Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Ik krijg vaak vragen over kaarten op de GPS zetten, dus hier maar even een uitleg.

Ongeacht of je een nieuwe of oude kaartversie hebt: om nieuw kaartmateriaal in een toestel te plaatsen handel je als volgt:
- start Basecamp
- (tip: ga naar 'Hulpprogramma's', 'opties', 'scherm' en zet de beeldopbouwkwaliteit met de schuif op 'low', dat werkt sneller)
- Verbind je GPS met de PC en wacht tot de verbinding met Basecamp gemaakt is
- In de gegevenslijst zie je onder "Toestellen" jouw GPS verschijnen (zie onder)
- Selecteer je GPS door op "Alle gegevens" te klikken
- Ga nu naar "Hulpprogramma's" en kies "Kaarten installeren op <naam van je gps>" (zie onder)
- Mapinstall start nu, klik op volgende
- Kies in het volgende scherm of je een voorselectie wil van gebieden die je gaat rijden. Vind ik onhandig, ik kies hier "Nee" (Klik op volgende)
- Dan heb je het selectievenster van Mapinstall. Helemaal onderaan kun je de kaart kiezen die je wil installeren (of tegels daarvan) (zie onder)
- Kies de kaart die je wil installeren (of tegels daarvan).
- Selecteer het kaartdeel (of de hele kaart door te slepen) dat je wil installeren. Rechts zie je de balk oplopen voor de hoeveelheid data die je gaat overzetten
- Herhaal de vorige stap voor elke kaart die je wil installeren (of herhaal alle stappen om voor elke kaart een nieuwe kaartfile te maken <vorige gmapsupp.img wel eerst hernoemen>)
- Alle kaarten (kaarttegels) geselecteerd? Klik op "Volgende" en daarna op "Voltooien"
- Nu gaat Mapinstall de file (gmapsupp.img) opbouwen en overzetten. Loopt vanzelf, hoef je niet bij te blijven.

TIP: doe dit, als het de eerste keer is, niet pas de avond voor je op vakantie gaat!! En ken je toestel voor de vakantie!
TIP: als je een upgrade hebt gedaan van je kaartmateriaal moet je ook de kaarten van je toestel opdaten!
TIP: als je een nieuwe selectie wegschrijft zal Basecamp de oude selectie overschrijven. Het is dus NIET mogelijk stukjes kaart toe te voegen aan het bestaande kaartbestand: je moet altijd een complete selectie wegschrijven. De GPS-en van de laatste tijd, kunnen gelukkig met meerdere kaartfiles omgaan. Na het overzetten staat op de gps een gmapsupp.img bestand. Dat kun je hernoemen naar bijv. omm_NL.img, en dat is bijna onbeperkt. Zo vind je ze dan ook terug in de kaartkeuze. Dan kun je dus wel 1 kaart vervangen zonder de rest 1:1 opnieuw te moeten overzetten. Dus per kaart een selectie doen, overzetten. GMAPSUPP.IMG hernoemen naar OMMNL.IMG of OMMBE.IMG (verzin een makkelijke naam) en dan de volgende kaart overzetten. Zo kun je 1 losse kaart updaten en ze onafhankelijk van elkaar aan- en uitzetten.

GPS in Basecamp (detail)
Afbeelding

GPS in Basecamp (totaaloverzicht)
Afbeelding

Mapinstall starten
Afbeelding

Selectievenster Mapinstall
Afbeelding




Met dank aan javawa:
De nieuwste MapInstall houdt rekening met de mogelijkheden/beperkingen van het toestel, en zet automatisch kaarten in aparte bestanden bij toestellen die het ondersteunen. Bij toestellen die alleen gampsupp.img ondersteunen wordt een nieuwe kaart samen met de kaart die er al op stond samen in gmapsupp.img gezet (moet de oude kaart overigens wel beschikbaar zijn op de PC).

Ik wist het niet, gelukkig is er gecombineerde intelligentie.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Nog niet gelukt, ondanks de duidelijke uitleg, ziet hier met een imac te prutsen!
En wat is het verschil (voordelen/nadelen) tussen de Mapsource en basecamp?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Op de Mac gaat het als volgt:
  1. Start MapInstall (de meest recente, 4.0.1).
  2. Selecteer het toestel waarop de de kaarten wilt installeren (N.B. je kunt niet kiezen tussen toestel zelf en de daarin geplaatste (micro)SD-kaart; MapInstall kiest zelf waar de kaarten worden neergezet).
  3. Je krijgt dan een overzicht van de kaarten die op je Mac en/of op je toestel staan (wit=alleen op Mac, geel=op Mac en deels op toestel, blauw=op Mac en geheel op toestel, grijs=alleen op toestel).
  4. Bij 'gele' kaarten kun je kiezen om de kaart in z'n geheel erop te zetten, te verwijderen of laten zoals het is; bij 'witte' en 'blauwe' kaarten kun je met het vinkje kiezen voor installeren of verwijderen.
  5. Als je slechts een gedeelte van een kaart op het toestel wilt zetten, kies dan voor 'Geavanceerde/gedeeltelijke installatie'; zo niet kun je afronden met 'Kaarten versturen'. De balk onderaan geeft aan hoeveel je geselecteerd hebt; is de balk rood, dan past 't niet.
Bij 'Geavanceerde/gedeeltelijke installatie' heb je de volgende mogelijkheden:
  1. Linksboven kun je de kaart selecteren waar je iets mee wilt doen; kies de gewenste kaart.
  2. Met de knoppen aan de linkerzijde kun je de kaart in- en uitzoomen en verschuiven.
  3. Je kunt afzonderlijke kaartdelen toevoegen aan of verwijderen uit je selectie door ze aan te klikken; als je een hele rits wilt selecteren kun je beter je linker muisknop ingedrukt houden en een kader slepen om/door de gewenste kaartdelen heen.
  4. Herhaal vanaf stap a. als je meerdere kaarten wilt overzetten.
  5. Afronden met 'Kaarten versturen'. Let ook hier op de balk onderaan.
De eerste twee tips van Ramon 73 zijn ook hier van toepassing; de derde niet.
Met MapInstll kun je de 'grijze' kaarten (kaarten die wel op je toestel staan, maar niet op de Mac) niet verwijderen. Dit kun je wel doen met JaVaWa Device Manager: http://www.javawa.nl/jdm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
scale schreef:wat is het verschil (voordelen/nadelen) tussen de Mapsource en basecamp?
Het belangrijkste verschil is dat MapSource oud is, en BaseCamp nieuw...
Verder is MapSource bestandsgericht, terwijl bij BaseCamp alles in een centrale database opslaat.
Dit laatste is meteen ook het grote nadeel van BaseCamp voor de mensen die MapSource gewend zijn. Wat met MapSource kan, kan ook met BaseCamp; in BaseCamp zit ook een hoop nieuwe functionaliteit die niet in MapSource zit.
Heb je met geen van beide ervaring, kies dan voor BaseCamp.
(Overigens, met een Mac heb je geen keuze; MapSource is alleen voor Windows)
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

@javawa, super bedankt. :-q
Volgende probleem, krijg mijn kaart niet ontgrendeld, staat op micro sd kaart CN.
Hoe krijg ik deze nu weer ontgrendeld? :-{
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Die kaart heb je met MapInstall op de SD-kaart gezet? Dan is het blijkbaar een kaart die ontgrendeld is voor een ander toestel dan de jouwe...
Oplossing: nieuwe kaartlicentie kopen.
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Nee, dit is een nieuwe. (had ik erbij besteld)
Heb in mijn toestel nog geen kaart geplaatst.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Ah, gezien het onderwerp van dit topic ging ik daar wel vanuit..
Je hebt dus een micro-SD met voorgeïnstalleerde CN-kaart? Die hoef je nooit te ontgrendelen, tenzij het om een gekopieerde kaart gaat (of om een defecte SD-kaart). Terug naar de leverancier ermee.
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Bovenstaande klopt, heb de kaart nu wel op de Pc maar krijg hem niet op de Garmin of moet ik daar nu eerst een mini sd kaart instoppen?
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Sorry, maar nu volg ik het even niet meer.
Eerst zeg je dat je CN op SD hebt (en niet zelf overgezet hebt met MapInstall), en nu heb je hem op de PC (niet op de Mac?) en vraag je hoe je hem op het toestel kunt krijgen? En waar krijg je nu de melding over het ontgrendelen?

Wat heb je nu precies wel en wat niet, en niet onbelangrijk, gaat 't om legaal spul?
scale
All rounder
All rounder
Berichten: 88
Lid geworden op: ma 1 september 2008, 19:25
Mijn mountainbike: Scott scale 10/ Epic expert 29er

Allereerst bedankt voor de hulp, de onduidelijkheid komt omdat ik er de ballen van snap. :oops:
Hier de tussenstand basecamp geinstalleerd op de mac, en de kaart CN is zichtbaar. Deze heb ik legaal op SD kaart (zit in de MAC).
Het is ondertussen ook gelukt om hem op de garmin te krijgen (hier zie ik ook de kaart). Sofar so good.
Heb de garmin eigelijk aangeschaft voor duchenneheroes, dus deze routes wil ik er graag op.
Wat heb ik daarvoor nog meer nodig (topokaaarten?) en hoe krijg ik dat op de garmin?
Alvast bedankt voor de hulp :-q
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

Wij snappen er langzaam ook de ballen niet meer van..... :wink:
Het µSD kaartje moet in je GPS. Zolang de GPS is aangesloten op Basecamp, kun je op de PC gebruik maken van die kaart (op de pc tenminste, kan anders zijn op mac). Je µSD kaart zit dus fout in de mac. Wat je precies hebt gedaan ontgaat me even, maar dan kan zijn omdat ik apple niet ken.

De routes van duchenne downloaden, in BC importeren en verzenden naar de gps. Gewoon op de route gaan staan, rechtsklikken, verzenden naar, kies je gps.

Topokaarten zijn geen must, wel makkelijk. Uit mijn onderschrift kun je gratis openmtbmap kaarten halen. Downloaden en installeren wijst zich vanzelf. Daarna gewoon bovenstaande uitleg om vanuit BC de kaarten op je gps te krijgen.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Ramon 73 schreef:op de pc tenminste, kan anders zijn op mac
Gaat op de Mac net zo. Je kunt trouwens wel de SD-kaart in de kaartlezer van je Mac of PC stoppen; dan werkt BaseCamp zelfs vlotter dan wanneer je je toestel (met daarin de SD-kaart) aansluit.
Zit je wel de hele tijd voor diskjockey te spelen, en die micro SD-kaartjes zijn verrekte klein; die raak je zó kwijt...
Ramon 73
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2219
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 23:33
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3

javawa schreef:Je kunt trouwens wel de SD-kaart in de kaartlezer van je Mac of PC stoppen...
Vind ik het nog vreemd dat de kaart dan ook op de gps geladen zou moeten worden volgens vraagsteller. Met een µSD kaart licentie is het of PC, of GPS en niet beide onafhankelijk.
Gratis GPS topo kaarten? Kijk eens op:
OpenMtbMap en de weekly updates.

Never argue with idiots. They'll drag you down to their level and beat you with experience.
Marcanon
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 1 juni 2011, 18:39

als je de kaart op SD hebt dan heb je wel een probleem om deze in je edge te krijgen want deze slikt alleen micro-SD. Of zit deze met een adapter in je mac?
Cannondale Flash
Gebruikersavatar
javawa
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 250
Lid geworden op: ma 2 juli 2012, 22:10
Contacteer:

Een SD-kaart met voorgeïnstalleerde CN wordt altijd als MicroSD met SD-adapter geleverd.
Plaats reactie