Plus bikes: . . . Het grote 29+/27.5+/26+ en Fatfront topic.

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Knakker29 schreef:Kwam op het net een foto tegen van een Mariachi met voor en achter 29x3 Knards op Crests :o
Zal lekker wobbelen :lol:

http://blogs.c.yimg.jp/res/blog-12-f3/s ... 1387288069" onclick="window.open(this.href);return false;
Nog een wonder dat dat past ?!
Waarschijnlijk heb je meer grip met een 2.4" op blunt :wink:

Als je echt Fat wilt voor
Afbeelding

En nog wat inspiratie en leesvoer

2.4" achter 3" voor

Afbeelding

http://singletrackworld.com/forum/topic ... ndor-tyres" onclick="window.open(this.href);return false;
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

MonkeyRider schreef: Zeker :-D .....en je mag een keer komen passen/rijden als ik hem binnen heb :wink:
Nb: zo'n blunt 35 of zelfs dually 45mm/rabbithole 50mm wielset past sowieso in je KM (ook achter) als je je beperkt tot 2.55" banden achter ( of misschien 2.75" als die uitkomen??)
Google blijkt een schat aan informatie te bevatten :D Kan een leuk vervolgproject worden voor de K.M. die hem wat meer recht aandoet dan de wegbandjes nu...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn Karate Monkey singlespeed is "fatter" geworden.........Knard 29x3" voor en Xking 2.4" achter op 35mm Blunt velgen.

Afbeelding

Zie verder op:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 0#p1879395" onclick="window.open(this.href);return false;
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ook mooi:

Afbeelding


En binnenkort van mij :tong :D :D :bier:

Lees meer:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=112110" onclick="window.open(this.href);return false;
Babbelzone
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 481
Lid geworden op: do 26 februari 2004, 11:38
Mijn mountainbike: Sandman Atacama / FatLab Squish FS 120

MonkeyRider schreef:Ook mooi:

Afbeelding


En binnenkort van mij :tong :D :D :bier:

Lees meer:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 6&t=112110" onclick="window.open(this.href);return false;
Erg mooie fiets !
Veel plezier ermee.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

Dat fatfront functioneel is en mogelijk voordelen biedt voor sommigen, okay, ieder zijn ding, maar ik kan het niet mooi vinden. Wat een gedrochten zeg.
Evengoed, ik hoop dat je er veel lol aan hebt, en daar gaat het om.
En wat is hier het praktisch nut van?
segunda
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1499
Lid geworden op: ma 8 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Transition Vagrant | Cortina Europe FS | C'dale F400 | Specialized Allez

Voor het eerst dat ik 29ers zie die een beetje in verhouding zijn!
Comebacks are forever | One less 29er...
https://www.shapeways.com/shops/gravity-research
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Paul Rush schreef:Dat fatfront functioneel is en mogelijk voordelen biedt voor sommigen, okay, ieder zijn ding, maar ik kan het niet mooi vinden. Wat een gedrochten zeg.
Evengoed, ik hoop dat je er veel lol aan hebt, en daar gaat het om.
Er kan natuurlijk ook gewoon een 2.4 voorband op :wink:
Ik ben intussen zo aan mijn fatfront Monkey gewend met 26x3.8" voorop, dat ik dit erg normaal vind :lol:

Het geeft wel megagrip voor, maar dat hoef ik jou niet uit te leggen......

Tja: eerst alleen race, toen 26"mtb....29ers :-? Fatbikes :~ 29+ :-{ ......en nu gooien ze het nog door elkaar ook :(( :((
Over 5jr vinden we dit ook mooi :bier:
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Ja? zou over 5 jaar mijn Krampus al old-school zijn?
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Globe schreef:Ja? zou over 5 jaar mijn Krampus al old-school zijn?
Beweer ik dat? :~

Lijkt me niet, ik vind zo'n Krampus juist een van de leukste ontwikkelingen in de laatste jaren.

Wat ik bedoel is dat "smaak" ook een kwestie van gewenning is. 29ers werden ook gedrochten gevonden toen ze uitkwamen.
Paul Rush
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2031
Lid geworden op: ma 26 januari 2009, 18:59
Mijn mountainbike: Staal:Ritchey P29, Genesis Croix de Fer 20

MonkeyRider schreef:...ik vind zo'n Krampus juist een van de leukste ontwikkelingen in de laatste jaren....
Maar met je eigen woorden toch vlees nog vis?
En wat is hier het praktisch nut van?
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Paul Rush schreef:
MonkeyRider schreef:...ik vind zo'n Krampus juist een van de leukste ontwikkelingen in de laatste jaren....
Maar met je eigen woorden toch vlees nog vis?
Ik ben hier vlgs mij geen "wel of geen Krampus" discussie begonnen ? :~

Maar als je mij vraagt waarom ik geen Krampus heb gekocht, geef ik daarop mijn persoonlijke overwegingen; lang getwijfeld maar ik heb al een fatfront monkey die mij ERG goed bevalt (en door sommigen als erg lelijk word omschreven) en de Stooge past beter in mijn "stal"

Als dan in het algemeen wordt gesteld dat een Krampus wordt onderschat (zou best eens waar kunnen zijn) en niet wordt gekocht omdat ie wat duurder is (als wat?) dan denk ik dat het feit dat ie tussen een fatbike en 29er valt en de beperkte onderdelen keuze (tot nu toe) wel eens een belangrijke reden zou kunnen zijn. Plus het feit dat je er niet veel van hoort (?)

De reden dat ik dit topic ben begonnen is juist het feit dat de Krampus, nieuwe 29+ spelers (Genesis, Singular) Semi-fat bikes (Jones en fatfront conversies) volgens mij worden "ondergesneeuwd" in het Fatbike topic met enthousiaste (full)fatbike ontwikkelingen en verhalen.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Excuus, die Krampus discussie heb ik natuurlijk aangezwengeld...Was geen waardeoordeel maar gewoon benieuwd omdat ik het idee heb dat de Stooge met een dik voorwiel nog vrij dicht bij je Surly blijft en je waarschijnlijk voor het geld van de Stooge ook wel een Krampus frame (of Singular!) op de kop kan tikken. En bij mij zelf staat een Krampus achtige heel erg hoog op de verlanglijst, juist ook omdat je daar een dikkere achterband in kan zetten en zo een hele speelse fiets krijgt die vaak niet onderdoet voor een echte fatbike.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

Ik rij op een Krampus samen met 3 makkers die een Mukluk bestijgen.
Een Krampus doet op veel vlakken niet onder voor een 'echte fatbike'. Alleen als het echt mul of modderig wordt zijn de echte dikbanders in het voordeel.
Op het rechte eind ben je met je maatje groter wielen weer in het voordeel. En ik denk dat het speelgehalte van een Krampus hoger ligt dan een fatbike. Het zijn keuzes…

Voor mij is de keuze op een Krampus gevallen omdat ik gewoon simpel 1 fiets wil hebben waar ik alle mee kon doen wat ik van een fiets verlang. Ik ben geen haantje de voorste, rij geen wedstrijden, ik wil gewoon lekker fietsen, niks meer en niks minder.

Met een Krampus kun je: Geared (1x10, 2x10) rijden, singlespeed rijden. Dikke banden voor de winter en het mulle zand hier op de Veluwe, gewone 29-er wielen voor als het wat harder moet gaan of als ik mijn Krampus als toerfiets wil gebruiken. Als het moet hang ik er een geveerde vork in, al mis je die niet wanneer je op 3.0 Knards rijdt. De OPS versie zou helemaal het summum zijn trouwens.

Het is nog even wachten op bandenfabrikanten om met wat andere types banden te komen, achter zou ik graag een wat meer rolweerstand vriendelijke band hebben maar ik weet zeker dat deze er aan zitten te komen nu de Fatbike hype een vlucht gaat nemen. Als de ‘fietsenwinkel op de hoek’-merken nu ook met fatbikes komen zal het dikke banden fenomeen meer geaccepteerd gaan worden. 29+ gaat hier zeker van mee profiteren. Ik zit met smart op een Onza Canis 29+ te wachten. Uiteraard in skinwall uitvoering.

Afbeelding
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4074
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@globe

Als ik alles met 1fiets zou willen doen, stond er ook een Krampus in mijn schuur :-q
Alleen ben ik nog niet zo ver en puilt mijn schuur uit :-{

@suravida
Verschil zit alleen voor: KM met 71.5 gr 468 vork en 43 vorksprong Stooge met 69gr 475 vork en 55 vorksprong. In de praktijk lijkt dat (vlgs een paar UK gebruikers die beide fietsen hebben gereden) erg veel uit te maken.....traumapad met de Stooge zou wel eens erg hard kunnen gaan! ( met mij erop waarschijnlijk iets minder :~ )
Plaats reactie