Geometrie vraag: ga ik passen op deze fiets?

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Het frame van mijn mountainbike is gescheurd, waardoor ik op zoek ben naar een nieuw frame of een nieuwe fiets. Het liefst een fatbike met dezelfde (gedateerde) specs. Dat betekent geschikt voor QR 135/170 naven. Ik heb namelijk 2 mooie wielsets en een crankset klaarstaan voor die maat met 4 sets banden die daar weer op passen. En die verkopen door de gedateerde spec weer een beetje lastig.

Na wat zoekwerk kwam ik onderstaande fiets tegen. Op het eerste oog veel te klein: volgens de verkoper maat 18" en ik ben ca. 1.90. Na het raadplegen van de geo chart, begon ik toch te twijfelen. Ik ben echter niet bepaald thuis in mountainbike geo, dus vandaar de vraag of ik hier op ga passen.

Mijn huidige fiets is een 616 Fabrication Muenzi. De maten hiervan zijn niet standaard, dus aan de geo op hun website heb ik niets. De bouwer geeft helaas niet thuis op mijn vragen over de geo en de verkoper kon me helaas ook niet veel vertellen. Kortom, ik moet het doen met de maten die ik zelf kan nemen (met de nodige circa's omgeven). De effectieve bovenbuismaat is 61,5 cm oftewel 24.2 inch. Ik rij nu met een 70mm stuurpen. Bij de Moots is die 23,5 inch. Het is niet bepaald moderne geo, dus ik ga er vanuit dat het frame bedacht is voor ouderwets lange stuurpennen. Zou ik dan bijvoorbeeld met een 90mm stuurpen op dit frame passen? Of met een zadelpen met seatback?

De geo chart van Moots uit 2016 staat hier https://moots.com/wp-content/uploads/MO ... -CHARS.pdf. De fiets is behoorlijk wat jaren oud, dus ik weet niet zeker of de maten hier 100% mee overeen komen (heb een vraag hierover uitstaan bij de verkoper).

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Fatbiker op vr 1 juli 2022, 15:13, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vooropgesteld: ik zit zelf niet in jouw lengterange.
Maar ik zou denken dat je waarschijnlijk wel op dit frame past, want dat is vaak wel te realiseren. Maar ik denk ook dat het dan niet optimaal is en dat je eigenlijk te grote aanpassingen met sturen en pennen moet doen. Mijn eigen ervaringen met verliefd worden op een heel mooi frame wat eigenlijk net niet mijn maat is en dan toch kopen zijn nooit goed geweest.... Uiteindelijk dringt het tot je door dat het geen goede match is en resulteert het in weer verkopen :D

Dus kort gezegd: ik zou het niet doen.
Maar misschien zijn er ervaringsdeskundigen die wel rond jouw lengte zitten en er beter over kunnen oordelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

kermit schreef: vr 1 juli 2022, 14:58 Mijn eigen ervaringen met verliefd worden op een heel mooi frame wat eigenlijk net niet mijn maat is en dan toch kopen zijn nooit goed geweest.... Uiteindelijk dringt het tot je door dat het geen goede match is en resulteert het in weer verkopen :D
Super herkenbaar :lol: ! Dat wil ik hier absoluut voorkomen. Zeker in deze prijsklasse. Daarom ook de vraag.

Tegelijkertijd was ik verbaasd over het kleine verschil in effectieve bovenbuislengte. Vandaar ook de vraag. Het viel me ook op dat bij de Ritchey Commando (vergelijkbaar tijdperk en ontwerp) de maat L een zelfde lengte effectieve bovenbuis heeft als de Moots.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

18" en 1,90m gaan niet samen, tenzij het een long&slack frame is.
Maar je schrijft dat het al wat gedateerd is, dus dat kan je vergeten.
18" is bij de meeste fabrikanten maat M en met 1,90m zit je meestal in XL.
Dus...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Ik vermoed ook een te klein frame, vooral de zadelbuis die te kort zal zijn waardoor je een hele lange zadelpen nodig hebt.

/edit: Die Muenzi is een stalen frame, toch? Misschien kan Suravida dat ding weer tot leven brengen. Is allicht goedkoper dan een te klein Moots frame. Moet hij wel tijd hebben.
Plaats reactie