Trailbike naast Oiz Tr

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Mijn renstal bestaat momenteel slechts uit een oude hardtail Specialized Crave die ik als modderfiets hou en een Orbea Oiz TR 120/120.

Omdat ik merk dat we meer en meer technisch rijden in Ardennen of Terrils of Bois des Reves etc zoek ik iets voor naast de Oiz, aangezien ik die wel wil houden voor de XC en marathonritten die ik ook nog wel veel rijd.

Nu twijfel ik wel een beetje in welk segment ik zou moeten zoeken. Mij lijkt een trailbike zoals de Canyon Neuron of Scott Spark misschien iets te kort aanleunen bij de Oiz TR waardoor ik één van twee ga laten links liggen. Misschien eerder dan Spectral of Hightower of Occam etc?

Iemand met eenzelfde combinatie die wat ervaring kan delen?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Best lastig, Als ik maar 1 Bike had zou het de 120mm allrounder zijn.

Zo’n 120mm lichte trailbike is de perfecte allrounder en heeft bij design veel overlap met XC en steviger trail, daar is ie voor gemaakt. Als je weinig overlap wil kom je dus bij een 160-170mm enduro uit of een iets minder ruige 150mm trailbike Afhankelijk van hoeveel je die echt gebruikt in of dichtbij NL kan dat passen. Is het antwoord “best veel” dan kun je er voor gaan.

Maar ik heb het anders gedaan. Ik had een puike 120mm allrounder en was er helemaal blij mee. Maar toen ik de keuze had heb ik hem toch verkocht en nu een 100mm echte XC fully en een 140mm Trailbike die ook het ruige werk goed aankan. Pick your poison.

Succes er mee, al is het natuurlijk een luxe probleem 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Rasmazzer schreef: do 25 november 2021, 23:22 Orbea Oiz TR 120/120.
TR staat toch voor trail?

In hoeverre wordt je beperkt door de Orbea op die technische tracks? En ligt dat aan de fiets of aan jou?

Mss is het verlengen van de veerweg van je voorvork al voldoende om wat extra`s uit de fiets te halen? Scheelt nogal wat qua €€ (tenzij je heel graag een extra fiets wilt, dan heb ik nix gezegd)
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Een "echte" trailbike heeft een zwaarder en sterker frame.
Ongeacht de veerweg merk je heel duidelijk het verschil tussen een "opgevoerde" xc-bike en een trailbike op technischer terrein.
Voor de nl-rondjes wil het allemaal prima, maar ga je leuke dingen in het buitenland doen heeft een trailbike wel duidelijk mijn voorkeur.
Een Oiz TR is in mijn beleving geen trailbike.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29966
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nu twijfel ik wel een beetje in welk segment ik zou moeten zoeken. Mij lijkt een trailbike zoals de Canyon Neuron of Scott Spark misschien iets te kort aanleunen bij de Oiz TR...
Dat denk ik ook.
Je hebt meer plezier van 2 echt verschillende fietsen.
Vriend van me heeft een Oiz TR en die is al best vaak stuk geweest. Demper, bracket, achterwiel. Dus echt wild moet je er niet mee doen.
Nu is de XC hier(E) wel wat ruiger dan in NL.
Voor het ruigere werk heeft hij een Trek Slash. Ook om wat verschil tussen beide te hebben.
Ik denk dat zo'n strategie voor jou ook goed uitpakt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Ik dacht dat ik een fiets had met een behoorlijke trail-geometrie maar tegenwoordig is 66,7 graden al gewoon aan het worden voor een xc-fiets.
Kijk naar de nieuwe Cannondale Scalpel , Specialized enz.
Wat dat betreft kun je met een moderne geometrie prima een fiets aanschaffen waarmee je goed uit de voeten kan.
Zelf ben ik nieuwsgierig naar een Transition Spur of een NS Synonem. Nu heb ik een 100mm xc (2016)en een 140 mm trail (2018) waar ik best blij mee ben. 2 fietsen heeft ook het voordeel dat je met onderhoud toch kan fietsen en het is ook minder banden en tandwielen wisselen.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Ibis Ripley kopen. Klaar
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

bouwpakket schreef: vr 26 november 2021, 23:06 Ibis Ripley kopen. Klaar
Na het kopen was jij niet bepaald “klaar” 😅
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Ik heb vd zomer in Noord Portugal gesurft, maar ook een beetje gefietst op mijn Ibis Ripmo (145-160mm veerweg), en een paar keer mee met mijn zweedse camping genoot op een carbon Canondale Scalpel die heel erg in hetzelfde segment zit als de Oiz-TR.
Wij moesten vanaf de camping eerst een 600HM klimmen over deels weg, deels dirtroad en deels leuke rotspaadjes. Daar klom de canondale een stukje makkelijker.
Wat ook niet helemaal meewerkte was dat hij er snellere banden onder had als ik met mijn DHF/Agressor DD combo :lol: en de buurman had duidelijk een betere fiets conditie als ik. :-{
Als we van fiets wisselde reed ik nog steeds puffend achter hem aan, maar ging een fractie minder dood als op mijn eigen fiets :lol: Zodra de klimmen echt technischer werd vonden we beiden de Ripmo makkelijker omhoog komen!

Naar benee ging over natural rots trails/geitenpaadjes met her en der een veeg verf ter markering. Niet superstijl maar soms best pittig met scherpe rotsen etc. Je kan er rijden, maar er is weinig meer gedaan aan flow en trailpreparatie als soms een stuk struik weghalen.
Uiteraard hebben we bij het dalen ook ff een dagje geruild.
Ik kwam op de Scalpel ook beneden, maar dat was serieus spannend en heel rustig gecontroleerd rijden en soms ook ff te voet voor verkennen voor ik verder kon/durfde.
Dat ging op mijn Ripmo een heel stuk leuker en sneller. Die kon ik soms even wat meer laten lopen omdat die gewoon meer de trail kon opeten waar mijn techniek wat tekort kwam.
Als mijn zweedse maatje die duidelijk beter kan fietsen op mijn Ripmo zat en ik op zijn scalpel, was ik die na 1 bocht kwijt en hoorde ik alleen nog maar ver voor me uit Jihaa! :lol:
Als we allebei op onze eigen fietsen reden was dat verschil een iets minder groot, maar moest ik toch heel regelmatig op hem wachten.
Met de Scalpel kon je er rijden, maar eigenlijk was dat net over de max heen waar de Ripmo voor mijn gevoel echt in zijn element was en alle veerweg ook gebruikte.
Tegelijkertijd kon je als we beneden waren op zijn remmen en dempers een ei bakken zo heet waren die waar mijn fiets daar duidelijk minder last van had met grotere schijven en stevigere vork+demper.
Oja, hij heeft in de 2.5week vakantie daar 2x een flinke snee in zijn lichtere banden gehad....
Ik denk dat als ik iets minder zware en lompe banden op mijn fiets had gehad het verschil omhoog minder groot was geweest, maar ik wellicht ook een platte had gehad door de best scherpe rotsen. lichtgewicht heeft wat dat betreft een prijs.
Mijn zweedse maatje die hiervoor altijd riep dat zijn Scalpel echt genoeg kon en meer vering onzin was, stuurt nu regelmatig updates hoe de opbouw van zijn Ripmo verloopt.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
mfacey
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 317
Lid geworden op: za 6 februari 2016, 21:47
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Pro 29 (2019), Cube LTD Pro 29er (2016)

Wellicht juist leuk voor het contrast een echte Enduro bak?
YT Capra bijv. Of een Ibis Ripmo. Of een Orbea Rallon,
Rasmazzer
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 404
Lid geworden op: do 18 juli 2019, 16:19

Ben gisteren eens met LBS gaan praten erover en als het budget er is, raden ze mij toch ook aan een trailbike ernaast aan te schaffen. (duh, het blijven verkopers :wink: ). We doen nu ritjes waar ik 20 keer achter elkaar drops tot 1m neem met de OIZ TR, maar dat is daar eigenlijk toch niet echt voor gemaakt.

Stond al bijna een jaar op de wachtlijst daar voor een Honzo DL 2022 maar dit jaar ook totaal andere mountainbike ervaring opgedaan, waardoor ik nu ik weet wat zo'n Kona-LTHT zal kosten, en wat invloed van buitenaf, mij serieus aan het denken heeft gezet of dat wel mijn +1 moet worden.

Ben dus van wachtlijst overgestapt op een SC Bronson 2022. Lijkt me een ideale 'funbike' en allrounder en ver genoeg van het downcountry segment.
Plaats reactie