Korte introductie. In 2013 begonnen met een racefiets (Apex Ycarus - Shimano 105). Doel: bewegen naast het kantoorwerk. Het begon als woon/werk fietsen, uiteindelijk vond ik het zo leuk dat ik alweer ruim 20.000 km verder ben.
Na zo'n 5000 km heb ik tubeless banden ontdekt (Schwalbe One) en daar maak ik dankbaar gebruik van. In die periode slechts 2x merkbaar lek, achteraf door te lang doorrijden op een achterband.
Ik vind het heerlijk om schelpen / gravelpaadjes mee te pakken en zou dat graag vaker doen. Daarnaast wil ik een fiets die optimaal geschikt is om het hele jaar door woon/werk te kunnen fietsen. Dus in de winter ruimte voor wat bredere banden (25mm past nu, maar dan kan ik de wielen niet meer demonteren), degelijke spatborden en eventueel een drager.
Fietsprofiel
- 7000-10000 km op jaarbasis;
- asfalt met mogelijkheid tot onverharde paadjes;
- comfortabel 100+ km fietsen;
- idealiter met smalle bandjes geschikt om mee te draaien in een snelle groep;
- woon in de buurt van de heuvelrug, wil daar regelmatig wat langere stukken offroad kunnen fietsen;
- Budget: maximaal € 1400,-, liever minder;
- Geen zwart frame!;
- Zoveel mogelijke zwarte afmontage;
- (Op termijn) 2e wielset;
- Interne bekabeling;
- 1x10/11 vind ik er erg strak uitzien en lijkt voldoende voor mijn wens. 2x10/11 mag eventueel ook;
- Afmontage: SRAM Rival / Shimano 105 (vind de 5800 crank alleen niet echt mooi);
- Goede mechanische schijfremmen lijken mij voldoende (TRP Spyre?)
- Tubeless wielset.
Met links/rechts advies vragen en googlen ben ik eigenlijk op de Pinnacle Arkose 4 - 2016 uit gekomen. Deze staat voor circa €1300,- bij je thuis.
Afgelopen nacht heb ik het hele gravelracer topic doorgespit, wat een geweldig leuk topic om te lezen is dat! Daar stuitte ik op veel handigheid en kennis van andere lezers.
Vandaar nu de vraag; in hoeverre is het mogelijk om met het gestelde budget al dan/niet met gebruik van tweedehands onderdelen een fiets op te bouwen die aan mijn wensen voldoet.
Als basis zou lijkt het Arkose 4 frame mij een prima optie, met de Fuji Cross 1.1 2017 als alternatief.
Een plaatje is altijd leuk:
Relevante specificaties:
- Voor derailleur: klemband 31,8
- Wiel voor: 15 mm steekas
- Wiel achter: 135mm QR
- Mounts remmen: Post mount voor/achter
- BB: BSA 68 mm
Vanuit het budget moet het volgende betaald kunnen worden:
- Frame: € 506,- inclusief verzenden
- Wielset: € 290,-
- Shifter voor: € 138,- (set)
- Shifter achter:
- Voorderailleur: € 23,-
- Achterderailleur: € 37,-
- Crank + blad(en): € 80,-
- Pedalen: (kunnen eventueel tijdelijk van mijn racer)
- Cassette: € 28,-
- Kabels: inclusief
- Stuur:
- Stuurpen:
- Stuurlint: € 13,-
- Zadel:
- Zadelpen:
P.s. Ik zal het lijstje updaten met prijzen / componenten.
Update:
Goedkoopste 10-speed componenten 105 / hoger kom ik uit op: € 324,- zonder remmen. Goedkoopste gehele groep inclusief remmen: € 369,-. Dus waarschijnlijk netto na verkoop remmen / bb gelijk aan de 10 speed componenten.
Setje TRP Spyre € 140,-
Wielset € 300,-
Dan blijft er nog ruim € 130,- over voor zadelpen, stuurpen en het stuur en zadel zelf. Dan nog een setje banden.
Enige optie om goedkoper uit te komen is dan waarschijnlijk 2e hands; maar dan is het een langere termijn project. Wil eigenlijk wel eind oktober bovenstaande gereed hebben.