Advies gevraagd beginner . Ghost of Trek

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Hallo allemaal,

Ik ben van plan te beginnen met MTB'en en mag via het fietsplan een fiets aanschaffen van €800,-
dit is ook direct mijn budget ongeveer.
Nu heb ik wat rond gekeken en heb ik 2 leuke aanbiedingen gehad.
Trek X Caliber 7
Ghost Tacana 4

Beide 29er maar de 1 beter afgemonteerd als de ander.
Nu twijfel ik... Moet ik gaan voor een 'beter' merk de Trek en een wat minder afgemonteerde fiets. Of een minder bekend merk en een betere afmontage.
Laatst gewijzigd door Maarten1988 op za 29 november 2014, 11:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gei-Kek
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1269
Lid geworden op: za 9 januari 2010, 00:33
Mijn mountainbike: On-One Inbred

Welke fiets fijner?
Probeer of je ze een keer mag testrijden en pak de fiets die het fijnst rijd.

Ghost is volgens mij ook een prima mtb merk.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮ otb-koning ╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮

What do you mean i ain't kind, just not your kind.

Liever te dik in de kist als weer een feesie gemist
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

In die prijsklasse is het allemaal niet zo spannend meer wat fietsen betreft. Slechte fietsen worden niet meer gemaakt en in deze prijs range zit je met uitontwikkeld materiaal, zowel bij de geometrie als bij de betrouwbaarheid. Er zitten dus wel wat verschillen in de afmontage en daar zou je dus de nadruk op kunnen leggen. En dan komt de Ghost er iets beter uit. Aan de andere kant is een meerwaarde van Trek de enorm goede service die je krijgt als er iets mis gaat.

Ik zou lekker nemen welke jij het mooist vindt!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nickei
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 156
Lid geworden op: ma 30 augustus 2010, 14:06

Enorm goede service bij trek zijn de meningen over verdeeld. Mijn mening is dat de service zwaar K*t is bij trek en bij Ghost juist super.
Maar idd beide fietsen doen weinig onder voor elkaar. Proefrijden en kijken wat beter zit.
Brian80
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: ma 13 augustus 2012, 22:01
Mijn mountainbike: Trek Superfly 100 Elite

Ik zou voor een Trek gaan......

Gewoon omdat het een Trek is :winkie:
redp.
All rounder
All rounder
Berichten: 52
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:34
Mijn mountainbike: Giant talon 27,5 ltd

ik heb een Giant talon 1 ltd 2015 gekocht en die heb je ook voor 799,-
bevalt tot nu toe gewoon goed er zit een fijne voorvork in en is mooi opgebouwd
Vaak ben je te bang
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

Je geeft aan dat je een fiets mag aanschaffen van €800,- maar het maximaal vergoede bedrag via het fietsenplan is €750,-. Kun je zelf maximaal €50,- bijleggen? Je mag ook nog €82,- aan accessoires uitgeven. Ga je daar een helm en kleding voor aanschaffen?

Als het fietsenplan door je bedrijf zelf wordt uitgevoerd kun je proberen een beter model te kopen. Er zit een flinke marge op fietsen, dus er valt vaak te onderhandelen over de prijs, 5% korting of meer kan best. Is het fietsenplan uitbesteed, dan is er geen onderhandelingsruimte, de marge op de fiets wordt door de fietsenmaker deels afgestaan aan het bedrijf wat het fietsenplan uitvoert.

Zowel de Trek als de Ghost zijn beginnersfietsen. Ghost is trouwens in Nederland niet zo bekend, maar het zijn geen kleine jongens. De componenten bij de Trek lijken een stapje minder, maar qua afmontage vind ik dat Trek een betere meer gebalanceerde keuze heeft gemaakt. De voorvork en de naven van de Trek, belangrijke componenten, zijn beter dan die van de Ghost. Bij de Ghost is dit het absolute basisspul.

Als je het mountainbiken echt leuk gaat vinden, kun je een aantal onderdelen gaan upgraden. Bedenk dan dat componenten voor de aandrijving en het schakelen relatief eenvoudig (zelf) zijn te vervangen en ook minder kostbaar dan de wielen of de voorvork.
modder zuigt!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Het nieuwe fietsplan krijgt een andere vorm.
Dus max €800,- en geen accecoires.
Maar ik denk dat ik maar eens een proefritje op beide maak en dan mijn keus maak.
albert40
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: zo 16 december 2012, 19:24
Mijn mountainbike: Ghost AMR 2955

Dan ga ik voor de Ghost :-q super fietsen
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Ik laat de keus ook maar afhangen van de uiteindelijk deal die ik krijg.
Het liefst een deal incl. Kleding, schoenen en pedalen :-).
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Ik zou voor de trek gaan
Dé wintertip: blijven trappen!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Want?
Gebruikersavatar
sanderm
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 259
Lid geworden op: za 9 februari 2013, 16:27
Mijn mountainbike: Trek superfly 8

Om dezelfde redenen als mark-xt noemt
Dé wintertip: blijven trappen!
Maarten1988
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 13
Lid geworden op: vr 28 november 2014, 22:33

Naams bekendheid en service van Trek. + de voorvork en lasnaden?
Mijn voorkeur gaat ook naar Trek hoor.
Vraag me af wat een beginner als ik ga merken van het verschil in onderdelen in de Ghost en de Trek.
Wat is jullie mening hierover?
Kan altijd later nog onderdelen upgraden toch?
Mark-xt
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1131
Lid geworden op: za 12 januari 2008, 16:55

In het begin zul je weinig merken, het verschil komt na verloop van tijd als de boel gaat slijten. Alle waar naar z'n geld hè? Er is een topic Bikeadvies voor beginners (FAQ's). Er wordt daarin gewerkt met een sterrensysteeem om je een idee te geven welke kwaliteit materiaal bij je past. Het item is wat verouderd, maar nog best informatief. Scroll er maar eens doorheen. Om je een idee te geven van de kwaliteit van het spul wat niet in de faq wordt genoemd:

Voorvorken:
Rock shox XC28 = *
Rock shox XC30 = */**
Rock shox XC32 = **

De wielen:
Ghost) Naaf Shimano RM33 = *, velg Ryde 21 **
Trek) Naaf Formula DC20/22 = */**, velg Bontrager AT-650 = **

Ik heb geen voorkeur voor een merk. Het belangrijkste is dat voor jou het hele plaatje klopt: Fatsoenlijke onderdelen, fijne rijeigenschappen en je vindt 'm mooi. Buiten dat is een goede betrouwbare fietsenmaker heel fijn voor het geval je met een gevalletje garantie te maken krijgt.

Upgraden kan altijd, dat doen veel bikers. Het zal je ook geen rib uit het lijf te kosten als je zelf aan de slag gaat, en daarvoor hoef je echt geen handige Harry te zijn.
modder zuigt!
Plaats reactie