Advies gevraagd beginner . Ghost of Trek

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Dankjewel!
Duidelijk en compleet verhaal!
Gebruikersavatar
Axium
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3348
Lid geworden op: vr 19 november 2010, 17:07
Mijn mountainbike: Merida TFS Matts XT-Edition(RS SID/BRm775)

ik zou eerder met een rolmaat oid de frames vergelijken. trek is volgens mij een stuk langer als ghost.

dat is nog altijd redelijk makkelijk te corrigeren met een zadelpen zonder setback en een riser stuurtje en wat spacers onder je stuurpen te verschuiven, maar de framemaat en geometrie zijn echt veel belangrijker dan wel of geen xt achterderailleur.

ook de voorvork en wielen zijn wel interessant om op te letten, omdat je die niet zo snel zal vervangen als een setje shifter of remmen.
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

En ga ik dan voor een langer of een korter frame?
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Maarten1988 schreef:En ga ik dan voor een langer of een korter frame?
Een frame wat bij jou past. Het beste is om proef te rijden op de fietsen en te ervaren waar jij het beste op zit. Ook kun je op de website's van de merken (vaak) een geometrie tabel vinden waarin de afmetingen staan. Meet jezelf eens op (zoek hier op het forum met de zoekfunctie naar een goede meting site), of laat je opmeten bij een fietsen maker, en kijk welk frame maat en welke geometrie bij jou past.
Dé wintertip: blijven trappen!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Gaan we doen. Dankje
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Scheelt 5 cm.
Wat jammer is dat beide fietsen besteld moeten worden en daarom dus moeilijk een proefrit te maken is.
Er staan namelijk nog geen modellen hier in de zaak. Bij geen 1 fietsenwinkel hier in Enschede staat een model welke ik wil om uit te proberen.
Maargoed.. Blijft een lastige keus.
Deze week maar even langs de dealer die de trek aanbied. Als hij mij een betere deal maakt wordt hij het. Anders de Ghost. Daar krijg ik voor de €800,- de Ghost tacana 4, schoenen, pedalen en bidon + houder.
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Er is een keus bijgekomen.
De Cannondale Trail 5.
Wat is jullie mening?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Voor het gemak heb ik hieronder links naar je opties tot nu toe op een rijtje gezet. Als je er nog eentje hebt, zet je 'm er dan even zelf bij?

1) Ghost Tacana 4
2) Trek X Caliber 7
3) Cannondale Trail 5

Over de Cannondale: Mooie fiets met een heel goed frame, de gebruikte componenten zijn echter maar zozo. Negatieve uitschieters zijn de Hayes remmen . Ben je bereid om in de toekomst te investeren in upgrades is deze fiets te overwegen, anders niet. Lees deze review maar eens over het model van vorig jaar.
modder zuigt!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Goeie dankje!
Ik zal even kijken hoe ik de opties toevoeg.
Want er is zojuust een Cube Attention SL bijgekomen.
Dex
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1126
Lid geworden op: vr 31 augustus 2007, 16:12
Mijn mountainbike: Trek superfly 2017!
Contacteer:

De Cube is qua afmontage duidelijk in het voordeel.....
Trek Superfly 6 MTB 2018
Trek 1400 Race
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

+1
Cube staat erom bekend dat ze bikes kunnen aanbieden voor scherpe prijzen.
modder zuigt!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maarten1988 schreef:En ga ik dan voor een langer of een korter frame?
Maakt eigenlijk geen reet uit.

De fabrikant kiest. Ze gaan met de stroom mee of blijven nog even hangen bij andere inzichten. Frames zijn nu een paar centimeter langer dan 15 jaar terug. Stuurpennen een stuk korter. Vroeger hadden we ook lol.

Op een lange fiets zit je eerder sportiever, maar daar spelen andere factoren ook een rol. Je kunt je zithouding behoorlijk aanpassen met een andere zadelpen stuur en stuurpen. Daardoor kun je op een korte fiets hetzelfde zitten als een lange fiets. Maar je zithouding beïnvloed ook het rij- en stuurgedrag. Je kunt dus niet onbeperkt ombouwen.

In de regel zit je bij een korte fiets wat meer rechtop. Die houding geeft je al meer controle over de fiets (kijk naar downhillers, die zitten ook lekker rechtop) en is misschien daarom de verstandigere keuze voor een beginner.

Trek maakt goede fietsen, Ghost maakt goede fietsen. En Cannondale maakt goede fietsen. Met alle drie de modellen maken ze een hoop mensen blij. Er zit dus geen foute keuze bij.

Jij weet nog niet wat bij je past, moet je toch ontdekken. Dus koop er eentje die je het meest aanspreekt. Je kunt wel lekker gaan proefrijden, je weet toch niet waar je voorkeur naar uit gaat. En staat bij de ene het zadel wat te laag of te hoog of juist het stuur, dan lijkt het alsof er niets klopt. Terwijl het niet aan de fiets ligt. Je kunt een proefrit maken ter geruststelling.

Maar ik heb zelden een fiets gekocht waar ik niets meer aan veranderd heb: ander zadel, ander stuur, andere stuurpen, zadel iets naar voren. En dan nog was het verschil soms tussen wel en niet lekker rijden het zadel een halve centimeter hoger of lager. Ja, het kan dus zo nauw luisteren. En daar kom je tijdens die proefrit toch niet achter.

Koop dus een fiets. En maak de afspraak dat ze je helpen met de zitpositie als die niet geheel bevalt. Dat ze ook na een maand de stuurpen nog voor je wisselen.

En ga wennen aan de fiets. Je lichaam past zich behoorlijk aan en iets wat eerst niet goed lijkt past later perfect. En leer mountainbiken, volg een cursus rijtechniek. Dat maakt een groter verschil dan de fiets.

En als je dan wat ervaring hebt, dan ga je een beetje moeilijk doen en koop je na een poos twijfelen een andere fiets. Om te ontdekken dat die toch heel anders rijdt dan gedacht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Maarten1988 schreef:En ga ik dan voor een langer of een korter frame?
Maakt eigenlijk geen reet uit.

De fabrikant kiest. Ze gaan met de stroom mee of blijven nog even hangen bij andere inzichten. Frames zijn nu een paar centimeter langer dan 15 jaar terug. Stuurpennen een stuk korter. Vroeger hadden we ook lol.

Op een lange fiets zit je eerder sportiever, maar daar spelen andere factoren ook een rol. Je kunt je zithouding behoorlijk aanpassen met een andere zadelpen stuur en stuurpen. Daardoor kun je op een korte fiets hetzelfde zitten als een lange fiets. Maar je zithouding beïnvloed ook het rij- en stuurgedrag. Je kunt dus niet onbeperkt ombouwen.

In de regel zit je bij een korte fiets wat meer rechtop. Die houding geeft je al meer controle over de fiets (kijk naar downhillers, die zitten ook lekker rechtop) en is misschien daarom de verstandigere keuze voor een beginner.

Trek maakt goede fietsen, Ghost maakt goede fietsen. En Cannondale maakt goede fietsen. Met alle drie de modellen maken ze een hoop mensen blij. Er zit dus geen foute keuze bij.

Jij weet nog niet wat bij je past, moet je toch ontdekken. Dus koop er eentje die je het meest aanspreekt. Je kunt wel lekker gaan proefrijden, je weet toch niet waar je voorkeur naar uit gaat. En staat bij de ene het zadel wat te laag of te hoog of juist het stuur, dan lijkt het alsof er niets klopt. Terwijl het niet aan de fiets ligt. Je kunt een proefrit maken ter geruststelling.

Maar ik heb zelden een fiets gekocht waar ik niets meer aan veranderd heb: ander zadel, ander stuur, andere stuurpen, zadel iets naar voren. En dan nog was het verschil soms tussen wel en niet lekker rijden het zadel een halve centimeter hoger of lager. Ja, het kan dus zo nauw luisteren. En daar kom je tijdens die proefrit toch niet achter.

Koop dus een fiets. En maak de afspraak dat ze je helpen met de zitpositie als die niet geheel bevalt. Dat ze ook na een maand de stuurpen nog voor je wisselen.

En ga wennen aan de fiets. Je lichaam past zich behoorlijk aan en iets wat eerst niet goed lijkt past later perfect. En leer mountainbiken, volg een cursus rijtechniek. Dat maakt een groter verschil dan de fiets.

En als je dan wat ervaring hebt, dan ga je een beetje moeilijk doen en koop je na een poos twijfelen een andere fiets. Om te ontdekken dat die toch heel anders rijdt dan gedacht.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Dankjewel!
Duidelijke uitleg :-)
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Het is een Cube geworden.
De Attention SL 29er.
Aantal weken levertijd dus eind februari heb ik hem als het goed is.
Kunnen we direct de kou trotseren.
Plaats reactie