mtb ombouwen tot wegracer

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

De plannen zijn nog theoretisch, maar waar moet ik allemaal rekening mee houden als ik mijn oude mtb's wil ombouwen tot wegracer? Het gaat er dan om de frames van de Klein en Specialized te behouden.

Ik zat zelf te denken aan:
- starre vork
- dropbar, on one mary, Jones Loop bar of iets dergelijks als stuur ipv van een echt racestuur
- mechanische schijfremmen / velgremmen ( 1 van de beoogde mtb's heeft geen velgremnokjes)
- 27,5 velgen / cyclocross wielen
- dunnere banden, maar geen racefietsmaat. Iets van 40 mm breedte of zo, zeg maar de gravelracer breedte.
- rem en schakelspul, afhankelijk van welk stuur wordt gekozen.
- drivetrain.. 2x10.. 2x11.. 1x12? keuzes te over lijkt me...

Wat mis ik nog?

Het eerste wat ik natuurlijk moet uitzoeken is of er grotere wielen in het frame passen. Fietsen staan momenteel op 26" wielen. Hoe kan ik dit het beste uitzoeken / opmeten?
Daarnaast moet ik nog even kijken of de Klein ook schijfremmen achter kan hebben.

Zijn er hier mensen met ervaring van het aanpassen van mtb tot semi-wegracer? Ik zag al wel mooie fietsen in SYS van Kermit en Cubeman, alleen zijn dat 29"-ers. Maar in essentie is zoiets wel de bedoeling.

Achtergrondinfo: Vriendin-lief vindt racefietsen "eng" en te ver voorover gebogen. Maar ze vindt het jammer dat ik weinig de racefiets gebruikt en dat we nu soms de Canyons gebruiken voor ritjes over asfalt of verharde grindpaden. Iets waar die fietsen niet echt voor bedoeld zijn.

en het kriebelt een beetje om een projectje te hebben. En dat het zonde is om de fietsen eigenlijk te verkopen
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Deze;
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=128783" onclick="window.open(this.href);return false;

En deze zijn gebouwd rond een 26";
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=128901" onclick="window.open(this.href);return false;

Een race wiel (29"=700) past vaak gewoon in een 26" mtb. Ga je met bredere banden rijden dan zou je dat bij iemand moeten passen.
_Erik_
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 785
Lid geworden op: za 6 november 2010, 17:50

28 inch bandjes tot 35mm zal niet zoveel problemen opleveren in een 26er frame. ik heb er eerder ook een tijdje mee rondgereden. 40 mm zal afhankelijk zijn van het frame of het wel of niet past. in een vaste vork verwacht ik met 40mm geen probleem.

Bij 10 speed zijn de mtb en race shifters en derailleurs nog door elkaar te gebruiken. bij 11 speed niet meer.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Als je op 28 inch velgen overgaat zullen velgremmen wel problemen gaan geven....dus hou je alleen de optie schijfremmen over.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op 26 velgen blijven rijden met dikke super moto's of tattoo's light.
Rijdt als een tierelier en ziet er tenminste ook nog een beetje uit tov 28 inch velgen met smalle bandjes.

En je bespaart ook nog op het niet hoeven kopen van nieuwe wielen. :winkie:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Dat is mooi dat er voorbeelden genoeg staan op het forum. Ik was al bang voor reacties dat het onmogelijk zou zijn en totaal niet uitwisselbaar zou zijn.
Ik ga nog nog eens aan vriendin-lief voorleggen.

Dat is wel handig dat tot 10 speed de zaken uitwisselbaar zijn, ware het niet dat beide fietsen momenteel nog met 9-speed zijn uitgerust. Er zal gewoon het 1 en ander in geïnvesteerd moeten worden.

Mochten mensen nog andere ideeën, opmerkingen, aanmerkingen, suggesties hebben, dan lees ik ze graag.
Windsurfer1979
All rounder
All rounder
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 3 september 2014, 23:24
Mijn mountainbike: Trek feul ex 8

ik heb zelf een giant terrago omgebouwd, van 3 x 10 naar 1 x 10.
deze is nog met magura velg remmen.
oude velgen met slicks uit gerust en verder alles er van afgehaald wat overbodig was
trek feul ex 8
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Bij 9sp is het juist makkelijk om mtb en racespul te mixen en er is nog genoeg nieuw te verkrijgen en niet al te duur. Shimano Sora rem/schakel grepen werken met Shimano mtb spul samen. Je hebt wel zg race mechanische schijfremmen nodig.
Let wel op totale kosten; vanaf 500€ -700€ zit je op een nieuwe (gravel)racer met 8-9 sp.
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Meegs schreef:Er zal gewoon het 1 en ander in geïnvesteerd moeten worden.
Met wat geduld kun je hier of op andere fora's best leuke 2ehands koopjes op de kop tikken.

Een gravelracer hoeft zo niet veel te kosten en blijven onze oude top mtb framepjes toch ook in de roulatie.... :bier:

Blijf het zonde vinden dat een goed 26" frame voor een habbekrats wordt aangeboden omdat een wiel tegenwoordig 1cm groter moet zijn. :roll:
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Wat Real Epic zegt is ook in mijn geval waar. We vinden het allebei zonde om de fietsen eigenlijk te verkopen. Reëel gezien krijg ik er niks voor ten op zichte van de emotionele waarde die aan de fietsen zit.

Om ze dus een tweede leven te geven, is dit plan ontstaan.
Dat is wel mooi dat 9sp ook goed uitwisselbaar is. Dat scheelt weer in de kosten, al is dat niet een hoofddoelstelling.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Maar wordt het nu en weg- of een gravelracer?
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Het is en blijft nog steeds een theoretisch plan. Voorlopig geen tijd om echt aan de fietsen te werken en als ik ze voor die tijd toch kan verkopen, dan doe ik dat.
Daarnaast ook nog enigheid met vriendin-lief over het toekomstig gebruik van de fiets.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16798
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Let op, want 10-speed race en mtb is niet uitwisselbaar! De 10-speed mtb-derailleurs hebben een andere ratio gekregen. Van de racespullen is alles van 7->10 door elkaar te gebruiken.
In dit artikel staat een tabel waarin je precies kunt zien wat er te mixen valt:
http://blog.artscyclery.com/science-beh ... atibility/" onclick="window.open(this.href);return false;

Er zijn natuurlijk veel manieren om jullie oude fietsen meer weg-geschikt te maken. Het goedkoopst is een paar slicks eronder leggen en een starre vork erin. Dan een niet te breed stuur (75cm is in het terrein wel lekker, maar op straat ben je een windvanger) en je bent al aardig op weg.
Aan de andere kant van het spectrum zit de ombouw zoals ik met mijn Pace heb gedaan maar daar zit ook een heel ander prijskaartje aan. Ik zou in elk geval de opties die je serieus overweegt vooraf globaal even doorrekenen. Voorkomt dat je ongemerkt de investeringen langzaam maar fors ziet oplopen... ;-)
Een dropbar op een mtb-frame vereist meestal veel spacers en een korte en hoge stuurpen anders kom je op de remmen of in de drops veel te gestrekt te zitten. Maakt de fiets vaak niet mooier, als je op dropbar mtb's googled komen er behoorlijk wat gedrochten voorbij :-)

Naast de Pace heb ik nog een "mtb" die ik op straat gebruik, een Dahon 26" vouwfiets. De geo van dat ding is oldskool 26", ik gebruik hem af en toe om (gratis) in de trein mee te nemen naar mijn werk en dan 's middags terug naar huis te fietsen.
Die fiets is voorzien van 2.0 slicks en een flatbar met barends en dat rijdt ook echt niet verkeerd op straat. Omdat er ook spatborden op zitten pak ik hem weleens voor wegritjes met matige weersomstandigheden en dan rijd ik meestal zo'n 50~60km. Ding is loodzwaar door het vouwframe en de accessoires, maar met een kaal 26" hardtailframe kun je best licht uitkomen.

Ik zou wel zorgen voor een zithouding die je goed kunt volhouden en waarbij je af en toe van handpositie kunt wisselen, op straat zit je anders wel erg statisch. Dus barends of een dropbar. Een Marybar zit ook niet verkeerd trouwens.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Inmiddels zijn deze plannen begraven vanwege de verkoop van de Specialized.

Bedankt voor de tips, het heeft me wel geholpen bij het nieuwe plan wat is ontstaan.
Ik vind de Pace van Kermit erg mooi geworden en zoiets was ook de bedoeling geweest, al dan wel of niet met een dropbar.
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1444
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

Is de Klein ook verkocht anders kan je daar toch nog een mooie weg-/gravelracer van maken !?
Plaats reactie