Overbiked in NL? UPDATE: N+1!

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mijn Hugene (1e generatie) met grotere veerweg (130/140mm>138/150mm) rijdt prima hier in NL maar ook daarbuiten, feitelijk een zeer goede alleskunner. Maar goed, alleen het frame is nog origineel dus hoe dat zich verhoudt tot de huidige versie, durf ik niet te zeggen. Mss toch het aanbod van Dennis17e aannemen, als je zeker wil zijn?
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Route Harderwijk 21km.

Nukeproof Scout 0:59:55
Propain Hugene 1:10:15

Maarrrr met de Scout was ik toen echt aan het pushen en was het een stuk minder warm. Daarbij was het mijn eerste ronde op de Hugene en lagen er al zwaren banden op (DHR/DHF t.o.v. RaRa op de Scout). Ik denk dat ik gelijke omstandigheden het verschil een stuk kleiner zou zijn.

Na volgend weekend komen er ook lichte bandjes op voor NL en dan kan ik er meer over zeggen.

Ook mijn frame is het enige originele want de rest is los gekocht. Maar je kan het prima samenstellen bij Propain, dit leverde toen alleen een langere levertijd op als dat ik zelf alles los zou kopen.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Zware, logge banden op de Nederlandse XC rondjes is echt de hel vind ik, ook als je niet per se zo hard mogelijk wilt.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met een snel setje banden.

Ik zag dat een los frame, met elders gekochte dropper en voorvork ongeveer even duur is als een complete fiets (met dezelfde dropper en vork) bij propain. Waarom dan toch een los frame gekocht?
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
nick22
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 357
Lid geworden op: di 14 juli 2020, 11:12
Mijn mountainbike: meta tr29 2021

Goed idee?
ik zou eerst even op het duitse forum 918 paginas lezen over de lvertijd en het handelen van propain
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Heb je een samenvatting? :winkie:
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

38x10 schreef: ma 23 mei 2022, 07:48 Zware, logge banden op de Nederlandse XC rondjes is echt de hel vind ik, ook als je niet per se zo hard mogelijk wilt.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met een snel setje banden.

Ik zag dat een los frame, met elders gekochte dropper en voorvork ongeveer even duur is als een complete fiets (met dezelfde dropper en vork) bij propain. Waarom dan toch een los frame gekocht?
Ik had al een aantal spulletjes die ik nu van de Scout over heb gezet op de Propain. Daarnaast waren sommige dingen destijds niet leverbaar voor Propain maar waren ze wel leverbaar voor leuke prijzen als je goed de webshops af ging. Onder aan de streep had het waarschijnlijk qua geld niet veel uitgemaakt maar qua levertijd was dit het snelste gaf Propain aan.

Mijn beloofde levertijd klopte trouwens en ook en klantencontact is door mij als prima ervaren maar er zijn inderdaad mensen die langer moeten wachten maar dit komt veelal door externe leveranciers van bijvoorbeeld vorken en shocks en dan komt je fiets gewoon later.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Goed om te horen. Mijn plan zou inderdaad zijn om onderdelen van mijn tallboy over te zetten, maar met name losse vorken zijn zo onwijs duur, dat een complete fiets letterlijk honderden euro's minder duur is dan eentje samenstellen, zelfs als ik daarvoor mijn tallboy cannibaliseer. Het valt wel op de de geschatte levertijd met een maand opschuift zodra ik de vork naar keuze selecteer dus dat lijkt de bottleneck.

Ik twijfel wel onwijs over de maat. Met mijn lengte val ik precies tussenin. Als ik alleen op reach af zou gaan, dan kom ik op een L uit (korte benen lang lijf), maar die wielbasis is zo onwijs veel langer dan die op mijn huidige fiets, dat ik vrees dat ik dat niet meer fijn ga vinden. De lange reach die ik nodig heb zou ik ook kunnen bereiken op een M met een 50 tot 60mm lange stuurpen (ipv de ik dacht standaard 35mm).
Wat zou fijner rijden: de L met de voor mij relatief lange wielbasis, of de M met de relatief lange stuurpen? Ander klein nadeel van een L is dat er waarschijnlijk net geen 185 mm bikeyoke gaat passen met mijn beenlengte. Propain raadt overigens een M aan toen ik ze om advies vroeg, maar ik ben nog niet overtuigd.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1715
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

Al besteld?
Ik heb ook al veel in die configurator zitten spelen. Ik herken je zoektocht (zie topic over Spectral).

Ik vraag mijzelf alleen af of die Hugene daadwerkelijk een cure for the itch in bikeparks en het echte ruwe werk gaat zijn. Is dat de fiets die je met meer vertrouwen omlaag jaagt dan je huidige fiets? Ik neig daardoor wat meer naar de Tyee (vind die ook wat mooier).
Gebruikersavatar
Dennis17e
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 437
Lid geworden op: wo 8 december 2021, 10:35
Mijn mountainbike: Propain Hugene & RAAW Madonna

Ik ken jullie niveau niet dus het is lastig voor mij om daar iets van te zeggen. Ik heb nu voor de eerste keer bikepark gereden en mij gaf de fiets als beginner heel veel vertrouwen.

Nu is Willingen misschien niet het moeilijkste park maar ik heb uiteindelijk alle lijnen kunnen rijden door dat vertrouwen. Nergens heb ik het idee gehad dat ik veerweg tekort had etc.

Maar als je alleen voor bikepark een fiets koopt zou ik inderdaad voor de Tyee of Spindrift gaan, ik was zelf meer op zoek naar een do-it-all en dan kan ik me niet voorstellen dat dat betere keuzes zijn dan de Hugene.
Nukeproof Scout 290 | Propain Hugene | RAAW Madonna V2.2 | Forbidden Druid |

#TeamOnbenul
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

Nog niet besteld. In de configuratie waarin ik de fiets wil is de levertijd ergens in september. Dan zijn de parks al dicht, dus dan kan ik net zo goed nog even wachten of er iets anders op mijn pad komt. De Hugene zoals ik die voor ogen heb (met 150mm voor en 140mm achter) is wel een beetje de max wat ik wil qua veerweg en geometrie. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze fiets me dan nog gaat beperken in wat ik wil en kan.
Op mijn downcountry Tallboy ben ik momenteel waarschijnlijk de meest underbiked figuur van het bikepark (of eigenlijk is de mini-me dat, op zijn hardtail), en toch kom ik overal best leuk omlaag (voor mijn doen), zelfs in de Alpen en in de Vogezen. Ik verwacht echter wel dat een iets meer capabele bike me wat meer vertrouwen gaat geven bij de hogere drops, heftigere rockgardens, etc.
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: ma 30 mei 2022, 14:10 Nog niet besteld. In de configuratie waarin ik de fiets wil is de levertijd ergens in september. Dan zijn de parks al dicht, dus dan kan ik net zo goed nog even wachten of er iets anders op mijn pad komt. De Hugene zoals ik die voor ogen heb (met 150mm voor en 140mm achter) is wel een beetje de max wat ik wil qua veerweg en geometrie. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze fiets me dan nog gaat beperken in wat ik wil en kan.
Op mijn downcountry Tallboy ben ik momenteel waarschijnlijk de meest underbiked figuur van het bikepark (of eigenlijk is de mini-me dat, op zijn hardtail), en toch kom ik overal best leuk omlaag (voor mijn doen), zelfs in de Alpen en in de Vogezen. Ik verwacht echter wel dat een iets meer capabele bike me wat meer vertrouwen gaat geven bij de hogere drops, heftigere rockgardens, etc.
Tsja, in hoeverre kun je vertrouwen kopen, ik heb na de laatse keer Winterberg maar gewoon besloten te accepteren dat Mini Me op sommige secties beter is dan ik (en ik daar maar gewoon omheen rij ....... :-{ ). Beiden "under biked" op HT maar ook op een dikke fully durf ik zeer waarschijnlijk niet wat mini me op z'n HT wel rijdt.
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
MVMVML
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3804
Lid geworden op: di 11 september 2018, 09:27
Mijn mountainbike: Canyon Strive +Lapierre 727
Contacteer:

yo-eddy schreef: ma 30 mei 2022, 15:51
38x10 schreef: ma 30 mei 2022, 14:10 Nog niet besteld. In de configuratie waarin ik de fiets wil is de levertijd ergens in september. Dan zijn de parks al dicht, dus dan kan ik net zo goed nog even wachten of er iets anders op mijn pad komt. De Hugene zoals ik die voor ogen heb (met 150mm voor en 140mm achter) is wel een beetje de max wat ik wil qua veerweg en geometrie. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat deze fiets me dan nog gaat beperken in wat ik wil en kan.
Op mijn downcountry Tallboy ben ik momenteel waarschijnlijk de meest underbiked figuur van het bikepark (of eigenlijk is de mini-me dat, op zijn hardtail), en toch kom ik overal best leuk omlaag (voor mijn doen), zelfs in de Alpen en in de Vogezen. Ik verwacht echter wel dat een iets meer capabele bike me wat meer vertrouwen gaat geven bij de hogere drops, heftigere rockgardens, etc.
Tsja, in hoeverre kun je vertrouwen kopen, ik heb na de laatse keer Winterberg maar gewoon besloten te accepteren dat Mini Me op sommige secties beter is dan ik (en ik daar maar gewoon omheen rij ....... :-{ ). Beiden "under biked" op HT maar ook op een dikke fully durf ik zeer waarschijnlijk niet wat mini me op z'n HT wel rijdt.
Circle of Life :wink:

Mooi man om die kleintjes te zien die echt volledig poep hebben. :lol:
En ik 3 kwartier staren naar zo'n feature om hem dan alsnog niet te doen.
Gebruikersavatar
38x10
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2045
Lid geworden op: ma 29 mei 2017, 15:02
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy 3 / RAAW Madonna

yo-eddy schreef: ma 30 mei 2022, 15:51 Tsja, in hoeverre kun je vertrouwen kopen, ik heb na de laatse keer Winterberg maar gewoon besloten te accepteren dat Mini Me op sommige secties beter is dan ik (en ik daar maar gewoon omheen rij ....... :-{ ). Beiden "under biked" op HT maar ook op een dikke fully durf ik zeer waarschijnlijk niet wat mini me op z'n HT wel rijdt.
Wat die kleine van jou doet, doe ik zeker niet na, maar ook dat ukkie van mij geeft me op sommige stukken het nakijken. En ergens vind ik het ook wel mooi dat we menige rijder op een dikke enduro bak (meestal huur, dat wel) het nakijken geven.
Maar daar is het me niet eens zozeer om te doen.
Wat voor mij ook wel meespeelt is dat ik vrees dat mijn fiets en mijn ambities niet overal even goed aansluiten. Daarbij ben ik een pro in het casen van de landing, dus de fiets krijgt wel het eea te verduren. Vorig jaar bijvoorbeeld waren de lagers van de achterbrug helemaal gaar, en was de demper aan een stevige revisie toe na een paar dagen bikepark in de Vogezen en enduro in Noorwegen. (Daar heb jij op je hardtail dan weer geen last van natuurlijk :wink: )
Niet bikers, de leegheid van die levens schokt me. (Vrij naar Tim Krabbé)
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

MVMVML schreef: ma 30 mei 2022, 16:05 Circle of Life :wink:

Mooi man om die kleintjes te zien die echt volledig poep hebben. :lol:
En ik 3 kwartier staren naar zo'n feature om hem dan alsnog niet te doen.
Zeker waar, had alleen gedacht (gehoopt :wink: ) dat t wat langer zou duren......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

38x10 schreef: ma 30 mei 2022, 16:23 Vorig jaar bijvoorbeeld waren de lagers van de achterbrug helemaal gaar, en was de demper aan een stevige revisie toe na een paar dagen bikepark in de Vogezen en enduro in Noorwegen. (Daar heb jij op je hardtail dan weer geen last van natuurlijk :wink: )
Nee, voor mij alleen nieuwe knieën en een nieuwe rug na een paar dagen bikepark :winkie: :winkie:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Plaats reactie