Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

MarkMeisner schreef: wo 3 november 2021, 10:48
Mad Wally schreef: wo 3 november 2021, 10:19

Ik de betaalde versie kun je op de website in ieder geval wel zien hoe hoog je hartslag op een bepaald punt op de kaart was. Of dat ook in de gratis versie kan weet ik niet. Dat kan ik checken bij mijn vrouw, maar ik heb haar inloggegevens niet bij de hand.

Edit: ik kan het ook zien bij mensen die geen premium hebben.
Je hebt gelijk! Links op analyse klikken (in de browser) en dan krijg je inderdaad grafieken onder de kaart. Weer wat geleerd!

Afbeelding
Ziet er goed uit.

Weet iemand misschien of een cadanssensor ook meegenomen wordt in deze grafieken?
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

ElTrappo schreef: do 4 november 2021, 12:28
MarkMeisner schreef: wo 3 november 2021, 10:48

Je hebt gelijk! Links op analyse klikken (in de browser) en dan krijg je inderdaad grafieken onder de kaart. Weer wat geleerd!

Afbeelding
Ziet er goed uit.

Weet iemand misschien of een cadanssensor ook meegenomen wordt in deze grafieken?
Ja, ja
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
ElTrappo
All rounder
All rounder
Berichten: 54
Lid geworden op: wo 23 juni 2021, 23:14
Mijn mountainbike: Cube Reaction C:62 Race

Mad Wally schreef: do 4 november 2021, 12:59
ElTrappo schreef: do 4 november 2021, 12:28

Ziet er goed uit.

Weet iemand misschien of een cadanssensor ook meegenomen wordt in deze grafieken?
Ja, ja
ah, mooi.
hiermee wordt de Wahoo Bolt dus ook een optie voor mij als fietscomputer (naast Garmin 530, die heeft deze logging al in Connect zitten)

bedankt!
Gebruikersavatar
FreedomRanger
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 21 juni 2021, 14:59
Mijn mountainbike: rijdt prima!

Het valt me op dat er altijd een behoorlijk verschil is tussen wat Strava op mijn iPhone registreert en wat mijn maten zien die gebruik maken van een Garmin Edge 1030 en 830. Gisteren in Ede ook weer. Ik registreer 35,31 km en 151 hm. Bij mijn maat - die exact hetzelfde heeft gereden - heeft Strava 38,01 km en 187 hm vastgelegd. Een beetje verschil snap ik, maar hier is de afwijking 2,8 km (bijna 10%) en 36 hm (30%). Zal natuurlijk aan de GPS nauwkeurigheid van mijn iPhone liggen en niet aan Strava, maar toch. De lijntjes op de kaart lopen vrijwel gelijk. :~
Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt. Je wordt oud omdat je stopt met spelen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

FreedomRanger schreef: zo 6 februari 2022, 22:36 Het valt me op dat er altijd een behoorlijk verschil is tussen wat Strava op mijn iPhone registreert en wat mijn maten zien die gebruik maken van een Garmin Edge 1030 en 830. Gisteren in Ede ook weer. Ik registreer 35,31 km en 151 hm. Bij mijn maat - die exact hetzelfde heeft gereden - heeft Strava 38,01 km en 187 hm vastgelegd. Een beetje verschil snap ik, maar hier is de afwijking 2,8 km (bijna 10%) en 36 hm (30%). Zal natuurlijk aan de GPS nauwkeurigheid van mijn iPhone liggen en niet aan Strava, maar toch. De lijntjes op de kaart lopen vrijwel gelijk. :~
Dit verschil heeft volgens mij weinig met de app van Strava te maken maar inderdaad met de verschillen in locatiegegevens van beide apparaten. Het zijn beide geen apparaten waarmee je op centimeter nauwkeurigheid je locatie bepaalt . GPS is minder goed in hoogte dan in x,y locatie. Met het geslingerd van een MTB trail wordt dit allemaal nog een stukje erger.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Wat ook ontzettend uitmaakt is wel of geen snelheidssensor. Dat kan bij langere ritten ook flink oplopen.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

het is een combinatie van:
- het aantal metingen (meestal bij een edge 1x per seconde, of in een energie besparende stand minder)
- nauwkeurigheid van het GPS signaal (heb je de positie op de meter precies of op 5 meter..)
- dit is ook weer afhankelijk van weer en omgeving.. bij slecht weer is het signaal slechter, tussen hoge gebouwen of bomen is het ook minder.
- hoeveel bochten er op je route liggen.


Je moet het zo zien, als je voor een haarspeld bocht een meetpunt hebt, en na de bocht pas de volgende, dan denk je software dat je de bocht hebt afgesneden, en zo kan je bij elke bocht een paar meter missen.. bij flinke hoeveelheden single track loopt dit bij een edge vaak al op naar 5%.

Als je precieze data wilt, dan kan je het beste met een snelheids sensor rijden.
Voor strava segmenten maakt het niet uit (tenzij de data zo beroerd is dat strava de afwijking te groot vind en het daarom niet meetelt.. ). Bij segmenten gaat het om de tijd van start tot eind en moet de gereden lijn voor minimaal x % overeenkomen met het oorspronkelijke segment.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De meeste (alle?) Edges hebben ook barometrische hoogtemeting.
Dat is veel nauwkeuriger dan GPS hoogtemeting.
Als je geen hoogtemeting hebt, dan pakt Strava de info vd topokaart en mis je alles wat tussen 2 hoogtelijnen zit.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 7 februari 2022, 12:27 De meeste (alle?) Edges hebben ook barometrische hoogtemeting.
Dat is veel nauwkeuriger dan GPS hoogtemeting.
Als je geen hoogtemeting hebt, dan pakt Strava de info vd topokaart en mis je alles wat tussen 2 hoogtelijnen zit.
Ik weet niet of barometrische meting altijd nauwkeuriger is dan de basemap van Strava (die gebruikt ook registraties van gebruikers), of dat er een relatie ligt met de kenmerken van de rit (weg of veel draai en keer, luchtdruk en weersomstandigheden, etc.). Ik zie regelmatig vrij grote verschillen in barometrische data bij identieke wegritten waar GPS onnauwkeurigheid weinig invloed zou moeten hebben. Ik denk dat je alle methoden met een korrel zout moet nemen, en met een flinke korrel als je in het bos fietst.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik heb weer een nieuwe toepassing voor Strava gevonden. Ik zag dat het mogelijk was om heatmaps te maken van prive rides/walks. Volgens mij was dat tot voor kort niet mogelijk. Ik heb iig begin vorig jaar nog overwogen om mijn dogwalks openbaar te maken zodat ik een heatmap kon maken. Natuurlijk om te zien of ik elk straatje/steegje wel minstens 1 keer heb gelopen met dat beest. Toen niet gedaan omdat 365 walks openbaar maken nogal veel werk was, afgezien van de privacy impact natuurlijk. Anyways, het is nu wel mogelijk en ik kan inmiddels zien dat ik een paar steegjes nog niet ontdekt had. Ook leuk :)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:~ ja
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Jouw take-away zou kunnen zijn dat heatmaps nu ook op prive rides kunnen. Maar goed, misschien ben ik een van de weinigen die niet alle rides openbaar heeft staan?
melf#50
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 383
Lid geworden op: ma 19 oktober 2020, 20:26

MacReal schreef: ma 7 februari 2022, 08:01 Wat ook ontzettend uitmaakt is wel of geen snelheidssensor. Dat kan bij langere ritten ook flink oplopen.
Die heb ik dan ook vrij snel aangeschaft , ik zag regelmatig dat mijn snelheid niet klopte , en ook op de racefiets.

Onlangs toevallig op mijn Koga de wielset verwisseld en vergeten de snelheidssensor te wisselen. Ik keek in het bos op een snel pad op de Garmin en reed volgens de gps 9/10 km /h , daar reedt ik zeker wel rond de 25km/h , met snelheidsensor zou hij wel goed hebben aangegeven. En dit heb ik dus op de racefiets ook vaker gemerkt , in de open ruimte weinig problemen , maar duik je het bos in gaat de snelheid constant heen en weer , harder/zachter terwijl ik nog net zo hard fiets.
emeel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 274
Lid geworden op: do 4 oktober 2018, 14:15
Mijn mountainbike: Giant Trance

Naast gebruik van de sensor ook niet vergeten de juiste wielomtrek in te stellen. Automatische calibratie zat er bij mij aardig naast.

Nu rijd ik wel altijd verder en harder dan iedereen waarmee ik fiets :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, de automatische calibratie van mijn Edge klopte ook niet, dus omtrek bepaald en handmatig ingevoerd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie