Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het aantal trackpoints in de getekende stukken lijkt me geen probleem.
De tracks er tussen in zijn waarschijnlijk rijdend opgenomen met een interval van 1s. Dat geeft 3600 trackpoints per uur.
Oude Garmins konden maar 500 pu ten per track aan. Er was/is een manier om te filteren. Maar dan nog worden denk ik vooral de opgenomen tracks aangepakt, en niet jouw getekende tracks.

De topo kaart van de Benelux is heel fijn.
Topo Beneluxpro v2.
Let vooral op v2, want v1 zat vol fouten.
Om deze op je Garmin te instaleren heb je een licentie nodig, dat gaat je dus 149 euro kosten.
Maar je kan 'm zonder licentie wel in Basecamp gebruiken via de eerder genoemde truc met de SD kaart of USB stick :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Beny
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: wo 21 november 2007, 00:38

hitchhikerzguide schreef: za 30 mei 2020, 02:38- als je zelf een track "tekent", hoe kan je het aantal track points wat verminderen of onnodig veel track points deleten? Vsnaf de eerste keer juist tekenen? Heb soms zoveel moeten slepen en trekken om iets goed te krijgen en de undo knop moest soms ook gebruikt worden
In BC de eigenschappen van de track/spoor heb je onderaan de knop "filter"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dus dubbelklikken op je spoor, links in het beeld, met de twee voetstapjes. Dan kun je daar filteren, en ook heel handig, kleur van je spoor wijzigen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Op mijn Etrex30 staat ene kaart welke nog niet in Basecamp staat. Nu is Basecamp elke keer eindeloos aan het laden om die kaart 'te zien'. Hoe voorkom ik dit?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

hitchhikerzguide schreef: za 30 mei 2020, 02:38als je zelf een track "tekent", hoe kan je het aantal track points wat verminderen of onnodig veel track points deleten? Vsnaf de eerste keer juist tekenen? Heb soms zoveel moeten slepen en trekken om iets goed te krijgen en de undo knop moest soms ook gebruikt worden
Als je echt helemaal zelf een track tekent vanaf nul, zijn daar meerdere manieren voor. Oefening baart kunst, zullen we maar denken. Ikzelf doe het (in RwGPS) zo:
  1. Bepaal je beginpunt
  2. Bepaal je eindpunt
  3. Voeg tussenpunten toe tot de track de weg volgt die je wilt gaan rijden.
Vorsprung durch Pedantik.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 5 juli 2020, 10:41 Op mijn Etrex30 staat ene kaart welke nog niet in Basecamp staat. Nu is Basecamp elke keer eindeloos aan het laden om die kaart 'te zien'. Hoe voorkom ik dit?
De kaart op je pc zetten.
Daar zijn tooltjes voor en ik meen dat Javawa (device manager) kan het volgens mij ook.
Je kan de kaart (.img) ook op een usb stick zetten in een mapje Garmin.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Jurriaan schreef: zo 5 juli 2020, 10:41 Op mijn Etrex30 staat ene kaart welke nog niet in Basecamp staat. Nu is Basecamp elke keer eindeloos aan het laden om die kaart 'te zien'. Hoe voorkom ik dit?
Product cache (welke kaarten) van basecamp is beschadigd, waarschijnlijk werk je op een Mac. Er is een handmatige procedure om die cache te wissen, daarna is het weer goed.

Hier staat welke caches er zijn (denk dat het nog hetzelfde is met huidige basecamp versies):
http://forum.gps-expert.nl/viewtopic.php?p=5774#p5774
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Ik heb een Etrex 20x (het oranje model)
Daar heb ik in 2019 een keer een openfiets kaart opgezet en daarna er niet meer naar omgekeken want alles werkte als een tierelier.
GPX files van routes kopieerde ik gewoon direct naar de GPX map op de Garmin. Dan spoor selecteren op de Garmin en gewoon het paarse lijntje volgen. De wegen en fietspaden werden gewoon goed aangegeven, ook met inzoomen.

Nu heb ik laatst een keer de gps aan de pc gehangen en Basecamp opgestart. (wilde even iets nalopen voor een route in Luxemburg en dan is dat kleine schermpje verdomd moeilijk). Basecamp had een update nodig (ik gebruik basecamp nooit). Die maar uitgevoerd. En Basecamp begon de kaarten te synchroniseren met het toestel..
Nu heb ik het idee dat er daar iets mis is gegaan.
Als ik namelijk nu een spoor kies op de garmin, dan zie ik de straten en wegen wel. Totdat ik ga inzoomen, en bij 200 m of lager verdwijnen in 1x alle wegen en fietspaden en ik zie alleen de oranje-achtige blokken die huizen moeten voorstellen.

Ik heb daarna de nieuwe openmapfiets kaart gedownload (versie van april 2022) en die volgens de instructies op de Garmin zelf gezet in de hoop dat het euvel verholpen was... maar helaas, zoom ik verder in bij 200 m of lager, dan verdwijnen de straten gewoon weer.
Op zich valt er wel mee te fietsen want het blijft gewoon het paarse lijntje volgen, maar het is soms wel lastig kijken of je een bepaalde weg wel in moet slaan als ik die straat niet goed zie op de Garmin.

Betekent dit dat ik misschien eerst in Basecamp de nieuwe openmapfiets kaart moet zetten? En daarna de Garmin weer laten synchroniseren via Basecamp?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Dat is een raar verschijnsel, maar ik denk niet dat het door BaseCamp komt; die doet niets wat dat kan veroorzaken.
Ik zou het toestel een reset geven:
  • Zorg dat het apparaat is uitgeschakeld.
  • Houd de "Menu" (linksonder) en "Enter" (voorkant) knoppen tegelijkertijd ingedrukt.
  • Druk de aan/uitknop in zodat het toestel opstart en laat deze los.
  • De andere twee knoppen ingedrukt houden totdat het apparaat vraagt of je alle gebruikersdata wilt verwijderen.
Wel eerst synchroniseren om je data niet kwijt te raken! Instellingen raak je ook kwijt bij een reset.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Er is toch een (recente) Basecamp versie die je kaarten verkloot?
Had er iets over gelezen en negeer sindsdien de updates.

Als dit het probleem is, dan moet je ergens een oudere Basecamp zien te vinden.
Heb je een Windows PC? Dan heb ik wellicht nog iets.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Nee, dat heeft niets met BaseCamp te maken, daarmee kun je geen kaarten overzetten of verkloten. Je kunt vanuit BaseCamp wel opdracht geven om kaarten over te zetten, maar die start dan het programma MapInstall op. Een bepaalde versie van MapInstall kon kaarten in het antieke registerformaat niet goed overzetten naar de GPS (met gmap-kaarten was er niets aan de hand). Dat probleem is later opgelost.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Tja, als jij het zegt...

Dit stelt Garmin voor:
Verwijder de BaseCamp of HomePort CardProductCache map:
Windows:

Druk op de Windows toets + R
Typ %userprofile%\AppData\Local\Garmin\
Open de BaseCamp of HomePort map
Klik met de rechter muisknop op de CardProductCache map en selecteer Verwijderen
Misschien helpt het.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Volgens mij gaat het hier om een probleem op het toestel zelf, en niet in BaseCamp (verbeter me als ik het niet juist heb).
De cache van BC legen heeft dan geen zin.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dit zijn wat oude problemen gerelateerd aan wat Javawa schreef:
(geen idee of die al echt zijn opgelost ..)
Als je een update hebt uitgevoerd naar Basecamp 4.7.0 waardoor óók Mapinstall 4.2.0 op de PC staat, dan is een op OpenStreetMap gebaseerde kaart (zoals OpenFietsMap) niet zichtbaar op de GPS. De kaart is wel zichtbaar als geïnstalleerde kaart maar je ziet geen detail. Je krijgt alleen een overview/basiskaart te zien.

Zie, onder andere: Basecamp 4.7.0 Windows

In dat geval mag je terug naar BaseCamp 4.6.2 :twisted:
Let - in dat geval - wel op: je gaat daarmee ook terug naar je oude database en raakt dus je wijzigingen die je binnen BaseCamp 4.7.0 hebt gemaakt, weer kwijt. Maak in - alweer - dat geval eerst een export van je recente werk en importeer dat weer binnen de oude database.

Of: je gebruikt een "Map for BaseCamp/MapSource (gmap format for Mac OSX/Windows)", installeert die binnen BaseCamp en stuurt die naar de GPS.
Dan raak je niets kwijt...

Om het verhaal compleet te maken: vanuit BaseCamp 4.7.0 is óók de koppeling met Google Earth verdwenen.
(https://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=50229)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

javawa schreef: vr 20 mei 2022, 15:48 Volgens mij gaat het hier om een probleem op het toestel zelf, en niet in BaseCamp (verbeter me als ik het niet juist heb).
De cache van BC legen heeft dan geen zin.
Hier moet Meegs ff duidelijkheid scheppen, ik las het alsof de kaart op de PC niet meer werkt na de update van Basecamp.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie