Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Dan heb je er inderdaad teveel druk in....

Hier met roro 2.8 en 110 kg schoon aan de haak op 1.25 bar achter en 0.95 bar voor.
Just do Ti, or did i die?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Lek is boven. 1.5 is echt veel en veels te hoog, je hebt nu een stuiterbal.

1 bar beginnen achter, en voor duidelijk minder nog.
Om te wennen.
Als je daar aan gewend bent voor en achter nog een tiende er uit, of een halve
Enz

Oh ja, je hebt eigenlijk een drukmeter nodig die onder de 1 bar goed afleest

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, bij smalle banden is het simpel, die pomp je flink op en dan is het al snel goed.
Dikke banden hebben een veel kleinere marge.
Te hard en het stuitert, te zacht en het stuurt vreemd en je fiets dweilt alle kanten op..
Is afhankelijk van jouw gewicht, de ondergrond en het type band, dus je zult moeten experimenteren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Bedankt voor de reacties.
Ik zal eerst op zoek naar een fatsoenlijke drukmeter, hadden er een van schwalbe maar die gaf standaard 0,5 bar te weinig aan in vergelijking met andere meters hier in huis.
Nog tips zonder dat ik arm wordt?

Voor nu zijn er een paar roro's onderweg en dat lijkt mij al een verbetering tov de standaard banden van de big honzo.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Die van Topeak is behoorlijk accuraat heb ik begrepen. Mooiste is inderdaad eentje met twee decimalen.

Maar mijn druk pas ik inderdaad ook wel aan op het type rit. Buitenland is al snel 0,2 tot 0,3 bar meer maar dan is het vooral grip en comfort inruilen tbv behoud van band en velg
Just do Ti, or did i die?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

sjuutje1969 schreef: vr 2 oktober 2020, 09:36 Bedankt voor de reacties.
Ik zal eerst op zoek naar een fatsoenlijke drukmeter, hadden er een van schwalbe maar die gaf standaard 0,5 bar te weinig aan in vergelijking met andere meters hier in huis.
Nog tips zonder dat ik arm wordt?

Voor nu zijn er een paar roro's onderweg en dat lijkt mij al een verbetering tov de standaard banden van de big honzo.
0,5bar afwijking is best veel, maar op zich maakt dat niet uit, als je altijd maar dezelfde meter gebruikt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Zoek een metertie dat niet hoger kan dan 2 bar max of ook 1 bar dan zit je goed.

Ik gebruik zoiets:
Afbeelding
beschikbaar bij Jelle van Justpedal.

SKS maakt ook een digitale meter voor 16 EUR, gebruik ik niet maar is een betrouwbaar merk
https://www.decathlon.nl/p/digitale-dru ... p-X8407245

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Vandaag route in Exloo en Emmen gefietst.. viel vies tegen!
Komt ook omdat de standaard banden er nog op zitten en ik denk dat het afstellen van zadel etc. beter kan. Dus idd experimenteren.

Hoop wel dat het fietsen wat makkelijker zal worden, had nu erg veel moeite om maar een klein beetje tempo te rijden. Beetje verlies in snelheid is niet erg maar ik rijd op andere fietsen al niet heel hard (19 km/h gem. op ultramarathons) maar kom nu niet hoger uit dan 17,5 en dan ben ik zwaar stuk na 60 km. :cry: :oops:

Is dat jullie ervaring ook in het begin geweest? Neem aan dat een aantal van jullie ook andere fietsen hebben gereden? Ik had een fully en daarnaast heb ik de afgelopen 2 maanden alleen maar gravelbike gereden (ik weet het, dat helpt ook niet haha).
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Hier een interessante drukmeter test: https://www.bikeradar.com/author/mountainbiking/

Als er nog steeds Maxxis DHF als standaard op de Honzo zit kan dat gerust flink schelen. Naar beneden in de bergen een fijne band, maar op licht vochtige Nederlandse zandgronden loopt die heel zwaar.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

bartsince1975 schreef: zo 4 oktober 2020, 17:40 Hier een interessante drukmeter test: https://www.bikeradar.com/author/mountainbiking/

Als er nog steeds Maxxis DHF als standaard op de Honzo zit kan dat gerust flink schelen. Naar beneden in de bergen een fijne band, maar op licht vochtige Nederlandse zandgronden loopt die heel zwaar.
Yep, nog wel.. hoop dinsdag via de post een set rocket ron te ontvangen.
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Die roro's gaan zeker een stuk schelen.

Ik denk dat de andere Geo van de fiets ook wel een duit in het zakje doet van het verliezen van snelheid. Gewoon stug door blijven fietsen en je zal snel progressie boeken
Just do Ti, or did i die?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2465
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heeft Exloo en Emmen ook zand als Gieten?

Minions op nat zand daar krijg je dikke kuiten van 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ondertussen paar ritjes op de roro's gereden en m.n. vandaag mooi vergelijkingsmateriaal. Met de minions vorige week Appelscha gereden en vandaag met de roro's en dat scheelt aanzienlijk! Veel prettiger rijden en nog steeds mega veel grip! (ook wat minder druk in de banden, scheelt een boel stuiteren moet ik zeggen).

Afstelling begint ook eindelijk ergens op te lijken.
Laatst gewijzigd door sjuutje1969 op di 13 oktober 2020, 22:46, 1 keer totaal gewijzigd.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Kleine "upgrade" voor mijn kona big honzo.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen netjes op mij afgesteld door de bikefitter en vandaag de eerste 100+ rit mee gereden en dat was fun!
Nu weer op naar de 350 km en verder...
sorcees
All rounder
All rounder
Berichten: 133
Lid geworden op: ma 12 september 2005, 09:53
Mijn mountainbike: (merida matts 500 - gestolen) Cube LTD
Contacteer:

Ik ben van plan een nieuwe fiets aan te schaffen en na veel lezen en wikken en wegen is mijn oog gevallen op een Trek Roscoe 7, met als optie later ook nog eens een setje 29" wielen erbij te nemen.
Vraagje, de fiets wordt geleverd met 27.5 x 2.8 banden, past een 3" ook nog?

Maar er is niet aan te komen, reserveren voor mei 2021, zoveel geduld is bijna niet op te brengen.
Heeft iemand nog tips, behalve misschien de 2de hands markt in de gaten te houden.

Update:
Radon Cragger 7.0 besteld, maat M, komt eind januari 2021 (als alles meezit).
O.G.O.
Plaats reactie