Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Nu ik een paar ritten heb geüploadet met mijn gratis account viel me op dat strava nog steeds heel erg op wielrennen is ingericht. Eigenlijk bieden ze helemaal geen features gericht op mensen die niet op de weg rijden. Als ze dat beter zouden doen zou ik het ook geen issue vinden een paar euro per maand te betalen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Oli4k schreef: do 4 juni 2020, 21:21 Nu ik een paar ritten heb geüploadet met mijn gratis account viel me op dat strava nog steeds heel erg op wielrennen is ingericht. Eigenlijk bieden ze helemaal geen features gericht op mensen die niet op de weg rijden. Als ze dat beter zouden doen zou ik het ook geen issue vinden een paar euro per maand te betalen.
Hoezo op wielrennen gericht? Ik zie dat niet zo, wat mis je dan aan MTB feature?
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Fred (mtb-sport) schreef: vr 5 juni 2020, 07:39
Oli4k schreef: do 4 juni 2020, 21:21 Nu ik een paar ritten heb geüploadet met mijn gratis account viel me op dat strava nog steeds heel erg op wielrennen is ingericht. Eigenlijk bieden ze helemaal geen features gericht op mensen die niet op de weg rijden. Als ze dat beter zouden doen zou ik het ook geen issue vinden een paar euro per maand te betalen.
Hoezo op wielrennen gericht? Ik zie dat niet zo, wat mis je dan aan MTB feature?
+1.
Je route wordt opgenomen, of dat nu op de racefiets, mtb, gravelfiets, tourfiets, ligfiets of wat dan ook is, het blijft allemaal fietsen over segmenten. Met de ene fiets ben je sneller dan met een andere op bepaalde zelfde segmenten.
Kan me niet zo snel bedenken welke "features" voor de mtb er zouden moeten zijn.

Ik vind het wel jammer dat bepaalde mogelijkheden nu alleen beschikbaar zijn voor de betaalde versie. Ik gebruik het vooral ter vervanging van mijn excel-registratie dus dan neem ik het maar voor lief dat de gratis versie een beetje uitgekleed word.

Maar ik krijg nog wel steeds te zien of ik op bepaalde segmenten een PR heb gereden of een medaille krijg voor 2de of 3de tijd erop. Alleen moet je dus inderdaad gaan betalen als je eigen progressie op een segment wilt kijken.
Wat ik wel jammer vind, is dat ik eerder op de app (ik gebruik eigenlijk alleen de app) bij mijn eigen feed bovenaan een overzicht had van de totaal aantal geregistreerde bewegingsuren die maand. Klikte je daar op dan kreeg je een overzicht van alle activiteiten en gesplitst per activiteit (fietsen, zwemmen, wandelen, hardlopen) met geregistreerde uren in vergelijking met vorige maand. Vond dat zelf altijd wel fijn om te zien hoeveel meer of minder ik heb gesport ten opzichte van de vorige maand. Dat zit nu dus in de betaalde versie.
Misschien daarvoor dan maar weer een excelsheetje maken... :bier:
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: vr 5 juni 2020, 07:39
Oli4k schreef: do 4 juni 2020, 21:21 Nu ik een paar ritten heb geüploadet met mijn gratis account viel me op dat strava nog steeds heel erg op wielrennen is ingericht. Eigenlijk bieden ze helemaal geen features gericht op mensen die niet op de weg rijden. Als ze dat beter zouden doen zou ik het ook geen issue vinden een paar euro per maand te betalen.
Hoezo op wielrennen gericht? Ik zie dat niet zo, wat mis je dan aan MTB feature?
Ten eerste: je kunt kiezen tussen lopen of fietsen als activiteit. Mountainbike of racefiets is helemaal geen keuze. Laat ik gravel, bmx, cyclocross, fietsvoetbal en flatland-bmx voor het gemak even buiten beschouwing.

Geen klassementen op afdalingen. Daarmee zetten ze een aantal disciplines binnen het mountainbiken sowieso buitenspel. Dat je geen 100 km/u > racefiets-death-cult wil stimuleren snap ik maar hard naar beneden fietsen is de essentie van Enduro en DH. Voor all-mountain en trail rijders doet afdalen er meestal ook meer toe dan klimmen. Strava vind dat allemaal blijkbaar maar eng en gevaarlijk.

Al die off-road segmenten die naast een weg liggen en wegfietsers bovenaan in het klassement staan. Dat vind ik echt heel slordig en irritant.

De focus ligt op gereden afstand en niet de tijd. Mountainbiken gaat volgens mij helemaal niet over afstand want dat is zelden vergelijkbaar (behalve misschien als je altijd hetzelfde rondje rijdt bij altijd exact dezelfde omstandigheden). Als voorbeeld: een van mijn zwaarste en gaafste tochten ooit heeft een gemiddelde snelheid van net aan 10 km/u. Wat zegt de afstand dan? Vrijwel niets. Hoogtemeters, gemiddelde stijgings- en dalingspercentage, gereden tijd en/of omstandigheden zeggen mij dan veel meer.

Er wordt gevraagd te kwalificeren hoe de inspanning was. Ik zou juist willen aangeven hoe de omstandigheden waren en de aard van de route.

Challenges van Strava zijn ook allemaal gericht op fietsen op de weg. Ik heb er nog nooit een challenge bij zien staan die primair gericht is op mountainbikers.

Maar vooral: ik wil geen icoontje van een racefiets bij mijn MTB-ritten. (Of kun je dat instellen en ik heb ik die feature gemist?)
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05 Ten eerste: je kunt kiezen tussen lopen of fietsen als activiteit. Mountainbike of racefiets is helemaal geen keuze. Laat ik gravel, bmx, cyclocross, fietsvoetbal en flatland-bmx voor het gemak even buiten beschouwing.

Geen klassementen op afdalingen. Daarmee zetten ze een aantal disciplines binnen het mountainbiken sowieso buitenspel. Dat je geen 100 km/u > racefiets-death-cult wil stimuleren snap ik maar hard naar beneden fietsen is de essentie van Enduro en DH. Voor all-mountain en trail rijders doet afdalen er meestal ook meer toe dan klimmen. Strava vind dat allemaal blijkbaar maar eng en gevaarlijk.

Al die off-road segmenten die naast een weg liggen en wegfietsers bovenaan in het klassement staan. Dat vind ik echt heel slordig en irritant.

De focus ligt op gereden afstand en niet de tijd. Mountainbiken gaat volgens mij helemaal niet over afstand want dat is zelden vergelijkbaar (behalve misschien als je altijd hetzelfde rondje rijdt bij altijd exact dezelfde omstandigheden). Als voorbeeld: een van mijn zwaarste en gaafste tochten ooit heeft een gemiddelde snelheid van net aan 10 km/u. Wat zegt de afstand dan? Vrijwel niets. Hoogtemeters, gemiddelde stijgings- en dalingspercentage, gereden tijd en/of omstandigheden zeggen mij dan veel meer.

Er wordt gevraagd te kwalificeren hoe de inspanning was. Ik zou juist willen aangeven hoe de omstandigheden waren en de aard van de route.

Challenges van Strava zijn ook allemaal gericht op fietsen op de weg. Ik heb er nog nooit een challenge bij zien staan die primair gericht is op mountainbikers.

Maar vooral: ik wil geen icoontje van een racefiets bij mijn MTB-ritten. (Of kun je dat instellen en ik heb ik die feature gemist?)
Ja, veel van die dingen storen mij ook. Helemaal omdat concurrent Endomundo wél verschil tussen race en MTB maakt (en ook duidelijk andere cijfers berekend als je van type switched)
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05
Fred (mtb-sport) schreef: vr 5 juni 2020, 07:39 Hoezo op wielrennen gericht? Ik zie dat niet zo, wat mis je dan aan MTB feature?
...

Geen klassementen op afdalingen. Daarmee zetten ze een aantal disciplines binnen het mountainbiken sowieso buitenspel

...
dat is gelukkig ook niet waar en de meeste afdalingen van de routes hier in nederland (UHR, Groesbeek, ... ) hebben gewoon segmenten en klassementen. (soort van gedoogbeleid denk ik)
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Prulleman schreef: vr 5 juni 2020, 11:01
Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05

...

Geen klassementen op afdalingen. Daarmee zetten ze een aantal disciplines binnen het mountainbiken sowieso buitenspel

...
dat is gelukkig ook niet waar en de meeste afdalingen van de routes hier in nederland (UHR, Groesbeek, ... ) hebben gewoon segmenten en klassementen. (soort van gedoogbeleid denk ik)
Dat is wel hun beleid. Is genoeg over geschreven. Misschien dat er manieren zijn om een segment niet als pure afdaling te laten kwalificeren? Ik kom (kwam) in ieder geval vaak genoeg segmenten tegen waarop een melding staat dat klassementen zijn uitgeschakeld wegens blablablabla.
hurck
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 419
Lid geworden op: ma 7 maart 2011, 11:17

Er is zeker een tijd geweest dat segmenten door strava werden gedelete wegens 'te gevaarlijk'. Of dat nu nog steeds is kan ik niet zeggen.

Ik sluit me verder aan bij de samenvatting van olli4k, mocht strava dat in de toekomst aanpassen zou ik wel geneigd zijn ervoor te betalen.


edit: olli4k was me net voor :-D, maar blijkbaar is het dus nog steeds gangbaar
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5760
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

@Oli4k: Als ik dat lees zou ik denken dat Strava echt niks is.
  • Strava registreert je beweging en kan je zelf de sport kiezen inderdaad geen "mountainbiken" "wielrennen", "gravelen"etc. maar alles inderdaad als Rit.
    Ik kies wel de fiets en met die gegevens kan ik via Veloviewer toch zien hoeveel ik ben wezen mountainbiken etc. Mooie tool voor 10 dollar per jaar.
  • Afdalingen zitten er zat in, heb best wel paar MTB marathon afdalingen of afdaling Stelvio pas in mijn rijtje staan.
  • Dat off-road segmenten en wielersegmenten door elkaar lopen heeft vooral te maken met onnauwkeurigheid van GPS. Zolang het voor ons gewone stervelingen niet mogelijk is om te registeren op de cm of meter nauwkeurig blijf je dit issue houden. Daarbij hangt veel af van device en wel/niet bladerdek etc. Hier kan Strava niks aan doen. Optie is alle MTB trails minimaal 25 meter vd weg te laten lopen :winkie:
  • Het icoontje is geen racefiets maar een gravelbike..................
  • Aangeven omstandigheden kan in omschrijving
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
RikD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 22:41

Fred (mtb-sport) schreef: vr 5 juni 2020, 13:02 Dat off-road segmenten en wielersegmenten door elkaar lopen heeft vooral te maken met onnauwkeurigheid van GPS. Zolang het voor ons gewone stervelingen niet mogelijk is om te registeren op de cm of meter nauwkeurig blijf je dit issue houden. Daarbij hangt veel af van device en wel/niet bladerdek etc. Hier kan Strava niks aan doen. Optie is alle MTB trails minimaal 25 meter vd weg te laten lopen :winkie:
Als je MTB en Wielrennen als aparte activiteiten registreert speelt dit probleem niet. Strava kan er dus zeker wel wat aan doen.
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

RikD schreef: vr 5 juni 2020, 15:33
Fred (mtb-sport) schreef: vr 5 juni 2020, 13:02 Dat off-road segmenten en wielersegmenten door elkaar lopen heeft vooral te maken met onnauwkeurigheid van GPS. Zolang het voor ons gewone stervelingen niet mogelijk is om te registeren op de cm of meter nauwkeurig blijf je dit issue houden. Daarbij hangt veel af van device en wel/niet bladerdek etc. Hier kan Strava niks aan doen. Optie is alle MTB trails minimaal 25 meter vd weg te laten lopen :winkie:
Als je MTB en Wielrennen als aparte activiteiten registreert speelt dit probleem niet. Strava kan er dus zeker wel wat aan doen.
Dacht je dat je met een MTB niet over een stuk asfalt kan fietsen wat vlak langs een offroad segment ligt? Gewoon trails rijden waarvan je zeker weet dat ze niet met een racefiets zijn gereden als je dat zo belangrijk vindt.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3299
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05 Al die off-road segmenten die naast een weg liggen en wegfietsers bovenaan in het klassement staan. Dat vind ik echt heel slordig en irritant.
Ligt aan het technisch ontwerp van GPS in het algemeen en dus geen Strava dingetje.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

awinkel schreef: vr 5 juni 2020, 15:59
Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05 Al die off-road segmenten die naast een weg liggen en wegfietsers bovenaan in het klassement staan. Dat vind ik echt heel slordig en irritant.
Ligt aan het technisch ontwerp van GPS in het algemeen en dus geen Strava dingetje.
Maar als je een keuze mogelijkheid zou hebben tussen race of mtb dan worden die klassementen wel automatisch gescheiden. Voor mij maakt het ook geen bal uit, maar dit is voor strava kleine moeite en ze doen het niet en dan snap ik Oli4k zijn punt wel.
Hetzelfde geldt ook voor mtb of e-mtb
Gebruikersavatar
Linc
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 9 juli 2018, 16:12

Maar waar leg je dan de grens? krijgt een gravel fiets zijn eigen categorie? Of schuiven we die onder de MTB? of nee dat is een racefiets eigenlijk? Full Suspension is ook een andere categorie dan een Hardtail zeker?

Uiteindelijk blijft het allemaal gewoon fietsen, welke fiets je wilt gebruiken is je eigen probleem. Denk je dat die KOM kan pakken met een racefiets, dan moet je een racefiets kopen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Prulleman schreef: vr 5 juni 2020, 11:01
Oli4k schreef: vr 5 juni 2020, 10:05

...

Geen klassementen op afdalingen. Daarmee zetten ze een aantal disciplines binnen het mountainbiken sowieso buitenspel

...
dat is gelukkig ook niet waar en de meeste afdalingen van de routes hier in nederland (UHR, Groesbeek, ... ) hebben gewoon segmenten en klassementen. (soort van gedoogbeleid denk ik)
In Zuid L eo zijn alle afdalingen ook nog steeds zichtbaar als segment en klassement.
Op een echte afdaling heb je ook geen last van eMTB-vervuiling van een klassement, daar helpt een motortje je toch niet meer :tong … Bergop wel, natuurlijk.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Plaats reactie