Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Het viel mij op dat Strava denkt te weten zonder hartslagmeter gegevens o.i.d hoeveel calorieën je verbrand hebt tijdens een rit. Iemand enig idee in hoeverre dit enigszins betrouwbaar is? Ik neig nu naar in het geheel niet, maar misschien valt het mee?
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Scheelt bij mij op een vergelijkbare rit van ~1:20 uur 300 calorieën.
800 zonder hartslag, 1100 met
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

Dat is andersom dan ik verwacht had alvast..
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

ligt wellicht ook aan het de route die je fietst... misschien dat het precies andersom uitvalt als je meer met hoge snelheid over wat vlakkere/rechtere paden rijdt.

In mijn voorbeeld weet strava bij de nergens op gebaseerde 800 calorieën niet dat ik behoorlijk power heb moeten leveren om bv Dorst met 21.4 km per uur te rijden (met een gemiddelde hartslag van 168bpm). Zonder hartslag denkt strava: mêh 8 km met 21 km/uur, dat is maar een paar calorieën....

Als je het echt wilt weten moet je een powermeter gebruiken, hartslag is ook maar een indicatie voor de geleverde arbeid
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Strava weet niks en rekent met gemiddelden en met de waarden die jij opgegeven hebt zoals je gewicht.
Geleverde arbeid in Watt meet je het best met een powermeter. Die meet output. Een hartslagmeter kan ook, maar is minder zuiver. Hartslag is een resultante van de geleverde arbeid
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Precies. Maar als je ongeveer goed genoeg vindt (en je begrijpt dat Strava maar gokt), dan kan je bij Decathon een goede eigen merk hartslagmeter kopen voor <€40. Die doet ANT+ en BT, werkt dus voor alle merken, ook voor je pbone.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mach0
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 196
Lid geworden op: wo 27 maart 2019, 12:18
Mijn mountainbike: Trek X-caliber 8

ThaSingleTrackMastah schreef: do 20 juni 2019, 13:03 Precies. Maar als je ongeveer goed genoeg vindt (en je begrijpt dat Strava maar gokt), dan kan je bij Decathon een goede eigen merk hartslagmeter kopen voor <€40. Die doet ANT+ en BT, werkt dus voor alle merken, ook voor je pbone.
Thanks ik zal eens kijken, tot nu toe gebruik ik de weegschaal als indicatie.. op zich voldoende, maar met iets meer input valt er vast meer te halen uit het fietsen..
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Weegschaal is een goed hulpmiddel. Je hoeveelheid Watt per kg lichaamsgewicht is maatgevend voor je vermogen. Bij minder kilo’s op de weegschaal vliegt dat omhoog zonder dat je harder hoeft te trainen
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens mij gaat Strava er vanuit dat je met racebandjes op de weg rijdt. Als je door rul zand zit te ploeteren, gebruik je heel wat meer watts bij een bepaalde snelheid, dan waar Strava vanuit gaat.
robertjan12
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 163
Lid geworden op: do 21 juli 2011, 11:02

Willem Altes schreef: do 20 juni 2019, 23:44 Volgens mij gaat Strava er vanuit dat je met racebandjes op de weg rijdt. Als je door rul zand zit te ploeteren, gebruik je heel wat meer watts bij een bepaalde snelheid, dan waar Strava vanuit gaat.
klopt niet helemaal, Strava kan alleen je Watts berekenen in combinatie met een hartslag band.. in jouw voorbeeld is je inspanning hoger en dus ook je hartslag en strava meet dat dus zo weet die dat je meer vermogen aan het trappen bent.. al blijft het altijd een indicatie en wil je precies weten dan moet je toch een power meter hebben maar het komt redelijk in de buurt.. ik rij in de winter op een smart trainer en mijn gemiddeld vermogen is daarop gemeten op 190/200 watt en fiets in op strava gemiddeld 230 watt.. ben zeker wat vooruit gegaan naar de winter periode dus klopt redelijk
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Ook zonder hartslagmeter geeft Strava 'keurig' aan hoeveel Watt je verbruikt. Dat gebeurt op basis van gewicht, gewonnen hoogte en snelheid.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Volgens Strava doen ze zelfs niets met de hartslagmeter: https://support.strava.com/hc/en-us/art ... ates-Power
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

Ik denk dat er een belangrijke factor (voor zover echt belangrijk) vergeten wordt en dat is ondergrond. 20 km/u door modder op de MTB vergt flink stuk meer dan 20 km/u op asfalt met de racefiets.
OK, hij wordt aangehaald in "rolling resistance" maar zie bij mij soms forse ritten voor het gevoel met erg weinig vermogen en dag erna rustig uitfietsen op de racefiets met meer vermogen.
Vermogen weten, echt meten = echt weten.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
janvangastel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: ma 1 mei 2017, 18:59
Mijn mountainbike: Huizen
Contacteer:

Dat is inderdaad het 'probleem' ja. Ik heb een tijd geleden de formules uit het boek 'het geheim van fietsen' allemaal in een spreadsheet gezet. Voor de rolweerstand op gewoon wegdek en met een racefiets wordt 0.008 aangehouden. Als je op een vlakke weg zonder extra wind dan 180 watt trapt, ga je ~31km/uur. Ik heb aan de hand van mijn eigen snelheden in los zand etc. eens wat zitten rekenen met dat spreadsheet en kwam dan in los zand, waar ik 7.5 km/uur reed, ook op 180 watt. Dat kwam dan, teruggerekend, op een rolweerstand van 0.1, dus een factor 12.5 hoger. Mogelijk zou de formule aan te passen zijn door de hartslag er in mee te nemen, maar direct meten blijft uiteraard veel nauwkeuriger.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

maar als je naar calorieën kijkt (waar de vraag eigenlijk over ging) wordt het verschil tussen race en mtb nog groter, op de racefiets meet je met een power meter hoeveel energie trapt en dat is ongeveer genoeg, en zal wat opgaan in normale lichaamsfuncties en met name koeling als het heel warm is (of andersom als het heel koud is). Maar op de MTB gebruikt je veel meer energie voor het sturen van je fiets en daar houd een powermeter geen rekening mee, en dus ook strava niet. Je calorie verbuik op een MTB zal bijna altijd hoger liggen dan welke schatting dan ook, zelfs met hartslag en powermeter.
Plaats reactie