Bikeadvies eerste Fully

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Hallo fietscollega's

Sinds enkele jaren ben ik een stuk actiever geworden met mountainbiken. Ik rij met veel plezier op een Cube reaction race met dropper maar loop toch wel tegen een aantal dingen aan. Ik wil graag een trailfiets met meer veerweg zodat ik in het buitenland het wat langer volhou in een bikepark en wat meer mogelijkheden heb. Ook wil ik met dezelfde fiets in Nederland wat langer comfortabel kunnen fietsen dan 1 rondje Amerongen. Ik ben chronisch ziek en heb periodes waarin in te ziek ben om te fietsen. En als ik gezond ben dan heb ik wat sneller klachten van te diep gaan (waar ik nogal een handje van heb). Ik heb snel last van hoofdpijn en nekklachten en heb dat vooral van tochtjes van 50+ km. Ik zoek dus een speelse trailfully die me wat meer comfort geeft waardoor ik wat minder op mijn grenzen fiets en hopelijk ook wat meer kan fietsen is periodes van een actiever ziektebeeld.

De bovenkant van het budget ligt rond de €4000,- Ik vindt garantie of zekerheid wel een belangrijk ding, dit is een fiets waar ik vele jaren mee vooruit moet. Het liefst heb ik 140 voor en 130 achter. Ik heb zelf een aantal fietsen op het oog en ben benieuwd of jullie mee willen denken.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 7/p/33002/
Heeft misschien wel de voorkeur. Nadelen vind ik de toch wel stevige prijs voor een nx en wat verouderde geo waarvan ik me afvraag of dat echt als nadeel ervaar in Nederland. Maar de Fox Rhythm 36 en de Re:active achterdemper spreken me wel weer erg aan. En de lbs om de hoek is trek dealer.

https://www.specialized.com/be/nl/stump ... 704-175251
Erg mooie fiets. Eigenlijk weinig op aan te merken. Voorvork is wel 34 ipv 36 bij de trek maar hier moet ik me ook wel mee redden. Moderne geo en dus lekker allround. Misschien daardoor wat minder efficient in het vlakke Nederland dan de Trek?

Door wat gehannes en pech met m'n huidige fiets waardoor er vaak wat mee was zie ik trek en specialized als iets veiligere keuzes als de Canyon Neuron en de Radon Skeen. Het lijkt me Maar bij deze fietsen heb je dan wel weer betere onderdelen en dus kijk ik ook met een schuin ook naar deze twee:

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FBK

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... 0-sl-2021/

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Mijn voorkeur zou uitgaan dan naar de fiets die je bij je lokale lbs kan halen, of laten nakijken indien nodig.
Ik zou dan uiteindelijk voor de Trek kiezen, in Lithium Grey/Factory Orange.
Daar is in Nederland best mee te fietsen, als je misschien je banden wat aanpast en je niet de snelste wilt zijn.

Kan niet zo 1,2,3 het gewicht van de Speci zien, maar ik heb zelf een persoonlijke afkeur van Speci fietsen (berust puur op irrationele overwegingen mijnerzijds) dus voor mij valt die bij voorbaat af.

Tja de Canyon en Radon zullen een betere afmontage of meer evenwichtige mix krijgen (heb de fietsen niet bekeken) maar ik proef uit je bericht dat je het liefst bij een lbs koopt.

Dus, gewoon de Trek doen en vooral de kleurversie kiezen graag :-q :bier:
Gebruikersavatar
Willem Altes
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: za 19 januari 2019, 01:26

Je hebt nu een Cube, een Cube Stereo lijkt mij dan ook een optie. Waarom zitten die niet in je lijstje?
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Misterelmo schreef: vr 23 juli 2021, 10:28 Hallo fietscollega's

Sinds enkele jaren ben ik een stuk actiever geworden met mountainbiken. Ik rij met veel plezier op een Cube reaction race met dropper maar loop toch wel tegen een aantal dingen aan. Ik wil graag een trailfiets met meer veerweg zodat ik in het buitenland het wat langer volhou in een bikepark en wat meer mogelijkheden heb. Ook wil ik met dezelfde fiets in Nederland wat langer comfortabel kunnen fietsen dan 1 rondje Amerongen. Ik ben chronisch ziek en heb periodes waarin in te ziek ben om te fietsen. En als ik gezond ben dan heb ik wat sneller klachten van te diep gaan (waar ik nogal een handje van heb). Ik heb snel last van hoofdpijn en nekklachten en heb dat vooral van tochtjes van 50+ km. Ik zoek dus een speelse trailfully die me wat meer comfort geeft waardoor ik wat minder op mijn grenzen fiets en hopelijk ook wat meer kan fietsen is periodes van een actiever ziektebeeld.

De bovenkant van het budget ligt rond de €4000,- Ik vindt garantie of zekerheid wel een belangrijk ding, dit is een fiets waar ik vele jaren mee vooruit moet. Het liefst heb ik 140 voor en 130 achter. Ik heb zelf een aantal fietsen op het oog en ben benieuwd of jullie mee willen denken.

https://www.trekbikes.com/nl/nl_NL/fiet ... 7/p/33002/
Heeft misschien wel de voorkeur. Nadelen vind ik de toch wel stevige prijs voor een nx en wat verouderde geo waarvan ik me afvraag of dat echt als nadeel ervaar in Nederland. Maar de Fox Rhythm 36 en de Re:active achterdemper spreken me wel weer erg aan. En de lbs om de hoek is trek dealer.

https://www.specialized.com/be/nl/stump ... 704-175251
Erg mooie fiets. Eigenlijk weinig op aan te merken. Voorvork is wel 34 ipv 36 bij de trek maar hier moet ik me ook wel mee redden. Moderne geo en dus lekker allround. Misschien daardoor wat minder efficient in het vlakke Nederland dan de Trek?

Door wat gehannes en pech met m'n huidige fiets waardoor er vaak wat mee was zie ik trek en specialized als iets veiligere keuzes als de Canyon Neuron en de Radon Skeen. Het lijkt me Maar bij deze fietsen heb je dan wel weer betere onderdelen en dus kijk ik ook met een schuin ook naar deze twee:

https://www.canyon.com/nl-nl/mountain-b ... be=GY%2FBK

https://www.radon-bikes.de/en/mountainb ... 0-sl-2021/

Ik ben benieuwd naar jullie mening.
Beter de 2021 Slash naast de Stumpie zetten.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Mondraker podium hoor ik ook goede verhalen over, en is (nog) leverbaar. Niet helemaal enduro, meer down-country. Maar voor hoofdzakelijk ritjes in Nederland, met uitstapjes naar Ardennen,Eifel en Alpen wellicht een overweging waard.
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Azurri schreef: vr 23 juli 2021, 12:49 Mondraker podium hoor ik ook goede verhalen over, en is (nog) leverbaar. Niet helemaal enduro, meer down-country. Maar voor hoofdzakelijk ritjes in Nederland, met uitstapjes naar Ardennen,Eifel en Alpen wellicht een overweging waard.
Podium is een XC bike, met een SID120 in een bikepark is geen pretje
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Har77 schreef: vr 23 juli 2021, 13:37
Azurri schreef: vr 23 juli 2021, 12:49 Mondraker podium hoor ik ook goede verhalen over, en is (nog) leverbaar. Niet helemaal enduro, meer down-country. Maar voor hoofdzakelijk ritjes in Nederland, met uitstapjes naar Ardennen,Eifel en Alpen wellicht een overweging waard.
Podium is een XC bike, met een SID120 in een bikepark is geen pretje
+1

Maar de Slash is toch meer een volbloed enduro ipv een trailbike? Wellicht is de Stumpy dan overkill, de Fuel EX past eigenlijk wel mooi bij de wensen van de TS.
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Willem Altes schreef: vr 23 juli 2021, 12:18 Je hebt nu een Cube, een Cube Stereo lijkt mij dan ook een optie. Waarom zitten die niet in je lijstje?
Omdat de cube prima is maar ik er net wat teveel gezeik mee heb gehad en ik daarom daar niet zoveel zin meer in had.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

TenZNL schreef: vr 23 juli 2021, 14:14
Har77 schreef: vr 23 juli 2021, 13:37

Podium is een XC bike, met een SID120 in een bikepark is geen pretje
+1

Maar de Slash is toch meer een volbloed enduro ipv een trailbike? Wellicht is de Stumpy dan overkill, de Fuel EX past eigenlijk wel mooi bij de wensen van de TS.
Ja dat is inderdaad een beetje de bedoeling. De racehouding vind m'n lijf niet geweldig en voor de korte rondjes met stravaridders hou ik voor nu m'n cube nog. Slash is prachtig maar niet echt wat voor 50 km + wat mij betreft 😅
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

Meegs schreef: vr 23 juli 2021, 11:53 Mijn voorkeur zou uitgaan dan naar de fiets die je bij je lokale lbs kan halen, of laten nakijken indien nodig.
Ik zou dan uiteindelijk voor de Trek kiezen, in Lithium Grey/Factory Orange.
Daar is in Nederland best mee te fietsen, als je misschien je banden wat aanpast en je niet de snelste wilt zijn.

Kan niet zo 1,2,3 het gewicht van de Speci zien, maar ik heb zelf een persoonlijke afkeur van Speci fietsen (berust puur op irrationele overwegingen mijnerzijds) dus voor mij valt die bij voorbaat af.

Tja de Canyon en Radon zullen een betere afmontage of meer evenwichtige mix krijgen (heb de fietsen niet bekeken) maar ik proef uit je bericht dat je het liefst bij een lbs koopt.

Dus, gewoon de Trek doen en vooral de kleurversie kiezen graag :-q :bier:
Ja dan gaan we uiteraard voor het flitsende kleurtje. Ben nu al1 wel nieuwsgierig naar die irrationele overwegingen die de afkeur veroorzaken?
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Azurri
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1383
Lid geworden op: za 29 december 2012, 11:36

Har77 schreef: vr 23 juli 2021, 13:37
Azurri schreef: vr 23 juli 2021, 12:49 Mondraker podium hoor ik ook goede verhalen over, en is (nog) leverbaar. Niet helemaal enduro, meer down-country. Maar voor hoofdzakelijk ritjes in Nederland, met uitstapjes naar Ardennen,Eifel en Alpen wellicht een overweging waard.
Podium is een XC bike, met een SID120 in een bikepark is geen pretje
:oops: sorry, dacht da's een goeie tip!!
ik moet me daar hier ook eigenlijk niet mee bemoeien,geen verstand van, daar ben ik te veel 'boswielrenner' voor :wink:
Versleten onderdelen zijn wel een héél stuk lichter!!

First;Giant coldrock,1990
Then;Cannondale m700, 1992
After that;Cannondale Raven ,1998
Changed with;Specialized epic s-works, 2007
Rip;Specialized epic pro, 2019
Now;Specialized epic S-Works,2022
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Alle 4 zullen een upgrade zijn van je huidige fiets.
Heb je ook gekeken naar beschikbaarheid?
Ik denk fietsen van model jaar 2021 zal moeilijk worden.
Gebruikersavatar
Bikermarcel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: do 23 april 2020, 11:47
Mijn mountainbike: Trek Remedy 8 2020

Ik heb een Trek Remedy, net wat meer veerweg dan de fuel ex en ook nog prima mee te fietsen in Nederland, mits je er andere banden onder legt
"We need more roost!"
"Fasteeeerrrrrrr!!"
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

massen schreef: vr 23 juli 2021, 18:02 Alle 4 zullen een upgrade zijn van je huidige fiets.
Heb je ook gekeken naar beschikbaarheid?
Ik denk fietsen van model jaar 2021 zal moeilijk worden.
Ja klopt, ze zijn alle 4 uitverkocht. Dus of ergens een mazzeltje hebben maar ik reken nergens op en ga er gewoon vanuit
dat ik een poos moet wachten. Alleen het uitzoeken van de voor mij juiste fiets zonder een proefritje vindt ik wel een lastig ding.
Maar al met al lijkt te Trek toch wel de favoriet.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Misterelmo
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 26 augustus 2018, 07:58

En zijn er nog mensen met ervaringen mbt de reactive vering. Ik lees daar verschillende ervaringen over. Het lijkt mij een prachtig systeem maar ik lees op forums en er is een filmpje op youtube met hele negatieve verhalen over de bottem out die snel zou plaats vinden.
Klusteam MTB Zuid Veluwe
Plaats reactie