Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Vraagje waar ik het antwoord nog niet op gevonden heb: hoeveel latex gieten jullie in een 27,5x2,8? Ik heb er nu 60 ml (per band) inzitten, maar voor mijn gevoel is dat nog niet genoeg.

En ik dacht, laat ik het maar even navragen voor ik de hele fles erin giet :winkie:
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

:D 60ml is voor een 26x2.1 band :D

Ik heb er een flinke scheut in gegooid.
Eerder 120ml.
Je wilt tenslotte dat de band niet alleen luchtdicht is, maar dat onderweg ook de lekken worden gedicht. En niet alleen het 1e lek, maar ook het 2e enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Dan duik ik zo nog even het schuurtje in en gooi er wat bij.

Dan kan ik van het weekend het bos in duiken (mits de tracks er een beetje redelijk bij liggen)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Jojo52 schreef: za 16 januari 2021, 11:51
Maar even een ander discussie puntje / vraag: ik rij al een tijdje 27.5 plus en ben er eigenlijk wel tevreden over, daarnaast heb ik de laatste trends ook niet meer echt gevolgd.
Door mijn zoektocht naar plus velgen heb ik het idee dat de 27.5 plus trend een beetje over is gegaan. Klopt dit?
...
Ja, beetje late reactie, maar zie bijgaand artikel: https://www.singletracks.com/mtb-news/t ... e-picture/
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb intussen ook vrijwel alle "plus" ook de deur uit, maar dat heeft vrnl te maken dat er intussen overal knalhard aangereden routes liggen en de rest van de "vrije" paden steeds meer verboden worden.
Waar bv mijn Krampus op zand of losse ruige ondergronden heerlijk reed is ie op harde hobbelige singletrack niet in het voordeel.
Als je toch wat breder wilt is 29x2.6 wel een lekker maatje, maar ga je geen 27.5 x 3.0 oid nodig hebben.
Blijft wel lekker comfortabel, zo'n iets bredere band.
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Hier nog een. Na 3 jaar heb ik mijn 27.5 wielset met 2.8 banden vorig jaar vervangen door 29" met 'gewone' 2.35 banden. Nog geen moment spijt van gehad. Had op de singletracks vrij veel last van een pedaal aan de grond en de sweet spot van de bandendruk vond ik veels te nauw. Ik heb me in het buitenland er best mee geamuseerd, zolang je maar de ruimte had. Heb nu wel 2 hardtail 29 ers, maar de dropper en 130mm (vs 100mm) veerweg maken de fietsen nog genoeg verschillend. Een volgende keer ga ik wel voor een 29 fully (zonder plus banden).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik heb een 27,5 plus LTHT en een 27,5 plus 135mm trailbike die ik regelmatig rijd. Ik wissel ze ook af met "echte" 29ers en soms steek ik de wielen van die 29ers in de plus bikes, dat past.

Herken me niet in de issues. Geen enkel probleem met rijden op de lage drukken voor super comfort en grip. Rolweerstand in het terrein is a non-issue, float op los zand is super, en op asfalt boeit me niet. Met de lichte Rocket Rons 2,8's vorige week een dikke PR gereden op het trauma pad waar ik eerder met een 29er fully al eens vlot naar beneden was gegaan. En met een steviger rubber onder de Vendetta reed ik in de Ardennen al mijn weekend warrior makkers op 29ers eraf, bergop en bergaf.

Het is een prima format en een goede optie voor alles wat ik doe. YMMV
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jojo52
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 december 2011, 11:57
Mijn mountainbike: Specialized fuse expert

Rollingforever schreef: do 4 maart 2021, 21:50
Ja, beetje late reactie, maar zie bijgaand artikel: https://www.singletracks.com/mtb-news/t ... e-picture/
Thx voor de link, ik ga het eens op m’n gemak doorlezen.

Vooralsnog blijf ik de 27.5+ rijden, al is het maar voor het kleine stukje comfort en geen zin in een fully heb.
Ook is de fiets ideaal voor de route welke ik 90% van de tijd rij ( parkstadroutes, hiervoor is de fiets ideaal). Enige minpunt wat ik ervaar is asfalt rijden, dat gaat wel wat zwaarder.
D'oh!
Rollingforever
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 452
Lid geworden op: za 17 december 2011, 18:46

Dan zou ik zeker bij 27.5+ blijven!
Gebruikersavatar
Jojo52
All rounder
All rounder
Berichten: 60
Lid geworden op: za 3 december 2011, 11:57
Mijn mountainbike: Specialized fuse expert

Ik moet wel.....net een nieuwe wielset besteld :lol:
D'oh!
skidje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 909
Lid geworden op: ma 24 mei 2010, 19:22
Mijn mountainbike: Puffin, Mukluk, Stache9, Krampus en Swift

Jojo52 schreef: za 6 maart 2021, 10:16 Ik moet wel.....net een nieuwe wielset besteld :lol:
Ik laat net een set 55mm bouwen (fatlab) waarop ik de Barbegazi 4.5” uit probeer. Ik lees die link van singletrack niet.. kan sowieso het setje 29+ nog monteren.
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Leuk hoor, ik rij net 3 weken op 27,5+ (wat mij overigens prima bevalt) en dan deze berichten! :cry:

Ik ben toch nooit iemand geweest die zich aan de geldende conventie heeft gehouden, dus ik blijf lekker doorrijden!! :P
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Heb in mijn Honzo zowel 29 als 27.5+ setjes geprobeerd. Volgens mij zit er veel tussen de oren - hoewel niet alles - maar ga 'm nu toch weer met een 27.5+ 2.8/3.0 setje opbouwen. Wellicht iets minder snel, maar volgens mij - en ja dat zal grotendeels ook tussen de oren zitten - heb ik er wel meer plezier mee. Daarnaast ziet zo'n plus set er ook wel fraai uit....Ja ook dat is subjectief :wink:
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Er zijn rond het hoogtepunt van de marketing bubble veel vergelijkingen van plus banden met 2.3 29er banden gemaakt. En er is zeker ook data dat plus mogelijkheden heeft. Dit artikel bijvoorbeeld:

https://www.bikeradar.com/features/are- ... lideshow=1

Wat Singletracks nu signaleert is dat het niet aangeslagen is bij het grote publiek.

Waarom? dat is kan vele oorzaken hebben, en die zijn lang niet allemaal rationeel. Bijvoorbeeld dat sommige reviews en youtubers plus neerzetten als "goed voor beginnende bikers", de zekere doodsteek voor elk product als dat de vibe wordt. (wie rijdt er een "hoge instap" auto hier?) Zo bleek Plus niets te bieden voor EWS racers, die rijden 2.5-2.6, daarboven gaat het niet harder. Maar daar vergelijk ik mijzelf (en xx% van de bikers populatie) niet mee, is een ander level.

Wat ook next level is is de Grip van Plus, super voor techisch klimmen, rock crawlen en tight singletracks. Krappe bochtjes waar ik met elke 29er even moet bijremmen gaan flat out op plus. Laat je niets aanpraten, zelf rijden en voelen wat werkt voor jou. Niks hoge rolweerstand als je onverhard of terrein rijdt, wat Bikeradar vindt is op veel plekken ook gevonden. Maar voor BWR op gravelpaden is het niets , en als je veel asfalt in of op weg naar je route hebt, of als je over asfalt naar de trailhed klimt voel je wel weerstand. YMMV.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Ik zal mijn nieuwe Stalen Plus maatje hier ook ff delen!

mijn SYS:
viewtopic.php?f=14&t=150119

ff een paar foto"s:
Afbeelding
Afbeelding

Jones you love it or hate it!
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Plaats reactie