Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Bedankt voor de hulp, ik denk dat het gelukt is jongens. Nu, of het echt gelukt is zal ik ter plekke zien als ik de track volg en het nergens stopt. Als ik zoom ziet het er toch compleet uit van start tot finish. Een 45-tal km.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 15 januari 2020, 15:51 Hou het zo simpel mogelijk. Download alleen de track. Open die in Basecamp. Volgens mij heeft de Etrex 30x er geen last meer van, maar misschien moet je bij dat model ook nog het aantal trackpoints (broodkruimeltjes) verminderen tot maximaal 500. Dat is niet moeilijk: dubbelklik op de tracknaam aan de linkerkant van jhe scherm, en kies in de pop-up voor "Filteren...". Dan kies je het maximum van 500 (en je zal zien dat het er een stuk minder worden). Dan opslaan, en verzenden naar toestel.
Vanaf 10 20 en 30 heeft de Etrex geen limiet meer van 500 trackpoints.
De limiet was meteen opgehoogd naar 10000 trackpoints, maar mogelijk heeft nieuwe fw versie van de 30x en de 32 helemaal geen limiet meer.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Enig idee wat er eerder verkeerd ging, nu?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Kapitein Iglo schreef: wo 15 januari 2020, 22:21 Enig idee wat er eerder verkeerd ging, nu?
Nee, geen idee, is nog een beetje te summier voor me om just te vinden wat ik fout deed/wat er fout ging. Moet de track op het scherm niet roze zijn trouwens? Op de foto is het grijs.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Welk scherm, gps of Basecamp ?
Je kan zowel in Basecamp als ook in de gps een kleur kiezen voor een track.

Als je op je Garmin gps kiest om een track te tonen op de kaart, dan krijgt die de kleur die je hebt gekozen.
Als je op je Garmin gps ervoor kiest om een track te volgen, dan wordt deze altijd roze.
Dit staat ook in de handleiding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 15 januari 2020, 21:35
Kapitein Iglo schreef: wo 15 januari 2020, 15:51 Hou het zo simpel mogelijk. Download alleen de track. Open die in Basecamp. Volgens mij heeft de Etrex 30x er geen last meer van, maar misschien moet je bij dat model ook nog het aantal trackpoints (broodkruimeltjes) verminderen tot maximaal 500. Dat is niet moeilijk: dubbelklik op de tracknaam aan de linkerkant van jhe scherm, en kies in de pop-up voor "Filteren...". Dan kies je het maximum van 500 (en je zal zien dat het er een stuk minder worden). Dan opslaan, en verzenden naar toestel.
Vanaf 10 20 en 30 heeft de Etrex geen limiet meer van 500 trackpoints.
De limiet was meteen opgehoogd naar 10000 trackpoints, maar mogelijk heeft nieuwe fw versie van de 30x en de 32 helemaal geen limiet meer.
32x heeft nog steeds limiet van 10000 punten. Ben ik proefondervindelijk achter gekomen :-?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mijn 30 kan 10000 punten opnemen, daarna gaat de tracklog zichzelf opeten, het begin vd track ben je kwijt.
Bij de 1s stetting kan je dus niet eens 3 uur zinvol opnemen. Dat weet ik 100% zeker.
Gelukkig werkt bij een autdoor gps de auto setting voor de tracklog heel goed vanwege de goede ontvangst.
(Goede ontvangst is een voorwaarde om de 'auto' setting vd tracklog uberhaupt te laten werken)
Edges hebben een te slechte ontvangst(dus slechte plaatsbepaling) om deze auto recording interval succesvol te gebruiken. Daar vallen we dus al snel terug op 1seconde recording interval.
Met als gevolg enorme tracklogs...
Volgens mij kan mijn Etrex 30 wel grotere tracks weergeven/volgen dan 10000 punten, maar 100% zeker ben ik niet.
Zo'n enorme tracklog kan je in Basecamp ook heel makkelijk filteren naar max 10000 punten. 5000 is ook al nauwkeurig genoeg, omdat ook het filteren slim gebeurt. Veel punten in de bochtjes, weinig punten op de rechte stukken.
Kleinere bestanden laten meer geheugen vrij in je Garmin.
Een flink pluspunt omdat Garmin slecht met zn vrij geheugen omgaat.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

Door een tip van een forumlid (waarvoor dank) wil ik uit trailforks verschillende trails van een bepaalde regio selecteren en in een bepaalde volgorde verbinden in basecamp. Hoe pak ik dat het beste aan?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Mapje maken in Basecamp in de linker colom.
Dan al je trailforks trailtjes daarin zetten.
Track op de kaart tekenen van eind van trail A naar begin van trail B enz.
Dan allws dat je wilt verbinden selecteren en kiezen voor verbinden. Basecamp zn werk laten doen, evt de volgorde aanpassen.
Kies om de originelen te bewaren 'cause you never know.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 mei 2020, 16:17 Mapje maken in Basecamp in de linker colom.
Dan al je trailforks trailtjes daarin zetten.
Track op de kaart tekenen van eind van trail A naar begin van trail B enz.
Dan allws dat je wilt verbinden selecteren en kiezen voor verbinden. Basecamp zn werk laten doen, evt de volgorde aanpassen.
Kies om de originelen te bewaren 'cause you never know.
Thanks TSTM, eens proberen!
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 25 mei 2020, 16:17 Mapje maken in Basecamp in de linker colom.
Ik heb van Trailforks dus een x-aantal gpx'en van "tracks"(trails) gedownload. In "My Collection" ze allemaal geïmporteerd. Met een "new track" de stukjes tussen eind trail en begin nieuwe trail wat verbonden (wel met rechte tracks precies, ik weet niet of ik dat mooier kan? Weet ook niet
of er op die plek effectief een pad ligt?...). Eerste keer dat ik dit doe dus was wel even zoeken. Heb ook de download limit op Trailforks voor vandaag bereikt dus morgen nog wat eraan vast lijmen. Het geheel ziet er dan ook een beetje uit als een aaneen gelijmd stuk "brol" zoals ze hier in België zeggen, wat jullie noemen het product van een beunhaas denk ik. Blijkt dus allemaal nog niet zo simpel als ik had gedacht :lol:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Je moet ook een kaart hebben in basecamp, anders heeft het geen nut.
Nu heb je alleen rechte lijnen.
Hier een kaart kiezen en downloaden.
https://extract.bbbike.org/
(Je kiest natuurlijk het format Garmin Cycle)
De .img die je dan kunt downloaden zet je op een usb stick of sd kaart.
Maak daar een mapje garmin en zet de .img daarin.
Start Badecamp en je hebt een kaart.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 08:49 Je moet ook een kaart hebben in basecamp, anders heeft het geen nut.
Nu heb je alleen rechte lijnen.
Hier een kaart kiezen en downloaden.
https://extract.bbbike.org/
(Je kiest natuurlijk het format Garmin Cycle)
De .img die je dan kunt downloaden zet je op een usb stick of sd kaart.
Maak daar een mapje garmin en zet de .img daarin.
Start Badecamp en je hebt een kaart.
Een kaart? Ik zie toch vanalles op basecamp staan. Sommige trails van Trailforks kan ik identificeren op de kaart als een stippellijn. Sommigen niet. Kaart van West Europa staat erop? Is dat niet voldoende? Of wat bedoel je net? Ik mis precies ergens een paar basisregels.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Als je een kaart hebt, waarom heb je dan geen track getekent over de paden, ipv een rechte lijn :~
Je moet de tussenstukken zelf intekenen.
Of uit laten rekenen door basecamp.
Van A naar B. Van C naar D enz
Maar wat Basecamp dan maakt zijn routes. Dat wil je niet, dus je zet ze daarna om naar een track (spoor).
Alleen de losse tracks aan elkaar plakken geeft rechte lijnen.
Je moet dus de trailforks tracks en je eigen tussenstukken (ook als track) in de juiste volgorde samenvoegen.
Preces, je mist nog iets :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
hitchhikerzguide
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28

ThaSingleTrackMastah schreef: do 28 mei 2020, 15:01 Als je een kaart hebt, waarom heb je dan geen track getekent over de paden, ipv een rechte lijn :~
Je moet de tussenstukken zelf intekenen.
Of uit laten rekenen door basecamp.
Van A naar B. Van C naar D enz
Maar wat Basecamp dan maakt zijn routes. Dat wil je niet, dus je zet ze daarna om naar een track (spoor).
Alleen de losse tracks aan elkaar plakken geeft rechte lijnen.
Je moet dus de trailforks tracks en je eigen tussenstukken (ook als track) in de juiste volgorde samenvoegen.
Preces, je mist nog iets :wink:
Niet alle paden staan blijkbaar op die West Europa topo kaart van Garmin. Ik heb ondertussen wel uitgevogeld hoe je een beetje fatsoenlijk een track tekent. Ik heb net, voor zover ik kan zien, succesvol 10 verschillende tracks verbonden met elkaar tot 1 grote track. Dus 10 bestaande tracks geïmporteerd en verbonden met zelf getekende tracks als tussenstukken en dan in volgorde aan elkaar geplakt met de "join tracks" knop. Het heeft bloed, zweet en bijna tranen gekost. Wat een steile leercurve als je er niets van af weet!

Nog wat onduidelijkheden:
- als je zelf een track "tekent", hoe kan je het aantal track points wat verminderen of onnodig veel track points deleten? Vsnaf de eerste keer juist tekenen? Heb soms zoveel moeten slepen en trekken om iets goed te krijgen en de undo knop moest soms ook gebruikt worden
- ik heb Garmin topo kaart West Europa erop staan. Maar die lijkt me niet erg gedetailleerd precies, of verwacht ik te veel? Hoe kan ik een nieuwe kaart erop zetten, wat met de oude kaart? Ik wil zeg maar gedetailleerde kaarten hebben van Benelux, Eiffel, Vogezen.
Plaats reactie