Fatbikes: . . . . Het grote Fatbike topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Afbeelding

Het is weer genieten op de Fatbike :D :D :D
Door de duinen bij Castricum/ Egmond. Door de verse sneeuw. Heerlijk relaxed toeren.
Goed man. Prima
dale c
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 832
Lid geworden op: vr 14 november 2008, 12:17
Mijn mountainbike: VS (29"steel, 26+alu), UK (700c steel, 29" steel)

Nog even voor het gaat schemeren eventjes de sneeuw in....wat een lol :-D
'verse' paadjes (het sneeuwde nog steeds, met de lamp op de helm niet optimaal), wat herten, prachtige bossen. Toppie
Dat gedempte geluid in het bos maakt het ook wel erg speciaal en spooky, zeker als het wat donkerder wordt.
Good old Mukluk deed het super.
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door dale c op vr 25 januari 2019, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
"Every day, once a day, give yourself a present. It could be a new shirt at the men's store, a catnap in your office chair, or two cups of good, hot, black coffee"

For Sale: (Hope , Salsa , Surly, SRAM, Shimano)
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Drunense Duinen, Heerlijk Fatbike paradijsje op dit moment :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Vandaag ook weer in de sneeuw gespeeld :)



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Johan !!
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: wo 4 april 2018, 22:10
Mijn mountainbike: Stevens Fatbike & Xtrail mud9

Na deze sneeuw plaatjes kan ik ook niet achterblijven ,net toen hier wat sneeuw was gevallen was ik in Tjechie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
speedrider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1575
Lid geworden op: do 13 mei 2004, 01:12

Dat is mooi Fatbiken daar :-q
Life is short.....................enjoy it!!!
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Vandaag voor de tweede keer in een maand tijd een lekke voorband. Gelukkig vlakbij huis , zat een doorn in.

En ja hoor natuurlijk weer hondenstront aan het voorwiel net zoals de vorige keer :evil: Shijtbeesten.

Plakken was zo gebeurd , dan begint het pompen , dat schiet niet op met een mini pompje. Na 10 minuten pompen schroef ik het slangetje van het ventiel af en ja hoor de ventiel kern zat niet goed vast. Band weer leeg. Opnieuw bijna 10 minuten pompen , ik draai het slangetje weer los en weer komt het ventiel los.

Gelukkig verwachtte ik het en kon ik hem er weer terug in schroeven. Dat is dan wel weer een voordeel , er zit zoveel lucht op lage druk in die banden dat je tijd genoeg hebt om de ventielkern terug vast te draaien.

Voortaan maar latex handschoenen mee nemen en een pompje bestellen die je niet op het ventiel schroeft.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik heb geen fatbike, maar verder toch wel wat ervaring.

Hondenstront is in NL blijlbaar onvermijdelijk. Daar komt nu nog wolvenstront bij. (En vergeet ook de kattenstront niet. Veel katten schijten graag op zachte ondergrond, precies waar wij rijden.)

Om deze ellende te vermijden kan je het best je banden tubeless maken. Werkt ook bij fatbikes, maar vraagt wel wat extra aandacht en latex. Bijkomend voordeel is nog dat de rolweerstand wat minder wordt doordat de enorme biba wegvalt.

Andere optie is een flinke scheut latex in je biba. Daar win je verder niets mee, behalve dat je veel minder vaak lek rijdt.
Je zit dan niet meer onderweg te klooien met een klein pompje en stront aan je bhanden.
Je hebt ventielen met verwijderbare kern, dus ze latex kan er zo in.

Die kern kan je met een tooltje of een tangetje ook goed vast draaien, zodat het niet meer ongewenst los gaat.

Als laatste geen minipomp, maar een flinke (dikke) pomp meenemen.
Een MtZefal of de Decathlon variant is wel het minste. En goedkoop.
Veel lucht, weinig druk.
De meeste minipompjes doen dat net andersom.

Succes
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Dennis1987
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: zo 6 september 2015, 16:32

Tubeless lijkt me niks want als je dan toch lekrijd moet je alsnog een binnenbandje erin leggen en al die plakzooi :-?

Latex in de binnenband is wel een goeie tip , maar in het geval dat je daarmee lekrijd , hecht lijm en een plakkertje dan nog wel of moet je dan ook je binnenbandje wisselen ?

Ik zat te kijken naar de Silca Tattico mini pomp. Die is compact en heeft een slangetje met een hendeltje ipv schroefverbinding. Een groter pompje is idealer maar lastig mee nemen.
Trek Farley 5
Cannondale Badboy
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2163
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Je kan ook je lekke band pluggen....
https://youtu.be/dTq7OSqwaM8
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dennis1987 schreef: zo 17 februari 2019, 15:59 Tubeless lijkt me niks want als je dan toch lekrijd moet je alsnog een binnenbandje erin leggen en al die plakzooi :-?

Latex in de binnenband is wel een goeie tip , maar in het geval dat je daarmee lekrijd , hecht lijm en een plakkertje dan nog wel of moet je dan ook je binnenbandje wisselen ?

Ik zat te kijken naar de Silca Tattico mini pomp. Die is compact en heeft een slangetje met een hendeltje ipv schroefverbinding. Een groter pompje is idealer maar lastig mee nemen.
Prima, eigenwijs is ook wijs.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Tubeless rijden is juist bij fatbikes het meest nuttig en merkbaar.
Je mist het gewicht van een relatief zware biba.
Bij die lage bandendruk word een grote band stukken soepeler.
Bij die lage druk dicht latex erg snel.

Ik ben zelf met (ghetto) tubeless begonnen op mijn fatbike en het verschil was enorm. Pas later ben ik gewone mtb banden tubeless gaan gebruiken; ook merkbaar, maar veel minder als op fat of plusbanden.

NB Een goede hoogvolume pomp onderweg is wel nodig, met een gewoon minipompje schiet het niet op.
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Dennis1987 schreef: za 16 februari 2019, 20:17 Vandaag voor de tweede keer in een maand tijd een lekke voorband. Gelukkig vlakbij huis , zat een doorn in.

En ja hoor natuurlijk weer hondenstront aan het voorwiel net zoals de vorige keer :evil: Shijtbeesten.

Plakken was zo gebeurd , dan begint het pompen , dat schiet niet op met een mini pompje. Na 10 minuten pompen schroef ik het slangetje van het ventiel af en ja hoor de ventiel kern zat niet goed vast. Band weer leeg. Opnieuw bijna 10 minuten pompen , ik draai het slangetje weer los en weer komt het ventiel los.

Gelukkig verwachtte ik het en kon ik hem er weer terug in schroeven. Dat is dan wel weer een voordeel , er zit zoveel lucht op lage druk in die banden dat je tijd genoeg hebt om de ventielkern terug vast te draaien.

Voortaan maar latex handschoenen mee nemen en een pompje bestellen die je niet op het ventiel schroeft.

Ik rijd zelf ook altijd Tubeless en dit bevalt prima. ik zou het je ook zeker aanbevelen, eenmaal gewend en je wil niet anders meer.

Wat je ook kan doen is luchtpatronen meenemen ipv pomp met 2 normale patronen heb je de band weer vol, Tubeless red ik het net met 3.
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Ex-Belg Olivier
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 25 februari 2019, 18:58

Ik heb begin februari ook een fatbike gekocht. Het is een Cube Nutrail geworden. Ik heb er nu in 2 weken 190 km mee gefietst, voornamelijk op asfalt naar het strand toe en op het strand. Ik ben er superblij mee, het is een welkome aanvulling op mijn racefiets waar ik in de zomer op rij. Ik heb Vee Tire Fatty Slicks besteld en die komen er (hopelijk) dit weekend op. Daarnaast zo'n Lezyne Micro Floor Drive HV en Schwalbe drukmeter aangeschaft, wel handig bij wisselen tussen asfalt en strand.

En aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden....

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
jan old skool
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: za 16 juni 2012, 21:50
Mijn mountainbike: Giant Anthem Pro

Dikke fiets :-q
Goed man. Prima
Plaats reactie