Kaarten via Mapsource op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik krijg vaak vragen over kaarten op de GPS zetten, dus hier maar even een uitleg.

Ongeacht of je een nieuwe of oude kaartversie hebt: om nieuw kaartmateriaal in een toestel te plaatsen handel je als volgt:
- start Mapsource
- (tip: ga naar 'edit', 'preferences', 'display' en zet het detailniveau met de schuif op 'low', dat werkt sneller)
- zoom uit zodat je het gebied dat je wilt selecteren in beeld hebt
- klik op het 'maptool' (vierkante knop, soort taartpuntje)
- ga met de muis over de kaart: je ziet gele vakjes
- klik aan de linkerkant op de 'tab' met het woord 'maps'
- klik een vakje aan: het wordt roze, klik nogmaals, en het is weer wit. (Openmtbmap? Dan slepen over de kaart ipv klikken, anders geen bospaadjes)
- je kunt ook 'slepen': hou de linkermuisknop ingedrukt en sleep een heel gebied: er worden meerdere vakjes roze
- in de lijst 'maps' zie je welke kaarten zijn geselecteerd en linksonder hoeveel geheugenruimte dat in beslag neemt.
- (tip: met CTRL-Z maak je je laatste keuze/selectie ongedaan)
- selecteer zo alle kaarten die je in het toestel wil plaatsen; de kaarten hoeven niet aaneengesloten te zijn.
- sluit je toestel aan en zet het aan.
- druk op de knop 'save to device' en vink 'maps' aan
- druk eventueel op 'autodetect'
- kies 'OK'
- het is normaal dat dit proces lang duurt; bij de 2610 met 1Gb kan het zelfs meerdere uren duren: ga lekker slapen!

TIP: doe dit, als het de eerste keer is, niet pas de avond voor je op vakantie gaat!! En ken je toestel voor de vakantie!
TIP: bij de meest recente versies van mapsource staat er naar de 'save to device-knop (vierkante knop met pijltje omlaag) nog een pijltje omlaag. Controleer even of het juiste 'device' geselecteerd is. De oudere toestellen zijn 'serial GPS' (muv 60C/CS en 76C/CS).
TIP: als je een upgrade hebt gedaan van je kaartmateriaal moet je ook de kaarten van je toestel opdaten!
TIP: als je een nieuwe selectie wegschrijft zal mapsource eerst de oude selectie geheel wissen. Het is dus NIET mogelijk stukjes kaart toe te voegen: je moet altijd een complete selectie wegschrijven. De GPS-en van de laatste tijd, kunnen met meerdere kaartfiles omgaan. Na het overzetten staat op de gps een gmapsupp.img bestand. Dat kun je hernoemen naar bijv. omm_NL.img, en dat is bijna onbeperkt. Zo vind je ze dan ook terug in de kaartkeuze. Dan kun je dus wel 1 kaart vervangen zonder de rest 1:1 opnieuw te moeten uploaden.

Hier vanaf pagina 9 meer info.
Laatst gewijzigd door Ramon 73 op vr 24 juni 2011, 18:52, 4 keer totaal gewijzigd.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
RobSter
Mauntainbiker
Mauntainbiker
Berichten: 9682
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 14:26
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced non-Pro 29

Die 'niet doen voordat je op vakantie gaat' vind ik een hele goeie :lol:

Heb je geheugenruimte genoeg dan is het slim om 1 land in je interne geheugen te zetten
en de andere op je SD kaartje. Het land dat je niet gebruikt kan je tijdelijk uitzetten
via je GPS kaartenopties :-q
laular
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 381
Lid geworden op: zo 31 juli 2005, 13:43
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 8

Ramon 73 bedankt voor de duidelijke info :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Zo hoort het, en niet anders! Goed dat je het deelt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Hein1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 578
Lid geworden op: vr 7 augustus 2009, 16:46
Mijn mountainbike: Specialized stumpjumper comp 29er 2013

Je kunt óók alle delen over Mapsource bekijken op Youtube zie link:
http://www.youtube.com/watch?v=nLjpX39S ... re=related" onclick="window.open(this.href);return false;
You don't like my tattoos?
At least I can cover them up.

Your face on the other hand...


klimpetje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 613
Lid geworden op: za 5 juni 2010, 14:35
Mijn mountainbike: superlekkere trek 8700 carbon 1993, afmontage met XT opgewaardeerd, magura's SS en fijne axon 100
Contacteer:

manual is super. Alleen nog 1 opmerking. het uploaden naar een device hoeft niet bij alle versies naar het toestel zelf, maar kan je een SD cardreader insteken en die wordt ook herkend als doellocatie. Direct naar een SD kaart gaat wel wat sneller! (werkt super bij mijn oregon)
DAMN!
ermo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 286
Lid geworden op: zo 4 mei 2003, 09:18
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Carbon '11

@ramon, navigeren krijg ik nog steeds niet voor mekaar op de garmin (edge 705). Die open streetmaps is wel gelukt maar een route navigeren....daar kom ik niet wijs uit.

samen eens een tochtje plannen?
dan kan ik gebruik maken van jouw expertise ;-)
shit happens when you are NOT biking
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik fiets graag rondom het Drielandenpunt, dus wat te doen zodat ik mijn legaal aangeschafte kaarten net zo mooi in beeld krijg als vroeger de illegale kabouterbond kaarten ?

Want vroeger gebruikte ik een kabouterbond image in m'n gps, met daarop NL, B en D.
Die kaarten waren transparant gemaakt, zodat er aan de grens geen hinderlijke blanke vlekken waren.
Prima, maar tijden veranderen, net als wegen en budgetten.
Nu heb ik dus de nieuwe Topo Benelux en Topo Duitsland, maar via Mapsource krijg ik ze niet naadloos op het scherm van m'n gps.
Probleem is natuurlijk mijn verouderde hardware (maar mn zakgeld zit nu dus in de software).
Ik heb nog een 60csx, en die werkt met 1 enkele file, gmapsupp.img.
Alles moet dus in 1x in 1 file worden samengevoegd.
Je kunt naderhand niets wijzigen, niets toevoegen. Alleen opnieuw beginnen, erg onhandig.
De nieuwere 62s is wat handiger, daar kan je vanuit Mapsource de kaarten gewoon land voor land naar de gps verzenden en alles sluit netjes aan.
Oregon, Colorado, Dakota enz zullen ook wel op die manier werken.
Onderstaand verhaaltje is dus vooral bedoeld voor de oudere series van Garmin met kaart. Vista HCX, 60csx (Edge 705?) enz.


Zorg voor een recente versie van Mapsource (op moment van schrijven 6.16.3)
Installeer de kaarten in Mapsource, met alle toeters en bellen, en zorg dat de kaarten ontgrendeld zijn voor je pc en je gps.
Wanneer een kaart niet ontgrendeld is krijg je meestal geen details te zien in Mapsource.
Controleer dus of je de kaarten goed in beeld krijgt.

Bepaal nu welke kaarten je naar je gps wilt verzenden.
In mijn geval dus Topo Benelux en Topo Duitsland.
Bepaal de Family nummers van die kaarten. Die zijn terug te vinden in Mapsource onder het knopje Hulpprogramma's -> Kaartproducten beheren.
Sluit Mapsource weer af.
Het tooltje Trans_A2.exe zoeken en downloaden (http://www.gps-info.nl/pics/handleiding/9/transp-2a.zip" onclick="window.open(this.href);return false;)
Zoek nu de plek op je pc waar de kaarten staan. Vaak is dat C:\Garmin\FAM_xxxx.
Start Trans_A2.exe op en ga naar de plek waar je 1e kaart staat met het knopje Datei.
Selecteer een .img bestand.
Je hoeft gelukkig niet alle tig files te selecteren, dat gaat vanzelf. pfff.
Er worden zelfs een paar files teveel meegenomen, klik de meldingen weg.
Klik op "Alle markieren"
Klik op "Transparant schalten".
Er waren wat files teveel geselecteerd, klik de meldingen weg.
Achter alle .img bestanden zie je een "T" verschijnen.
Doe dit voor alle landen die je naar je gps wil sturen.
Mapsource (althans de recente versie) heeft hier geen last van, dus je kan het gewoon zo laten (maar evt kan je straks de kaarten weer "Nicht transparant schalten").

Nu Mapsource weer opstarten en het 1e land selecteren, bijv. Topo Benelux.
Flink uitzoomen en met de kaartknop (veelhoekje met gele rand) alle kaarten selecteren door er met de linker muisklik overheen te gaan. (CTRL-linkermuisklik deselecteerd).
De kaarten komen in de linkerkolom onder het tabje "Kaarten" te staan.
Let op het vinkje links onder, wanneer je routeerbare kaarten hebt!
Doe dit voor alle landen die je naar je gps wilt sturen.
Er zijn twee beperkingen om rekening mee te houden:
-Max 2025 kaarten.
-Max 2GB(oude firmware) of 4GB (nieuwe firmware)
Onderin de kolom "kaarten" kan je controleren of je nog ruimte hebt.

Sluit je gps aan, schakel je gps in en zorg dat er een microSD kaartje met voldoende capaciteit in zit.
(leegmaken hoeft meestal niet, want Mapsource overschrijft het bestaande image)
Klik op "verstuur naar apparaat" en controleer of je gps in beeld komt.
Het microSDkaartje in een usb device werkt vaak ook, en veel sneller, maar niet altijd.
Controleer of "Kaarten" is aangevinkt en de rest uit.
Versturen en wachten...
Ga koffie zetten, krant lezen, rondje biken enz.
Zorg wel dat je pc niet in slaap valt, schakel dus energiebeheer en screensaver uit.

Alles klaar?
Schakel je gps uit/aan en kijk of de nieuwe kaarten geladen worden.
Let vooral op of er geen meldingen komen over gelockte kaarten.
Blader naar de kaart, druk op "Menu" en ga naar kaart setup.
Scroll naar "i" en druk weer op "Menu".
Nu kan je kaarten in en uitschakelen.
Uiteraard wil je de Topokaarten inschakelen.
Soms ziet het er beter uit wanneer je de basis kaart als achtergrond gebruikt.
Met "Quit" verlaat je de kaart setup weer.
Met zoomen en scrollen ga je naar de grens, en kan je zien of alles netjes aansluit zonder randen.
Let wel op, wanneer je routeerbaar kaartmateriaal hebt, dan kan die software elkaar bijten.
Krijg je bij het berekenen van een route foutmeldingen, schakel dan zoveel mogelijk kaarten uit, laat alleen de kaart vh land waar je je bevindt aan staan.
Het volgen van een track geeft geen probleem. De kaarten sluiten netjes aan, appeltje eitje.

Veelgehoorde klacht is dat de schermopbouw langzaam wordt bij de 60csx.
Logisch, hoe meer je er in stopt, hoe meer je wilt zien, hoe meer tijd het kost.
Probeer de kaart details wat lager te zetten, wat verder in te zoomen 50, 80 of 120m is op de fiets echt genoeg.
Verder kan het helpen de kaart op het noorden te orienteren, dus niet in de rijrichting.
Dat vraagt enige gewenning, maar scheelt echt veel snelheid, omdat de kaart alleen nog maar verschuift en niet meer hoeft te draaien.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

misschien een domme vraag maar waar kan ik een reguliere freeware Garmin mapsource downloaden.

Via Garmin site kan alleen de update worden gedownload, zonder origenele versie geen plezier.

Heb en tweedehandse Garmin 705 Bundel gekocht, mapsource zat daar niet bij.

Iemand een linkje? Thanks al op voorhand.
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

De Edge gebruik je volgens mij beter met Basecamp. Als je BC hebt geïnstalleerd, dan kan Mapsource er achteraan.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Steppenwolf
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: do 2 december 2010, 17:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works World Cup 650B 2012, Specialized Comp Carbon 29er 2014
Contacteer:

Thanks Ramon is gelukt zo :-q

Krijg nu alleen nog IMG bestanden niet geopend op de Garmin 705, worden niet weergegeven kaarten.
Bestanden zijn naar de Garmin map op de aan de PC gekoppelde Garmin verzonden.
Alleen City Navigator kan ik aan en uit zetten (stond er al op)

Zie ik iets over het hoofd of kan er slechts 1 kaart gelijktijdig worden geladen?
Wellicht toch het meest handig zoals jij hebt beschreven om vanaf de mtb map naar de garmin te sturen voorvoor jij de instructies al hebt gegeven.
Epic S-Works FSR Carbon 2012 World Cup (26 --> 27,5 inch)
http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3BTTLRKG.jpg

Stumpjumper Comp HT Carbon 2014 (29er)
http://www.mijnalbum.nl/Foto360-OYP6UY8R.jpg

Use BRAINS get SPECIALIZED
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik ken de 705 niet zo goed, maar waarschijnlijk kan de 705 maar 1 .img bestand aan, net als bijv de 60csx ?
Dat bestand moet dan ook nog gmapsupp.img heten.
Er zijn manieren om verschillende kaarten in 1 gmapsupp.img te krijgen.
De meeste zijn illegaal en vallen dus buiten dit forum, de rest staat hier ergens beschreven.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

ThaSingleTrackMastah schreef:......Er zijn manieren om verschillende kaarten in 1 gmapsupp.img te krijgen.....
In Mapsource gewoon alle kaarttegels selecteren en exporteren. Dan komen ze allemaal in 1 gmapsupp.img
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ramon 73 schreef:
ThaSingleTrackMastah schreef:......Er zijn manieren om verschillende kaarten in 1 gmapsupp.img te krijgen.....
In Mapsource gewoon alle kaarttegels selecteren en exporteren. Dan komen ze allemaal in 1 gmapsupp.img
ThaSingleTrackMastah schreef:...
Er zijn manieren om verschillende kaarten in 1 gmapsupp.img te krijgen.
De meeste zijn illegaal en vallen dus buiten dit forum, de rest staat hier ergens beschreven.
Zei ik toch al.
De illegale manieren zijn trouwens veel handiger, maar...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Arjan1
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2019
Lid geworden op: di 14 april 2009, 21:43
Mijn mountainbike: Idworx RnR-Cannondale Scalpel SE 2

Waar staat in godsnaam 'maptool' op de mapsourse.com website? Ik kan alleen maar artikelen koen op die site.. :-?
Plaats reactie