Zijn er anderen die ervaring hebben met een Cube AMS 120?
Ik heb in juni 2014 een nieuwe gekocht en nu al het 3de frame, gelukkig met garantie. Echter het overzetten van alle onderdelen moest ik wel zelf betalen.
Het euvel zit net achter de trapas waar de ophanging van de achterbrug zit. Deze ophanging bestaat uit een stalen bout aan weerszijden in het aluminium frame. Na verloop van tijd gaat het schroefdraad in het frame kapot waardoor de bout loskomt en tegen de voorste bladen van het cranckstel komt. De laatste keer heb ik meer dan 3 maanden moeten wachten totdat ze bij Cube een beslissing hebben genomen.
Ik heb een klacht neergelegd bij zowel de dealer, importeur als Cube zelf, en geen van alle willen ze de gemaakte kosten voor het overzetten vergoeden. Ik ben ben benieuwd of er anderen zijn die ook soortgelijke ervaringen hebben.
Ik ben nog bezig de hele historie van deze MTB uit te werken om die later te publiceren.
Ervaringen Cube AMS 120 fully
-
- Mountainbiker
- Berichten: 2
- Lid geworden op: za 24 september 2016, 09:35
- Mijn mountainbike: Scott Spark 900 premium, Scott Scale 940, Cube AMS 120
- nielsvo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1649
- Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
- Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL
Allereerst balen! Je had je erop kunnen beroepen dat je een ondeugdelijk product geleverd hebt gekregen en om die reden de koopovereenkomst ontbinden en aankoopbedrag terug eisen. Volgens de Consuwijzer had je dat sowieso al eerder kunnen doen vanwege het feit dat je moest bijbetalen voor reparatie (overzetten onderdelen). Nu is het achteraf en heb je inmiddels weer wel een deugdelijk product (voor zolang het duurt)? Dan gaat het waarschijnlijk niet meer op, tenzij het nogmaals voorkomt.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is
Reparatiekosten terugeisen zal wel een proces van lange adem en poot stijf houden worden als ik je eerdere ervaring zo lees. Daarnaast zal het je relatie met de lbs vast geen goed doen. Voor dit soort zaken is een rechtsbijstandsverzekering handig.
https://www.consuwijzer.nl/elektronica/ ... gdelijk-is
Reparatiekosten terugeisen zal wel een proces van lange adem en poot stijf houden worden als ik je eerdere ervaring zo lees. Daarnaast zal het je relatie met de lbs vast geen goed doen. Voor dit soort zaken is een rechtsbijstandsverzekering handig.
Heb hier een cube ams 120 black & blue met orecies hetzelfde. Bout afgebroken in frame. In overleg met de leverancier (bike-discount.de) waar ik het losse frame had gehaald poging uitboren etc gedaan. Had geen zin zes week op een fiets te wachten. Reparatie niet helemaal briljant gelukt, heb het gat op moeten boren en een helicoil geplaatst en een stalen bout erin. Week of zes later weer feest, nu frame opgestuurd naar cube. 4 week later nog geen enkele reactie. Irritant. Maar is dus vaker voorkomend probleem, is ook geen briljante constructie. goed te weten dat ik niet de enige ben, kan dan wat harder zeuren, hoef eigenlijk dan ook geen ams frame meer terug
-
- All rounder
- Berichten: 133
- Lid geworden op: ma 13 april 2009, 08:55
- Mijn mountainbike: Trek stache 7 29+
Een aantal jaar geleden heb ik dit ook gehad netmijn ams 110.
De bout was heel fijn op de helft gebroken zodat er vrijwel niets mee te doen was,linkse tap geprobeerd zonder resultaat.
Aangezien het toch al kapot was heb ik het iets bruter aangepakt,het gehele gat uitgeboord incl draad en restant van de bout. Hierna heb ik alles laten vol lassen bij een goede lasser,dan heb je weer vers vlees om een nieuwe draai in te tappen. Nieuwe bout en klaar in een paar dagen.
De bout was heel fijn op de helft gebroken zodat er vrijwel niets mee te doen was,linkse tap geprobeerd zonder resultaat.
Aangezien het toch al kapot was heb ik het iets bruter aangepakt,het gehele gat uitgeboord incl draad en restant van de bout. Hierna heb ik alles laten vol lassen bij een goede lasser,dan heb je weer vers vlees om een nieuwe draai in te tappen. Nieuwe bout en klaar in een paar dagen.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Ik heb dit jaar zo'n schade frame gekocht via MP.
Een maat van me heeft er nieuw draad in getapt met helicoils, er loopt een topic over.
En ik rij er nu een paar maanden mee en het houdt zich prima.
Ik loop het af en toe wel even na met de momentsleutel, maar tot op heden geen klagen.
Ik vind het een fijne fully, dus voorlopig blijf ik er nog even op sturen.
Een maat van me heeft er nieuw draad in getapt met helicoils, er loopt een topic over.
En ik rij er nu een paar maanden mee en het houdt zich prima.
Ik loop het af en toe wel even na met de momentsleutel, maar tot op heden geen klagen.
Ik vind het een fijne fully, dus voorlopig blijf ik er nog even op sturen.
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7387
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Ik heb circa 5 jaar eentje gehad, was niet m'n lievelingsfiets maar het 'werkpaard' waarmee ik wel veruit de meeste kilometers mee deed in alle condities. Naast standaard onderhoud aan suspension & drivetrain echt nooit-nie-never-jamais problemen mee gehad...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Pro Biker
- Berichten: 1217
- Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
- Mijn mountainbike: Specialized Chisel
Dat zal wel meevallen, maar ik denk dat het niet onverstandig is om gewoon de bouten eens na te lopen met een aantal ritten.
Ik heb er een NX Eagle groep erop zitten en kan zonder problemen bij de bevestiging komen met een sleutel.
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Om welke bout gaat dit precies? (foto)
Ik heb er een uit 2013, wellicht goed om dit in de gaten te houden.
Ik heb er een uit 2013, wellicht goed om dit in de gaten te houden.
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Centrale draaipunt van de achterdriehoek.
Dus waar de chainstay met een dikke bout/schroef aan het voorstel deel van je frame zit.
Aan de drive-side zit dit achter je tandwielen, andere kant iets boven en achter de trapas.
Van die kant kun je 'm ook losmaken, kan goed vast zitten.
Ik moest er destijds een extra brede sleuf in dremelen om met een dikke platte schroevendraaier los mee te maken.
Dus waar de chainstay met een dikke bout/schroef aan het voorstel deel van je frame zit.
Aan de drive-side zit dit achter je tandwielen, andere kant iets boven en achter de trapas.
Van die kant kun je 'm ook losmaken, kan goed vast zitten.
Ik moest er destijds een extra brede sleuf in dremelen om met een dikke platte schroevendraaier los mee te maken.
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Om welke bout gaat dit precies? (foto)
Ik heb er een uit 2013, wellicht goed om dit in de gaten te houden.
Ik heb er een uit 2013, wellicht goed om dit in de gaten te houden.
- Side swipe
- All rounder
- Berichten: 102
- Lid geworden op: wo 6 september 2017, 14:24
- Mijn mountainbike: Cube AMS 120 Race (2013)
Net gekeken (die dus achter het kettingblad). Zit nog op de plek.
Ik vroeg me al af of daat eens uit elkaar moest halen voor nieuw lager vet (dan dus met beleid doen en eventueel met drupje locktite weer vastzetten?)
- Elvander
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2134
- Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
- Mijn mountainbike: Spider SL
Het lager moet af en toe vervangen.
Niet vastzetten met locktide.
Je kunt voelen of het lager nog goed soepel loopt door demper eruit te halen, wiel eruit te halen en met de hand de achterbrug te bewegen.
Lijkt veel werk maar zo voel je, met weinig gewicht en tegendruk, goed of het lager soepel loopt.
Ik had een Cube ams 100 van 2014, zelfde constructie, en die had in 2019 echt een ander lager nodig. Misschien eerder maar dat had ik niet eerder getest.
Niet vastzetten met locktide.
Je kunt voelen of het lager nog goed soepel loopt door demper eruit te halen, wiel eruit te halen en met de hand de achterbrug te bewegen.
Lijkt veel werk maar zo voel je, met weinig gewicht en tegendruk, goed of het lager soepel loopt.
Ik had een Cube ams 100 van 2014, zelfde constructie, en die had in 2019 echt een ander lager nodig. Misschien eerder maar dat had ik niet eerder getest.