Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik loop er toch wel wat tegenaan dat ik een fiks stuk langzamer ben en dat ik mijn oude snelheid echt in de verste verte niet haal. Op zich geen probleem misschien, zeker niet omdat ik vaak alleen rijd. Maar, ik rijd lange afstanden (marathons) van in sommige gevallen 200 km per dag. Dat is bij een snelheid van 19,5 km/h gem. al een hele lange dag maar bij een snelheid van 17 km/h gem wordt de dag nóg veel langer en moeilijker vol te houden. Sterker nog, ik denk dat ik die 200 niet haal!

Gisteren offroad 100 km gereden met een gem. snelheid van 16,5 km/h op modderig terrein... dat ga ik geen 200 km volhouden ben ik bang. Op de fully reed ik die 200 wel, natuurlijk niet met gemak maar wel binnen een tijd "dat het nog leuk was".

Ik twijfel dus sterk wat nu te doen.
De plusbike geeft mij heel veel vertrouwen, bakken vol met grip en hij komt werkelijk overal overheen; klimmen is ook magnefiek met die bredere banden. Met sturen heb ik nog wel steeds issues omdat het lijkt of ie trager reageert.. ik maak dus nog best veel stuurfouten maar dat is, verwacht ik, een kwestie van nog steeds wennen.

Ik kan er een set 29" wielen bij kopen en die 2.4 gaan rijden (inleveren op grip en comfort, maar wel minder rolweerstand) of terug naar een 29" fully gaan.

Eigenlijk zou ik voordat ik een keuze maak graag eens rijden met een 29" wielset in mijn kona big honzo. Op dit moment heb ik een vraag uitstaan bij een wielspaker in Ylst (friesland) of hij een wiel heeft staan wat ik mag testen. Stel dat dat niet lukt, is er dan hier iemand die nog een voorwiel 29" boost heeft staan die ik mag proberen.
Een achterwiel heb ik hier wel (zit in de fiets van mijn man).
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

sjuutje1969 schreef: ma 4 januari 2021, 11:18 Ik loop er toch wel wat tegenaan dat ik een fiks stuk langzamer ben en dat ik mijn oude snelheid echt in de verste verte niet haal. Op zich geen probleem misschien, zeker niet omdat ik vaak alleen rijd. Maar, ik rijd lange afstanden (marathons) van in sommige gevallen 200 km per dag. Dat is bij een snelheid van 19,5 km/h gem. al een hele lange dag maar bij een snelheid van 17 km/h gem wordt de dag nóg veel langer en moeilijker vol te houden. Sterker nog, ik denk dat ik die 200 niet haal!

Gisteren offroad 100 km gereden met een gem. snelheid van 16,5 km/h op modderig terrein... dat ga ik geen 200 km volhouden ben ik bang. Op de fully reed ik die 200 wel, natuurlijk niet met gemak maar wel binnen een tijd "dat het nog leuk was".

Ik twijfel dus sterk wat nu te doen.
De plusbike geeft mij heel veel vertrouwen, bakken vol met grip en hij komt werkelijk overal overheen; klimmen is ook magnefiek met die bredere banden. Met sturen heb ik nog wel steeds issues omdat het lijkt of ie trager reageert.. ik maak dus nog best veel stuurfouten maar dat is, verwacht ik, een kwestie van nog steeds wennen.

Ik kan er een set 29" wielen bij kopen en die 2.4 gaan rijden (inleveren op grip en comfort, maar wel minder rolweerstand) of terug naar een 29" fully gaan.

Eigenlijk zou ik voordat ik een keuze maak graag eens rijden met een 29" wielset in mijn kona big honzo. Op dit moment heb ik een vraag uitstaan bij een wielspaker in Ylst (friesland) of hij een wiel heeft staan wat ik mag testen. Stel dat dat niet lukt, is er dan hier iemand die nog een voorwiel 29" boost heeft staan die ik mag proberen.
Een achterwiel heb ik hier wel (zit in de fiets van mijn man).
Hey!
je beschrijft exact wat ik weer concludeerde nadat ik gister sinds tijden weer op de plus zat. Op de trail zoveel vetrouwen en echt raggen door de harde bochten, nergens glijden!!
Op de weg merk ik ook dat de snelheid t.o.v. mijn 29 fully gewoon slecht te noemen is. Gemiddeld vaak 2 tot 3km/h langzamer. Ik heb het ''geluk'' dat ik een fully en een gravel/racefiets heb om echt te kunnen kiezen.

Als ik jou was een Ferme 29 inch wielset en het probleem is opgelost denk ik.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 11:47
sjuutje1969 schreef: ma 4 januari 2021, 11:18 Ik loop er toch wel wat tegenaan dat ik een fiks stuk langzamer ben en dat ik mijn oude snelheid echt in de verste verte niet haal. Op zich geen probleem misschien, zeker niet omdat ik vaak alleen rijd. Maar, ik rijd lange afstanden (marathons) van in sommige gevallen 200 km per dag. Dat is bij een snelheid van 19,5 km/h gem. al een hele lange dag maar bij een snelheid van 17 km/h gem wordt de dag nóg veel langer en moeilijker vol te houden. Sterker nog, ik denk dat ik die 200 niet haal!

Gisteren offroad 100 km gereden met een gem. snelheid van 16,5 km/h op modderig terrein... dat ga ik geen 200 km volhouden ben ik bang. Op de fully reed ik die 200 wel, natuurlijk niet met gemak maar wel binnen een tijd "dat het nog leuk was".

Ik twijfel dus sterk wat nu te doen.
De plusbike geeft mij heel veel vertrouwen, bakken vol met grip en hij komt werkelijk overal overheen; klimmen is ook magnefiek met die bredere banden. Met sturen heb ik nog wel steeds issues omdat het lijkt of ie trager reageert.. ik maak dus nog best veel stuurfouten maar dat is, verwacht ik, een kwestie van nog steeds wennen.

Ik kan er een set 29" wielen bij kopen en die 2.4 gaan rijden (inleveren op grip en comfort, maar wel minder rolweerstand) of terug naar een 29" fully gaan.

Eigenlijk zou ik voordat ik een keuze maak graag eens rijden met een 29" wielset in mijn kona big honzo. Op dit moment heb ik een vraag uitstaan bij een wielspaker in Ylst (friesland) of hij een wiel heeft staan wat ik mag testen. Stel dat dat niet lukt, is er dan hier iemand die nog een voorwiel 29" boost heeft staan die ik mag proberen.
Een achterwiel heb ik hier wel (zit in de fiets van mijn man).
Hey!
je beschrijft exact wat ik weer concludeerde nadat ik gister sinds tijden weer op de plus zat. Op de trail zoveel vetrouwen en echt raggen door de harde bochten, nergens glijden!!
Op de weg merk ik ook dat de snelheid t.o.v. mijn 29 fully gewoon slecht te noemen is. Gemiddeld vaak 2 tot 3km/h langzamer. Ik heb het ''geluk'' dat ik een fully en een gravel/racefiets heb om echt te kunnen kiezen.

Als ik jou was een Ferme 29 inch wielset en het probleem is opgelost denk ik.
Ik heb het geluk ook een gravelbike te bezitten, echter op dit moment vooral gebruik op de weg (woon-werk). Het is natuurlijk wel ook een mooie reden om er óók een fully bij te kopen (man leest mee op het forum :P )...
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

sjuutje1969 schreef: ma 4 januari 2021, 12:10
bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 11:47

Hey!
je beschrijft exact wat ik weer concludeerde nadat ik gister sinds tijden weer op de plus zat. Op de trail zoveel vetrouwen en echt raggen door de harde bochten, nergens glijden!!
Op de weg merk ik ook dat de snelheid t.o.v. mijn 29 fully gewoon slecht te noemen is. Gemiddeld vaak 2 tot 3km/h langzamer. Ik heb het ''geluk'' dat ik een fully en een gravel/racefiets heb om echt te kunnen kiezen.

Als ik jou was een Ferme 29 inch wielset en het probleem is opgelost denk ik.
Ik heb het geluk ook een gravelbike te bezitten, echter op dit moment vooral gebruik op de weg (woon-werk). Het is natuurlijk wel ook een mooie reden om er óók een fully bij te kopen (man leest mee op het forum :P )...
Dan zeker een fully erbij kopen! haha :D . Mijn ervaring is wel dat de Plus dan wat vaker blijft staan. ik heb het geluk dat mijn zoon van 15 weleens mee wil MTB-en en deze dan gewoon pakt :-q
Gebruikersavatar
Johangr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: wo 27 mei 2015, 23:09

bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 12:15
sjuutje1969 schreef: ma 4 januari 2021, 12:10

Ik heb het geluk ook een gravelbike te bezitten, echter op dit moment vooral gebruik op de weg (woon-werk). Het is natuurlijk wel ook een mooie reden om er óók een fully bij te kopen (man leest mee op het forum :P )...
Dan zeker een fully erbij kopen! haha :D . Mijn ervaring is wel dat de Plus dan wat vaker blijft staan. ik heb het geluk dat mijn zoon van 15 weleens mee wil MTB-en en deze dan gewoon pakt :-q
Niet stoken in een goed huwelijk hé :winkie: zonder gekheid, ik heb zelf ook voor dit dilemma gestaan: viewtopic.php?f=3&t=130719 uiteindelijk toch gekozen voor een 29er fully.(Kona Heihei) Ik heb toen ook een Kona Big Honzo(2017) geprobeerd en daarnaast de Heihei(Fiets Service Norg had ze destijds allebei staan) De Heihei gaf mij toen zoveel plezier op de Langelose duinen dat ik niet meer heb getwijfeld. De Heihei is mijn do it all mtb...
bk1985
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 21:41

Johangr schreef: ma 4 januari 2021, 14:22
bk1985 schreef: ma 4 januari 2021, 12:15

Dan zeker een fully erbij kopen! haha :D . Mijn ervaring is wel dat de Plus dan wat vaker blijft staan. ik heb het geluk dat mijn zoon van 15 weleens mee wil MTB-en en deze dan gewoon pakt :-q
Niet stoken in een goed huwelijk hé :winkie: zonder gekheid, ik heb zelf ook voor dit dilemma gestaan: viewtopic.php?f=3&t=130719 uiteindelijk toch gekozen voor een 29er fully.(Kona Heihei) Ik heb toen ook een Kona Big Honzo(2017) geprobeerd en daarnaast de Heihei(Fiets Service Norg had ze destijds allebei staan) De Heihei gaf mij toen zoveel plezier op de Langelose duinen dat ik niet meer heb getwijfeld. De Heihei is mijn do it all mtb...
Ik heb dat idem met mijn Neuron. die vind ik persoonlijk overal heerlijk. Het is dat mijn zoon de plus vaak pakt en ik eens in de zoveel tijd echt zin heb om alleen even trails te raggen, anders had ik hem vermoedelijk al verkocht.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb het een en ander een tijd terug ook ervaren; 27.5 plus rijdt heerlijk, geeft veel grip maar rolt gewoon langsamer op "normaal" terrein waar je met 29x2.4 ook goed rond komt. Ik heb nog een tijd met 29plus doorgereden, dat rolt beter , maar rijdt door zijn gewicht en diameter wat meer als "tank". Erg fijn als die breedte nodig is ( zand, zompige of erg ruige ondergrond ) maar op goed onderhouden trails rolt gewoon 29" het snelst.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Simpele oplossing is alleen aan de voorkant een plus band en achter een normale 2.25 ofzo.
Je houdt dan evengoed veel vertrouwen met sturen, maar bent wel een stuk sneller.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Een reverse mullet setup....

Altijd spannend al vind ik het fatfront idee nog steeds beter als de gedachte van andersom. Sinds kort rijd ik ook met 29x2.35 en het comfort is inderdaad een stuk minder maar dat is de rolweerstand om hardere ondergrond ook merkbaar. (ik kan het bijna niet over de lippen krijgen)

Het speelse gaat er wel wat vanaf met de 29 inch wielen.
Just do Ti, or did i die?
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Of plus met een maatje minder als het sneller moet.... Rij zelf barzo /mezcal in 2.6 en qua snelheid lever ik niet veel in t.o.v. mijn 29 x 2,25 combi maar toch nog een beetje comfort. Of stuur ik nu de N+1 strategie in de war :winkie:
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Mathijs_7 schreef: ma 4 januari 2021, 20:06 Of plus met een maatje minder als het sneller moet.... Rij zelf barzo /mezcal in 2.6 en qua snelheid lever ik niet veel in t.o.v. mijn 29 x 2,25 combi maar toch nog een beetje comfort. Of stuur ik nu de N+1 strategie in de war :winkie:
Nog niet hoor; die N+1 strategie blijft nog even staan :D
Daarbij.. probeer maar eens een kona big honzo in maat S te verkopen voor een fatsoenlijk bedrag :(
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Daar zou ik persoonlijk eerst eens een nette 29" wielset in proberen met een paar lichte snelle banden ? Scheelt mega en verder toch een top bike ? Daarbij kun je ook nog eens terug naar "plus" als dat nodig is.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Wat je ook nog kan proberen is de bandenspanning iets verhogen.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

MonkeyRider schreef: di 5 januari 2021, 10:15 Daar zou ik persoonlijk eerst eens een nette 29" wielset in proberen met een paar lichte snelle banden ? Scheelt mega en verder toch een top bike ? Daarbij kun je ook nog eens terug naar "plus" als dat nodig is.
Ik ben er ook helemaal nog niet over uit of ik de bike wel zou willen verkopen, vindt hem veel te mooi eigenlijk :D
Probleem is dat ik verwacht comfort te verliezen bij "gewone" 29-ers, zeker omdat ik eerst een fully had natuurlijk. En ik wil dat dus graag proberen op een iets langere rit.

Vandaar eigenlijk mijn vraag aan topicleden, wie heeft er een boost 29 inch voorwiel te leen zodat ik dat kan uittesten? Een boost achterwiel kan ik hier thuis regelen.
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

CC-Rider schreef: di 5 januari 2021, 10:17 Wat je ook nog kan proberen is de bandenspanning iets verhogen.
Dat geeft weer andere nadelen (stuiteren/luchtballon) en is niet fijn fietsen. Ik zit nu op 0.8 voor en 0.85 achter en dat rijd offroad het fijnst. (heb geprobeerd tussen de 1.4 en 0.7 bar)
Plaats reactie