Welke gravelracer / do it all bike - € 1500,- max

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
jmh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 oktober 2016, 14:17

Eerste post, gelijk een hoop advies gevraagd.

Korte introductie. In 2013 begonnen met een racefiets (Apex Ycarus - Shimano 105). Doel: bewegen naast het kantoorwerk. Het begon als woon/werk fietsen, uiteindelijk vond ik het zo leuk dat ik alweer ruim 20.000 km verder ben.
Na zo'n 5000 km heb ik tubeless banden ontdekt (Schwalbe One) en daar maak ik dankbaar gebruik van. In die periode slechts 2x merkbaar lek, achteraf door te lang doorrijden op een achterband.

Ik vind het heerlijk om schelpen / gravelpaadjes mee te pakken en zou dat graag vaker doen. Daarnaast wil ik een fiets die optimaal geschikt is om het hele jaar door woon/werk te kunnen fietsen. Dus in de winter ruimte voor wat bredere banden (25mm past nu, maar dan kan ik de wielen niet meer demonteren), degelijke spatborden en eventueel een drager.

Fietsprofiel
  • 7000-10000 km op jaarbasis;
  • asfalt met mogelijkheid tot onverharde paadjes;
  • comfortabel 100+ km fietsen;
  • idealiter met smalle bandjes geschikt om mee te draaien in een snelle groep;
  • woon in de buurt van de heuvelrug, wil daar regelmatig wat langere stukken offroad kunnen fietsen;
Overige wensen:
  • Budget: maximaal € 1400,-, liever minder;
  • Geen zwart frame!;
  • Zoveel mogelijke zwarte afmontage;
  • (Op termijn) 2e wielset;
  • Interne bekabeling;
  • 1x10/11 vind ik er erg strak uitzien en lijkt voldoende voor mijn wens. 2x10/11 mag eventueel ook;
  • Afmontage: SRAM Rival / Shimano 105 (vind de 5800 crank alleen niet echt mooi);
  • Goede mechanische schijfremmen lijken mij voldoende (TRP Spyre?)
  • Tubeless wielset.
Het liefst zou ik een custom stalen frame laten bouwen. Ik ben erg gecharmeerd van het werk van: http://windcycleworks.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;. Dit gaat budgettechnisch op dit moment gewoon niet lukken. Vandaar dat ik eigenlijk een tussenstap wil doen door een zo goed koop mogelijk frame / complete fiets te bestellen met componenten die op termijn eventueel over kunnen naar het boven genoemde frame.

Met links/rechts advies vragen en googlen ben ik eigenlijk op de Pinnacle Arkose 4 - 2016 uit gekomen. Deze staat voor circa €1300,- bij je thuis.

Afgelopen nacht heb ik het hele gravelracer topic doorgespit, wat een geweldig leuk topic om te lezen is dat! Daar stuitte ik op veel handigheid en kennis van andere lezers.
Vandaar nu de vraag; in hoeverre is het mogelijk om met het gestelde budget al dan/niet met gebruik van tweedehands onderdelen een fiets op te bouwen die aan mijn wensen voldoet.

Als basis zou lijkt het Arkose 4 frame mij een prima optie, met de Fuji Cross 1.1 2017 als alternatief.

Een plaatje is altijd leuk:

Afbeelding

Relevante specificaties:
  • Voor derailleur: klemband 31,8
  • Wiel voor: 15 mm steekas
  • Wiel achter: 135mm QR
  • Mounts remmen: Post mount voor/achter
  • BB: BSA 68 mm
Ik verwacht het frame zelf op te kunnen bouwen, gereedschap wat ik niet heb of zaken die ik niet machtig ben wil ik een bevriende FM voor raadplegen.
Vanuit het budget moet het volgende betaald kunnen worden:
  • Frame: € 506,- inclusief verzenden
  • Wielset: € 290,-
  • Shifter voor: € 138,- (set)
  • Shifter achter:
  • Voorderailleur: € 23,-
  • Achterderailleur: € 37,-
  • Crank + blad(en): € 80,-
  • Pedalen: (kunnen eventueel tijdelijk van mijn racer)
  • Cassette: € 28,-
  • Kabels: inclusief
  • Stuur:
  • Stuurpen:
  • Stuurlint: € 13,-
  • Zadel:
  • Zadelpen:
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!

P.s. Ik zal het lijstje updaten met prijzen / componenten.

Update:
Goedkoopste 10-speed componenten 105 / hoger kom ik uit op: € 324,- zonder remmen. Goedkoopste gehele groep inclusief remmen: € 369,-. Dus waarschijnlijk netto na verkoop remmen / bb gelijk aan de 10 speed componenten.
Setje TRP Spyre € 140,-
Wielset € 300,-

Dan blijft er nog ruim € 130,- over voor zadelpen, stuurpen en het stuur en zadel zelf. Dan nog een setje banden.

Enige optie om goedkoper uit te komen is dan waarschijnlijk 2e hands; maar dan is het een langere termijn project. Wil eigenlijk wel eind oktober bovenstaande gereed hebben.
Laatst gewijzigd door jmh op zo 9 oktober 2016, 21:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Misschien staan hier: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... start=1110" onclick="window.open(this.href);return false; meer antwoorden op je vraag.

Succes met je keuze.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

waarschijnlijk vind je het helemaal niks, maar ik ben een fiets aan het bouwen , voor op strand asfalt en later asfalt en gravel (voor waneer we naar zweden gaan ) misschien kun je er wat ideeën uit halen .

staat in sys , en er zijn nog meer topics daar waar je kunt zien hoe je een fiets in elkaar zet .
is niet heel moeilijk .
groetjes Marcel
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Ondanks dat hij niet aan al je wensen voldoet wil ik je er toch even op wijzen:
De Planet X London road

Op licht aandringen van mijn kant :winkie: heeft mijn vader deze een paar maanden geleden aangeschaft. Ik heb hem 1 keer mogen lenen en met een setje conti cyclocross banden in 35mm banden heb je daar een heerlijke gravelracer aan. De prijs varieert nogal bij On-One, mijn vader had hem voor rond de €900,-, maar hij is zelfs ook al een dag in de aanbieding geweest voor maar €700,-.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Cube2be
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 998
Lid geworden op: vr 1 januari 2010, 17:09
Mijn mountainbike: Kona Honzo & Surly Krampug singlespeed
Contacteer:

Cube2be schreef:Ondanks dat hij niet aan al je wensen voldoet wil ik je er toch even op wijzen:
De Planet X London road

Op licht aandringen van mijn kant :winkie: heeft mijn vader deze een paar maanden geleden aangeschaft. Ik heb hem 1 keer mogen lenen en met een setje conti cyclocross banden in 35mm banden heb je daar een heerlijke gravelracer aan. De prijs varieert nogal bij On-One, mijn vader had hem voor rond de €900,-, maar hij is zelfs ook al een dag in de aanbieding geweest voor maar €700,-.
Edit: Hij is er ook met een 1x11 Apex groep en hydraulische schijfremmen voor dezelfde prijs.
Fietsen is gezond dus eet meer fiets.

Veel hoogwaardige mountainbike onderdelen in de verkoop!
Teixido
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 192
Lid geworden op: ma 3 oktober 2011, 21:58

jmh schreef:Eerste post, gelijk een hoop advies gevraagd.

  • 7000-10000 km op jaarbasis;
  • asfalt met mogelijkheid tot onverharde paadjes;
  • comfortabel 100+ km fietsen;
  • idealiter met smalle bandjes geschikt om mee te draaien in een snelle groep;
  • woon in de buurt van de heuvelrug, wil daar regelmatig wat langere stukken offroad kunnen fietsen;
Overige wensen:
  • Budget: maximaal € 1400,-, liever minder;
  • Geen zwart frame!;
  • Zoveel mogelijke zwarte afmontage;
  • (Op termijn) 2e wielset;
  • Interne bekabeling;
  • 1x10/11 vind ik er erg strak uitzien en lijkt voldoende voor mijn wens. 2x10/11 mag eventueel ook;
  • Afmontage: SRAM Rival / Shimano 105 (vind de 5800 crank alleen niet echt mooi);
  • Goede mechanische schijfremmen lijken mij voldoende (TRP Spyre?)
  • Tubeless wielset.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, waarvoor alvast dank!

P.s. Ik zal het lijstje updaten met prijzen / componenten.
Heb zelf een Koga Beachracer. Kunnen banden op van 25 tot 60 mm (achter). Voldoet aan best wat van je eisen zo te zien. Adviesprijs 1600 en op marktplaats adverteerd een fietsenzaak met een flink lager bedrag. Zo houd je nog wat geld over om componenten te vervangen die niet aan je wensen voldoen.
ben een stuk fietsen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2438
Lid geworden op: wo 9 juni 2010, 14:17
Mijn mountainbike: Is in aantocht / Merida Ride 400 Team Lampre Merida

En zoiets? https://www.canyon.com/nl/fitness/roadlite/" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit frame wordt standaard geleverd met 30mm banden. Geen idee of ie ook nog bredere banden slikt.

Naast Canyon zijn er natuurlijk nog veel meer fabrikanten die zogeheten fitnessbikes hebben. Voor jouw inzet denk ik ook het overwegen waard.

Als je liever een racestuurtje hebt dan denk ik ook meteen aan de Koga Beachracer.
Have's
Giant Fathom 1 29 LTD '17 Merida Ride 400 Team Lampre Merida (Racert)

Had's
Canyon Nerve 8.9 Stealth '14, Canyon Grand Canyon AL 9.9 '13, Bulls Copperhead 29" '12, Thompson XC 980 Beachracer, Cube Acid, American Eagle Lake Tahoe '98
jmh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 oktober 2016, 14:17

Bedankt voor de snelle reacties!

Het genoemde gravelracer topic heb ik dus al helemaal doorgespit. Wakkert mijn enthousiasme voor dit type fiets alleen maar meer aan.

@M.A.S. mooi project! Zeker leuk om te lezen, maar ik heb geen frame wat ik kan gebruiken. Dus op die manier niet direct een optie. Wel mooi om te volgen; succes! Verdere SYS ga ik eens goed doorspitten.

Zowel de PlanetX London Road en de Beachracer van Koga had ik al gezien; voldoen inderdaad aan een aantal punten. Maar wil toch wel heel graag interne bekabeling. Beachracer kom ik volgens mij met de geo ook niet helemaal uit.

@ben een stuk fietsen: racestuur is inderdaad wel een wens.

De startpost heb ik inmiddels bijgewerkt. Ik had de illusie dat ik met wat toegeven op de speclist van de Arkose (10 ipv 11 speed, mechanische ipv hydraulische schijfremmen) ik wellicht geld over zou houden voor een andere wielset. Huidige prijs voor de Arkose 4 lijkt dusdanig scherp dat dat geen optie is.

Duurt nog een 10 dagen voordat deze weer op voorraad is, dus ik heb nog even om er over na te denken c.q. te kijken welke alternatieven jullie nog hebben.
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als je zelf gaat bouwen en een 1x10 setup wil, dan kan je beter 10-speed sram nemen.
Deze is compatible met een MTB derailleur met clutch (= type 2)
Deze derailleur icm een narrow wide kettingblad zorgt er voor dat de ketting er niet af loopt.
jmh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 oktober 2016, 14:17

Duidelijk! Wordt er alleen qua componenten niet eens echt goedkoper op.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik kan je qua type bike niet helpen maar een hele dikke + voor je onwijs goede startpost.
Daar kunnen er nog wel een paar wat van leren. :lol:
jmh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 oktober 2016, 14:17

Dank ;)
Lijkt erop dat ik er wel uit ben en dat de Arkose 4 prima is, maar dat ik die vooral goedkoper wil. En bij voorkeur wat simpeler / strakker afgemonteerd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Probleem met zelf bouwen is dat je vrijwel altijd duurder uit bent als met een complete fiets kopen (althans, eentje van een prijs-kwaliteitgericht merk zoals Pinnacle ook is). Voordeel is natuurlijk dat je het precies zo kunt maken als je wilt...

Maar die Arkose is gewoon prima afgemonteerd. Hooguit de wielen kunnen wat hoogwaardiger, maar als we eerlijk zijn is dat -bij toergebruik- toch meer voor de blits als dat het werkelijk noodzakelijk is. Dus het is ook een uitgave die je kunt uitstellen tot je weer wat budget hebt.

Iedereen heeft zo z'n eigen criteria om een aankoop op te baseren, voor mij geldt toch vooral dat een fiets (frame) een bepaald gevoel op moet roepen. De juiste mix van de technische eisen die ik stel en de looks...
Hoe goed ook, een fiets die ik niet mooi vind zal ik niet snel kopen. Daarentegen ben ik wel bereid wat kleine concessies aan de technische kant te doen als de looks me heel erg aanstaan.
En soms loop je tegen iets aan waar het allebei precies klopt :-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
jmh
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: zo 9 oktober 2016, 14:17

Uitstraling van die Arkose spreekt mij erg aan.

Als ik concessies ga doen zou het weglaten van de wens van interne bekabeling de opties sterk vergroten. Dan komt bijvoorbeeld het groene Cotic Escapade frame als optie naar voren, wat een gave kleur! Maar goed, juist die interne bekabeling vind in zo'n mooi strakke uitstraling geven.

Eventueel kan ik om kosten te besparen de 105 5700 groep van mijn racer gebruiken.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er is niet veel dat je kunt opbouwen voor de prijs/kwaliteit van een complete Arkose. Ik heb een 2015 three (groen) en die doet het zowel met 28mm race als 35mm cx banden super. Stuurt zowel op de weg als offroad erg lekker, is opvallend comfortabel en de standaard wielset is behoorlijk goed. Ik heb alleen het stuur, stuurpen en de banden vervangen.
De blauwe 2016 two met de nieuwste Tiagra 10sp en Spyre remmen zou nu mijn keuze zijn, dat schakelt en remt super (ik heb ze op mijn woonwerk fiets) en voor die prijs bouw je niks echt goeds op.
Plaats reactie