e-mtb's!

Elektrische mountainbikes; advies, nieuws en uitwisseling passie met e-bikers.
Plaats reactie
JAM2
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 6 januari 2021, 22:51

mauke schreef: di 2 maart 2021, 10:27 https://youtu.be/UCjjsYkLWsk

Leuk testje weer, geeft natuurlijk niets echt precies aan maar duidelijk dat ook met de emtb bandenkeus heel veel kan doen.. en dan bevestigd het toevallig toch net wat ik dacht te voelen afgelopen week met het testen van banden.
Mis dat ik van de zomer wel eens een range testje ga doen op de maxxis dhr/dhf standje trail en dan dagje erna met de trailking/crossking. ben eigenlijk echt wel eens benieuwd over hoeveel kilometer zoiets zou gaan.
Heb mijn magix Mary 2.6 nu vervangen voor vittoria Barzo die speciaal voor ebikes zijn gemaakt , voor 2.35 en achter 2.25, mijn bevindingen waren zeer positief de fiets is veel beter te sturen en hierdoor handeling ook beter, voelt als mijn oude analoge bike, denk voor in Nederland is het perfect zeker in het montferland waar ik heb gefietst, de rolweerstand is merkbaar beter en had zo,n 10% meer accu capaciteit.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn fiets staat met batterij gewoon in de schuur. Nou las ik ergens dat je de batterij het best rond kamertemp kunt bewaren (?) Haalt iedereen hier zijn batterij steeds naar binnen , vraag ik me af?
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

MonkeyRider schreef: wo 3 maart 2021, 00:46 Mijn fiets staat met batterij gewoon in de schuur. Nou las ik ergens dat je de batterij het best rond kamertemp kunt bewaren (?) Haalt iedereen hier zijn batterij steeds naar binnen , vraag ik me af?
Nee, alleen afgelopen periode met zware vorst, heb een houten tuinhuis zonder verwarming dus daar wordt het dan ook min 15 :winkie: Toen las ik ook dat het sws beter is om bij kamertemperatuur te bewaren maar dat gaat mij te ver.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ja, mijn accu's liggen boven op een slaapkamer (waar ook mijn fietskleding hangt, een logeerbed staat en ik thuiswerk :D ). Ik haal hem altijd van de fiets na een rit en leg hem dan boven. Behalve dat erge kou niet goed is is het ook het beste een accu deels ontladen te bewaren. Ik laad hem dus ook pas weer op als ik ga rijden (de dag ervoor).

Ze zijn me te duur om ze niet optimaal te behandelen ;-)

Vandaag Nijmegen rood en paars gedaan, traumapad in totaal vier keer :D
Dat is een leuk stukje, maar met de e-mtb harder werken dan op de analoge bike. Een redelijk deel van het traumapad is niet stijl genoeg om zonder trappen boven de 25km/h te blijven, terwijl het pad dat makkelijk toelaat. Dus ik trap me het schompes om de vaart erin te houden op die stukken...
Het grappige is dat ik dan weer kan uitrusten op de klim terug naar boven om het pad nog een keer te doen :D

Deze rit was ongeveer 40km en ik heb denk ik 65/35% eco/trail gebruikt en had nog twee blokjes van de vijf over (van een 504Wh accu). Hoewel die twee ook 1,5 kan zijn want een deel van dat voorlaatste blokje is natuurlijk ook aangesproken.
Niet dat het me boeit, maar volgens de "boordcomputer" had ik 20,1km/h gemiddeld over deze rit gereden. Ben niet bezig geweest met zo snel mogelijk rijden, behalve natuurlijk op de stukken die er toe doen :D

Hou er rekening mee dat de capaciteit op het eind vaak sneller terugloopt dan in het begin. Dus je doet langer met je eerste blokje dan met je laatste ;-)
Misschien heeft dat te maken met dat een accu nooit helemaal ontladen mag worden, dus er moet wat restcapaciteit overblijven. Het Battery Management System (BMS) zorgt daar automatisch voor, maar kan dus het laatste restje prik niet aanspreken...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Je krijgt ook echt behoorlijk wat kilometers zeker als je erover na denkt dat die accu dan al enkele jaartjes oud is. Ik ga mijn accu wel in de fiets laten zitten maar zal in de volgende winter hem mis wel binnen leggen indd..
Beetje heel proberen te houden maar heb ook al zitten kijken naar een reserve accu.. mocht ik meer gaan rijden met andere e-bikers in de ardennen enz waar de auto met enige regelmaat gepasseerd word zoals remouchamps zou het best leuk zijn zon accu extra om maximaal af te dalen zullen we maar zeggen
Gebruikersavatar
HenkMuilwijk
All rounder
All rounder
Berichten: 145
Lid geworden op: za 23 januari 2021, 20:07
Mijn mountainbike: Cube Stereo Hybrid 140 HPC SLX

Beneden de 5 graden haal ik mn accu er uit.
Enm bewaar m op zolder. Meestal wel vol, want anders kan het zijn dat ik het vergeet :-{
Ook omdat ik deze periode alleen maar in het weekend kan fietsen.
En terug plaaten en er uit halen is 1 minuut werk.
En opladen gaat hetzelfde , dus makkelijk.
Mijn fietsje mag vies worden.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Thnx voor de reacties. Ik heb voor deze koude nacht de accu er ook maar even uitgehaald. Bosch geeft trouwens aan dat ideale opslagtemp 10-20 gr is en 30-60% lading bij langdurige opslag. Bij vrieskou geadviseerd om de accu zo kort mogelijk voor de rit te plaatsen.
Dat betekend voor mij dat de accu rond de zomer gewoon in de fiets kan blijven en ik hem in de winterperiode er toch maar ff uithaal.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Dat lijkt me geen bezwaar idd.
Ik laad de accu ook binnen op, dus hij moet toch mee naar binnen. En externe accu's hebben ook voordelen, ik heb 'm er sneller uit en hij is kleiner en lichter in vergelijking met die Bosch 625 uit de Cube.
Valt me elke keer dat ik dat ding in m'n handen heb op hoe lomp hij wel niet is :D

De eerste keer dat ik de Cube van mijn vriendin mee nam om eens in het terrein uit te proberen was ik de sleutel vergeten. Bij mijn eigen fiets heb je die alleen maar nodig om de accu eraf te halen, erop klik je hem zonder sleutel.
Dus ik stond daar 25km van huis en kon de accu er niet in krijgen... :evil:
Toen heb ik het slotje gedemonteerd en de accu erin geklikt maar die is dan niet geborgd. Om rammelen tegen te gaan heb ik een sok uit mijn meegebrachte normale kleding tussen accu en cover gedaan. En om zeker te weten dat hij er niet uit zou donderen de riem van mijn baggy fietsbroek om het frame gedaan (Endura gebruikt -gelukkig voor mij- een losse riem).
Ik heb nu een van de twee sleutels van die fiets standaard in de tas die ik altijd meeneem als ik met de auto naar een route ga... :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Een kennis van me zit momenteel ook te denken aan een E-mtb. Komt van een 120mm 26" HT 60jr, lichtgewicht. Handige "old school" mountainbiker; ik reed er altijd mijn "Frankrijk" weekjes mee; "ruig" XC , maar ook hij zal er grotendeels mee toeren op vakantie als er klimwerk is.
Ik zit hem natuurlijk richting 120-140mm FS te kletsen, maar gezien zijn gebruik is een hardtail natuurlijk ook bruikbaar.
@ Kermit: jij hebt hebt met de Reaction ook wel eens wat mtb-routes gedaan. Is dat te doen of aan te raden?
Verder meningen of tips?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Het is zeker te doen, maar mijn ervaring met die Cube in het terrein beperkt zich tot het Dorst drieluik, de LDD route en de Stadsbos 013 route.
Maar als het budget er is zou ik altijd voor een fully gaan. Zo'n zware fiets is moeilijker "licht" te rijden, dus de achterkant bonkt al aardig overal overheen.

Een 160mm enduro/trail bike zoals mijn Merida is natuurlijk niet persé nodig, maar iets in de hoek als een Stereo 120 of jouw Focus lijkt mij echt wel een grote meerwaarde tov een hardtail. Maar goed, ik ben altijd al iets meer fully- dan hardtailminded geweest... (niet anti hardtail, maar als ik moet kiezen tussen een van beide is het zeker voor een fully).

Gisteren op de Nijmegen routes ook weer superhappy met de Merida, na 2,5 jaar verbaas ik me af en toe nog steeds over hoe makkelijk dat ding zich door de bochten laat smijten. En dan voel je gewoon dat er nog veel meer potentie in zit, mijn grenzen liggen ruim voor die van de fiets...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben intussen ook wel erg blij met de 130mm FS van de Thron. Ik denk zelfs dat daarin voor mij een gedeelte van de lol zit op bv de nieuwe Nijmegen route. Je raakt ook wel gesloopt op een hardtail met 40plus km "moderne" route en veel bochtjes en hobbels. Dat zal op 23kg E-bike hardtail er niet beter op worden.

Ik heb overigens wel getwijfeld over een 140mm Cube of Focus Sam, maar uiteindelijk toch maar gekozen voor de iets rechterop zittende Focus. De nieuwe Focus Sam2 zit wat meer richting Merida en kan blijkbaar ook erg veel aan.
Voor mij lijkt de Thron spot-on voor wat ik ermee kan doen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De Merida zit ook niet heel diep, ik heb zadel en stuur ongeveer op gelijke hoogte met maar één 5mm spacertje onder de pen. Dat is ook een van de weinige kleine kritiekpuntjes in sommige tests van de fiets, dat hij door de relatief hoge voorkant op erg steile klims wat moeilijker onder controle te houden is (nou, dat moeten dan verdomd steile klims zijn want ik heb het probleem nog niet in de praktijk mogen ervaren :D ).

Maar zoals gezegd, ik zou zeker een fully kiezen als het budget het toelaat.
Ook een Stereo 120 -die toch vooral als toerfiets in de markt wordt gezet- is al zoveel capabeler dan een oude 26er hardtail. Het zal ongetwijfeld even wennen worden, aan het gewicht en totaal andere gevoel van zo'n fiets in vergelijking met zijn huidige fiets maar imo is het een sprong voorwaarts. "A giant leap for mankind" of zoiets ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zelfde werd over de Thron gezegd, maar ik heb met mijn hoge voorkant tot nu toe ook geen probleem met klimmen. Ik kwam bij het Reichswald zelfs op stukjes omhoog waar ik nog nooit omhoog kwam.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Miss Jurf heeft afgelopen zaterdag haar groene Canyon Spectral CF7 besteld, en gisteren geleverd :o
Gisteravond meteen pedalen, ander zadel en grips erop gezet en vandaag de maiden voyage bij Schoorl.

Eerste reactie: hij reed nog lekkerder als haar normale 27.5 Spectral, de mullet set up geeft wat meer vertrouwen en deed ze er meteen alle sprongetjes en dropjes mee.
Het leuke voor mij: normaliter moet ik onderweg veel en lang wachten en nu kan ik lekker doorrijden terwijl de Missus me gewoon kan bijhouden.
Zo is het veel meer samen rijden is ipv min of meer ieder voor zich en daarmee veel gezelliger zonder dat zij elke rit dood gaat.
Met Eco en soms trailmode moet ze ook wel werken, maar is het goed vol te houden.
Nu deden we 2 rondjes van krap 45min waar ze normaal na 1 rondje van 1u+ eigenlijk wel af is en ik moet l#len als brugman voor een 1.5 rondje. Zoals hier al vaker geschreven, zo, Ebike hadden we eerder moeten doen (maar zelf hou ik het nog ff bij mijn Ripmo).
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Jurf schreef: vr 5 maart 2021, 23:58 Miss Jurf heeft afgelopen zaterdag haar groene Canyon Spectral CF7 besteld, en gisteren geleverd :o
Gisteravond meteen pedalen, ander zadel en grips erop gezet en vandaag de maiden voyage bij Schoorl.

Eerste reactie: hij reed nog lekkerder als haar normale 27.5 Spectral, de mullet set up geeft wat meer vertrouwen en deed ze er meteen alle sprongetjes en dropjes mee.
Het leuke voor mij: normaliter moet ik onderweg veel en lang wachten en nu kan ik lekker doorrijden terwijl de Missus me gewoon kan bijhouden.
Zo is het veel meer samen rijden is ipv min of meer ieder voor zich en daarmee veel gezelliger zonder dat zij elke rit dood gaat.
Met Eco en soms trailmode moet ze ook wel werken, maar is het goed vol te houden.
Nu deden we 2 rondjes van krap 45min waar ze normaal na 1 rondje van 1u+ eigenlijk wel af is en ik moet l#len als brugman voor een 1.5 rondje. Zoals hier al vaker geschreven, zo, Ebike hadden we eerder moeten doen (maar zelf hou ik het nog ff bij mijn Ripmo).
Haha mooi man! Heeft ze de etube app al geinstaleerd? Kun je meteen software update en krijg je 2 profielen voor snelkeuze in je fietscomputertje.
1profiel voor ritjes met jou, en 1 voor als de ebike alleen op pad gaat😁
Ik heb best wat aangepast in de profielen mocht je interesse hebben kan ik wel even een wat info delen. Erg leuk om het naar je eigen zin te zetten! Vond vooral de snelheid van kracht krijgen beetje te heftig vanaf trail en de koppel omlaag gehaald naar 60 in profiel 1
Maar leuke bike, ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto in de natuur met dat ding.. die foto's van canyon zelf op de site is echt ruk😅
Veel veilige kilometers en vooral plezier ermee
Plaats reactie