bij de Oregon kun je heel makkelijk de kaart bewegen.
Bij (mijn) etrex gaat dat tergend langzaam.
Lijkt me ook logisch, batterijverbruik-processor
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

tiewrap schreef: do 19 september 2019, 23:41 Meestal wel wat licht aan ja.

De kaarten zijn idd hetzelfde, alleen bij de Oregon kun je heel makkelijk de kaart bewegen.
Bij (mijn) etrex gaat dat tergend langzaam.
Lijkt me ook logisch, batterijverbruik-processor
Ja, ze hebben de cpu afgeknepen om energie te besparen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Hoi allen, ik heb via Marktplaats een Garmin Edge 1030 gekocht. Op de advertentie stond ' nieuw', uit de bijgeleverde bon van Garmin Nederland bleek dat het toestel is omgeruild; garantie tot 05.2021. Direct na ontvangst een software update gedaan naar versie 8.00. Gevolg is dat hij na het opstarten volledig uit gaat en er niets meer mee te beginnen is. Vooralsnog pech met dit apparaat en met een beetje pech geld voor niets uitgegeven. Maandag maar eens contact met Garmin opnemen.
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
ARi
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: zo 10 augustus 2008, 15:24
Mijn mountainbike: Liteville 301MK14

Erik1970 schreef: zo 20 oktober 2019, 09:14 Hoi allen, ik heb via Marktplaats een Garmin Edge 1030 gekocht. Op de advertentie stond ' nieuw', uit de bijgeleverde bon van Garmin Nederland bleek dat het toestel is omgeruild; garantie tot 05.2021. Direct na ontvangst een software update gedaan naar versie 8.00. Gevolg is dat hij na het opstarten volledig uit gaat en er niets meer mee te beginnen is. Vooralsnog pech met dit apparaat en met een beetje pech geld voor niets uitgegeven. Maandag maar eens contact met Garmin opnemen.
Wellicht een open deur maar heb je al een soft reset geprobeerd - https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... BE59E.html

Harde reset kan misschien ook nog uitkomst bieden: https://opfietsen.nl/gps/garmin/veel-ge ... #hardreset

Je kunt misschien Waypoint wel om hulp vragen, die hebben mij ook geholpen. Ik had een Oregon gekocht via Marktplaats maar deze is in Oostenrijk gesneuveld. Via Waypoint gebruik gemaakt van het Garmin omruil programma. Dat betekende dat ik in aanmerking kwam voor een refurbished toestel. Je krijgt dan binnen 4 weken een refurbished toestel echter was er geen beschikbaar en heb ik van Garmin een nieuwe gekregen. Het omruil programma is niet kostenloos maar werd in mijn geval vergoed door mijn reisverzekering.
Google is your friend :-)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hoe heb je de software update uitgevoerd?
Via je phone met Garmin Connect, via je pc met Garmin Express of Basecamp, of met je pc een gupdate.gcd bestand op je toestel geplaatst?
Kan je m wel via usb aansluiten op je pc?
Als je pc of mac m nog wel herkend als usb drive, dankan je de garmin map eens bekijken. Je kan daar handmatig een gupdate.gcd bestand plaatsen.
Dat kan je hier downloaden. Je kan zo ook downgraden naar de vorige versie, of je geluk beproeven met de nieuwste beta versie. Bestand plaatsen, hernoemen naar gupdate.gcd en dan toestel opnieuw opstarten.
Algemene Windows tip, altijd je garmin veilig verwijderen voordat je de usb kabel er uit trekt!
Zit er een SD kaartje in? Haal dat er eens uit.

Edge 1030 Troubleshooting:
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 9AE72.html
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Snelle Buffer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2441
Lid geworden op: di 3 oktober 2017, 08:57
Mijn mountainbike: is hybride

Vandaag de Elemnt Roam aangeschaft , mijn vorige GPS computer was de elemnt Bolt, opzich een prima apparaatje maar ik miste de functie als je van een vooraf ingestelde route afweek, de bolt niet automatisch een her berekening deed om weer terug te geraken op de route , dat er dan ook een kleurenscherm bij zit op de Roam is extra en mooi meegenomen .

Dus maar gelijk ff een route erin gezet (rund um zu house) en van de route op divers punten afgeweken.
Gelukkig heeft de Roam de route herberekend om zodoende weer op de juiste route terug te komen .

Jammer is wel dat hij een stuk groter is als de Bolt , terwijl het scherm niet veel groter is .

Afbeelding


Natuurlijk is alles , als vanouds , in te stellen via via de app.
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.’ ( Albert Einstein)
Zoals de wind waait ga ik niet mee (Loesje)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 20 oktober 2019, 15:50 Hoe heb je de software update uitgevoerd?
Via je phone met Garmin Connect, via je pc met Garmin Express of Basecamp, of met je pc een gupdate.gcd bestand op je toestel geplaatst?
Kan je m wel via usb aansluiten op je pc?
Als je pc of mac m nog wel herkend als usb drive, dankan je de garmin map eens bekijken. Je kan daar handmatig een gupdate.gcd bestand plaatsen.
Dat kan je hier downloaden. Je kan zo ook downgraden naar de vorige versie, of je geluk beproeven met de nieuwste beta versie. Bestand plaatsen, hernoemen naar gupdate.gcd en dan toestel opnieuw opstarten.
Algemene Windows tip, altijd je garmin veilig verwijderen voordat je de usb kabel er uit trekt!
Zit er een SD kaartje in? Haal dat er eens uit.

Edge 1030 Troubleshooting:
https://www8.garmin.com/manuals/webhelp ... 9AE72.html
Deze vond ik nog, sluit aan bij de tip van Ari:
https://www.reddit.com/r/Garmin/comment ... nt/e2e6yd7
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
WelkomBuiten
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 243
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Titus Ti Fireline Evo
Contacteer:

Erik1970 schreef: zo 20 oktober 2019, 09:14 Hoi allen, ik heb via Marktplaats een Garmin Edge 1030 gekocht. Op de advertentie stond ' nieuw', uit de bijgeleverde bon van Garmin Nederland bleek dat het toestel is omgeruild; garantie tot 05.2021. Direct na ontvangst een software update gedaan naar versie 8.00. Gevolg is dat hij na het opstarten volledig uit gaat en er niets meer mee te beginnen is. Vooralsnog pech met dit apparaat en met een beetje pech geld voor niets uitgegeven. Maandag maar eens contact met Garmin opnemen.
Misschien checken met de javawa device manager? Misschien staat er een corrupt bestand op ofzo.
Buitenspeler met extra aandacht voor moeilijke mensen.

Buiten is het beter! - Facebook - Instagram - Twitter
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Erik1970
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 20
Lid geworden op: do 23 augustus 2018, 10:16

Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de update via mijn telefoon en connect uitgevoerd. V8.00 staat er ook op maar verder doet het apparaat niets. Ook niet als ik hem aan de computer hang. Ik heb maandag gebeld met Garmin in Eemnes. De man aan de telefoon heeft eea met mij doorgenomen en meteen bevestigd dat ik een nieuwe krijg. Ik heb het apparat zelf naar Eemnes toe gebracht. Daar werd ook al aangegeven dat ik een nieuwe krijg. Een half uurtje na aflevering kreeg ik een bevestiging van ontvangst. Nu nog even op de nieuwe wachten. Tot nu toe goede service van Garmin. Nieuwe wordt binnen 5 tot 12 werkdagen toegestuurd.
Cube Reaction C:62 Race Strava
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mooi dat er zoiets bestaat als garantie :-q
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Taucha
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: za 29 november 2014, 19:44

Hee een bruikbare handleiding en troubleshoot pagina!
Bestaat er zo iets ook voor de etrex 30? Ik krijg hier maar geen online info over gevonden, behalve een YouTube video en een verwijzing naar een dvd die je dan weer moet kopen, niet mijn manier van leren omgaan met een nieuw apparaat. Ik zoek liever de info handmatig op ipv steeds opnieuw een video afspelen en het dan vervolgens een paar dagen later op de fiets nog niet voor elkaar krijgen.....
Ben dus benieuwd of er een boek of een pdf bestand is voor de etrex 30?
Plaats reactie