Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Hallo,

Ik ben er nog steeds niet uit... maar, de lbs heeft nu wel een kona big honzo in mijn maat besteld en die is binnen. Hij wordt opgebouwd en dan kan ik testrijden.
De geometrie ziet er (op papier) heel anders uit dan mijn kona heihei fullsuspension zag ik. Mogelijk had ik toch een S frame moeten hebben (van de fully heb ik een M frame). Maar goed, dat is testen want zowiezo een vork met een veerweg van 130 mm terwijl de heihei een vork heeft met een 100 mm veerweg.

Nu zag ik hier en daar ook een surly karate monkey voorbij komen. Als ik die google kom ik ze met starre vork tegen maar ook met een geveerde vork. Bij justpedal zag ik dat ze alleen maar frames verkopen met starre vork.
Ik zou (denk ik) liever gaan voor een geveerde voorvork... enig idee waar die hier in NL nog meer te krijgen zijn? Iemand met ervaring met een surly karate monkey met geveerde voorvork?
https://surlybikes.com/bikes/karate_monkey

Fiets gaat gebruikt worden op lokale mtb routes in Drenthe/Friesland en als bikepackfiets.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Oke, vanmiddag de kona big honzo mogen proberen maar ik vroeg mij wat af;
Zijn er hier die een kona big honzo rijden, staal of alluminium? En welke bandenbreedte past daar maximaal in, standaard zit er 2.8 in en er lijkt niet heel veel meer ruimte te zijn in de achterbrug.

Wat mij verder nog opviel was de lagere bottom bracket, ik heb wel 4 keer met mijn pedaal een wortel mee gepakt en net niet op mijn snufferd gegaan. De bb lijkt ook wat lager te zijn dan bij mijn fs bike maar ja, die heeft dan ook 29" banden en dit zijn natuurlijk 27,5" banden.

Afgelopen zomer heb ik ook op de wozo (fatbike) gereden en ik geloof dat ik dat leuker spelen vindt dan met de big honzo op dit moment echter is daar dus de bb voor mijn korte(re) benen eigenlijk te wijd, denk ik. Toch zeker voor de langere afstanden die ik normaliter fiets.

En die surly km spookt ook nog door mijn hoofd; maar even uitzoeken wat de bb hoogte van de surly is.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Wat misschien een mogelijkheid is zijn kortere crankarmen.

Geen ervaring met de big honzo maar ze proberen vaak wel een relatief lage bb in de geometrie te creëren zodat ze als op rails door de bochten gaan.
Just do Ti, or did i die?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb een nieuw model KM gehad met 120mm vork en vond de bb juist wat (te?) hoog bij gebruik van 29er wielset. Is intussen weer verkocht.
Ik dacht 55mm drop tov 68mm voor het oude model (beiden verg met vaste voorvork) De nieuwe KM is geoptimaliseerd voor 27.5 plus met 3.0 banden, maar met die wielmaat heb ik nooit gereden.
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Heb een stalen big honzo besteld. Kon een proefrit doen en was direct verkocht. Snelheid is bij mij minder belangrijk dan het plezier op de fiets. Kom van een 26inch cube race Ltd uit 2006 en heb de laatste jaren minder op de mtb gezeten. Zat er gewoon niet meer lekker op.

Vond die stalen heerlijk rijden. Op de route bij Hooge Vuursche geen last van een lagere bb gehad.

Ga 'm wel tubeless rijden. Wat een genot was dat. Wel ff wennen aan 't kleurtje, maar dat is bij de cube ook gelukt.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

Als het dan toch over staal gaat: onlangs overgestapt van een Cotic Soul mk.5 (met 2.3 banden) naar een Ritchey Ultra! Voor mij de eerste kennismaking met 27.5 + en het bevalt echt uitstekend! Hij staat op Hope Fortus 35 wielen met 2.8 Ritchey Z-Max banden.

AfbeeldingRitchey Ultra - 2019
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Tof fietsje maar hij zal zo wel wat wegen in deze configuratie?
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
supermoos2907
All rounder
All rounder
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 14 februari 2011, 11:05

maverick76 schreef: do 9 januari 2020, 23:38 Tof fietsje maar hij zal zo wel wat wegen in deze configuratie?
Ik moet zeggen dat ik hem nog niet gewogen heb. Hij voelt niet zwaarder dan mijn vorige fiets - de Cotic Soul. Hij is een stuk comfortabeler in deze configuratie - en gek genoeg ook sneller dan de Cotic. Had ik niet verwacht. Misschien dat ik er nog een keer een tweede wielset bij koop met 29-er banden. Maar of dat dan nóg sneller zal zijn...
Geralt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 219
Lid geworden op: di 31 maart 2015, 09:22
Mijn mountainbike: Fatbikers are better bouncers

Ja, wordt ie nog sneller van.
Maar niet op elke track of ondergrond...!!!
Sloth
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 26 juni 2017, 15:03
Mijn mountainbike: Esker Hayduke, Merida Big Trail 600

Heeft iemand ervaring met de Esker Hayduke?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

De droogte is weer ideaal voor de "plussers" !

Ik heb mijn Krampus vandaag weer eens zand laten happen .......en wat rijdt dat toch lekker :winkie:

Intussen bijna een "klassieker" , Star-Staal -Sram NX 1x11-Avid bb7-Dually-Knards........what else do you need :bier:


Afbeelding
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Bier?? :bier:
Just do Ti, or did i die?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Big Deef schreef: vr 17 april 2020, 21:45 Bier?? :bier:
Liefst bier inderdaad :lol:

Wasr zijn al die plusbikes gebleven trouwens? :~ .........
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

MonkeyRider schreef: za 18 april 2020, 08:38Wasr zijn al die plusbikes gebleven trouwens? :~ .........
Somigen van ons rijden er elke week op 8)

Mijn Rooster heeft veel corona dienst, voorheen sportschool uurtjes worden Rooster tochtjes
Afbeelding

Ook de Intense komt regelmatig buiten, En dat het 3? weken geleden nog zoo nat was?!
Afbeelding

Vendetta still going strong
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Afbeelding
Gisteren nog op gefietst hoor.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Plaats reactie