Strava

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
G.P.
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 161
Lid geworden op: ma 31 augustus 2020, 21:26
Mijn mountainbike: Trek Procaliber

Dan rij je het stukje toch nog een keer zonder Wahoo en haar telefoon? Wel eerst even onder jouw account in Strava inloggen :D
________
Mijn fiets
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Een tijdje terug reed ik een route met een vriend. Hij logde met een Garmin en ik met mijn Lezyne met GPS en wielsensor. Ondanks dat ik steeds op hem moest wachten was hij op Strava structureel sneller. Ik snap nu waarom iedereen een Garmin wil (en ik nooit een KOM rij).
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Strava is een hoax.
Er zijn veel redenen om strava te gebruiken, maar je moet het vooral niet serieus nemen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 18:09 Strava is een hoax.
Er zijn veel redenen om strava te gebruiken, maar je moet het vooral niet serieus nemen.
Voor sommigen is Strava hetzelfde als een Iphone, zonder dat kan je net zo goed dood zijn....................
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Oli4k schreef: di 2 maart 2021, 17:23 Een tijdje terug reed ik een route met een vriend. Hij logde met een Garmin en ik met mijn Lezyne met GPS en wielsensor. Ondanks dat ik steeds op hem moest wachten was hij op Strava structureel sneller. Ik snap nu waarom iedereen een Garmin wil (en ik nooit een KOM rij).
Strava werkt niet met wielsensor of ingestelde wielomtrek voor het bepalen van de snelheid, het zou daarmee heel fraudegevoelig zijn.
Het werkt met een gps begin en eindpunt en daar tussen in moet het enigszins in de buurt van het segment liggen.
De gps nauwkeurigheid bepaalt dus waar het begin en eindpunt liggen en op een kort segment met veel bomen kan dat veel verschil geven.
Ook kan het zijn dat wanneer je voor of na het segment even blijft wachten dat de gps afwijking er voor zorgt dat strava denkt dat je nog in het segment zit en je tijd doorloopt waardoor je een hele slechte tijd neerzet.
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
void
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 15 maart 2016, 22:40
Mijn mountainbike: Is metal

Er is iets mis met het algoritme voor het starten / eindigen van een segment, misschien werkt het alleen consistent op rechte wegen.
Voorbeeld: Segment van een rit van 6 ronden vandaag, geen stop, hetzelfde tempo. 4 van de 6 - alles ok, start bij de rode lijn. 2 van de 6 - fout, start bij de blauwe lijn.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door void op di 2 maart 2021, 22:46, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1)Je rijdt een wedstrijd waarbij de start en eindstreep willekeurig kunnen verschuiven in je voor- of je nadeel.

2)Strava past correcties toe die in je voor of nadeel kunnen werken. Dit met de bedoeling om slechte gps data op te poetsen.

3)Als het verharde fietspad dicht genoeg langs het segment loopt kan je net zo goed over het fietspad rijden, Strava vindt het prima.

Of je dat leuk of eerlijk vindt moet je zelf weten.
Maar realiseer je dat het eerder een loterij is dan een wedstrijd.
Op zn best is het een loterij waarbij de snelle rijders wat meer kans maken op de hoofdprijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Fred (mtb-sport) schreef: di 2 maart 2021, 20:45 Voor sommigen is Strava hetzelfde als een Iphone, zonder dat kan je net zo goed dood zijn....................
Blij dat ik met Android wat objectiever kan zijn :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Fred (mtb-sport)
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5756
Lid geworden op: do 8 augustus 2002, 12:51
Mijn mountainbike: Cervelo Aspero-5, Cannondale SuperX gravelbikes, Scott Addict RC
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 22:38
Fred (mtb-sport) schreef: di 2 maart 2021, 20:45Voor sommigen is Strava hetzelfde als een Iphone, zonder dat kan je net zo goed dood zijn....................
Blij dat ik met Android wat objectiever kan zijn :winkie:
Helaas heb ik zo'n Android voor mijn werk, maar dat is pas afzien tov mijn privé Iphone..... (dit is OT)
ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 22:303)Als het verharde fietspad dicht genoeg langs het segment loopt kan je net zo goed over het fietspad rijden, Strava vindt het prima.
Gelukkig maar dat Strava dat prima vind :winkie:
Overigens wel eens een "discussie" gehad met iemand die idd mij als valsspeler zag omdat ik idd op een fietspad reed, laat dat nu bij een stukje gravelen geweest zijn. was niets eens mijn intentie om de MTB route te rijden. Maar dat persoon maakte er een echt punt van. (categorie "get a life")

Maar ik heb vaker aangegeven: Strava hooguit is een leuke toevoeging aan het fietsen, niets meer of minder.
Retired from MTB, but still riding. Don't worry.
Enne, stop met gezeik over vignetten, ga wat nuttigs doen ipv de boel vervelen :winkie:
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

5 maanden fiets ik nu. Dat fietsen was leuk, ik genoot van het fietsen, de omgeving en de afdalingen. Ik ontdekte singletracks. Klimmen en lange stukken hard gaan waren niet mijn hobby. Geen telefoon mee, geen navigatie of wat dan ook. Alleen een rugtas met lekkere dingen en een regenjas.

Na een maand zei iemand: Heb je Strava? Huh, heb ik wat??? Ik ontdekte Strava en download de app. Beetje met tegenzin omdat ik niet zo van de moderne manier van leven ben met telefoonverslaving maar was wel nieuwsgierig naar die app. Ik zag dat ik er een klein uur over deed, zag de afgelegde weg en het gemiddelde. Niks aan de hand. Gewoon leuk.

Op een gegeven moment vroeg ik aan een groepje rijders die ik bij het einde van de track zag staan en met een rood hoofd hijgend stonden bij te komen hoe lang zij er over deden. Ik hoorde iets van 47 minuten.

Toen veranderde alles. Ik ging mijn tijden in de gaten houden. Ik wilde zien waar ik stond in vergelijk met mijn leeftijdsgenoten. Ik fietste bijna alleen nog op tijd. Vond het heerlijk. Ging vaker fietsen, niet één keer meer in de week, maar heb zelfs weken dat ik elke dag een track op tijd fiets. Gemiddeld van zo'n 20 km per dag.
Heb de betaalde versie genomen om te vergelijken wat ik deed tegenover leeftijdgenoten. Doe die zelfde ronde nu in 44 minuten. Een kwartier sneller dan 4 maand geleden. Zit redelijk aan mijn max. Na 44 minuten even iets hijgen en bijkomen en 5 minuten later denk ik: zal ik nog een rondje doen? Hele grote sprongen gemaakt met conditie en beenkracht. Tuurlijk zijn ze er die harder gaan, boeie! Die zijn net zo als ik, alleen fietsen ze al járen.

Ik vind het dus geweldig. Ondanks dat ik Strava heb, ben ik geen KOM strijder of Strava ridder. Blijf vriendelijk, groet, vraag of ze hulp nodig hebben of wat dan ook. Breek net zo makkelijk af, want morgen weer een kans. Fiets einde van de dag als er (bijna) niemand meer is.

Ik had 20 jaar knieproblemen, en niet kinderachtig. Sinds 3 maanden is dat helemaal over. Nu voor het eerst gespierde sterke benen aan het kweken. Strava liet mij harder fietsen. Ik ging van een matige naar goede en nu zelfs een uitstekende conditie. Ben fanatiek volgens mijn vrouw en voel mij gezonder dan de afgelopen 30 jaar. Heb nog nooit zo'n goede conditie gehad. Laat een wijntje vaker staan, snoep minder, want wil harder kunnen gaan. En langer fietsen.

Zonder Strava had ik dit niet gehad, had ik niet de competitie met mijzelf gehad, niet de conditie en het plezier van die PR's elke keer. Een keer houdt dat op, een keer zit ik aan de max. en is het over met de PR's. Deel overigens weinig met Strava, heb weinig volgers, alleen twee MTB broers en drie vrienden die MTB-en. Nodig niemand uit, volg niemand. Heb dat gedeelte uitgeschakeld. Strava heb ik voor mijzelf.

Gisteren de snelste tijd op 'mijn' Track gereden dit jaar en van alle leeftijden. Vind het leuk. Leuke bijkomstigheid.
Niks mis met Strava. Nog nooit zo gezond geweest. En geniet nog meer van het fietsen. Minder van de omgeving, dat is waar.
Maarja, woon al heel mijn leven midden in de natuur, en zie die naast het fietsen ook elke dag.

Strava: :-q
Laatst gewijzigd door Erwin25 op wo 3 maart 2021, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Mad Wally
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2611
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 08:45
Mijn mountainbike: Santa Cruz Hightower CC

Erwin25 schreef: wo 3 maart 2021, 08:59 5 maanden fiets ik nu. Dat fietsen was leuk, ik genoot van het fietsen, de omgeving en de afdalingen. Ik ontdekte singletracks. Klimmen en lange stukken hard gaan waren niet mijn hobby. Geen telefoon mee, geen navigatie of wat dan ook. Alleen een rugtas met lekkere dingen en een regenjas.

Na een maand zei iemand: Heb je Strava? Huh, heb ik wat??? Ik ontdekte Strava en download de app. Beetje met tegenzin omdat ik niet zo van de moderne manier van leven ben met telefoonverslaving maar was wel nieuwsgierig naar die app. Ik zag dat ik er een klein uur over deed, zag de afgelegde weg en het gemiddelde. Niks aan de hand. Gewoon leuk.

Op een gegeven moment vroeg ik aan een groepje rijders die ik bij het einde van de track zag staan en met een rood hoofd zwetend en hijgend stonden bij te komen hoe lang zij er over deden. Ik hoorde iets van 47 minuten.

Toen veranderde alles. Ik ging mijn tijden in de gaten houden. Ik wilde zien waar ik stond in vergelijk met mijn leeftijdsgenoten. Ik fietste bijna alleen nog op tijd. Vond het heerlijk. Ging vaker fietsen, niet één keer meer in de week, maar heb zelfs weken dat ik elke dag een track op tijd fiets. Gemiddeld van zo'n 20 km per dag. Heb de betaalde versie genomen om te vergelijken wat ik deed tegenover leeftijdgenoten. Doe die zelfde ronde nu in 44 minuten. Een kwartier sneller dan 4 maand geleden. Zit redelijk aan mijn max. Na 44 minuten even iets hijgen en bijkomen en na 5 minuten denk ik: Zal ik nog een rondje doen? Hele grote sprongen gemaakt met conditie en beenkracht. Tuurlijk zijn ze er die harder gaan, boeie! Die zijn net zo als ik, alleen fietsen ze al járen.

Ik vind het dus geweldig. Ondanks dat ik Strava heb, ben ik geen KOM strijder of Strava ridder. Blijf vriendelijk, groet, vraag of ze hulp nodig hebben of wat dan ook. Breek net zo makkelijk af, want morgen weer een kans. Fiets einde van de dag als er (bijna) niemand meer is.

Ik had 20 jaar knieproblemen, en niet kinderachtig. Sinds 3 maanden is dat helemaal over. Nu voor het eerst gespierde sterke benen aan het kweken. Strava liet mij harder fietsen. Ik ging van een goede naar een uitstekende conditie. Ben fanatiek volgens mijn vrouw en voel mij gezonder dan de afgelopen 30 jaar. Heb nog nooit zo'n goede conditie gehad. Laat een wijntje vaker staan, snoep minder, want wil harder kunnen gaan. En langer fietsen.

Zonder Strava had ik dit niet gehad, had ik niet de competitie met mijzelf gehad, niet de conditie en het plezier van die PR's elke keer. Een keer houdt dat op, een keer zit ik aan de max. en is het over met de PR's. Deel overigens weinig met Strava, heb weinig volgers, alleen twee MTB broers en drie vrienden die MTB-en. Nodig niemand uit, volg niemand. Heb dat gedeelte uitgeschakeld. Strava heb ik voor mijzelf.

Gisteren de snelste tijd op 'mijn' Track gereden dit jaar en van alle leeftijden. Vind het leuk. Leuke bijkomstigheid.
Niks mis met Strava. Nog nooit zo gezond geweest. En geniet nog meer van het fietsen. Minder van de omgeving, dat is waar.
Maarja, woon al heel mijn leven midden in de natuur, en zie die naast het fietsen ook elke dag.

Strava: :-q
Dit komt op mij over als dat je vóór strava genoot van het fietsen en dat het na strava obsessief werd. Ik weet niet of dat een verbetering is :~
“Never argue with an idiot. They will drag you down to their level and beat you with experience” -Mark Twain-
Gebruikersavatar
Erwin25
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: za 19 september 2020, 21:51
Mijn mountainbike: fietst wel goed

Haha, niks obsessief. Mwaoh, misschien beetje dan :winkie:

Wel een doel om mij te verbeteren. Het is naast leuk ook een sport voor mij geworden. In de weekenden fiets ik met mijn vrouw, dan gaat het niet om tijd. Dan is de rugzak er weer en picknicken we of nemen een terrasje.

Ik heb eerder geraced. Redelijk succesvol. Racers op circuit's willen hard gaan. Dan draait het om tijd. Dat is de fun. Verbeteren in techniek, harder door de bocht kunnen dan een ander. Ronde tijden verbeteren.

Tja, dat zit er bij mij nu eenmaal in. Het fietsen lijkt voor mij veel op die tijd van racen. Ik werk nu ook aan techniek, heb weer net zoveel plezier in wat ik doe als toen op het circuit. Dit is alleen een stuk goedkoper.
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Erwin25 schreef: wo 3 maart 2021, 08:59 5 maanden fiets ik nu. Dat fietsen was leuk, ik genoot van het fietsen, de omgeving en de afdalingen. Ik ontdekte singletracks. Klimmen en lange stukken hard gaan waren niet mijn hobby. Geen telefoon mee, geen navigatie of wat dan ook. Alleen een rugtas met lekkere dingen en een regenjas.

Na een maand zei iemand: Heb je Strava? Huh, heb ik wat??? Ik ontdekte Strava en download de app. Beetje met tegenzin omdat ik niet zo van de moderne manier van leven ben met telefoonverslaving maar was wel nieuwsgierig naar die app. Ik zag dat ik er een klein uur over deed, zag de afgelegde weg en het gemiddelde. Niks aan de hand. Gewoon leuk.

Op een gegeven moment vroeg ik aan een groepje rijders die ik bij het einde van de track zag staan en met een rood hoofd hijgend stonden bij te komen hoe lang zij er over deden. Ik hoorde iets van 47 minuten.

Toen veranderde alles. Ik ging mijn tijden in de gaten houden. Ik wilde zien waar ik stond in vergelijk met mijn leeftijdsgenoten. Ik fietste bijna alleen nog op tijd. Vond het heerlijk. Ging vaker fietsen, niet één keer meer in de week, maar heb zelfs weken dat ik elke dag een track op tijd fiets. Gemiddeld van zo'n 20 km per dag.
Heb de betaalde versie genomen om te vergelijken wat ik deed tegenover leeftijdgenoten. Doe die zelfde ronde nu in 44 minuten. Een kwartier sneller dan 4 maand geleden. Zit redelijk aan mijn max. Na 44 minuten even iets hijgen en bijkomen en 5 minuten later denk ik: zal ik nog een rondje doen? Hele grote sprongen gemaakt met conditie en beenkracht. Tuurlijk zijn ze er die harder gaan, boeie! Die zijn net zo als ik, alleen fietsen ze al járen.

Ik vind het dus geweldig. Ondanks dat ik Strava heb, ben ik geen KOM strijder of Strava ridder. Blijf vriendelijk, groet, vraag of ze hulp nodig hebben of wat dan ook. Breek net zo makkelijk af, want morgen weer een kans. Fiets einde van de dag als er (bijna) niemand meer is.

Ik had 20 jaar knieproblemen, en niet kinderachtig. Sinds 3 maanden is dat helemaal over. Nu voor het eerst gespierde sterke benen aan het kweken. Strava liet mij harder fietsen. Ik ging van een matige naar goede en nu zelfs een uitstekende conditie. Ben fanatiek volgens mijn vrouw en voel mij gezonder dan de afgelopen 30 jaar. Heb nog nooit zo'n goede conditie gehad. Laat een wijntje vaker staan, snoep minder, want wil harder kunnen gaan. En langer fietsen.

Zonder Strava had ik dit niet gehad, had ik niet de competitie met mijzelf gehad, niet de conditie en het plezier van die PR's elke keer. Een keer houdt dat op, een keer zit ik aan de max. en is het over met de PR's. Deel overigens weinig met Strava, heb weinig volgers, alleen twee MTB broers en drie vrienden die MTB-en. Nodig niemand uit, volg niemand. Heb dat gedeelte uitgeschakeld. Strava heb ik voor mijzelf.

Gisteren de snelste tijd op 'mijn' Track gereden dit jaar en van alle leeftijden. Vind het leuk. Leuke bijkomstigheid.
Niks mis met Strava. Nog nooit zo gezond geweest. En geniet nog meer van het fietsen. Minder van de omgeving, dat is waar.
Maarja, woon al heel mijn leven midden in de natuur, en zie die naast het fietsen ook elke dag.

Strava: :-q
Hahah, ik herken mij hier wel enigszins in ( zou het in de naam zitten? :~ ), ik heb ook wel die drang om mijzelf te verbeteren.
En daarbij is Strava, net als elke andere vorm om je prestaties te vergelijken, een heel prima hulpmiddel.
En als ik dan zie dat ik op een bepaald segment de 10e tijd van iedereen gereden hebt geeft dat mij uiteraard een goed gevoel.
Maar houdt dit in dat ik mij daar blind op staar? Nee beslist niet, ligt er ergens op een route een zandpad met een fietspad er naast, dan neem ik 100% van de tijd het zandpad. Ik zit tenslotte niet voor niets op een mtb. Zie ik ergens op een route een ( onnodige ) shortcut ontstaan, dan stop ik ( indien mogelijk ) en zoek takken etc om die shortcut te blokkeren.
Al met al een prima hulpmiddel, dat niet te serieus genomen moet worden inderdaad!
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

ThaSingleTrackMastah schreef: di 2 maart 2021, 22:38
Fred (mtb-sport) schreef: di 2 maart 2021, 20:45 Voor sommigen is Strava hetzelfde als een Iphone, zonder dat kan je net zo goed dood zijn....................
Blij dat ik met Android wat objectiever kan zijn :winkie:
Amen to that! :-D
Real men think straight and flat are boring :-D
Gebruikersavatar
The Grim Ripper
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: do 29 augustus 2019, 12:22
Mijn mountainbike: Glimmend zilver Devinci Django 29 2018 carbon trail

Ik vind nu met strava mtb routes in gebieden waar je nog vrij kan fietsen, die ik anders misschien niet had gevonden. Als ik bijv in het GNR een route in het wild heb gefietst, kijk ik wie daar nog meer heeft gefietst. Dan bekijk ik zijn/haar activiteiten om nieuwe routes te ontdekken. Vaak zet ik zo'n copycat route in Komoot en pas m aan. Et voilà, weer een ontdekkingsreis.
When my legs hurt, I say: ‘Shut up legs! Do what I tell you to do!
Plaats reactie